• Andreas tjej

    Hur odlar man upp en avocadoplanta från kärnan...?

    Hur odlar man upp en avocadoplanta från kärnan...?
    Någon som vet?

    Är det bara att sätta kärnan i jorden?

  • Svar på tråden Hur odlar man upp en avocadoplanta från kärnan...?
  • biodynamisk

    Jag har för mig att när jag gick på förskolan för en hel evighet sen så satte vi tandpetare i kärnan så den kunde hänga över ett glas vatten och rota sig. sedan planterade vi den...

  • Andreas tjej
    biodynamisk skrev 2009-08-02 10:22:14 följande:
    Jag har för mig att när jag gick på förskolan för en hel evighet sen så satte vi tandpetare i kärnan så den kunde hänga över ett glas vatten och rota sig. sedan planterade vi den...
    stack ni rakt igenom?
  • Donno

    dottern tryckte ner 1 i balkonglådan i våras, eller ja 2 halvor. nu kommer det skott från den. hmmmm lär ju dö i kylan typ.
    så hur gör jag för å rädda den? (stjäl tråden )


    To cute to blend in...
  • biodynamisk

    Andreas tjej skrev 2009-08-02 10:28:34 följande:


    stack ni rakt igenom?
    Stack in 3 st som solstrålar i mitten typ så de kan hänga på glaskanten. Ett par mm eller så. Tror att det var för att de skall rota sig nabbare än om man bara sticker ner dem direkt i jorden.
    Donno skrev 2009-08-02 10:28:42 följande:
    dottern tryckte ner 1 i balkonglådan i våras, eller ja 2 halvor. nu kommer det skott från den. hmmmm lär ju dö i kylan typ.så hur gör jag för å rädda den? (stjäl tråden )
    Det är bara att plantera om den i en kruka och ta in den. När den skall tas in vet jag inte för jag är ingen expert på avocado men normalt sätt brukar man ta in växter som inte är vinterhärdiga när det riskerar att bli frostiga nätter...
  • spacebeare

    har kört både tandpetar modellen å rakt ner i jorden funkar lika bra.

    jag ställer ut mitt träd vid frostfritt å tar in vid frostvarning, så han står nog till iallafall september.

  • Freida

    Jag lät kärnan torka lite först så att den sprack upp... sen fick den liigga i vatten Å sen ner med den i jorden... den blev 1 meter hög inna vi flyttade å den torkade till döds *buuhuuu*

  • Tjycker

    Jag lät kärnan ligga i typ ett dygn, den planterade jag den precis som den var. Fick tips om att den mår bra av att ha en plastepåse eller liknande (punkterad för ventilation) över krukan tills den börjat gro. Det är bra om jorden inte torkar helt medan den gror.
    Det tar ett tag innan de kommer upp, men sen växer de på om de får stå ljust och bra! Kan vara bra att toppa plantan innan den blir för hög, annars vill den inte gärna förgrena sig. Men lämna lite blad så att den inte kvävs!
    Jag har mina plantor ute på altanen på sommaren, men tar in dem när det börjar bli kallt. De gillar inte att stå över element och liknande, iaf inte hemma hos mig.. Kan bli lite tråkiga på vintern, men blir finare igen på våren!

    Fast, ska jag vara ärlig är de inte riktigt värda besväret tycker jag.. Roligare då med citroner och liknande..!

  • Glinda från Oz
    LottaKJ skrev 2017-08-15 21:23:08 följande:

    Avokado är lätt och roligt att odla! Det är även praktiskt eftersom man ju alltid får kärnan "över"! Se här för tips: odlaavokado.blogspot.se/


    Det här var åtta år sedan, jag är säker på att ts och de andra har listat ut hur man gör vid det här laget.
Svar på tråden Hur odlar man upp en avocadoplanta från kärnan...?