• Hattifnatt

    Hey Jude 15

    Dags för en ny tråd igen. Del 15 den här gången!

    Detta är en glad tråd och som vanligt får den här beskrivningen, gjord av Marcink, sammanfatta tråden:

    "hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

    För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

    Tänk på att skriva på svenska eller översätta så att alla förstår.

  • Svar på tråden Hey Jude 15
  • mayasmama

    go morron på er - uppe i ottan här, men det gör inget. igår försov vi oss och vaknade 7.30 när mayas kompis ringde för att kolla om de skulle ha sällskap till skolan....- inte bra!

    här är hemma är väl allt ganska lungt, N har väl insett att inget löser sig av att han sticker till Israel alldeles förhastat - ett sådant beslut måste få ta tid, känner jag. Vi har pratat en del och jag har sagt att jag vill verkligen inte fortsätta på samma sätt i all evighet, skall vi fortsätta tillsammans måste det bli vissa förändringar.

    Jag och min kompis har pratat om att dra ihop en "israel-träff". Hon är ju gift med en israel också som inte heller är överlycklig här alla gånger. Och vi vet om en del andra israel/svenska par i ungefär samma situation. så vi tänkte dra ihop en träff där dessa män kan träffas och nätverka lite. I vår grannfamilj är pappan från columbia och de har en latino-förening där de träffas var tredje söndag och fikar och sjunger spanska barnsånger ihop med sina barn. Något sådant hade varit jättetrevligt. Vi har ju lite kontakt med församlingen men många andra, inkl min kompis man, har lite svårt för församlingar och vad de står för så vi vill göra ngt helt utanför det judiska. Tror att det hade kunnat vara bra.

  • mayasmama

    skulle behöva era funderingar över en sak.

    Jag har fått ett väldigt stort jobb i januari, två dagar ca 120-130 pers. Det är en jätte släktträff som sträcker sig över två dar med föredrag och dyl. Hur som helst det de skall ha i matväg är : 2 st förmiddagsfika inkl kaffe,te,frukt, kaka och dricka , 2 st luncher - helt veg. ena dan blir det falafel m tillbehör och andra dan tre st matiga sallader med bröd och ost. 1 st tre rättersmiddag med vin. förätten dukas fram innan och huvudrätten ställs fram på fat på borden, för att spara in på serveringspersonal.

    Idag behöver jag lämna en offert och trots att jag gjort rätt många jobb vid det här laget tycker jag det är svårt med prisättningen. Jag funderar på 300 kr/person för alltihop - jag tänker lunch:60 kr middag:150 och fika:15kr. vad tycker ni?

    jag vet att de har ganska tajt budget så jag vill inte ta för mkt men samtidigt måste jag ju tjäna hyfsat också och jag måste avlöna disk,städ och lite serveringspersonal på de pengarna också.

  • mayasmama
    elims skrev 2009-11-16 20:43:22 följande:
    mayasmama, tänker på dig! Du är den starkaste här i vår tråd, tycker iallafall jag, du kommer klara dig vad du än bestämmer dig för. Och stort grattis till viktnedgången, -13 kg är verkligen duktigt! Vad har du för knep? chaia, tänkte på dig också precis. Hoppas det går lite bättre med uppsatsen och att du är lite gladare nu. Har börjat sätta mig med min men känner mest att allt är en enda stor röra, vet inte riktigt var jag ska börja....längar tillbaka till blöjbyten och sandlådekakor!nybhur var sminkkursen på make up store?? Fick ett sånt presentkort i födelsedagspresent men har inte hunnit boka än, känns lite trist att gå själv...
    elims: tack sak du! Jag känner mig ofta allt annat än stark skall du veta, men jag är uppfostrad med en väldig "bit ihop och gör det du måste" mentalitet - på gott och ont.
    ang vikten så kör jag LCHF - vilket är en ganska extrem variant av GI - funkar abslolut inte för alla - vissa går tom upp i vikt, men för mig har det varit lite av en life-saver, då jag är en extrem sockermissbrukare. och då meanr jag så extrem att jag gömde godis och ljög om det, planerade och smög med det ngt grymt och det påverkade mitt humör och hela min psykiska hälsa - jag mår så mkt bättre nu - trots alla kriser hemma så känner jag mig nöjd med mig själv. När jag går ut så går jag med huvudet högt numera och känner mig faktiskt stolt över vem jag är och vad jag åstadkommer i mitt liv. och då är det inte många månader sen jag sa till N att jag kände att livet bara var en ända stor väntan på att dö och att man lika gärna kunde ha en fastforward-knapp! Hemskt nu när jag tänker på det men så kännde jag.
  • Tili
    mayasmama skrev 2009-11-17 08:18:47 följande:
    skulle behöva era funderingar över en sak.Jag har fått ett väldigt stort jobb i januari, två dagar ca 120-130 pers. Det är en jätte släktträff som sträcker sig över två dar med föredrag och dyl. Hur som helst det de skall ha i matväg är : 2 st förmiddagsfika inkl kaffe,te,frukt, kaka och dricka , 2 st luncher - helt veg. ena dan blir det falafel m tillbehör och andra dan tre st matiga sallader med bröd och ost. 1 st tre rättersmiddag med vin. förätten dukas fram innan och huvudrätten ställs fram på fat på borden, för att spara in på serveringspersonal.Idag behöver jag lämna en offert och trots att jag gjort rätt många jobb vid det här laget tycker jag det är svårt med prisättningen. Jag funderar på 300 kr/person för alltihop - jag tänker lunch:60 kr middag:150 och fika:15kr. vad tycker ni?jag vet att de har ganska tajt budget så jag vill inte ta för mkt men samtidigt måste jag ju tjäna hyfsat också och jag måste avlöna disk,städ och lite serveringspersonal på de pengarna också.
    Låter extremt billigt tycker jag!!!

    Du är ju inte där för välgörenhet du ska ju tjäna på det!!!!

    Om det dessutom är du som ska betala för städ, disk och serveringspersonal!

    Synd att ni inte bor i Stockholm eftersom jag känner att min man är lite i samma situation som N. Vi har nästan inget umgänge alls med Israeler och jag märker verkligen att det tär på min man men tyvärr är inte han en sån som tar kontakt med folk han inte känner så då blir det svårt.
  • mayasmama
    Tili skrev 2009-11-17 09:01:34 följande:
    Låter extremt billigt tycker jag!!!Du är ju inte där för välgörenhet du ska ju tjäna på det!!!!Om det dessutom är du som ska betala för städ, disk och serveringspersonal!Synd att ni inte bor i Stockholm eftersom jag känner att min man är lite i samma situation som N. Vi har nästan inget umgänge alls med Israeler och jag märker verkligen att det tär på min man men tyvärr är inte han en sån som tar kontakt med folk han inte känner så då blir det svårt.
    ja det kanske är lite för billigt, lägre kan jag inte gå i alla fall. men kanske jag säga ett högre pris först och sen gå ner om det behövs.

    synd att ni inte bor närmare - men det måste finnas massa israeler i stockholm, problemet är att hitta dem förståss. Kan säga att vare sig N eller min kompis man tycekr det här med träff är ngn superidé - men vi skiter i det och fixar det ändå, de kommer tacka oss senare. man behöver ju inte bli bästisar om man nu inte känner för det, utan bara umgås, nätverka, låta barnen höra/prata hebreiska. minst två män jag vet är utan jobb - kan vara en möjlighet, man vet aldrig. Min man fick sitt jobb pga en israelisk/svensk familj vi träffade på en badstrand!
  • En helt vanlig mamma

    Mayasmamma, jag tycker att priset låter ganska billigt, absolut att du kan höja det! 300 kr är väl vad man brukar betala för en middag?

    Ang. Israelträffen tycker jag att det låter kanon. Min man har INGEN kontakt med israeler och är inte så förtjust i synagogan...Jag vet att han skulle tycka att det kändes krystat att gå på en träff, men precis som du så tror jag att han skulle tycka det var bra efter vi fått oss iväg. Han har svårt för att initiera umgänge, vill inte känns sig som om han tränger sig på...Det finns en kille här i Gbg som anordnar Israelträffar har vi fått höra. Vi fick numret för 1 år sedan o P förbereder sig fortf. på att ringa!!!!

    Idag ska jag nog vaccinera småkillarna mot svinis, det är drop in på BVC och VC har drop in för alla åldrar så jag o Pavel tar nog våra sprutor senare i veckan...Vi vaccinerar oss nog främst för att vi ska resa över jul, vill inte ha sjuka barn på sjukhuset när vi är i Israel...
    Hur ska ni andra göra?

  • mayasmama
    En helt vanlig mamma skrev 2009-11-17 12:45:25 följande:
    Mayasmamma, jag tycker att priset låter ganska billigt, absolut att du kan höja det! 300 kr är väl vad man brukar betala för en middag?Ang. Israelträffen tycker jag att det låter kanon. Min man har INGEN kontakt med israeler och är inte så förtjust i synagogan...Jag vet att han skulle tycka att det kändes krystat att gå på en träff, men precis som du så tror jag att han skulle tycka det var bra efter vi fått oss iväg. Han har svårt för att initiera umgänge, vill inte känns sig som om han tränger sig på...Det finns en kille här i Gbg som anordnar Israelträffar har vi fått höra. Vi fick numret för 1 år sedan o P förbereder sig fortf. på att ringa!!!!Idag ska jag nog vaccinera småkillarna mot svinis, det är drop in på BVC och VC har drop in för alla åldrar så jag o Pavel tar nog våra sprutor senare i veckan...Vi vaccinerar oss nog främst för att vi ska resa över jul, vill inte ha sjuka barn på sjukhuset när vi är i Israel...Hur ska ni andra göra?
    jag skall vaccinera mig och barnen, vet faktiskt inte hur nadav ställer sig.

    ang. priset ; det kanske är för lågt, jag vet att de vill hålla ner priset så mkt som möjligt för att så många som möjligt kan tänka sig att komma, så jag kan inte riktigt tänka restaurangpriser. men kanske jag skall säga 350kr/pers och se vad de säger

    ang träffen: kan inte du skicka mig namnet på den kileln du sa som ordnade israelträffar, e väldigt nyfiken på vem det är och jag vill ju gärna få ihop ett gäng så kanske jag kan ta numret så kan jag ringa. Du kan alltid använda barnen som en ursäkt ifall P knorrar över att gå, " det är jättebra för barnen att umgås med andra halvisraeliska barn" Den kommer jag köra med.
  • En helt vanlig mamma

    Haha, Mayasmamma. Jag ska gräva fram namn o nummer, och snacka med P om vikten för barnen att känna andra halvisraeler och judar...

    Nu är barnen vaccinerade, skönt att det är överstökat. Jag blir skräckslagen när jag ser eller tänker på sprutor...

  • Chaia

    Maken var och vaccinerade barnen imorse. Själv vaccinerade jag mig för några veckor sedan. Funderar på att vaccinera oss mot säsongsinfluensan också. Förra vintern var vi sjuka hela tiden och jag orkar verkligen inte det i år också..

  • elims

    Vi vaccinerade oss också alla tre imorse. Vi behöver bara ta en spruta, men sonen behöver ta dos 2 om ca en månad. Har de sagt så till er också?

    mayasmama: tycker absolut du kan ta minst 350kr/pers, du driver väl ingen välgörenhetsorganisation heller?!

    nyb
    hoppas på att maken bokat våra israelbiljetter - idag! Blir isåfall 2 veckor i dec, yey

  • Chaia

    elims: japp, en andra spruta för barn och vuxna i riskgrupp. Annars räcker det med en.

    Vad härligt det låter med Israel i december!

Svar på tråden Hey Jude 15