• färgglad regnbåge

    Underhållbidrag när ungen flyttat in på Internat?

    Är det nån som vet hur det egentligen fungerar med underhållsbidrag? Om ungen valt en gymnasieutbildning där dom flyttar in på skolan och ej bor hemma hos mamma längre, är pappan verkligen tvungen att fortsätta betala pengar till mamman då?

    Ungen jobbar dessutom på helgerna och har en inkomst.

    Nån som vet vilka regler som gäller, det verkar ju jättekonstigt att vi ska betala mamman för ett barn som inte bor hos henne?

  • Svar på tråden Underhållbidrag när ungen flyttat in på Internat?
  • msmalin

    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:58:32 följande:


    Det låter som en missbedömning från socialen. Detta togs upp när jag som 18-åring vände mig till dem, men de ansåg att det inte fanns möjlighet för mig att bo hemma eller att mina föräldrar skulle klara av en försörjning så därför fick jag hjälp. Men som sagt, det finns ju alltid luckor i systemet.
    det kan ju vara olika från stad o mellan stadsdelarna. där jag bodde var det ganska många som vände sig till soc o då fick de neka de de kunde. jag gick inte vidare utan fick hjälp av min pappa o farmor de månader jag var ensam för de tyckte liksom jag att det var viktigt att jag avslutade studierna. efter några månader blev jag o min man tillsammans igen o då behövde jag inte hjälpen
  • färgglad regnbåge
    banansmoothie skrev 2009-08-15 10:58:34 följande:
    färgglad regnbåge skrev 2009-08-15 10:49:13 följande: Får barnet alltså ingenting från sin mamma, jobbar ihop alla pengar själv? Gå till familjerätten i så fall och berätta det! Så kanske du kan ge ditt barn pengarna direkt.
    Vi får kolla upp det, tack för tipset.

    Tack allihopa för att ni tagit er tid att svara på mina frågor.
    Kram.
  • msmalin

    hur gammal är sonen? för jag tror det ska kunna gå genom honom o inte genom mamman. prata med fk de kan hjälpa dig men din son behöver ett eget konto då o det lär han väll ha om han jobbar extra

  • Helena Gordon
    msmalin skrev 2009-08-15 11:04:49 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:58:32 följande: det kan ju vara olika från stad o mellan stadsdelarna. där jag bodde var det ganska många som vände sig till soc o då fick de neka de de kunde. jag gick inte vidare utan fick hjälp av min pappa o farmor de månader jag var ensam för de tyckte liksom jag att det var viktigt att jag avslutade studierna. efter några månader blev jag o min man tillsammans igen o då behövde jag inte hjälpen
    okej, men du studerade samtidigt. Jag har inte heller fått hjälp då.
  • msmalin

    Helena Gordon skrev 2009-08-15 11:29:33 följande:


    okej, men du studerade samtidigt. Jag har inte heller fått hjälp då.
    ja de är ju bara försörjningsskyldiga till barn som är över 18 OCH studerar hade jag inte studerat så hade soc fått hjälpa mig för då behövde mina föräldrar inte betala ett öre. därav min pappa o farmor hjälpte mig
  • basil

    Har sonen fyllt 18 år ska underhållet betalas till honom, inte mamman. Även om sonen bor på internat har han ändå en viss boendekostnad, matkostnad osv. Det är inte meningen att han ska försörja sig själv med extrajobb så länge han pluggar på gymnasienivå, föräldrarna är fortfarande försörjningsskyldiga.

  • Viewsonic

    färgglad regnbåge skrev 2009-08-15 10:49:13 följande:


    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:46:12 följande: Får man underhållsbidrag från 8 OLIKA pappor så räcker det till lyxbilar....
    Är det inte 8 olika barn som ska ha bostad, mat och kläder? Hur som helst, så ja, pappan måste betala enligt lag. Det är bara att gilla läget tyvärr.
  • Betty Boop
    färgglad regnbåge skrev 2009-08-15 10:49:13 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:46:12 följande: Får man underhållsbidrag från 8 OLIKA pappor så räcker det till lyxbilar....
    Har denna kvinna barn med ÅTTA olika pappor? {#lang_emotions_surprised}
  • Cocarola

    Bara för att barnet inte bor hemma hos mamman så upphör ju inte kostnaderna. Mamman betalar väl kostnaden för internatet? Boende och mat kostar flera tusen i månaden. Dessutom ska väl tonåringen fortfarande ha personförsäkring, hygienartiklar, frisör, kläder, vinterskor etc. De pengar som tonåringen själv tjänar ska inte gå till försörjningen, det ska båda föräldrarna bidra till.

  • basil
    Cocarola skrev 2009-08-17 14:19:01 följande:
    Bara för att barnet inte bor hemma hos mamman så upphör ju inte kostnaderna. Mamman betalar väl kostnaden för internatet? Boende och mat kostar flera tusen i månaden. Dessutom ska väl tonåringen fortfarande ha personförsäkring, hygienartiklar, frisör, kläder, vinterskor etc. De pengar som tonåringen själv tjänar ska inte gå till försörjningen, det ska båda föräldrarna bidra till.
    Precis, därför fattar jag inte hur ts kan ifrågasätta varför sonen skulle vara berättigad till underhåll.
  • Kristall V

    Föräldrar är skyldiga att försörja sina barn tills de fyller 18 år, eller 21 år om barnet fortfarande går i skolan.

    Till vem ska underhållsbidraget betalas?
    Det är barnet som har rätt till underhållsbidrag. Men det är boföräldern som tar emot pengarna för barnets räkning och företräder barnet i frågor som rör underhåll. När barnet blir 18 år ska bidraget betalas till barnet.

    Kopierat från Fk:s hemsida.

  • yodi

    har själv gått på internat när jag gick gymnasium utbildning, även om vi bodde där så kunde vi inte skriva oss där, så även om vi tillbringade större delen på skolan så bodde vi fortfarande hemma så sett, så min pappa fick vackert fortsätta betala underhålls bidrag.

  • yodi

    men om ni är oroliga för att mamman tar pengarna så ta kontakt med fk och förklara situationen, jag fick underhållsbidraget direkt in på mitt konto.

  • Hanjut
    färgglad regnbåge skrev 2009-08-15 10:54:34 följande:
    Kan säga såhär; barnet var förvånad att han fick äta sig mätt hemma hos oss, det får han nämligen inte hemma hos mamma.
    Att bo på internat är INTE billigt och pojken behöver ju fortfarande mat, kläder, ha fritidsaktiviteter, klippa sig, fickpengar och dylikt. Snarare bör pappan betala mer i underhåll nu eftersom utgifterna för pojken säkerligen kommer öka. 
  • mammatill6
    Helena Gordon skrev 2009-08-15 10:35:57 följande:
    Men det var ju det jag skrev - alla avlutar inte gymnasiet vid 18-19 års ålder.
    Om en 18-åring som avslutat studier inte kan försörja sig, kan dem inte automatiskt gå till socialen utan föräldrarna är fortfarande försörjningsskyldiga fram tills de fyller 21.
    Om inte undantaget finns att ex. "ungdomen" väntar barn och/eller att föräldrarna av något skäl inte kan försörja sitt barn eller pga andra komplicerade omständigheter.
    Stämmer inte alls. har barnet gått ut gymnasiet upphör försörjningen.
  • Guldnovan
    mammatill6 skrev 2022-08-06 22:05:29 följande:
    Stämmer inte alls. har barnet gått ut gymnasiet upphör försörjningen.
    Tråden startade 2009.
    Men, går de av någon anledning i gymnasiet när man normalt brukar vara klar finns bidrag att söka som går till barnet. 
Svar på tråden Underhållbidrag när ungen flyttat in på Internat?