• Fiddle
    Äldre 20 Aug 21:30
    44219 visningar
    53 svar
    53
    44219

    Vi som inte mår illa/mådde illa under graviditeten!

    Kanske kan samla lite tjejer här som inte har mått illa under sin graviditet men som ändå har gått bra. Man blir ju så nervös att nåt ska vara fel för att man inte mår illa, men ändå tycker jag det verkar vara ganska vanligt?

    Vad tror ni, hur vanligt är det egentligen att inte må illa under graviditeten?

    Och är det kopplat till hur "stark/svag" graviditeten är, dvs risk för missfall?

  • Svar på tråden Vi som inte mår illa/mådde illa under graviditeten!
  • Äldre 11 May 07:34
    #41

    Jag har inte mått illa någon gång i graviditeten och jag är i vecka 35 just nu.

  • Äldre 19 May 19:43
    #42
    skåningentösen skrev 2016-04-29 22:58:17 följande:

    Min barnmorska berättade för mig att kvinnor med lätta graviditeter får jobbigare förlossningar och tvärtom. För mig har det stämt helt, båda gångerna.


    Jag har aldrig mått dåligt, aldrig spytt. Har två flickor.
    Första förlossningen var normal, varken snabb eller utdragen.
    Andra förlossningen gick väldigt snabbt, öppnade mig 7,5 cm på 2 timmar. Väl inne på förlossningen tog det 14 min så kom hon.
    Enligt mig har jag haft lätta förlossningar.

    Är gravid igen, inga symptom som tidigare, förutom trött och kissnödig (men det räknas inte)

  • Äldre 26 May 07:26
    #43
    Janniiique skrev 2016-05-19 19:43:21 följande:
    Jag har aldrig mått dåligt, aldrig spytt. Har två flickor.
    Första förlossningen var normal, varken snabb eller utdragen.
    Andra förlossningen gick väldigt snabbt, öppnade mig 7,5 cm på 2 timmar. Väl inne på förlossningen tog det 14 min så kom hon.
    Enligt mig har jag haft lätta förlossningar.

    Är gravid igen, inga symptom som tidigare, förutom trött och kissnödig (men det räknas inte)

    Jag tror också stödet där är skrock byggt på anekdotisk bevisföring. "Feststämning på henne och henne så det är sant". Exakt hur skulle kroppen kunna vara programmerad för att en "lätt" (godtyckligt i sig) graviditet skulle resultera i en "jobbig" förlossning? Däremot är det en "sanning" många vill återberätta för att trösta och stärka dem som har en jobbig graviditet?
  • Äldre 26 May 07:27
    #44
    Emmask skrev 2016-05-26 07:26:14 följande:
    Jag tror också stödet där är skrock byggt på anekdotisk bevisföring. "Feststämning på henne och henne så det är sant". Exakt hur skulle kroppen kunna vara programmerad för att en "lätt" (godtyckligt i sig) graviditet skulle resultera i en "jobbig" förlossning? Däremot är det en "sanning" många vill återberätta för att trösta och stärka dem som har en jobbig graviditet?
    Haha
    *att det där
    * det stämmer
  • Äldre 26 May 07:51
    #45

    Jag mådde inte illa en enda dag med första barnet (sonen).

    Mådde illa varje dag fram till vecka 20 ungefär med andra barnet (dottern).

    Var glada om ni inte mår illa! Mitt illamående under senaste graviditeten har övertygat mig om att det var den sista och att det räcker med två barn...

  • Äldre 26 May 08:17
    #46

    Min första graviditet mådde jag aldrig illa men jag hade en förlossning från h-vete. Men en frisk son på 4år ha jag nu!

    Sen har jag varit gravid 2gånger de senaste året, jag mådde pyton och båda dom slutade i missfall.

    Nu är jag gravid igen och mår inte illa så nu håller jag tummarna att den lilla fortsätter att leva:)

  • Äldre 26 May 08:29
    #47

    Tre barn och inte en enda spya senare :)

  • Äldre 26 May 11:05
    #48

    Jag är i v. 6 och har hittills inte mått illa alls. Jag har väldigt lätt för att kräkas så är rätt förvånad. Men det är kanske för tidigt att ropa hej än?

  • Äldre 27 May 18:53
    #49
    skåningentösen skrev 2016-04-29 22:58:17 följande:

    Min barnmorska berättade för mig att kvinnor med lätta graviditeter får jobbigare förlossningar och tvärtom. För mig har det stämt helt, båda gångerna.


    Och min bm sa tvärtom :P lätt graviditet =lätt förlossning och det stämde tycker jag :)
  • Wed 11 Jan 2023 23:27
    #50

    Äntligen flera som mig!
    Jag har ej varit illamående eller spytt hittills. Mått dunder! Dock trötthet och ömma bröst. Detta är min första graviditet och är på v 14. Helt klart orolig om det ens var en bebis i magen men underlättad idag efter första ultraljud. 


    Prima v.14
  • Anonym­4848
    Sat 14 Jan 2023 11:06
    #51

    Första graviditeten - inget illamående/doftkänslig/kräkning, fick MA i v. 11 och tänkte då att det var därför.

    Andra graviditeten - inget illamående/doftkänslig/kräkning då heller, helt okomplicerad graviditet. Ingen foglossning eller nånting annat heller. Snabb och okomplicerad förlossning (v. 38+5) också, 5 timmar från första känning var hon ute. Så tror inte på något förhållande mellan okomplicerad graviditet/knepig förlossning heller.

  • Torna
    Tue 24 Jan 2023 12:51
    #52

    Jag har aldrig mått så bra som när jag var gravid! Från början till slut! Allt i min kropp fungerade bättre och fanns inte minsta illamående. Var så orolig att detta var ett tecken på att det inte var som det skulle, men är tydligen ganska vanligt fick jag höra från bm. Och nu har jag en liten kille på 3,5 månad som snarkar så sött bredvid mig 😍

  • Sun 29 Jan 2023 22:30
    #53

    Hej! Jag har två graviditeter efter varann. ett av dom är levande barn som nu är 8 Månader. Båda graviditeterna måste jag toppen. inget illamående eller ont.  min dotter är fullt frisk. 


    vad får dig att tro att något är fel? 

Svar på tråden Vi som inte mår illa/mådde illa under graviditeten!