• Mamma till viljestark dotter

    Tejpen är kvar

    Gjorde ett kejsarsnitt för tre veckor sen. Innan jag åkte hem från BB tog de bort bandaget men själva tejpen över snittet är kvar. Jag är sydd med självupplösande stygn. Hur länge ska tejpen vara kvar? Tills den faller bort av sig själv???

  • Svar på tråden Tejpen är kvar
  • flstumpan

    Jag hade kvar den tills den lossnade trots att det tog flera månader. Ville inte ta bort den eftersom jag tänkte att ärret skulle må bättre av att vara ifred så länge som möjligt. Vet inte om det spelade någon roll, men ärret blev jättefint :)

  • WickedCherrie

    Men om man ha agraffer då?..hur länge ska de sitta kvar???

  • Mandi74
    WickedCherrie skrev 2009-08-28 22:29:33 följande:
    Men om man ha agraffer då?..hur länge ska de sitta kvar???
    De ska ju sitta tills den tid du fått för att ta bort dom..
  • Sanna1975

    Hej, mitt förra ärr blev ganska fult, så kanske skulle man tejpa denna gång ett tag efteråt. Vilken tejp är det? Finns på apoteket gissar jag?
    /S

  • Joona

    Där jag låg, lät de tejpen sitta så länge man stannade kvar. Pga. bakterier och infektionsrisk, ska man inte vara och peta i op såret utan låta tejpen sitta. De drog bort den timman innan jag åkte hem efter 4 dagar.

    Likadant när mamma op bort gallan, de ville helst inte byta kompressen som satt med tät tejp.


    WickedCherrie skrev 2009-08-28 22:29:33 följande:
    Men om man ha agraffer då?..hur länge ska de sitta kvar???
    Min mammas agraffer togs bort efter 14dagar, fick ringa själv till distriktsköterskan och boka tid.
  • WickedCherrie
    Joona skrev 2009-08-29 08:41:17 följande:
    Där jag låg, lät de tejpen sitta så länge man stannade kvar. Pga. bakterier och infektionsrisk, ska man inte vara och peta i op såret utan låta tejpen sitta. De drog bort den timman innan jag åkte hem efter 4 dagar. Likadant när mamma op bort gallan, de ville helst inte byta kompressen som satt med tät tejp. Min mammas agraffer togs bort efter 14dagar, fick ringa själv till distriktsköterskan och boka tid.
    Jag har fått tid på måndag..det blir ca 14 dagar efter snittet...
    på BB sa de att de skulle ta dem tidigare men på min vårdcentral sa de att de ville vänta!
  • Honey Boo
    Sanna1975 skrev 2009-08-29 08:31:46 följande:
    Hej, mitt förra ärr blev ganska fult, så kanske skulle man tejpa denna gång ett tag efteråt. Vilken tejp är det? Finns på apoteket gissar jag?/S
    På Apoteket har de 3M tejp, den som är i papper är bra till ärrtejpning. Om du kan se insidan på tejprullen så är papperstejpens bokstäver mörkblå (sidentejpen har gröna bokstäver och sen finns det alla färger)

    Denna: solutions.3msverige.se/wps/portal/3M/sv_SE/EU-HealthCare/Home/ProdInfo/MedicalSupplies/ProductCatalogueSE/

    Finns även i brun, hudfärgad.

    De som är i siden har en tendens att irritera huden med små röda prickar om man använder den ofta, så jag rekommenderar papperstejpen!

    Men om du frågar på apoteket så hjälper de klart dig!
  • Honey Boo
    Sanna1975 skrev 2009-08-29 09:44:14 följande:
    Ah, perfekt, sån har vi ju hemma Tack!!
    Och tejpa längs med ärret
  • patti87

    fick också ta bort tejpen på sjukhuset...efter 3 dagar..

  • Mellan13

    Lät tejpen sitta kvar tills de lossnade av sig själva. Har ett jättefint ärr...
    Vågade inte ta bort den tidigare då det fanns sårskorpor och jag inte ville dra loss dem förrän det hade läkt helt under. Så jag hade tejpen ett bra tag.

  • Jessica24

    Honey Boo skrev 2009-08-29 10:46:20 följande:


    Och tejpa längs med ärret
    Mina tejp satt lodrätt, alltså inte längst med ärret.
  • Mamma till Philip Nova Elliot

    oj i malmö säger vi att tejpen drar ni på 5:e dan när ni duschat! 3 v och flera mån låter ju läääänge! Agraffer får man tid på VC att ta bort. Alla på 10:e dan eller varannan på 7:e dan o resten på dag 10.


    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & BF 2/5-10 ★*☆
  • TeDrickaren

    Jag hade ett stort "plåster" som satt en bra bit över hela snittet, när det lossnade i kanterna efter ca 3 veckor drog jag bort det, kör nu med 3M tejp enligt rekom av läkaren, så jag hoppas på ett fint ärr om 6mån


    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • Sessilou

    Vad olika det kan vara! På mig drog dem bort bandaget/kompressen dagen efter snittet när jag hade duschat för första gången och då hade det "läkt" ihop!
    Sen har jag två smala lodräta tejpbitar i ena kanten av såret som en barmorska satte dit 5 dagar efter snittet för att det kom lite sårvätska. Och den tejpbiten ska sitta till den lossnar av sig själv.


    Less is more=)
  • PrettyinPink

    Jag tog bort mina efter 3-4 veckor (lodräta), de var då ganska smutsiga och hade lossnat på flera ställen. Jag fortsatte tejpa ärret i drygt ett halvår efter det och idag syns det knappt.

  • Dr Mupp

    Jag hade ett jätteplåster på mitt ärr. Tog bort på andra läkarkontrollen. Ärret är superfint och idag 6 år senare syns det inte om man inte vet att det finns där.

  • Trefinapojkarjsl

    De gav inte mig något speciellt råd om tejpen, men själva bandaget över tejpen tog jag bort efter 10 dagar som de rekommenderade på BB. Har haft tejp sedan snittet (10 veckor nu) och ska ha det i tre månader i alla fall. Drar mindre i ärret då och så läker det visst finare. Man ska tejpa i sex månader om man vill ha det riktigt snyggt har jag hört, men så länge orkar jag nog inte tejpa. Har mest min tejp för att jag känner obehag av att se på det bara ärret. (Fast det är väldigt smalt och "fint".)

Svar på tråden Tejpen är kvar