• Schnooglewookiemush

Hur stor är en "stor bebis"?

Vissa vill ju bli snittade om barnet är "för stort". Vad är en stor bebis egentligen?
    Är själv orolig över att behöva föda ett stort barn, men jag vet själv inte från vilken vikt barnet räknas som stort...

• Svar på tråden Hur stor är en "stor bebis"?
  • Mamma matte hustru
    SofiaD skrev 2009-10-16 23:53:31 följande:
    Det beror på när de görs. Jag har förstått det som att bästa tidpunkten, där det visat sig bäst överensstämma med verkligheten, är om man gör tillväxt ul runt v 35. Gör man det när man är fullgången är det inte alls så tillförlitligt. Det var vad min bm sa till mig. Har inte själv gjort något ul fullgången med det jag gjorde v 35 var ganska nära sanningen. Har en kompis som gjort ul när hon gått över bf och de har varit ganska felvisande.
    För att vara exakt: 1:an gjorde vbi tillväxt ul i v.32 35 och 39
    med tvåan v.19 och v.34
  • SofiaD
    Mamma matte hustru skrev 2009-10-16 23:55:55 följande:
    För att vara exakt: 1:an gjorde vbi tillväxt ul i v.32 35 och 39med tvåan v.19 och v.34
    Då verkar det som att det var mest sanning i de ul som gjordes på första barnet.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Mamma matte hustru
    SofiaD skrev 2009-10-17 12:08:46 följande:
    Då verkar det som att det var mest sanning i de ul som gjordes på första barnet.
    jo men ändå så hade han som gjorde vårt ul med nummer 2 i v.19 kommit närmast så tror det har med apparater och vana att göra med
  • lindaolsson

Mamma matte hustru skrev 2009-10-16 11:18:34 följande:

Hade samma sak båda gångerna på första ul vid ul i v.33 hade den flyttat sig båda gångerna...
    Hmm...va synd då... Men det är bara att hoppas. ;) Antar att jag inte slipper att bråka då... :/
  • SofiaD
    Mamma matte hustru skrev 2009-10-17 16:31:34 följande:
    jo men ändå så hade han som gjorde vårt ul med nummer 2 i v.19 kommit närmast så tror det har med apparater och vana att göra med
    Men ettan kanske vägde 3700 på bf? Du gick över 11 dagar? Tror också det har med vana och apparater att göra också.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Mamma matte hustru
    SofiaD skrev 2009-10-17 20:09:59 följande:
    Men ettan kanske vägde 3700 på bf? Du gick över 11 dagar? Tror också det har med vana och apparater att göra också.
    jo men som sgt båda barnen vare sig bf eller inte har legat på 4310 och 4315..
  • 3 barns mamma84

Mamma matte hustru skrev 2009-10-17 20:12:04 följande:

jo men som sgt båda barnen vare sig bf eller inte har legat på 4310 och 4315..
    Du har 2 stora barn som föddes planerar ni en tredje och kommer du få bättre koll ??
    Är du rädd att nästa blir stor ??

Jag har gått över med dotter 9 dagar och har fått olika bf datum från maj till juni..hon var ju stor

Med sonen 1 dag mindre och jag räknade en dag mer så jag räknade rätt men han kom med våld ut 10 dagar över och han var STOR..nu är jag rädd som attan att nästa blir bigg bigg
  • Mamma matte hustru
    3 barns mamma84 skrev 2009-10-17 21:27:15 följande:
    Du har 2 stora barn som föddes planerar ni en tredje och kommer du få bättre koll ??Är du rädd att nästa blir stor ??Jag har gått över med dotter 9 dagar och har fått olika bf datum från maj till juni..hon var ju storMed sonen 1 dag mindre och jag räknade en dag mer så jag räknade rätt men han kom med våld ut 10 dagar över och han var STOR..nu är jag rädd som attan att nästa blir bigg bigg
    Blir ingen tredje vi är nöjda med de två underbara ungar vi har och dessutom är jag varnad för att skaffa fler min kropp klarar förmodligen inte en grav till.. för jag är så pass liten och barnen så stora kan lägga upp bild på galleriet läkarna var förskräckta över mina magar till min lilla kropp och gick endast upp 9 kg båda gångerna..
  • Mamma matte hustru
    3 barns mamma84 skrev 2009-10-17 21:27:15 följande:
    Du har 2 stora barn som föddes planerar ni en tredje och kommer du få bättre koll ??Är du rädd att nästa blir stor ??Jag har gått över med dotter 9 dagar och har fått olika bf datum från maj till juni..hon var ju storMed sonen 1 dag mindre och jag räknade en dag mer så jag räknade rätt men han kom med våld ut 10 dagar över och han var STOR..nu är jag rädd som attan att nästa blir bigg bigg
    för att tillägga med första barnet hade vi datum 1 januari 9 januari 19 januari 21 januari 28 januari och en bm som räknade fel på lårbenet sa 6 februari men ändrade sig till 28:e hon är född den 6:e med akutsnitt då hon inte kom ner i förlossningskanalen..
  • Mamma matte hustru

ligger bild på sista grav under starka bilder

• 3 barns mamma84
    Mamma matte hustru skrev 2009-10-17 21:38:59 följande:
    för att tillägga med första barnet hade vi datum 1 januari 9 januari 19 januari 21 januari 28 januari och en bm som räknade fel på lårbenet sa 6 februari men ändrade sig till 28:e hon är född den 6:e med akutsnitt då hon inte kom ner i förlossningskanalen..
    OJ!!
    Jo jag blev också varnad OM nästa tredje skulle bli lika stor som 2 var så skulle jag inte få göra mer barn alls
    Så nu får vi se :-S

Hehe jag fick med dottern
    1-3-6 maj sen 4-6 juni
    Vattnet gick 5 juni värkrna och åkte in 6 juni hon föddes 7 juni
    Jag hade räknat rätt men kärringen ville inte tro mig när jag sa att ägglossningen var 7 sep 2004 så jag hade rätt hon föddes 7 juni 2005

Sonen han skulle komma 4 aug jag hade räknat själv 5 aug så jag var nära men han kom 14 aug istället jävla unge haha
    Men han blev till 14 nov 2007 och kom ut ur magen 14 aug 2008

Ska in på din galleri nu gumman
  • 3 barns mamma84

Mamma matte hustru skrev 2009-10-17 21:40:17 följande:

ligger bild på sista grav under starka bilder
    Herre min gud vilken mage men snygg!!!

www.familjeliv.se/Hem/2_barns_mamma84/galleri.php

Kunde inte ta fram kortet men du ser mig v 41+2 när han ska komma ut från magen
  • 3 barns mamma84
    Mamma matte hustru skrev 2009-10-18 00:34:00 följande:
    du hade en shysst kula du med ju :)
    Tack
  • Smihla

Jag läste denna tråd och blev grymt förvånad över vart irritationen mot tvåbarnsmamma kom ifrån. Två bråkstakar verkar ha mycket ilska inom sig. Vad tråkigt för dem.

• UnDeuxTrois

Min BM menar att när barnet närmar sig 5 kg så är det en "stor bebis".

• Golli

Jag vägde 72 kg och födde en 3745 g tjej, helt normalt!

Om jag skulle föda ett barn över 4000 g så skulle jag tycka att det var stort.

• Humbla

För mig är ett barn "stort" när det väger runt 4200 g.
    Sonen var ganska stor i mina ögon alltså, vägde 3940 g.
    Han var dock liten i jämförelse med min barndomsvän som födde en son (första barnet) som vägde 5770 g.

Jag funderar inte så mycket över vikten på denna, hoppas bara att hattmåttet inte är så stort, på sonen var det 35 cm och gick bara fint.

Mamma till Tor 1/9-06 & Lillkickan BF 6/2 -10
  • Lantismamman75an

Min ena dotter vägde 5230 och det tycker jag var mycket! Jag visste dock inte om att jag hade ett sånt stort barn i magen, lika bra det. Födde vaginalt och det gick jättebra

Svar på tråden Hur stor är en "stor bebis"?