• Koloraturell

    Tragiska böcker efterlyses

    Jag är på jakt efter riktigt dårdrypande, sorgliga böcker i stil med "pojken som kallades det" och "säg det inte till någon". Ju mer tragiska, desto bättre för jag älskar såna böcker sjukt nog. Helst ska det finnas någon slags sann historia i botten men det är inget måste.

    Spelar ingen roll om det är tunga romaner eller lättläsa ungdomsböcker, allt är av intresse. Kan handla om vadsomhelst.

    Så gott folk, har ni några tips på något riktigt hemskt??

  • Svar på tråden Tragiska böcker efterlyses
  • Flikkan84
    Dilong skrev 2009-08-30 02:47:53 följande:
    Om ingen tipsat om Flugornas herre av William Golding så är det dags nu. Golding fick Nobelpriset i litteratur 1983.
    Enligt min mening är det den absolut sämsta bok jag någonsin har läst! Vet inte om det beror på att vi fick läsa den i skolan, både på högstadiet, gymnasiet OCH komvux. Men jag tyckte att det va lika urtråkigt dålig varenda gång.
    Men, smaken är väl som baken...
  • Dilong
    Flikkan84 skrev 2009-09-02 09:15:26 följande:
    Enligt min mening är det den absolut sämsta bok jag någonsin har läst! Vet inte om det beror på att vi fick läsa den i skolan, både på högstadiet, gymnasiet OCH komvux. Men jag tyckte att det va lika urtråkigt dålig varenda gång. Men, smaken är väl som baken...
    Många, många år sedan jag läste den, men jag har för mig att den var riktigt bra. Kanske den var trist iom att du blev tvingad?
  • Leee

    jag väljer livet, en sanningsbaserad bok av en tjej som klarade sig levande efter en brutal kidnappning och fångethet iår.

    Dessutom snälla pappa nej, om en pojk som bor i en fattig familj tillsammans med mamma, och 2 systrar varav en är rullstolsburen, och dom blir brutalt misshandlade och sexuellt utnyttjade av sin styvfar, håller på i flera år tills Stuart (författaren och pojken) dödar han. fyfan hemsk...

    Bakom stängda dörrar, inses, barn ihop med sin pappa, sexuellt utnyttjande...

    alla är sanna och hemska.. hur kan sånt hända?

  • sushi81

    Åååh, så typiskt! Har läst en sannberättelse för några år sedan som var saå läskigt bra, och nu minns jag varken titel eller författare :-@

    Kanske är någon annan härinne som vet ?

    Är skriven av en kvinna, vit som bor i Sydafrika, blir kidnappad (har jag för mig) och förd ut i bushen där hon sedan blir brutalt våldtagen och misshandlad av två män som lämnar henne att dö.

    Hon dör inte, mirakulöst nog, och tar sig till vägen där hon får hjälp.

    Gaaah! Vad irriterande att det står helt still i huvudet!

  • Längtande mamma

    Allt som Joyce Carol Oates skriver är riktigt deprimerande tragiskt, inget som är sant vad jag vet (förutom lite i Blonde). Jag klarar bara att läsa en bok i taget, sen måste jag läsa något mer upplyftande!

  • Cissi E

    sushi81: Kan det vara Tillbaka till livet- Alisons historia berättad av Marianne Thamm som du tänker på? Den tipsas det om i inlägg 6. Jag har precis läst den boken och handlingen är precis den du beskriver. Jag tyckte också den var jättebra.

  • sushi81

    Cissi E skrev 2009-09-04 23:51:13 följande:


    sushi81: Kan det vara Tillbaka till livet- Alisons historia berättad av Marianne Thamm som du tänker på? Den tipsas det om i inlägg 6. Jag har precis läst den boken och handlingen är precis den du beskriver. Jag tyckte också den var jättebra.
    Då är det säkert den, även om titeln inte låter bekant Men mitt minne är inte vad det brukade vara. Tack !
  • puss

    de i utkanten älskande
    av johanna nilsson. fruktansvärd.


    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Thegran
    sushi81 skrev 2009-09-04 22:15:53 följande:
    Åååh, så typiskt! Har läst en sannberättelse för några år sedan som var saå läskigt bra, och nu minns jag varken titel eller författare :-@Kanske är någon annan härinne som vet ? Är skriven av en kvinna, vit som bor i Sydafrika, blir kidnappad (har jag för mig) och förd ut i bushen där hon sedan blir brutalt våldtagen och misshandlad av två män som lämnar henne att dö.Hon dör inte, mirakulöst nog, och tar sig till vägen där hon får hjälp. Gaaah! Vad irriterande att det står helt still i huvudet!
    Yolanda? kan det vara den?
  • BubbelBoom

    Måste tipsa om "säg det inte till någon" den var mkt värre(om man kan säga så) än pojken som kallades det, tyckte jag och flera som har läst den efter mig. Är nog den värsta boken jag någonsin läst och kommer läsa...

  • BlackOrchid
    Gunillas man försvann
    Gunilla Söderlund
     
    Gunillas man Martin försvann spårlöst den 1 februari 1991. Han lämnade Gunilla, deras tvåårige son Max och det barn som var på väg.
    Men han lämnade också skulder efter sig - flera miljoner kronor. Från att ha levt ekonomisk trygghet, tvingades Gunilla gå till socialen för att få mat och kläder till barnen.
    När Martin varit borta i tio år dödförklarades han.
    Tre år senare får Gunilla ett brev från Skattemyndigheten.
    Martin lever.
    Gunillas man försvann är en sann berättelse om en svensk kvinna som kämpat i domstolar och hos myndigheter för att få ett drägligt liv för sig och sina barn.

  • BlackOrchid

    Styvdottern
    Donna Ford

    En sann berättelse om en flickas fasansfulla uppväxt och om hur hon trots sin olyckliga barndom förmår skapa sig ett bra liv som vuxen. 
    När Donna är ett och ett halvt år gammal överger mamman familjen. Pappan anställer en barnflicka, Helen. Men det fungerar inte särskilt bra, så Donna och hennes två halvsyskon placeras på barnhem. 
    Fadern och Helen inleder därefter ett förhållande och de får en son tillsammans. När Donna är fem år väljer pappan och Helen att ta hem henne. Från den dagen går allt åt skogen. Under de kommande åren plågas Donna på alla upptänkliga sätt. Hon blir slagen och sparkad och inlåst i källaren. Och hon får i princip ingen mat. Hon utsätts också för sexuella övergrepp av män i Helens bekantskapskrets, både hemma och i männens bostäder. Allt detta pågår tills Donna är elva år, då en liten ljusning i tillvaron gör att hon kan börja läka en del av de skador hon fått under åren av misshandel och vanvård. 
    En välskriven och angelägen bok om ett barns totala utsatthet, om vuxna människors plikt att våga se vad som händer och om att mot alla odds kunna skapa sig ett normalt och lyckligt vuxenliv.


    Inspärrad
    Teresa Cooper

    Teresa Coopers historia är hjärtskärande
    från första början. Hennes mor var psykiskt sjuk och hennes far var alkoholist, och Teresa omhändertogs
    redan som bebis.
    Efter att ha tillbringat sin barndom i diverse hem, skickades hon till Kendall House i Kent. Det var innanför dessa fängelsemurar som hennes mardröm började. Inom tjugofyra timmar blev Teresa utsatt för den ökända inspärrningsmetoden, under vilken hon blev injicerad med farligt höga doser av sinnesförändrande droger och isolerad i kvarsittningsrummet om hon kämpade emot. Det var inte långt efter detta som det sexuella utnyttjandet tog sin början.
    Efter att ha genomlidigt många år av tortyr, droger och våldtäkter, såg Teresa tillslut fram emot att få lämna hemmet. Otroligt nog var hennes lidande långt ifrån över.
    Detta är berättelsen om en ung flicka som blir utnyttjad och misshandlad på alla tänkbara sätt, och hur samma flicka slogs tillbaka till att bli den överlevare hon är idag.

  • Sassilina

    De flesta av Peter Pohls böcker


    Jag saknar dig, jag saknar dig!



    När alla ljuger


    Glittras uppdrag


    Minns det


    Men jag glömmer dig inte


    Intet bortom det yttersta
     
    Man kan inte säga allt


    Jag är kvar hos er


     

  • BlackOrchid

    Kärlekens pris
    Nikola T. James

    Kärlekens pris är en hjärtskärande berättelse skriven helt utan självömkan. Den ger konkret vägledning åt personer som utsätts för våld i hemmet.
    Som liten flicka blev Nikola sexuellt utnyttjad och våldtagen, men hennes förvirrade beteende och känslomässiga rop på hjälp ignorerades av de vuxna som fanns kring henne.
    Med självkänslan i botten föll hon som tonåring offer för en hotfull främling, en man som skulle göra hennes liv till en mardröm. Han var snygg och charmig, och hon var för ung för att se varningstecknen. De gifte sig, och misshandeln började redan första dagen på deras bröllopsresa. De följande åren hölls hon fången, sexuellt utnyttjad, misshandlad på de mest förfärliga sätt, torterad av sin man som insisterade på att han gjorde detta endast på grund av att han älskade henne. Och återigen vägrade de som stod henne nära att tro på henne när hon berättade.
    När hennes man helt kallt sa till henne att han skulle döda henne, fann Nikola äntligen modet att fly och kämpa för att bli fri från honom. Så småningom lyckades hon bryta de destruktiva mönstren i sitt liv, och idag arbetar hon som terapeut och hjälper andra som har liknande erfarenheter.
    Nikola T. James är idag hypnosterapeut och rådgivare. Hon organiserar studiecirklar och undervisar om misshandel i hemmet, konsten att hantera sin ilska, våldtäkt och drogmissbruk. Nikola T. James strävar efter att öka kunskapen om våld i hemmet. Hon vill även öka förståelsen för de utsatta och på så sätt hjälpa dem att bygga upp sitt liv på nytt.


    Tillintetgjord
    Debra Puglisi Sharp & Marjorie Preston

    Hennes liv slets sönder av våld. Hon vägrade att förbli ett offer. Med beslutsamhet kämpade hon för att få sitt liv tillbaka.
    "Fem dagar i helvetet" skulle kunna vara en undertitel till Debra Puglisi Sharps sanna berättelse om hur hon kidnappades, hölls fången och upprepade gånger våldtogs av en kokainberoende vettvilling.
    Det hela började en aprildag 1998 i Delaware när Debra planterade rosbuskar i sin trädgård. Hon är ett slumpmässigt valt offer av en man som tränger sig på, binder henne till händer och fötter och forslar henne i bil till sin lägenhet. Vad hon då inte vet är att han dessförinnan dödat hennes man. I lägenheten behandlar han henne mer som ett husdjur än som en människa. Förutom när han våldtar henne. På dagarna går han som vanligt till sitt arbete på Chryslerfabriken. Efter fem dagar lyckas Debra mirakulöst nog att ringa en larmcentral. Hon slipper ur sin fångenskap och gärningsmannen grips.
    Tillintetgjord är en berättelse om förnedring och fasansfulla upplevelser men också om en kvinnas stolthet och vrede, kampberedskap och okuvliga livsvilja.

  • annkar78

    Har inte läst hela tråden så vet inte om ngn redan har tipsat. Den hemskaste och vidrigaste bok jag läst är "Rosario är död". Handlar om en liten flicka på Filipinerna som dör efter sexuella övergrepp av bla en västerländsk läkare. Den är fruktansvärt gripande och sorglig. De detaljerade skildringarna får en bokstavligen att må illa. Baserad på verklig händelse.

  • Thegran
    Sassilina skrev 2010-05-13 20:54:58 följande:
    De flesta av Peter Pohls böcker Jag saknar dig, jag saknar dig! När alla ljuger Glittras uppdrag Minns det Men jag glömmer dig inte Intet bortom det yttersta Man kan inte säga allt Jag är kvar hos er  
    åh. Jag läste Pohls böcker som tonåring, och ÄLSKADE dem! Minns varenda en fortfarande, de grep verkligen tag i mig!
  • moaguuun

    Böcker av författaren Cathy glass. Hon har skrivit flera sanna berättelser om sina fosterbarn

Svar på tråden Tragiska böcker efterlyses