• Anonym (Snålt)

    Snålt att ge så lite i bröllopspresent!

    Vi gifte oss hemligt utomlands i somras.
    När vi kom hem så bjöd vi hem de närmaste på middag för att fira. Av min mans syskonbarn med respektive fick vi en vinkaraff som kostar 199:-. De är fem personer (vuxna) och vill alltså inte ens betala femtio kronor.
    Hur tolkar man detta? Att de är snåla? Eller att de inte tycker vi är värda mer eftersom vi inte bjöd på "riktig bröllopsfest"?
    Jag skrattar åt det för jag tycker det är så pinsamt. Jag hade skämts och aldrig i mitt liv delat på en present för tvåhundra med fem personer.

    Av två systar till min man med respektive och systrarnas mamma fick vi 300:-.
    Det var dem som sa att de ville komma med present och fira oss så det var faktiskt därför vi ordnade denna fest. Blev lite paff där med.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-22 19:08
    Nä nu får ni ge er. 40 kronor för en present är snålt oavsett!
    Ha ha, roligt att så många blev engagerade. Och roligt att några av er tror att jag har tagit detta på allvar.

    Och så vill jag tillägga att de tjatade om att få koma med en present för att fira oss.
    Och det var ingen enkel middag som många verkar ha hakat upp sig på. Vi dekorerade hemmet, lagade mat i fyra dagar och bjöd på drinkar natten lång. Vi var 35 personer. 10 personer hade vi bjudit med på bröllopet utomlands. (Om detta nu har något med saken att göra).

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-24 09:40
    Nu skulle jag gärna vilja att den här tråden avslutas. Visst, jag är anonym, men den känns faktiskt lite fånig. Skrev den lite på skoj, tycker det var lite snålt bara.
    Det är synd att man inte kan läsa fnisset i trådstartaren och att det är lite på skoj. Visst tycker jag att det är snålt, men jag tycker jättemycket om de här människorna och skulle aldrig bli sur för en sån sak.
    Men att ni ändå är flera ute i landet som köper bröllopspresenter för 40 spänn förvånar mig. Snålisar skärp till er!
    Men de flesta av er tänker som jag. Tack alla, det har varit kul att läsa era inlägg men snälla respektera att vi avslutar detta nu - det är faktiskt larvigt att diskutera detta (det tar jag på mig). Ha det bra!!

  • Svar på tråden Snålt att ge så lite i bröllopspresent!
  • Anonym (därför)
    Anonym (Skrattretande) skrev 2024-03-04 18:50:43 följande:
    Precis, riktigt hagamar som sitter med gapet på vid gavel och gnäller om det inte duger.

    Bjud på bröllopsfest om du vill ha bröllopspresent, bjuder du på middag för att "fira" så räcker det med en bukett tulpaner.
    Ja snåla människor brukar ju tycka så. Det bästa vore väl om folk helt enkelt skiter o att bjuda in snåljåpar öht. Snåljåparna slipper köpa present och brudparet slipper deras snålhet, win-win för alla.
  • Anonym (Skrattretande)
    Anonym (därför) skrev 2024-03-05 12:01:15 följande:
    Ja snåla människor brukar ju tycka så. Det bästa vore väl om folk helt enkelt skiter o att bjuda in snåljåpar öht. Snåljåparna slipper köpa present och brudparet slipper deras snålhet, win-win för alla.
    Haha, det är inget brudpar längre. Tungan ute
  • Anonym (därför)
    Anonym (Skrattretande) skrev 2024-03-05 13:32:08 följande:
    Haha, det är inget brudpar längre. Tungan ute
    Men snåljåparna är fortfarande snåla
  • Anonym (Skrattretande)
    Anonym (därför) skrev 2024-03-05 14:44:24 följande:
    Men snåljåparna är fortfarande snåla
    Är man snål för att man inte ger en bröllopspresent till ett par vars bröllop man inte var inbjuden till?
  • Core
    Anonym (därför) skrev 2024-03-05 12:01:15 följande:
    Ja snåla människor brukar ju tycka så. Det bästa vore väl om folk helt enkelt skiter o att bjuda in snåljåpar öht. Snåljåparna slipper köpa present och brudparet slipper deras snålhet, win-win för alla.
    Först höll jag med. Sen läste jag om TS och jag såg att hon bjöd hem några, vi pratar alltså om nån liten bjudning i hemmet.

    Fin dyr present är kutym, när det är ett påkostat stort bröllop man är bjuden till.
  • Core

    Generellt är det ju ett problem när man börjar stycka upp traditionella värden och traditioner till sin fördel. Alltså när det här med visst värde på en gåva satts som en outtalad regel, var det även en big deal där bröllopsparet kunde lägga en halv årsinkomst eller mer på festen. Det är ett grattis, och ett tack för festen, det blir skevt när man börjar plocka russin ur kakan

  • Anonym (därför)
    Core skrev 2024-03-05 16:20:01 följande:
    Först höll jag med. Sen läste jag om TS och jag såg att hon bjöd hem några, vi pratar alltså om nån liten bjudning i hemmet.

    Fin dyr present är kutym, när det är ett påkostat stort bröllop man är bjuden till.
    Vad är dyrt och vad är snålt?
    Är att dela på en present för 200 kr mellan 5 personer snålt? Jag tycker iaf det är väldigt snålt oavsett om det firades i en lägenhet eller lokal.

    TS har heller inte skrivit att hon förväntade sig en dyr present, det hon skrivit är att hon tycker 200 kr delat på 5 personer är snålt och det håller jag med om att det är.
  • Anonym (Ellinor)
    Anonym (därför) skrev 2024-03-05 16:27:56 följande:
    Vad är dyrt och vad är snålt?
    Är att dela på en present för 200 kr mellan 5 personer snålt? Jag tycker iaf det är väldigt snålt oavsett om det firades i en lägenhet eller lokal.

    TS har heller inte skrivit att hon förväntade sig en dyr present, det hon skrivit är att hon tycker 200 kr delat på 5 personer är snålt och det håller jag med om att det är.

    Jo, jag håller med. En tjej på mitt kontor ska precis gå på mammaledighet och vi samlar ihop pengar till en present åt henne. De flesta verkar vilja lägga ca 200kr var. Vi får dessutom ingen fest alls såklart.


    200kr delat på fem vuxna när en nära släkting gift sig är definitivt snålt.

  • Core
    Anonym (därför) skrev 2024-03-05 16:27:56 följande:
    Vad är dyrt och vad är snålt?
    Är att dela på en present för 200 kr mellan 5 personer snålt? Jag tycker iaf det är väldigt snålt oavsett om det firades i en lägenhet eller lokal.

    TS har heller inte skrivit att hon förväntade sig en dyr present, det hon skrivit är att hon tycker 200 kr delat på 5 personer är snålt och det håller jag med om att det är.
    Jag är mer generöst lagd, och vi handlar för mer när vi bara blir bjudna på middag hos vänner. Däremot hade jag nog inte förväntat mig mer än en blombukett om jag själv hade snålat in på bröllopsfest.

    Så vad som är snålt eller ej blir svårdefinierat när det inte kan sättas i ett tydligt sammanhang, det går inte att förvänta sig något på samma sätt
  • Anonym (därför)
    Core skrev 2024-03-05 17:09:01 följande:
    Jag är mer generöst lagd, och vi handlar för mer när vi bara blir bjudna på middag hos vänner. Däremot hade jag nog inte förväntat mig mer än en blombukett om jag själv hade snålat in på bröllopsfest.

    Så vad som är snålt eller ej blir svårdefinierat när det inte kan sättas i ett tydligt sammanhang, det går inte att förvänta sig något på samma sätt
    En blombukett var eller en delat på 5 personer?

    Nejdå, 200 kr delat på 5 personer är inte alls "svårdefinierat" det ÄR jävligt snålt.
  • Core
    Anonym (därför) skrev 2024-03-05 17:19:17 följande:
    En blombukett var eller en delat på 5 personer?

    Nejdå, 200 kr delat på 5 personer är inte alls "svårdefinierat" det ÄR jävligt snålt.
    Som sagt, svårt att dra en gräns förutom att det blir fel att ha förväntningar öht. Men en bukett per familj kan man ju tycka 😂
  • Anonym (därför)
    Core skrev 2024-03-05 17:53:44 följande:
    Som sagt, svårt att dra en gräns förutom att det blir fel att ha förväntningar öht. Men en bukett per familj kan man ju tycka 😂
    Jag tycker inte det är svårt alls att dra en gräns för 200 kr delat på 5 vuxna människor, det motsvarar 40 kr per person Drömmer
  • Core
    Anonym (därför) skrev 2024-03-05 18:01:19 följande:
    Jag tycker inte det är svårt alls att dra en gräns för 200 kr delat på 5 vuxna människor, det motsvarar 40 kr per person Drömmer
    Det är svårt att dra en gräns vilken nivå man skulle ha köpt för, när det inte går att ha förväntningar menar jag.
  • Anonym (därför)
    Core skrev 2024-03-05 18:11:21 följande:
    Det är svårt att dra en gräns vilken nivå man skulle ha köpt för, när det inte går att ha förväntningar menar jag.
    Säger du det, jag tycker 40 spänn är VÄLDIGT snålt och jag tror inte att dessa 5 snåljåpar hade tvekat en sekund på att spendera mer än 40 kr på sig själva, på tal om "förväntningar" och så...
Svar på tråden Snålt att ge så lite i bröllopspresent!