• Gosevännen

    Kristen och ofrivilligt barnlös, stöd- och förbönstråd nr 14

    Hej vänner, både gamla och nya!
    Välkommen till vår fjortonde tråd!

    Den här tråden är för alla kristna som är eller varit ofrivilligt barnlösa. Här stöttar, peppar och uppmuntrar vi varandra. Vi ber för och tillsammans med varandra. Alla kristna och ofrivilligt barnlösa är välkomna oavsett om man gör utredning, är under behandling och/eller gör IVF. Välkommna är självklart även kristna som funderar på och/eller är inne i en adoptionsprocess.

    Här hittar man också de som hängt med på tidigare trådar, men som nu väntar barn eller är nyblivna föräldrar. Det är roligt att ni tittar in och ger oss uppmuntrande ord på vägen!

    Här är de föregående trådarna:
    tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m9948902.html
    tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-11-257/m12270855.html
    tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-11-257/m15142571.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-11-257/m18066559.html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-11-257/m21440965.html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-11-257/m24497105.html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-11-257/m27432452.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-11-257/m29968919.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-11-257/m32783257.html
    Tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-11-257/m35389640.html
    Tråd 11: www.familjeliv.se/Forum-11-257/m38176637.html
    Tråd 12: www.familjeliv.se/Forum-11-257/m41238783.html
    Tråd 13: www.familjeliv.se/Forum-11-257/m43731675.html

    Obs!
    Denna tråd är främst till för oss som är kristna samt barnlösa och vill stötta, uppmuntra och be för varandra. Diskussioner om kristen tro finns det andra trådar för.

  • Svar på tråden Kristen och ofrivilligt barnlös, stöd- och förbönstråd nr 14
  • Mrs S E

    Jag kan ju skriva lite om mig med. Gift sedana fem år om en vecka!

    Min make hade canser för ca 10 år sedan och cellgifterna tog död på sädesproduktionen. Vi hann försöka i 2 år innan vi tog kontakt och kollade upp och fick det svaret. Sen drog ivfet igång förra våren och i maj fick jag tillbaka ett ägg och fick några till frysen. Vi fick ett plus och lyckan var obeskrivlig. I januri i år föddes Levi som nu hunnit bli 8 månader och kryper och tar sig upp överallt!

  • Lilloppan
    felisa skrev 2009-09-23 16:29:56 följande:
    Roligt att läsa lite mer om er!Lilloppan: Hur går det för dig, hur känns det? Roligt att du har en katt, jag har själv alltid älskat katter Köpte en ragdoll för ett par år sedan, men min man fick tyävrr allergiska besvär. Mysko med tanke på att han har växt upp med katter. Men vi kommer säkert försöka skaffa djur nån mer gång, när vi har flyttat till ett radhus eller liknande..Själv så känner jag mig lite bättre, eller nja, jag gråter iaf inte längre. Rent fysiskt mår jag dock kasst, har aldrig haft en sådan fruktansvärd mensvärk tidigare. Men så kanske det är när kroppen ska göra sig av med resterna av 16 äggblåsor, ett dött embryo och en massa hormoner Gosevännen: Har ni planerat nästa ivf?
    Tack, sådär... mensvärk hade jag kanske i en timma och  mensen var över på 1½ dag.. jag trodde att kanske, kanske,,, men nä, testat minus idag.. Har ringt ferten och vi måste vänta till nästa mens {#lang_emotions_cry} innan vi kan börja om med nästa IVF, fast det blir ett FET då. Vi har 2 pyren i frysen! Det känns bra, men ändå en oro att de ska klara upptiningen!
    Gosevännen skrev 2009-09-24 16:40:40 följande:
    Lilloppan: jag har inget tröstande att säga till dig, kan inget annat än be för dig, och skicka dig kramar över nätet. Det är så tufft! felisa: Jag hade också fruktansvärd mensvärk efteråt, och har haft det ända sedan den misslyckade ivf:n, vet inte vad det beror på... Hoppas och ber att du ska börja må bättre snart!Vi har tider till nästa ivf och vet alltså ungefär när den blir, men jag skriver inget här i tråden; typ "alla" här var vi bor har fl, och jag tycker inte att grannar, andra kända och okända behöver veta allt... Kan inboxa er senare när det blir dags Fridfull helg till er alla!
    TACK! Det enda som bär, när allting annat vacklar...
  • Skrippo

    Hej på er

    Välkommna alla nya!

    lillaloppan: Fy så jobbigt! Stor kram. Med Guds hjälp så hoppas jag i kan ladda om inför FET.

    Om mig själv: Är en tjej på 30år som varit med om otroligt mycket hemskheter i livet. Men numera är jag lyckligt gift och bor på en gård på landet. Vi började försöka få barn 2004. 2005 fick vi reda på att min make saknar sädesledare. Vår enda chans var således IVF/ICSI. Och på tredje färskförsöket så plussade vi för ett år sedan och i juni kom vår Elsa till oss.
    Jag jobbar annars som församlingspedagog inom Svenska Kyrkan.

    Kram på er

  • Gosevännen

    Hej Frostflinga! Roligt att "se" dig! Hoppas allt är bra med er!

    Mrs S E: Grattis till 5-års dagen!

    Skrippo: Hej på dej! Hur har ni det? Hur mår du? Hoppas och ber att ni har det bra!

    Lilloppan: Hur orkar du då vännen? Jobbigt? Ber att ni ska hinna ladda om nu innan FET, och vilken tur i oturen att ni har pyren att hämta ur frysen! Det gör ju allt så mycket enklare...!

    Felisa: Hur är det med dig då?

    Ni finns alla i mina böner och tankar! Jag ber att ni med barn ska vara välsignade och bara få njuta av era små mirakel och deras framsteg, och jag ber att alla vi andra som fortfarande kämpar snart ska lyckas!

    Guds frid!

  • felisa

    Hoppas allt är bra med er denna torsdag! Själv så känner jag mig lite bättre, var på en fantastiskt fin böngrupp igår, så jag känner mig styrkt

    Lilloppan: Hur går allt för dig? Inväntar själv, precis som du, ett FET och nästa mens. Hade nästan hellre gjort ett nytt färskförsök, känns som att det är så mycket osäkerheter kring FET, speciellt när det är ostimulerat. Kommer jag att få ägglossning? Kommer äggen att klara upptiningen?

  • Gosevännen

    felisa: Nu vet jag ingenting om dethär egentligen, för vi har ju inget i frysen, men jag har nångång hört att om embryona bara klarar upptiningen så är chanserna större att lyckas med frysta än färska? Kan vara att jag har helt fel, men man kan ju alltid hoppas och be!

  • min o din

    Hej i tråden! Länge sedan jag varit inne, men har tänkt på er i tråden. Ser att det kommit nya vänner med.

    Själv var jag tidigare aktiv i tråden, i februari fick vi en dotter med hjälp av ivf/icsi. Är nu hemma med henne och njuter, dagarna rinner iväg! Dottern,som är 7 månader, tar sig fram i huset så vi får vara alerta så hon inte hinner med något tokigt.

    Efter att flera år ha varit barnlös är det en stor glädje och tacksamhet som fyller mig när jag ser på vår dotter. Jag hoppas och ber att ni som kämpar och längtar snart får uppleva samma lycka!

    Lilloppa, felisa och Wiley - lycka till med FET!
    Gosevännen - lycka till sen när det är dags på nytt för er!

    GBU

  • Gosevännen

    Hej min o din! Alltid roligt att få se en skymt av dig!
    Låter underbart att du bara får vara hemma och njuta av ert lilla mirakel! (ja, självklart är det ju jobb också, men vilken välsignelse ändå!) Tackar Gud för att ni fick barnet ni längtat efter så länge!

    En riktigt välsignad och fridfull helg önskar jag er allihopa!
    Kram!

  • Lilloppan

    Hej på er!

    Jag mår ganska bra nu... längtar efter FET.. just nu så känns det inte som att vi gjort en IVF än... är man knäpp eller är det bara kroppens egna försvar? Jag har äl nu och vi försöker ändå.. jag har ju en fungerande äggledare... hoppet.. ja det lämnar en aldrig. Dock ska jag försöka att hålla mig ifrån termometern den här månaden och egentligen bara invänta mensen.

    Felisa: ja ostimulerat känns lite riskabelt, men jag tror kroppen mår bättre av det än att proppa i sig en massa hormoner. Man ska vara glad att man har regelbunden mens. En annan tjej jag har kontakt med här över fl, har gjort FET men stimulerat. Hon mår väl ganska bra iofs... Ja, det är inte lätt..

    Gosevännen: {#lang_emotions_heart}

    Ber för er alla, med eller utan barn.

  • Längtanväntan

    Hej!
    Jag var mycket aktiv i den här tråden för en tid sedan. Vi har genomgått 2 IVF. Skulle göra frysförsök men det funkade inte med medicinerna. Vi har istället blivit föräldrar genom adoption. Vi har en underbar son som är två år och två månader. Han är Guds gåva till oss. Vi hämtade honom på ett kristet barnhem i Taiwan för 10 månader sedan!
    Ber för er alla och hoppas att ni ska få uppleva lyckan att ha ett barn i era armar snart.

  • Gosevännen

    Hej Längtanväntan! Alltid roligt när ni "gamla" tittar in! Tänk att det radan är 10 månader sedan ni hämtade hem er lilla grabb! Tiden går så fort när man står vid sidan om! Ta hand om varandra och var välsignade!

  • Mrs S E

    Längtanväntan: Vad roligt att du tittade in.
    Min o din: Kul att se dig. Nu börjas springet efter de små!

    Vi har haft en jätte skön vecka i Israel och det gick över förväntan bra med Levi. Han är så snäll och sitter i sin vagn och tittar på allt. Dock sov han sämre på nätterna. Värmen och trafiken spelade nog en stor röll, även att han inte hade en egen säng. Vi är i allafall jätte nöjda med resan. Men det är ju skönt att komma hem med.
    Nu är det plugg som gäller igen!

Svar på tråden Kristen och ofrivilligt barnlös, stöd- och förbönstråd nr 14