• jussi o lina

    när blir du för gammal

    hej jag är 43 år nu och min sambo är 35 och vi har planer på att skaffa barn nu är man för gammel då när man är 43 ??? mvh lina jussi

  • Svar på tråden när blir du för gammal
  • Solvår H

    Jag utgår från att TS vill adoptera då tråden ligger under adoption.

  • sessan63
    SmåläningsMamman skrev 2009-08-02 09:58:01 följande:
    inte för gammla men om nu ts e kvinnan kan det ju försvåra tillverkningen då du e ganska gammal för barntillverkning (om nu första alltså) 40+ för kvinnor e ju ingen perfekt ålder direkt. men försöka kan man ju alltid o hoppas på det bästa
    Varför är 40+ ingen perfekt ålder för att skaffa barn?? Det beror väl helt på personen i fråga.Har själv fått 4 barn efter 40,där bland ett tvillingpar så varken fertilitet eller ork har det varit fel på.Synd att vissa ska generalisera så när det gäller ålder,speciellt när de har långt kvar dit själv.Jag var inte på något sätt en bättre mamma när jag fick mina 4 första barn i(i övre tonåren och framåt).
    Skaffa barn när helst ni känner att det är rätt.Lycka till på vilket sätt ni än försöker.
  • Solisrosis

    idag, kan jag säga att nej, jag skulle aldrig skaffa barn över 40..
    men kanske kmr det någon sladdis när man väl är där..

    ni gör som ni vill.. fast JAG tycker nog att 43 är på gränsen till för gammalt.
    men som sagt, det är upp till er.

    lycka till med valet!

  • Mirva

    Förstår inte riktigt hur du menar TS. Om det gäller adoption från utlandet så borde det gå alldeles utmärkt, bara att ni får ett något äldre barn. När det gäller embryoadoption så får kvinnan vara max 49 år i många länder för att få försöka.

  • Marma
    sessan63 skrev 2009-08-02 10:56:43 följande:
    Varför är 40+ ingen perfekt ålder för att skaffa barn?? Det beror väl helt på personen i fråga.Har själv fått 4 barn efter 40,där bland ett tvillingpar så varken fertilitet eller ork har det varit fel på.Synd att vissa ska generalisera så när det gäller ålder,speciellt när de har långt kvar dit själv.Jag var inte på något sätt en bättre mamma när jag fick mina 4 första barn i(i övre tonåren och framåt).Skaffa barn när helst ni känner att det är rätt.Lycka till på vilket sätt ni än försöker.
    tänkte mer på att de flesta 40+ verkar ha svårt o rent biologiskt (heter det så?) så e det inte perfekt ålder sen skiter väl jag i när,var,hur folk vill skaffa barn. Men missade att tråden låg under adoption så det jag skrev blev ju onödigt iallafall..:P
  • babyplan

    Nja, gammal och gammal. Det kan man ju bara säga själv. Ingen annan kan ju egentligen säga om man är för gammal eller för ung. Känns det rätt så kör.

  • Manchester

    Som någon redan skrivit; Ring familjerätten på stört! Vet ni inte vart ni ska vända er, så ring kommunens växel och fråga. Om er kommun strikt följer de prejudicerande domar som finns så har ni bråttom. Enligt dessa domar ska ni egentligen ha ansökt innan någon av er fyllt 43. En av de anledningar att eventuellt göra undantag som anges i domarna är att den ena är klart under 43 och den andra bara "något" över. Exakt vad som ryms i "något" över vet ingen idag. Troligen är det OK med 44, men vem vet vad som händer vid 45?

    Adoption tar tid, lång tid. Ofta uppåt fyra-fem år. Om ni redan idag (nåja, i morgon) ansöker om adoption och anmäler er till en adoptionskurs (brukar också göras via familjerätten) så tar det kanske ett halvår eller ett år innan ni kan få adoptiosnmedgivande. Ni bör också genast ta kontakt med en eller flera adoptionsorganisationer, tex AC, FFIA, Barnens Vänner eller BFA (googla). I många länder är ni nog tyvärr för sent ute. Några länder, främst Kina, har särskilda köer/ansökningsmöjligheter för alla som kan tänka sig att ta emot ett barn med särskilda behov (lättare eller svårare handikapp, någon sjukdom etc) eller ett barn som hunnit bli 5-6 år eller äldre. Ska man se realistiskt på saken så är det er chans att hinna få barn.

    Förutsatt att ni får medgivande så lär det ta minst ett halvår innan det är klart. Då har ni ett medgivande som gäller i två år. Har ni inte hunnit få barn under den tiden - och det har ni troligen inte via de vanliga köerna - så måste ni ansöka om ett nytt medgivande. Vid det laget är du 45-46 år och då är det stor risk att ni får nej. I det läget spelar det ingen roll om ni kanske redan har er ansökan i ett land, har betalat en massa pengar för adoptionen och närmar er ett barnbesked. Utan medgivande blir det ändå inget barn.

    Men är ni snabba och kan tänka er ett barn som är lite äldre eller har någon "skavank" så kan det alltså gå!

  • swisch

    försöka för första gången?- stor sannorlikhet att ni blir gravida naturligt.

    problem? vill ha IVF? privata alternativ har väl inga åldersgränser

    Adoption? SOM SAGT RING IDAG!! Egentligen är det 42 men då den ene är yngre så kan man acceptera detta på familjerätten. Vill ni ha detta alternativ kvar så ring IDAG!!!

  • swisch

    Satt bredvid en tjej på en fest som var 48 och spontant gravid med sitt första barn. Helt utan hjälp. Ungen är nu ute och jättefin. Det var inte planerat.

    En annan bekant är 44 och har nyss fått sitt första barn spontant.

  • Manchester
    swisch skrev 2009-08-04 08:59:14 följande:
    försöka för första gången?- stor sannorlikhet att ni blir gravida naturligt. problem? vill ha IVF? privata alternativ har väl inga åldersgränser Adoption? SOM SAGT RING IDAG!! Egentligen är det 42 men då den ene är yngre så kan man acceptera detta på familjerätten. Vill ni ha detta alternativ kvar så ring IDAG!!!
    Privata IVF-mottagningar i Sverige brukar ha åldersgräns (är dock osäker på exakt vad den brukar ligga på). När det gäller adoption så är åldersgränsen att man inte får ha fyllt 43. Det är dessutom inte en lag, utan ett par prejudicerande domar, och de kommuner som vill kan välja att strunta i dem. Det är först när ett megivandebeslut överklagas som domarna blir riktigt viktiga.

    Slutligen så är det tyvärr _inte_ stor sannolikhet att en 43-åring blir spontant gravid. Det är inte alls omöjligt att det händer, men de flesta kvinnor börjar få sämre fertilitet i den åldern. Dessutom finns det troligen ett skäl till att frågan ligger under ämnet Adoption.
  • Mirva

    Åldersgränsen för IVF på svenka privatkliniker ligger runt 42 år. Men som sagt, på utländska kliniker går det att göra både IVF och äggdonation upp till 49 års resultat. Förstås större chans vid IVF med äggdonation.

Svar på tråden när blir du för gammal