• dalejo

    För sent för adoption?

    Är det för sent att påbörja adoptionsutredning om kvinnan är 38år (mannen 36)?
    Vi har varit gifta i 2 år och tillsammans i 5 år. Kontaktar man kommunen först eller en adoptionsbyrå först? Snälla svara!

  • Svar på tråden För sent för adoption?
  • The Black Lady

    NI kontaktar familjerätten i er kommun så hjälper de er med vad ni måste göra...

    Lycka till!

  • KimKatt

    Nej det är det verkligen inte. Jag och min man påbörjade vår process 2007 då jag skulle fylla 40 och nu i juli kom vi hem med en liten pojke från Nigeria. Man behöver inte vänta 3-4 år om man inte vill och är öppen för flera länder. Jag skulle råda er att ställa er i kö hos adoptionsorg omgående och samtidigt kontakta kommunen om en hemutredning. Denne kan ta lite tid och då vinner ni kötid under tiden. Vi lyckades komma undan med två års väntetid totalt trots att vi fick starta med att vänta ett halvår på att starta hemutredningen.

  • Sally

    Håller med - det är absolut inte försent, men börja omedelbums med att gå med som sökande hos en eller helst flera adoptionsorganisationer. Ni behöver inte vara godkända eller har valt land bara för att stå som sökande, utan bara betala in summan och fylla i ett kort ansökningsblankett. Sedan är det kommun som gäller, för att komma med i utbildningen och boka in hemutredningen. Men organisationerna först!

  • Lilla Mumintrollet

    Nej! De är inte för sent...

    Lycka till!!

Svar på tråden För sent för adoption?