• Tonic

    Varning för starka Betapredkurer

    Hej, fick en Betapredkur mot en allergisk chock, den var väldigt stark och gjorde mig till en person som inte fungerade normalt, jag hamnade i en slags psykos, väldigt jobbigt...

    Min kur var på 8 tabletter i 8 dagar..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-20 22:39
    Förlåt om jag var märklig eller dum...

    Men det kändes så jäkla illa för mig just då så jag ville bara att folk skulle veta...

    Men som jag nu vet borde kuren trappats ner..

    Ursäkta om jag var klumpig, det var inte min mening att skrämma....

  • Svar på tråden Varning för starka Betapredkurer
  • NoMercy
    k girl skrev 2009-08-19 13:09:06 följande:
    Nej, jag menar inte så. Jag menar att jo, jag har också läst vad som står i fass för förskrivare. Jag tycker dock inte att informationen i fass för förskrivare motsäger informationen i fass för allmänheten på något sätt - och jag tycker att det vore konstigt att de gick ut med felaktig information i fass för allmänheten.
    Men den ena säger ju att man får inte psykoser, den andra säger att det är en mindre vanlig biverkan. Men å andra sidan, skulle man få en psykos efter intag av betapred hoppas jag man ändå tar kontakt med sjukvården och får det utrett om det hänger ihop.
  • k girl
    NoMercy skrev 2009-08-19 13:18:18 följande:
    k girl skrev 2009-08-19 13:09:06 följande: Men den ena säger ju att man får inte psykoser, den andra säger att det är en mindre vanlig biverkan. Men å andra sidan, skulle man få en psykos efter intag av betapred hoppas jag man ändå tar kontakt med sjukvården och får det utrett om det hänger ihop.
    Nej nej, det ena säger inte att man inte får psykoser; det säger att biverkningar vanligtvis inträder vid långtidsbehandling och inte vid korttidsbehandling (och biverkningen finns beskriven i det omskrivna "psykisk obalans"). Därmed inte sagt att biverkningar inte förekommer alls vid engångs- eller korttidsbehandling, psykiska effekter är rätt vanliga när man börjar äta kortison (jag blev själv euforisk de första dagarna sist jag åt kortison), men det TS har råkat ut för - en mindre vanlig biverkan vid en korttidsbehandling - att det definitivt inte föranleder någon varning.
  • NoMercy
    k girl skrev 2009-08-19 14:27:37 följande:
    Nej nej, det ena säger inte att man inte får psykoser; det säger att biverkningar vanligtvis inträder vid långtidsbehandling och inte vid korttidsbehandling (och biverkningen finns beskriven i det omskrivna "psykisk obalans"). Därmed inte sagt att biverkningar inte förekommer alls vid engångs- eller korttidsbehandling, psykiska effekter är rätt vanliga när man börjar äta kortison (jag blev själv euforisk de första dagarna sist jag åt kortison), men det TS har råkat ut för - en mindre vanlig biverkan vid en korttidsbehandling - att det definitivt inte föranleder någon varning.
    Men då är vi ju överens, men jag förstår då inte varför du skrev ditt inlägg om att det även står i Fass......? Men men, vi är överens om att det är en känd om än ovanlig biverkan och det var onödigt att TS att skriva som hon gör.
  • jakebana

    4 mg under 8 dagar är en rätt saftig behandling. Betapred brukar ges mycket korta perioder, ofta engångskurer eller bara några få dagar. Tycker inte att det låter så konstigt om man blir psykotiskt av att stå på den dosen 8 dagar...

  • Tonic
    jakebana skrev 2009-08-20 22:50:54 följande:
    4 mg under 8 dagar är en rätt saftig behandling. Betapred brukar ges mycket korta perioder, ofta engångskurer eller bara några få dagar. Tycker inte att det låter så konstigt om man blir psykotiskt av att stå på den dosen 8 dagar...
    Ja, och jag tänker inte genomgå det en gång till, isåfall ska jag kräva annan behandling om det finns, det gick ju heller inte över efter jag slutat...

    Jag fick många fler biverkningar men det är inget jag kommer nämna då andra inte gillade att jag över huvud taget gjorde tråden som en varning...
  • jakebana
    Tonic skrev 2009-08-21 00:33:47 följande:
    Ja, och jag tänker inte genomgå det en gång till, isåfall ska jag kräva annan behandling om det finns, det gick ju heller inte över efter jag slutat... Jag fick många fler biverkningar men det är inget jag kommer nämna då andra inte gillade att jag över huvud taget gjorde tråden som en varning...
    Jo, det var ju tråkigt att det blev så för dig. Men betapred kan ju vara livräddande vid en allergisk reaktion, man får väl se det så.
  • Tonic
    jakebana skrev 2009-08-21 00:50:43 följande:
    Jo, det var ju tråkigt att det blev så för dig. Men betapred kan ju vara livräddande vid en allergisk reaktion, man får väl se det så.
    Javisst, det här hände mig bara denna gången, jag har fått minst 3 kurer förut och jag har inte reagerat på detta viset...men då har också alla varit en nertrappningskur, förra började jag med 10 och gick neråt..
  • mamita64

    Jag fick Betapred för värk i kroppen. Är reumatiker och behövde kortison, skulle äta 8 om dan i åtta dagar. Det doktorn aldrig sa var att man inte ska sluta tvärt utan trappa ner. Ett dygn efter att jag slutat ta dem vaknade jag av att nacken värkte så in i ******* sedan liksom rann värken ner vidare genom kroppen, det kändes verkligen så. Jag hade så ont i muskulaturen att jag inte ens kunde ha kläder på mej, jag grät när jag tvålade in mej i duschen. Det tog mej några dagar att förstå att detta kom av Betapreden. Det tog tio dagar att bli av med den här muskelvärken ( var som om hela jag , ner till knäna var ett enda stort blåmärke) När den försvann så gjorde den det på samma sätt som när den kom fast baklänges, den försvann då nerifrån och upp. Jag har frågat på apoteket och vet nu att det här berodde på medicinen.
    Naturligtvis måste man kunna berätta om biverkningar för en medicin i en tråd här på Fl, det behöver väl inte innebära att allergiker låter bli att ta den, men kanske tar en diskussion om den med sin läkare och det är väl inte negativt

  • Tonic
    mamita64 skrev 2009-08-21 01:10:03 följande:
    Jag fick Betapred för värk i kroppen. Är reumatiker och behövde kortison, skulle äta 8 om dan i åtta dagar. Det doktorn aldrig sa var att man inte ska sluta tvärt utan trappa ner. Ett dygn efter att jag slutat ta dem vaknade jag av att nacken värkte så in i ******* sedan liksom rann värken ner vidare genom kroppen, det kändes verkligen så. Jag hade så ont i muskulaturen att jag inte ens kunde ha kläder på mej, jag grät när jag tvålade in mej i duschen. Det tog mej några dagar att förstå att detta kom av Betapreden. Det tog tio dagar att bli av med den här muskelvärken ( var som om hela jag , ner till knäna var ett enda stort blåmärke) När den försvann så gjorde den det på samma sätt som när den kom fast baklänges, den försvann då nerifrån och upp. Jag har frågat på apoteket och vet nu att det här berodde på medicinen. Naturligtvis måste man kunna berätta om biverkningar för en medicin i en tråd här på Fl, det behöver väl inte innebära att allergiker låter bli att ta den, men kanske tar en diskussion om den med sin läkare och det är väl inte negativt
    Jag fick också värk i hela kroppen, det liksom satt i huden eller i musklerna som en slags helkropps träningsvärk, min sambo kunde inte ens röra mig...
  • mamita64
    Tonic skrev 2009-08-21 14:23:44 följande:
    Jag fick också värk i hela kroppen, det liksom satt i huden eller i musklerna som en slags helkropps träningsvärk, min sambo kunde inte ens röra mig...
    ja precis så jag har aldrig haft så ont i huden, eller ytterst i musklerna eller hur jag nu ska uttrycka mej.
    En doktor bör informera om att man ska trappa ut en medicin tycker jag
  • Tonic

    mamita64

    Jo, tycker det med men eftersom det inte stod något om det i på medicin.lappen som de skriver ut på apoteket så följde jag detta...

  • mamita64
    Tonic skrev 2009-08-21 22:51:37 följande:
    mamita64 Jo, tycker det med men eftersom det inte stod något om det i på medicin.lappen som de skriver ut på apoteket så följde jag detta...
    Jag kollar alltid på bipacksedeln, läser oftast på i Fass och kollar gärna med personalen vilka biverkningar en medicin har, och för att veta om den krockar med någon av mina andra mediciner. Men i det här fallet såg jag inget om att jag skulle få så himla ont. När jag senare frågade personalen så fick jag det bekräftat, men det var ju så dags. Jag blev hjälpt av Betapred och är glad över att den finns men jag hade velat få veta att jag borde ha trappat ut den.
  • mamita64
    Tonic skrev 2009-08-22 00:25:10 följande:
    mamita64 När tog du denna kur?
    OM jag minns rätt så var det för två år sen.
    Jag brukar normalt få sprutor med kortison, men den här gången tyckte doktorn, som var ny för mej, att det krävdes tabletter då värken var så spridd.
    Jag gjorde dessutom så att längre fram på hösten när värken försämrades så åt jag upp resterande tabletter. Det räckte då till 4 om dagen i 8 dagar. Samma värk återkom fast svagare, när jag slutade ta dem. Detta var också ett test jag gjorde för att se om min teori om att värken kom från medicinen stämde
  • elior

    hej...har ätit betapred 0,5 ml. under ett år. det dagliga intaget har varierat. den sista månaden tog jag en på morgonen och en på kvällen. trappade ner under åtta dagar med en på morgonen i fyra dagar, avslutade med en halv i fyra dagar. är det nu har det gått fem dagar utan. finns det abstinens på cortison? och i så fall vad?

  • u41203737

    Hej,jag har väldigt ont i mina axlar.det är senorna av.jag röntgades och skal opereras i båda men vänster har mindre skada och just för tillfälle mindre ont men höger är värst.jag fick kortison spruta av ortopeden men smärtan har blivit värre. Jag fungerar inte i vardagen . Operation skullegöras först vänster axeln men skall jag lida hela tidning med högern båda inför operationer ochväntan på läkning av vänster. Jag sover inte på nätterna ,enkla saker at använda kniv o gaffel,tvätta håret mm. Smärtan är Värst på nätterna. Jag rIngde för hjälp men bara vänta sa dem. Jag var desperat så jag hade betapred tabletter som jag köpte i Turkiet för allerg men de var högre dos än jag brukade ha 4mg . Jag tog en på fem dagar men hjälpte inte heller istället fick hosta och kraftiga krampor på mina ben. Jag vet det är dumt att göra på egen hand men till vårdcentralen man har ingen möjlighet att komma.dessutom min läkare som jag har haft länge har slutat. Jag är mer desperat än någonsin. Ont i magen, stickningar från benen upp tom bröstkorgen. Jag kan inte sluta på en gång kortisonen vad gör jag? Hjälp mig.Är 75 år. Tack. Yüksel gülen-Adolfsson .

Svar på tråden Varning för starka Betapredkurer