• MaC

    Natursten i form av hjärta?

    Det är nu två månader sedan vår lilla efterlängtade Svala kom, dog och begravdes. Vi har gått runt på kyrkogården och tittat på gravstenar för att få en känsla för vad vi vill att hon skall ha för gravsten.

    Min fråga är - är det någon som har bilder på eller vet var man kan beställa en liggande natursten formad som ett hjärta med mjuka kanter?

    Magdalena


    Mamma till Smilla Caspian och ängeln Svala
  • Svar på tråden Natursten i form av hjärta?
  • malingotene

    Jag fick fler broschyrer av begravningsentrepenören på olika gravstenar, eller kolla i telefonkatalogen på stenhuggerier , de har också broschyrer att skicka ut, de brukar vara så hjälpsamma så det blir så bra som möjligt. Det är en svår bit att ta i , det ska vara perfekt och den ska ju finnas där länge. Välj länge . Ta bort en efter en tills ni bestämt er.

  • Marlene 74
    MaC skrev 2009-08-08 21:46:43 följande:
    Det är nu två månader sedan vår lilla efterlängtade Svala kom, dog och begravdes. Vi har gått runt på kyrkogården och tittat på gravstenar för att få en känsla för vad vi vill att hon skall ha för gravsten. Min fråga är - är det någon som har bilder på eller vet var man kan beställa en liggande natursten formad som ett hjärta med mjuka kanter?Magdalena
    Är så ledsen för Er skull!!!
    Vet inte var Ni bor, men till vår Calle har vi ett liggande hjärta i "rött", med guldtext. Vi bor i Ystad kommun, så det var Erikssons stenhuggeri som hjälpte oss.
    Lycka till!
    Marléne, mamma till Ida & Ängeln Calle
  • Lilla Lime

    Har lagt en bild på vår sten under starka bilder. Det är när stenen är precis nylagd så nu har vi hunnit plantera lite med. KOmmer lägga det en annan dag.

    Jag kan inboxa er mer om ni vill veta hur vi gjort.

    kramar

  • Mijjo

    nyfiken på er sten,, men hittade inte ert fotogalleri?

    Lilla Lime skrev 2009-08-17 22:23:31 följande:


    Har lagt en bild på vår sten under starka bilder. Det är när stenen är precis nylagd så nu har vi hunnit plantera lite med. KOmmer lägga det en annan dag.Jag kan inboxa er mer om ni vill veta hur vi gjort.kramar
  • Lilla Lime
    Mijjo skrev 2009-08-17 22:36:44 följande:
    nyfiken på er sten,, men hittade inte ert fotogalleri?Lilla Lime skrev 2009-08-17 22:23:31 följande:
    Jag hade inte lagt ut bildgalleri. ska ha fixat det nu. se om det funkar. annars kanske jag missat nåt mer.
  • tan73

    Vi har bestämt oss för en lite annorlunda "sten", nämligen i trä. Jag ville inte ha nåt som fanns i nån katalog, utan jag ville ha nåt lika unikt som Sebastian var. Det tog mig nästan ett år att hitta rätt och nu är den snart färdig - jag är jättenöjd! Kolla gärna in den, klistrar in länken.

    www.stinasandberg.se/index.php/ss/gravstenar_1/sista_malningen_gjord/


    Glenn, Kevin, Nathalie, *Sebastian*
  • Vårbukett

    Hejsan,
    Ser att det är ett tag sen någon skrev i tråden, vet inte om du hittat någon
    gravsten som du känner är helt rätt.

    En liten notis .. Sitter just nu & skissar på en gravsten till 2st "änglar",
    deras anhöriga kom själva med en natursten till oss, som vi sedan ska hugga/utforma efter deras önskemål.
    Det är något som dom flesta stenhuggerier gör, vad jag då vet.

    Hoppas att du hittar en gravsten som känns helt rätt!

    Mina varma tankar går till er,

  • MaC

    Tack för alla svar. Det lutar verkligen åt att vi skall ge oss ut till något gärdsgårdsrikt naturområde för att finna vår sten. En natursten som stenhuggeriet formar efter våra önskemål. Jag tänker att det är svårt att uppskatta hur stor stenen kan vara för att passa på gravplatsen.
    Är det någon som hittat sin sten själv och som har den inlagd bland sina bilder? Vill gärna se exempel.
    /Magdalena


    Mamma till Smilla Caspian och ängeln Svala
  • MaC

    Vårbukett: Det hade varit fint att se de stenar du skall göra. är det möjligt på foto?


    Mamma till Smilla Caspian och ängeln Svala
  • silverhjärta
    MaC skrev 2009-09-10 09:09:43 följande:
    Tack för alla svar. Det lutar verkligen åt att vi skall ge oss ut till något gärdsgårdsrikt naturområde för att finna vår sten. En natursten som stenhuggeriet formar efter våra önskemål. Jag tänker att det är svårt att uppskatta hur stor stenen kan vara för att passa på gravplatsen.Är det någon som hittat sin sten själv och som har den inlagd bland sina bilder? Vill gärna se exempel./Magdalena
    Vi har tagit en sten från vår skog och lämnat in till stenhuggeri. Men de har inte format den utan bara tvättat och graverat. Var kanske inte riktigt vad du sökte men det finns en bild i mitt galleri iaf.
    Don´t drink and derive!
  • Vårbukett

    MaC,
    Önskar jag kunde, men jag vill helst inte "lämna" ut dom anhöriga på det viset.

    Men som jag nämnde tidigare, dom flesta seriösa stenhuggerier hjälper er med
    allt som ni kan ha önskemål om.
    Även i dom fall det kanske inte går att ordna med en "natursten" så finns det ofta
    andra alternativ att välja.

    Just när det gäller gravstenar för "änglar" el. barn, så dom flesta som jag känner till,
    dom gör allt & lite till för att gravstenen skall kännas "egen" & " unik"
    Tveka inte med att ställa krav.. Utan förklara verkligen hur just ni vill ha den utformad. Det är väldigt sällan som kyrkoförvaltningen säger som stopp, utan i dom fall man inte kan hjälpa pga att det just kanske inte går i tillverkningen så kan man hitta en "gyllene medelväg"

    Jag hoppas verkligen att ni får den hjälp som ni behöver i detta beslut.....

    Kramar

  • MaC

    Stort tack för ditt engagerade svar! Skall söka upp ett stenhuggeri och påbörja processen.
    Kram


    Mamma till Smilla Caspian och ängeln Svala
Svar på tråden Natursten i form av hjärta?