• LBS

    Missfall vecka 12, fostret dött sedan vecka 9

    Denna vecka har varit den hittentills värsta i mitt liv. Från att ha räknat dagarna till den 2 september då vi skulle gå in i vecka 13 och få berätta för alla om vår bebi lycka, så blev det ödetsironi. I måndags kom helt oväntat en blödning. Jag kte in och på VUL visade det sig att fostret dött i vecka 9. Min värsta mardröm besannades. Ngt som jag aldrig tänkt skulle hända mig hände. Varför? Hela veckan har gått i sorgens tecken. Fortfarande blöder jag ordentligt och har kraftiga smärtor i magen. Starka värktabletter hjälper mot smärtan, den fysiska, men inte den psykiska. Sorgen i hjärtat kan inga tabletter i världen hjälpa mot. Varför? Vad gjorde jag fel? Ngt jag åt? Motion? Värme? Varför slutade hjärtat slå`Varför fick jag inget marsbarn? Hur ska man orka gå vidare?
    Frågorna är många och tyvärr får väl tiden utvisa vad som sker.

    Men jag undrar om någon här som orkat läsa allt detta vet om det är större risk för mf nästa gång också? Och kommer det bli svårt att bli gravid? Varför slutade hjärtat slå? Är dte något som jag gjorde?

    Frågorna är många men ngt svar måste finnas hoppas jag..
    Kram till er alla

  • Svar på tråden Missfall vecka 12, fostret dött sedan vecka 9
  • bollplank

    Jag beklagar verkligen eran förlust, det måste kännas fruktansvärt. Har själv inte råkat ut för mf däremot många misslyckade ivf försök.

    Jag är helt övertygad om att du inte kunde påverka det som skedde , tycker att du ska ringa mvc och be att få prata igenom det som skett.

    Oftast finns det inga exakta svar på varför man får mf mer än att det är kroppens sätt att stöta bort något som inte är helt "ok", det behöver inte betyda att du får samma utgång nästa gång.

    Styrkekramar

  • 30plus längtar efter 1 barnet

    Usch Jag vet precis hur det är och hur du känner dig. Håll det inte inom dig utan berätta gärna för de du känner vad som hänt och jag lovar dig jag fick så mycket stöd från omgivningen och helt plötsligt insåg hur vanligt det är med missfall. Kom ihåg att det förmodligen inte fanns nått du kunde göra annorlunda. Vi råkar bara vara med en mycket tråkig klubb. Jag tror inte att får man MF en gång så blir det en större risk nästa gång. Däremmot är man försiktigare med förhoppningarna.

  • Zuffo

    Beklagar din sorg och smärta! Jag var med om precis samma sak. När jag var i vecka 14 fick jag en blödning och åkte in för att göra vul, det visade sig att lilla pyret dött redan i vecka 8 ungefär. Det var fruktansvärt! Eftersom jag hade gått över vecka 12 hade vi berättat för släkt och vänner också.

    För att svara på din fråga om det är större risk att få mf nästa gång; Nej, det är det absolut inte. Det är inte heller svårare att bli gravid på nytt, jag blev det månaden efter. Hjärtat slutade att slå för att det var något fel, det är kroppens egna sätt att göra så att barnet inte föds med missbilningar, eller vad det nu kan vara. Det är absolut inte ditt fel, inget du kunde gjort annorlunda.

    Du blir snart gravid igen ska du se. Jag sitter här med vårt lilla underverk på 2 ½ månad nu. Kämpa vidare, det är tungt, jag vet. Styrkekramar till dig!

  • skrotnisse

    Ingen större risk nästa gång. Ungefär var 5.e graviditet blir missfall. Så vanligt är det. Det är bara att ingen pratar om det. Men när man själv är med om det kryper det fram hos flera.

    Det blir inte svårare att bli gravid nästa gång. Det är lika som innan.

    Att hjärtat slutade slå vet nog ingen. Kan bero på missbildningar. Det är en sådan komplicerad process när ett barn utvecklas. Det är med stor sannolikhet inte något du har gjort. De lever i en skyddad verkstad där inne.

    Jag mådde riktigt dåligt en vecka och var hemma fr jobbet. Jag grät och pratade mycket med min man. Men sen vände det. Jag tänkte om. Detta var ett projekt som inte blev av. Kunde jag bli gravid så kan jag bli det igen. Vi fokuserade på att bli gravida igen. Att gå igenom kriser behöver inte bara vara elände. Alltid kan man lära sig något. Se till att ha någon att prata med.

  • Knodd

    Beklagar det som hänt dig/er! Vi har varit med om samma sak. Dock kallade de inte det för missfall, utan för missed abortion. Alltså en spontan abort. Just för att fostret dött och legat kvar sålänge innan moderkakan och allting fattat att det var dött.

    Se till att du kan prata av dig för det är jobbigt att gå igenom!

    Men behöver inte betyda att det blir samma sak nästa gång igen.
    Vi satte in ett litet ägg (IVF) månaden efter vi fick MA och det tog sig!

    Att det sker MF/MA så pass tidigt tyder ju på att något var fel med fostret och då fungerar kroppen så att det stöts ut. Naturens gång tyvärr, även om man inte ens önskar sin värsta fiende att behöva vara med om en sådan sak!

    Kämpa på!

  • petraaz

    jag fick missfall i vecka 13 men det hade dött mellan 6-8 veckan.. efter det tog det ca 5mån innan jag blev gravid.har en dotter på 16mån..jag gjorde en skrapning och det tog ett tag innan mensen kom igång igen...   fick ett missfall igen nu förra veckan men det kom tidigt denna gång..

  • kaspersflicka

    hej, jag skulle också gått in i vecka 13 när jag började blöda och fick veta att fostret var dött sedan v 8. detta var förra veckan.  Risken är inte alls stor att det händer igen. Anledningen till att kroppen har stött ifrån barnet är för att det inte var friskt. ett friskt barn skulle aldrig dött. =( det är tråkigt jag vet.

  • eviz08

    Tårarna rinner när jag läser det du skrivit, känner så väl igen mig. Nu har det gått några veckor sedan mitt MA, var i v 12 och fostret hade dött i vecka 7-8, hjärtat började aldrig slå.
    Jag tyckte det kändes lite lättare när man slutade blöda, då slapp man bli påmind hela tiden.
    Det är inget du har gjort, och inget du kunde ha gjort för att förhindra det heller. Ibland är det bara så. Antagligen var barnet sjukt och hade ändå inte överlevt, så man ska egentligen vara tacksam, för då vet man att det är större chans att man får ett friskt barn när man väl blir gravid igen och när det överlever.
    Men jag vet, det spelar ingen roll hur många gånger nån säger så till en eller hur många gånger man tänker det, det gör ändå ont.

    Det ska inte vara någon större risk för missfall igen, men om man fått 3 missfall så görs en utredning för att uesluta att det är några fysiska fel. Tex så har jag en skiljeväg i livmodern, det gör att jag har en liten ökad risk för missfall om ägget fäster i den, skulle jag få fler missfalls så kommer man ta bort den. Nästa gång är det din tur och då kommer det gå bra!
    Jag hoppas du mår lite bättre rent kroppsligt nu och att du har någon som tar hand om dig!

  • Maggis

    Jag är verkligen ledsen för din skull och vet precis hur det känns.
    Jag har upplevt det 2 gånger. Men som motvikt så kan jag också berätta att jag inte hade svårt att bli gravid igen och att jag idag har 2 fina söner. En 7-åring och en 3-åring.

    Och nej, det är givetvis inget som du gjort fel; förmodligen så utvecklades bara embryot inte som det skulle och så gjorde naturen det den ska.

    Vad du måste göra är att få ur dig det hela, sörja och sedan förstå att det inte var ditt fel på något sätt och vis överhuvudtaget. Och sedan våga igen. Lycka till!


    //Maggis
  • Virrivirvelmamma

    Hej hjärtat..
    Jag fick också missfall i fredags.. BF 27 mars, men den lille har legat död sen i v 6-7 nån gång.. Ända sen i somras ju!!!!
    Klart inget man gjort påverkar det hemska.  Jag vägrara tänka så!!
    Det är inte svårare att bli gravid igen, bara psykiskt såklart, men jag tänker inte ge upp!!!
    Kramar till alla 

Svar på tråden Missfall vecka 12, fostret dött sedan vecka 9