• Hädvigg

    Toppenmammor oktober/november 2005, skördetid!

    Toppenmammor oktober/november 2005, skördetider.

    Den gamla tråden var stängd när jag skulle skriva i den, så jag tog mig friheten att fixa en ny.

    Varmt välkomna allihopa!

    /Isviol

    Länk till de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m32896290.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m29837779.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m27054035.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m23890146.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m20930593.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m14666366.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m11760168.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m9693648.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m7757592.htm
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m6213759.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m5509533.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-17/m4925619.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-17/m3726191-133.htm...
    www.familjeliv.se/Forum-2-17/m2641838.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m35488682.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m38585323.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m41617659.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m43857480.htmlo

  • Svar på tråden Toppenmammor oktober/november 2005, skördetid!
  • Ankissen

    Isseq: Hur länge ska ni vara hemma med dottern? Vi tog med Ella till dagis idag för första gången sen hon var nyfödd, och hjälp vad lycklig hon såg ut när hon tittade på alla barnen. Tänkte precis som du, att hon blir nog lätt att skola in. Kommer ju praktiskt taget bli inskolad om hon får vara med och hämta storebror varje dag...

  • snuttan2

    ja suck, sambon är i Italien åkte tidigt tisdags morse kommer hem fredag eftermiddag åker igen tisdag morgon kommer hem fredag kväll och i helgen blir det full fart med 25 o 4 års kalas och ett dop... jösses känns som man kommer vara helt slut på måndag men måndagen blir nog bra jag ska vara hemma med Jonathan då det är studiedag och T ska försöka vara hemma oxå eftersom vi knappast träffas på två veckor.
    Ringde till BVC i dag o undrade om Jonathan inte skulle på 4 års koll och det skulle han så vi fick en "snabb" tid på måndag för sedan är dom uppbokade helatiden pga alla som ska vacinera sig.
    Vad ska dom göra på kollen igentligen är det vanlig mätning, vägning, tal och rörelser eller vad gör dom?
    Jag är inte orolig tror nog att J går igenom med bravur ;)
    Han fick mycket beröm på dagis i dag, värmer ett mamma hjärta, då han i går råkade klämma en flickas finger i en dörr för att han blev lite arg och hennes hand var i vägen när han skulle stänga dörren för att vara ifred... han mådde mycket dåligt över det inträffade när vi var hemma på eftermiddagen så jag sa att då får vi väll göra något till H som förlåt (han hade sagt förlåt flera gånger under dagen men förståligt så hade H ont o var arg på honom), sagt o gjort när vi kom in från våran skogspromenad tog han fram papper, lila papper för det tycker H om , o pennor o ritade en förlåt teckning och sedan bad han mig stava till: till H... och sedan i morse lämnade han över den till henne och sa förlåt att jag klämde dig i går.
    Måste erkänna att jag blev lite tårögd och varm av att min son var noga med att få ställa allt till rätta och verkligen visa att det var inte meningen.

    hmm nu har jag kommit åt någon knapp på datan så all text är mini mini??? någon som vet hur jag får den läsbar igen?? jag o datorer, suck.

  • snuttan2
    Ankissen skrev 2009-10-21 20:39:06 följande:
    Netto har såna den här veckan. Kostade sketalite dessutom...
    ååå tack ska svänga in där snabbt på vägen hem i morgon då. ja att priset för en gång skull är lågt gör ju inget
  • isseq

    Ankissen: Jag började jobba 31 aug så Tindra har varit hos sin mormor och morfar sedan dess. Hon ska börja i jan är det tänkt. Men hon har också följt med och lämnat och hämtat Liam sedan begynnelsen så hon känner sig nog ganska hemmastad där.

    Idag var det familjefrukost på dagis dvs vi föräldrar och syskon fick äta frukost där. Tindra hade inte tid att äta, hon ville bara leka och titta på dom andra barnen .

    Det värsta är att jag har hört att det är barn som legat hemma och spytt nu :-P... och vi som ska gå på Walking with dinasouares på söndag i Globen.. bara hoppas han slipper bli sjuk... och jag... och Tindra... *urk*...

    Liam 4år idag . Han firades stort såklart med bakelse på morgonen, paket. Bjöd på glass på dagis och nu har vi ätit köttbullar och stuvade makaroner, Liams val. Även en bit tårta, så mätta är vi.

  • Tiger

    Nu är Philip också 4 år, och vi hade kalas för 17 barn, och inga vuxna. Gissa om vi var slut. Men det gick bra. hade lånat öppna förskolan. Philip fick av oss en ny stor cykel, som han är jätte glad för. Sen blev det mycket lego. Min man har åkt till Kina nu och jag är själv med barnen. Tufft. Lilltjejen är nu 11 mån och vaknar var 20 min och har nattskräck skulle jag tro, och Philip vaknar av henne. Så inte får jag sova mycket....

    Har inte skrivit så mycket pga att jag har varit så himla dålig i ryggen. Det blir bara värre och värre...känner nog att jag borde göra något annat än att gå hemma, ska börja jobba i april, men det börjar bli både tungt och långtråkigt. Ska i alla fall ta mig i väg och rönka ryggen....ja det tar ju lite på kroppen att föda och ta hand om barn

  • Hädvigg

    Grattis Liam och Philip!

    Walking with Dinosaures är något N skulle älska, synd att vi bor lite långt borta.

    Tiger
    17 barn på kalaset! Jag förstår att ni var trötta efteråt Nattskräck är ett elände, kommer ihåg när N vaknade och gallskrek en tid. Hoppas du får hjälp med ryggen.

    Lillan växer enormt mycket hon har gått upp över 200 g i veckan sedan hon kom hem, så jag fortsätter att helamma. Det enda som är lite jobbigt är att jag är ganska låst just nu och innan jag vet om hon alls tar flaska, vågar jag inte lämna henne med M någon längre stund.

    N tycker jättemycket om sin lilla syster , sjunger åt henne och berättar godnattsagor. Men han är så klart besviken över att jag inte hinner tillbringa så mycket tid med honom som förr. Har ni tips på sätt att få en fyraåring som plötsligt ska förhandla och komma med egna lösningar på allt (:D) att t.ex. klä på sig på morgonen?
    Ibland fungerar det om vi tar tid, men ofta hittar han så mycket att göra på vägen "ska bara" att han glömmer bort vad det var han skulle göra.
    Jag måste också skära ner på tjatandet, det är ju helt meningslöst men ibland fastnar vi helt i tjatträsket, särskilt nu när jag har varit mycket ensam med barnen och lillan tar så mycket tid hinner jag inte riktigt vara förutseende alla dagar.

    Vi funderar på att ha dop om två veckor, så nu är det verkligen dags att få bort de sista flyttlådorna! Har ni tips på vad vi kan bjuda på är det också välkommet

  • snuttan2

    Abovo: läst igenom din tråd och ja visst ska du ta Oliver på allvar men samtidigt tänka på att fantasin flödar iväg kanske var det inte riktigt på det sättet Oliver berättar... sen var det ju oturligt att Oliver var med när du pratade med T men mycket märkligt att hon säger till Olvier att han inte får hitta på sådant och säga till mamma!?!?
    Jonathan mådde ju dåligt för ett ½år sedan om du kanske kommer ihåg över en kille som han upplevde var elak mot honom, visste inte vad jag skulle tro men valde iallafall att prata med fröknarna och vred på mig och sa att det kan ju vara ren fantasi men dom tyckte oxå att även om det är fantasin som spär på så är det ju ändå något som gör att han mår dåligt eller känner obehag över något... och efter att dom pratat samman och sedan pratade med alla i gruppen, tog alltså inte ut ett enstaka barn, så blev det mycket bättre.
    Problemet för dig är väll att det inte handlar om något annat barn utan just en fröken, suck inte lätt men hoppas allt löser sig för er.

    I går var vi på BVC för 4-års koll och det blev ok på alla tester mm.
    synen var inga problem och talet var jätte bra, frågade om han pratade mycket *s* jag sa det är lättare om du frågar när han är tyst
    sedan ritade han en gubbe som spelade fotboll och då sa sköterskan att han ritar som en 5½ åring eftersom han gärna har detaljer och fyller i ordentligt löjligt men visst blir man stolt av det...
    han är 104 cm lång och vägder 16,8

  • Ankissen

    Abovo: Hoppas det löst sig bra för er med Oliver och fröken.

    Idag har vi varit i Västervik på sjukhuset med Ella. Jag, Ella, Elliot och min mamma åkte. Mamma kommer därifrån och vi har en massa släkt där, så jag ville gärna ha med henne så vi kunde hälsa på lite mostrar och kusiner ihop. Åka själv med barnen är ju inget alternativ eftersom Ella behöver seriös och innerlig underhållning för att inte illvråla i bilen. Anledningen till sjukhusbesöket var att Ella hade en öf för två månader sen och de skulle kolla om öronen såg fina ut. Och det gjorde de. Damen hör bra, precis som vi misstänkt. Men nu är det dags för en pärs igen - i natt vakande vi x antal gånger både mannen och jag för att Ella snorade och snörvlade. Stackars bebis. Min lilla sociala sötnos som skrattar och flinar mot alla.

    Elliot har skött sig strålande bra. När vi var på HM hörde jag honom gråta och prata med en främmande tant och då hade han tappat bort mamma och mormor. Lilla pojken... Kisseriet, som han sköter lite si och så hemma, har gått strålande hela dagen. Gladast idag blev han när vi fikade hemma hos min kusin efter dagens bravader och han fick leka en stund med sin sysslings alla leksaker (sysslingen är nio år). När vi skulle gå hem ville han inte lämna en sticksåg han satt och lekte med. Då fick han den av sin lilla syssling. Nu ligger han uppe i sängen och sover så sött med sågen på kudden...

    Nu ska jag gå och krypa ner i sängen. Kommer förmodligen väckas ett antal gånger i natt av Ellas täppta näsa, men (just nu!) gör inte det nåt! Är så himla kär i mina underbara barn!

    Trevlig helg allesamman!

    Kram Anki

  • Ankissen

    Här var det stiltje...

    Om en vecka i morgon fyller Elliot år. Dagen efter är det dags för svininfluensasprutan. Idag sa lille killen "jag vill ha min svininfluensaspruta"! Fast den sticker till lite, sa jag. Ja, svarade Elliot...

    Här har det snöat idag, så jag skickade ut min lille son i "drivorna". Skönt att han är så stor att han kan vara ute en stund själv nu, tycker jag.

  • abovo

    Hej!

    Snart är det dags för en ny tråd!

    Jag mår dåligt nu så det är därför jag inte är aktiv. Men jag kommer ju tillbaka. Och jag hoppas verkligen att vår tråd fortsätter!!
    Jag har fått någon slags ultraradian rapid cyckling bipolär sjukdom. Vilket innebär att jag svänger flera ggr per dag. Håller på och få mediciner, men de hjälper inte så värst.
    Jag är djupt deprimerad varje dag och tänker mycket mörka tankar. För att sedan bli otroligt intresserad av något konstigt. Det här svängandet tär på mig så jag är så trött.
    Ursäkta mitt gnäll.

    Hoppas ni valt att vaccinera er allihop. Och hopppas ni får tillgång till vaccin. Oliver blev vaccinerad för drygt två veckor sedan (de har varit snabba med föreskolebarnen här). Han fick bara ont i armen och ingen feber.

    Grattis till alla fyraåringar!! Olivr fyllde fyra år i lördags och hade det väldigt bra. Han ska ha barnkalas nu på lördag, så han blir mkt firad.

    Kram allihop!

  • abovo

    Hmmm.... jag suktade alltså efter att någon annan av er skulle kunna tänka sig att starta en ny tråd.

Svar på tråden Toppenmammor oktober/november 2005, skördetid!