• Svar på tråden Blogg
  • Tellus1977

    Hej!
    Jag skriver i blogger och tycker det funkar ganska bra!
    Vår blogg har lösenordsskydd, eller rättare sagt lösenordsskydd samt krav på inbjudan. Vet inte om alla bloggar har samma säkerhet eller om man kan välja olika. Några har haft problem med inloggningen i vår blogg så vi har varit tvugna att skicka nya inbjudningar men då har det oftast funkat, under förutsättning att läsarna har gjort rätt från början. 
    Ska jag klaga på så är det väl just att inloggningen för andra känns lite stulig men å andra sidan känns det väldigt säkert att skriva där.  Sedan har jag även haft lite strul med att lägga in bilder, det tar sådan tid när jag ska lägga upp många bilder via mailen eftersom mailen inte kan skicka hur många som helst i taget, fast det är ju mailens fel! {#lang_emotions_wink} Man kan även lägga in bilder direkt i bloggen har jag för mig och då slipper man ju det problemet!
    Har ingen aning om blogger fungerar i Kina dock, det får någon annan svara på! {#lang_emotions_undecided}
    Lycka till!

  • mammamys06

    Jag har blogger och tycker det är kanon. Där styr jag helt och hållet vilka som har tillgång till den, wordpress är bra också men där har man ett allmänt lösen som kan spridas och alla som kan lösenordet kan gå in och läsa, hade inte litat riktigt på det.


    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Angla

    Vi hade wordpress först men böt sen till youbelong. Där är också bara lösenord men man måste ju kunna lite på sina vänner annars är det ju inte vänner och skall inte ha tillgång från start tänkte vi.

  • Cerdrica

    Vår och väldigt många andras erfarenhet är att blogger.com inte alls funkar bra i Kina. Ibland kan man skriva men inte se själva bloggen och då är det svårt att posta bilder.

    Vi valde youbelong.net, det kostar en liten slant men efter resan kan man beställa bloggen på en cd och det tyckte vi var praktiskt. Den går att lösenordsskydda.

  • KristerBG

    Hej,

    Det är min blogg som hänvisas till ovan.
    kristeribeijing.blogspot.com/

    Idag fungerar i princip inga av de kända bloggarna i Kina, men detta ändrar sig då och då. I början av maj fungerade de flesta, och sedan försvann de successivt i takt med 20 års dagen av massakern på Himmelska fridens torg, och sedan försvann även Facebook och Twitter i samban med de nya oroligheterna. Nu kan man säga att nästa alla "sociala medier" på internet är spärrade.

    Det finns några sätt att ta sig runt censuren. Det som jag använder är en VPN klient. Då har man i princip helt öppen internet. Det finns många varianter. Jag kan rekommendera Witopia som kostar 40 USD/år.
    www.witopia.net/index.php/products/

    Mvh/Krister

  • Marie IE B
    KristerBG skrev 2009-07-27 12:40:28 följande:
    Hej, Det är min blogg som hänvisas till ovan. kristeribeijing.blogspot.com/ Idag fungerar i princip inga av de kända bloggarna i Kina, men detta ändrar sig då och då. I början av maj fungerade de flesta, och sedan försvann de successivt i takt med 20 års dagen av massakern på Himmelska fridens torg, och sedan försvann även Facebook och Twitter i samban med de nya oroligheterna. Nu kan man säga att nästa alla "sociala medier" på internet är spärrade. Det finns några sätt att ta sig runt censuren. Det som jag använder är en VPN klient. Då har man i princip helt öppen internet. Det finns många varianter. Jag kan rekommendera Witopia som kostar 40 USD/år. www.witopia.net/index.php/products/ Mvh/Krister
    Nej men Hej Krister !
    Så du finns även här på FL. Jag hittade till din blogg för någon vecka sedan och har sedan dess följt den inför vår kommande Kinaresa. Det är ju just det där vardagliga som du skriver om som är intressant, inte det som man kan läsa om i guideböckerna, likaså få tips utanför turiststråken.
  • KristerBG

    Hej Marie,

    Nej - jag finns egentligen inte här, men jag märkte att min blogg fick en massa besökare som var länkade från den här sidan, och så kunde jag inte låta bli att lägga mig i "debatten".

    Kul att ni ska till Kina, och kul att du uppskattar det jag skriver.

    Välkommen till Beijing - om det nu är dit ni ska.

    Mvh/Krister

  • Marie IE B
    KristerBG skrev 2009-07-27 17:47:44 följande:
    Hej Marie, Nej - jag finns egentligen inte här, men jag märkte att min blogg fick en massa besökare som var länkade från den här sidan, och så kunde jag inte låta bli att lägga mig i "debatten". Kul att ni ska till Kina, och kul att du uppskattar det jag skriver. Välkommen till Beijing - om det nu är dit ni ska. Mvh/Krister
    Ja vi ska till Beijing och även till en annan provins som vi ännu inte vet om, det är ju en adoptionsresa det gäller. Man är i Beijing 3-4 dgr, i provinsen där man får sitt barn 5-7 dgr för att sedan avsluta med 2-3 dgr i Beijing igen.
Svar på tråden Blogg