• mammabamma

    Öka antal

    Hej
    Vi har försökt snart 2 år att få till ett syskon till vår dotter. I somras gjorde vi en utredning som visade på få spermier, sammanlagt 16 miljoner. Idag, några månader senaste, lämnade vi in ett test för "swim-up" och skulle även prova göra insemination. Så blev dock inte fallet, då provet var mkt sämre än förra gången, och det således inte var ngn idé.
    Jag har läst här inne på forumet om alla möjliga sätt att öka produktionen. Tänkte höra om några vill dela med sig av era erfarenheter. Och ni som fick upp antalet, har ni även blivit gravida spontant sen?
    Funderar på om det är ngn idé att prova, eller om man ska börja fundera på IVF.

  • Svar på tråden Öka antal
  • JojoMojo

    Ja, jag tycker också att det låter oerhört intressant. Ska prata med kliniken om detta fast vet inte om sambon är så intresserad. Hade velat prata med kliniken om det utan min sambo men han är ju så underbar och följer med varje gång :)


  • pusslan

    Min sambo gör vad som helst som krävs, jag tvivlar däremot på att kliniken är så intresserad. All behandling har bara fokuserat på mig, trots att vi behandlas för manlig faktor. Måste säga att det stör mig lite. Är det ännu ett symptom på att vi lever i ett mansdominerat samhälle?

    Varför testar man inte allt man kan.
    Om Sophiahemmet har en metod som kan hjälpa män med mycket dåliga spermier så är det ju bra märkligt att IVF-kliniken några km längre bort inte har en susning...

  • Greta1

    Ja jag håller med! Stå på er och fråga ut dom! Det här är ju onekligen något som förändrat vår situation radikalt!! Dessutom är kostar det inget att prova, och det är inte det minsta farligt eller riskfyllt! Kör hårt & lycka till!! {#lang_emotions_smile}

  • pusslan

    Tack snälla Greta. Ska till kliniken imorgon och då ska jag fråga ut dom direkt. Lite sent att göra något nu, men inför nästa IVF (bra att man är positiv...)

  • pusslan

    Någon hormonbehandling blir det inte tal om. Används endast för män som inte har egen spermaproduktion sa vår läkare. Men om det gav så bra resultat för er så kan det ju inte skada att prova. Sambon ska göra lite research och ta upp frågan igen vid nästa möte.

  • Greta1
    pusslan skrev 2009-10-21 23:17:31 följande:
    Någon hormonbehandling blir det inte tal om. Används endast för män som inte har egen spermaproduktion sa vår läkare. Men om det gav så bra resultat för er så kan det ju inte skada att prova. Sambon ska göra lite research och ta upp frågan igen vid nästa möte.
    Vilket skisnack!! Vi är ett levande bevis på att det där är helt fel!! Så då skulle hormonbehandling på kvinnor bara användas på dom som inte har någon egen äggproduktion då!?? Knappast! Kvinnor får ju det för att producera fler ägg, dvs exakt på samma sätt som för män som då ska producera fler och starkare simmare. Så ni har helt rätt inställning; var på dom igen!! Lycka till! {#lang_emotions_smile}
  • pusslan

    Tack för peppet Greta. Vi ska tillbaks imorgon för VUL och om sambon ska med ska vi ta upp det igen, om inte annat som ett krav inför nästa behandling.

  • Greta1
    pusslan skrev 2009-10-22 17:36:13 följande:
    Tack för peppet Greta. Vi ska tillbaks imorgon för VUL och om sambon ska med ska vi ta upp det igen, om inte annat som ett krav inför nästa behandling.
    Helt rätt pusslan!! You go girl!! {#lang_emotions_smile} På dom bara, och ställ krav!
  • asako

    Hej!

    Kommer in lite sent, men tänkte att jag kunde dela med mig av vad jag kommit fram till när jag sökt efter vad man kan göra för att maximera fertiliteten.

    Det finns studier (dock på ganska små material, men ändå väl upplagda), som visar på att antioxidanter ökar kvalitén på sperman. Finns dels studier med E-vitamin, dels på acetylcystein ensamt eller i kombination med selen. Acetylcystein används mest som ett slemlösande läkemedel, men det är också en av de starkaste antioxidanter man känner till. Biverkningar är ovanliga och risken för skadliga effekter och överdosering är minimal. Antioxidanterna tros minska den "oxidativa stressen" och underlätta för spermien att befrukta ägget.

  • mammabamma

    Asako
    Bättre sent än aldrig .
    Acetylcystein...är det det som finns i en del slemlösande hostmediciner eller?
    Har du länkar till studierna här på nätet?

    Pusslan
    Hur gick det när ni tog upp det andra gången nu då?

    Här tänker vi köra på höga doser zink och folsyra nu har vi bestämt, får se om vi nöjer oss så eller lägger till ngt annat också i framtiden.

  • asako

    Jag kan försöka återkomma med länkar, men nu måste jag åka iväg till min pålle. Klistrar in en reveiw-artikel som tar upp lite av varje.

    Medical treatment for male infertility

    Mehran Movassaghi, MD, Department of Urology, Stanford University School of Medicine, Stanford, CA, USA

    Paul J. Turek, MD, Departments of Urology, Obstetrics, Gynecology & Reproductive Sciences, University of California San Francisco

    The first consideration in the male-specific treatment of infertility is the response time to therapy. From an older kinetic analysis in 1963, the length of a human cycle of spermatogenesis had been estimated to be 64 days.[2] To arrive at this figure, sequential testis biopsies and radiography were taken from men who had undergone testicular injections of 3H-thymidine. From other studies, epididymal transit time has been estimated to be 5.5 days.[3] This forms the foundation for the general belief that human spermatogenesis requires 2-3 months to complete and has guided the care of infertile men for 40 years. More recent data, however, suggest that this timeline may in fact be shorter.[4] Using a noninvasive method to assess germ cell turnover time accurately in vivo with stable isotope labeling (2H20) and gas chromatography mass spectrometric analysis, we observed that a cycle of sperm production (from production to ejaculation) occurs in a mean 64 ± 8 days (range: 42-76 days).

    Medical therapy for male infertility seeks to treat conditions with clearly defined (specific) or ill-defined (empirical) causes. These range from hormonal imbalances, which can alter testosterone, gonadotropins and spermatogenesis, to autoimmune disorders or infections that inhibit fertilization or implantation of an embryo. Much of medical therapy for male infertility is empirical in nature, and true efficacy requires further investigation.[5-9] The variety of current medical therapies for male infertility are reviewed here.

    Hormonal Management
    Our understanding of the hypothalamic-pituitary-gonadal (HPG) axis has benefited most from experiments performed in the 1950s in which hormones were purified from the brains of animals and used for bioassays. In the 1970s, the development of radioimmunoassays allowed hormone measurement without the need for living tissue and bioassays. It is now clear that HPG hormones play a critical role in the phenotypic development of the embryo, sexual maturation at puberty, endocrine testis function (testosterone production) and exocrine testis function (sperm production). These advances form the basis for the endocrine evaluation and management of the infertile male.

    Sigman and Jarow published a large retrospective study of 1035 patients to define the prevalence of endocrine disorders among infertile men.[10] In general, 20% of men had an abnormal hormone level on initial testing, but only 9.6% harbored a hormone abnormality on repeat testing. If follicle-stimulating hormone (FSH) elevations are excluded, the incidence of clinically significant endocrinopathies in infertile men is 1.7%. Table 1 outlines the spectrum of endocrine abnormalities observed in infertile men from this study.

    Testosterone
    Exogenous testosterone replacement and withdrawal therapy was thought for years to improve semen quality after first reducing it and then letting it rebound on withdrawal of therapy. This technique has been abandoned as a form of therapy for male infertility. Testosterone must be endogenously made to be effective for male infertility. Endogenous testosterone can be increased in patients with secondary hypogonadism, such as diabetics, with the use of antiestrogens as described below.

    Gonadotropins (Follicle Stimulating Hormone & Luteinizing Hormone)
    In men with hypogonadotrophic hypogonadism (

  • pusslan

    Jag var på ultraljud igår, tyvärr kunde inte min man följa med och jag upplevde inte att de ville diskutera något sätt att påverka spermiekvalitén. Förra gången befruktades inget av våra ägg och blir det ett liknande resultat den här gången så ska vi boka in ett möte för att bara diskutera min mans provsvar (zink, glucosvärden och annat som vi undrar över) och då se till att vara tillräckligt pålästa för att kunna komma med bra argument.
    Tack asako för studien du skickade. Finns hela artikeln i fulltext? Borde väl gå att kolla i Pubmed ex där det finns massor av medicinska artiklar.

    Vi har äggplock på måndag och vi ligger lite lågt till på onsdag när vi får veta hur det gått för oss. Hittills ser allt fint ut. Många äggblåsor etc. Men det hjälper ju inte när det är spermierna som felar.

    Mannen käkar massor av Zink, Folsyra, och 1 tablett mittval man och 1 tablett arginin (tror jag det heter) hoppas att det ska göra någon verkan.

    Såg igår att när vi tittade igenom papper från senaste spermieprovet att han hade höga värden av fruktoskoncentration (18) och Alfa-glukosidas (130).
    Huruvida det är bra eller dåligt, något vi bör reglera med kost eller annat har man inte nämnt för oss. Fruktosen är det som ger spermierna näring och ska vara minst 6, vad alfa-glukosidas gör vet jag ej men det ska vara minst 20.

    Som sagt ett spermiemöte ska bokas in om inget radikalt händer i värmeskåpet nästa vecka...

    Trevlig helg till er alla. Ikväll är det äntligen dags för ägglossningssprutan

  • asako

    Oj, upptäckte att bara en bråkdel av artikeln kom med. Här är en adress istället. Hoppas den funkar bättre. Det är alltså en review-artikel som sammanfattar var flera olika studier visat.

    www.medscape.com/viewarticle/573747_2

    När man läser artiklar måste man vara oerhört kritisk. Det finns alltid saker att slå ner på även om de publicerade i de mest renommerade tidskrifter. Man måste noggrannt läsa vad man mätt, hur studien är upplagd mm. Till exempel så förmodar jag att de flesta här är mest intresserade av att det ska bli en graviditet, men sde flesta tudier mäter antal spermier och hur de rör sig mm. Det är ingen självklarhet att bara för att antalet ökar med ett visst antal procent så blir det barn. (Men naturligtvis så hoppas man!)

  • Jessika82

    Jag har ett tips, har suttit och läst en del på nätet om kosttillskott m.m och bland annat hittat detta

    för bättre spermier... astaxantin

    texten är i från länken längst ner i texten

    Effekt på manlig fertilitet

    Astraxantinets gynnsamma effekt på manlig fertilitet upptäcktes först i Australien. Där gav lantbrukare ett extrakt av astaxantin-algen som kosttillskott till sina svin och höns. De lade märke till att flera grisar föddes och flera ägg kläcktes hus de djur som hade ätit av kosttillskottet.

    Det intressanta fyndet inspirerade forskare på flera håll för att studera astaxantinets effekt på fertiliteten hos ofrivilligt barnlösa män. En studie vid universitetet i Gent, Belgien, följde upp 30 infertila män i tre månader. Männen slumpades till att få antingen astaxantin eller placebo (sockerpiller) som tilläggsbehandling till traditionell fertilitetsbehandling. Det visade sig vid studiens slut att över hälften av männen i gruppen som fått astaxantin var på väg att bli pappor. I placebogruppen var andelen blivande pappor bara 10,5 procent.

    De belgiska forskarna drog slutsatsen att behandling med astaxantin verkar ha positiv effekt på fertilitet och spermiers egenskaper hos infertila män. Den vetenskapliga förklaringen är att spermierna blivit rörligare genom behandlingen med astaxantin, som tar hand om de fria radikaler (skadliga molekyler) som förstör könscellernas skyddande fettlager. Fenomenet, som kallas oxidativ stress, får spermierna att tappa sin rörlighet och minskar deras förmåga att sammansmälta med ägget i kvinnans livmoder. Resultatet blir minskad chans till att kvinnan blir med barn.

    Det finns i dag belägg för att oxidativ stress kan motverkas effektivt av en kraftfull antioxidant som astaxantin. Ämnet skyddar viktiga fetter från att oxidera (härskna) i såväl blodet som höljet (membranet) till alla slags celler i kroppen.

    www.naturligtomhalsa.se/parser.php

    Andra kosttillskott som kan hjälpa att få mer och bättre kvalite

    bidrottninggele
    e-vitamin
    omega 3
    zink
    selen
    c-vitamin

    Jag hoppas det kan hjälpa någon..

Svar på tråden Öka antal