• Tokstolla

    Julbebis 2009 del 3 :-D

    Japp, då var det dags för slutspurten! Nu lär vi alla få våra julbebisar innan den här tråden stängs.

    Här pratar vi som väntar ett eller flera små liv i december.

    Välkomna alla gamla som nya medlemmar!

  • Svar på tråden Julbebis 2009 del 3 :-D
  • Kaerleksbarn
    Mii skrev 2010-01-14 13:12:33 följande:
    haha, ja, där tvättar jag kräk dagligen Det gick för övrigt bra hos BVC 4400 väger hon nu och är 55 cm lång. Har gått upp 300g på en vecka!! och så passade hon på att kissa på bvc tanten när blöjan åkte av
    Nästan samma vikt och längd som Zelda hade i torsdags!
    4655g och 56½cm lång
    Och hon blir 4mån 27jan...
  • Mii
    Kaerleksbarn skrev 2010-01-14 13:27:33 följande:
    Nästan samma vikt och längd som Zelda hade i torsdags! 4655g och 56½cm lång Och hon blir 4mån 27jan...
    Jag undrar om det är din tös som är liten eller min som är stor :p
    Jag tycker Tyra ser jättestor ut jämfört med när hon föddes. får lite ångest när jag tänker på hur snabbt hon växer, jag vill kunna ligga i soffan om bebismysa lääänge till!
  • Tokstolla
    Metallica0406 skrev 2010-01-14 13:14:55 följande:
    Var till BVC igår och allt såg bra ut som vanligt. Enligt vår sköterska så är Elina ett så kallat "A-barn" Hon växer på precis som hon ska tydligen och det är superskönt att veta. Har aldrig direkt varit orolig med tanke på att dem andra två barnen vuxit precis som dem skulle så kunde jag då heller inte föreställa mig nånting annat. Vikt: 4600g Längd: 55cm Jag har lagt upp en bild i mitt galleri och om ni tittar lite extra noga på Elinas högra hand så ser ni kanske att hon äger och har två tummar på sin högra hand så vår dotter föddes med elva fingrar istället för tio!! Den ska nog opereras bort inom ett år enligt läkaren.
    Vi pratade om hur vi skulle göra (sambon och jag) om vi fick ett barn med fler fingrar. Vi kom fram till att vi skulle låtit barnet ha kvar dem.

    Idag berättade jag om Elina och då utbrast han *coolt*! När jag dock nämnde att det var dubbla tummar kunde han förstå varför en skulle tas bort.

    Nyfiken som jag är. Tar kirurgen bort den inre eller den yttre? Eller är det just det som ska kollas upp innan? Vilken hon har bäst funktion med?
    Jaja, det blir säkert bra med den saken hur som men vad tycker dina andra barn?

    Låter trevligt att alla era småttingar mår så fint

    Vet ni vad som är riktigt mysigt nu när Hector är knappa två månader och mkt starkare i nacken? Jo, att bada tillsammans är så mysigt. Det är nästan så att jag vill flera ggr/dag... Men det blir nog bara varannan av "hudsjäl"...

    Nä, natti-natt allesammans.
  • Kaerleksbarn
    Mii skrev 2010-01-14 17:22:05 följande:
    Jag undrar om det är din tös som är liten eller min som är stor :p Jag tycker Tyra ser jättestor ut jämfört med när hon föddes. får lite ångest när jag tänker på hur snabbt hon växer, jag vill kunna ligga i soffan om bebismysa lääänge till!
    Jadu, det är nog Zelda som är liten
  • Metallica0406

    TOKSTOLLA:  Jaa det är många som har sagt att det är ju rätt coolt med en extra tumme men eftersom den inte har någon funktion alls då den inte har nån muskulatur eller sådär så hon kan inte röra den. Därför känns det som bättre att ta bort den då den inte kommer användas skulle jag tro och att den dessutom sitter på ett så tokigt ställe att den kommer mest vara ivägen då hon ska plocka upp saker med tummen och pekfingret senare. Hade tummen haft nån rörlighet så hade vi kanske övervägt att ha kvar den.

    Kirurgen kommer nog ta bort den yttre som inte har nån funtion. Den andra tummen... den "riktiga" kommer nog få vara kvar då den fungerar perfekt.

    Dem andra barnen skryter mer eller mindre över att Elina har en extra tumme Det är lite roligt för vi har ju aldrig skrämt dem med att vara annorlunda utan dem har tagit det fruktansvärt bra.

    Dock en BVC sköterska som hävde ur sig att hennes hand är defekt!!! Tycker hon använde lite fel ord men alla tycker olika om en sånn sak.

  • Phlippan87

    har en otroligt nöjd liten dam här hemma sedan vi började med napp... det blev lite jobbigt i längden att agera napp de dagar hon vill snutta hela tiden men nu så strålar hon som en sol nästan jämt istället...
    men säng får jag fortfarande agera stundtals, men det är ju mysigt (oftast) att ha henne liggandes på mig när hon sover, dock ålar hon runt så hon ser ut som att hon ska bryta nacken av sig stundtals, men hon verkar tycka om den ställningen så.. {#lang_emotions_tongue_out}


    28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • Tokstolla

    Metallica0406. Personligen skulle inte jag säga deffekt. Extrautrustad om hon hade haft funktion i den men eftersom den bara finns där så är det snarare en utsmyckad hand Finns ju inget fel med handen egentligen, det är ju bara en bonustumme
    Är det tal om att hon kanske inte kommer att kunna ha kvar sin fungerande tumme?

    Phlippan87. Ja, det är lustigt hur illa de grinar i början när de vrider på nacken fram och tillbaka i nästan 350grader
    Hector tycker inte om napp och vi pushar inte för hårt däremot stormtrivs han i sin batteridrivna gunga. Ah, vad skönt det är för mamma slipper slita på rygg och armar nu.

  • Phlippan87
    Tokstolla skrev 2010-01-15 17:43:04 följande:
    Metallica0406. Personligen skulle inte jag säga deffekt. Extrautrustad om hon hade haft funktion i den men eftersom den bara finns där så är det snarare en utsmyckad hand Finns ju inget fel med handen egentligen, det är ju bara en bonustumme Är det tal om att hon kanske inte kommer att kunna ha kvar sin fungerande tumme? Phlippan87. Ja, det är lustigt hur illa de grinar i början när de vrider på nacken fram och tillbaka i nästan 350grader Hector tycker inte om napp och vi pushar inte för hårt däremot stormtrivs han i sin batteridrivna gunga. Ah, vad skönt det är för mamma slipper slita på rygg och armar nu.
    första försöket med napp misslyckades men jag testade igen i förrgår och sedan dess så vill hon nästan alltid ha nappen så jag köpte två till igår så det finns någon med hela tiden (ena sitter fast i vagnen med en napphålare t.o.m)
    28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • Kaerleksbarn

    Äntligen blir vi av med våra katter imorgon!
    Hela graviditeten övervägde vi att göra oss av med dem..
    allt fällande, alla möbler de förstör, allt energi de kräver.
    Dagligen sen Zelda föddes har jag fått städa för det ska se nogorlunda rent ut!
    Ändå sitter deras hår i alla hennes kläder, filtar, på nappen och överallt.
    Vi har inte ens velat tänka på hur äckligt det skulle bli då hon börjar krypa..
    för att inte tala om när hon stoppar allt i munnen.

    Vi la ut annons på Blocket i våras, för två veckor sen och imorse..
    i eftermiddags fick vi äntligen svar från precis det vi letade efter.
    En äldre man som bor på landet mitt ute i ingenstans!
    Hans 17åriga katt har försvunnit och han vill ha nytt sällskap.

    Inte nog med det har vi uppnått dagens alla mål...
    jag har äntligen fått klippt mitt risiga hår första gången sen förlossningen, jag hittade hårinpackning, två pyjamaser till Zelda (första plaggen vi köper sen hon föddes och hon är snart 4mån) och sen tog vi oss en lugn o skön fika på Espresso House när Zelda vaknade och skulle ammas, sen en skön promenad hem i snön. Åkte hemifrån KL14 och va hemma KL17.30 igen.. helgen kunde inte börjat bättre

  • Mii

    Kaerleksbarn: Tänkte bara säga att jag blir så glad över att ni tänkt på vart katterna hamnar. Jag blir så ittiterad på folk som ger bort/säljer katter och skiter i vem den nya ägeren är. Man vill ju att katterna ska få ett nytt hem där dom kommer trivas och ha det bra! (jag är något av en fanatisk djurvänn, haha).

  • Kaerleksbarn
    Mii skrev 2010-01-15 20:58:48 följande:
    Kaerleksbarn: Tänkte bara säga att jag blir så glad över att ni tänkt på vart katterna hamnar. Jag blir så ittiterad på folk som ger bort/säljer katter och skiter i vem den nya ägeren är. Man vill ju att katterna ska få ett nytt hem där dom kommer trivas och ha det bra! (jag är något av en fanatisk djurvänn, haha).
    Åh ja!
    Vore det inte för vi letade efter det rätta hemmet åt dem så hade vi antagligen redan i våras gjort oss av med katterna till katthem. Så det har vi varit väldigt noga med! Det har ju varit folk som varit intresserade då de ifrågasatt vår klösställning som vi har från golv till tak.. men mellan raderna har ju tillomed vi räknat ut med lilltån att de skulle kunna köpa allt för klösställningen och sen göra sig av med katterna. Så när jag skrivit att det viktigaste är att katterna får nya ägare som uppfyller våra krav och att vi kan hälsa på inom kort tid så har de inte varit lika intresserade längre! Vid lunch idag kommer mannen och hämtar kisarna, hoppas hoppas hoppas ingenting går snett nu.

    Det kommer underlätta hela vår vardag så jag slipper städa dagligen (vilket jag gjort sen Zelda föddes även trots tiden inte funnits) och jag kommer kunna vara en bra mamma till 200% åt Zelda. Vi kommer äntligen kunna köpa köksbordet vi länge velat ha med skinnstolar, äntligen kunna ha växter i fönstren, äntligen kunna njuta av vår inglasade balkong och ha allt öppet i sommar, äntligen kunna lägga trall där och inreda så vi vill med kuddar, äntligen kunna ha en mysig ryamatta och äntligen tapetsera om lgh igen (trots vi gjorde det när vi flyttade hit för ett år sen) eftersom de förstörde alla väggar inom två veckor efter det va nytapetserat. Det bästa av allt är att vi äntligen kommer kunna köpa alla möbler vi vill till Zeldas rum och göra i ordning det nu o ha dörren till hennes (och alla andra) rum öppna

    Ja jag är SÅ lycklig för katterna kommer må SÅ mycket bättre!
  • Metallica0406
    Kaerleksbarn skrev 2010-01-16 08:36:52 följande:
    Åh ja! Vore det inte för vi letade efter det rätta hemmet åt dem så hade vi antagligen redan i våras gjort oss av med katterna till katthem. Så det har vi varit väldigt noga med! Det har ju varit folk som varit intresserade då de ifrågasatt vår klösställning som vi har från golv till tak.. men mellan raderna har ju tillomed vi räknat ut med lilltån att de skulle kunna köpa allt för klösställningen och sen göra sig av med katterna. Så när jag skrivit att det viktigaste är att katterna får nya ägare som uppfyller våra krav och att vi kan hälsa på inom kort tid så har de inte varit lika intresserade längre! Vid lunch idag kommer mannen och hämtar kisarna, hoppas hoppas hoppas ingenting går snett nu. Det kommer underlätta hela vår vardag så jag slipper städa dagligen (vilket jag gjort sen Zelda föddes även trots tiden inte funnits) och jag kommer kunna vara en bra mamma till 200% åt Zelda. Vi kommer äntligen kunna köpa köksbordet vi länge velat ha med skinnstolar, äntligen kunna ha växter i fönstren, äntligen kunna njuta av vår inglasade balkong och ha allt öppet i sommar, äntligen kunna lägga trall där och inreda så vi vill med kuddar, äntligen kunna ha en mysig ryamatta och äntligen tapetsera om lgh igen (trots vi gjorde det när vi flyttade hit för ett år sen) eftersom de förstörde alla väggar inom två veckor efter det va nytapetserat. Det bästa av allt är att vi äntligen kommer kunna köpa alla möbler vi vill till Zeldas rum och göra i ordning det nu o ha dörren till hennes (och alla andra) rum öppna Ja jag är SÅ lycklig för katterna kommer må SÅ mycket bättre!
    Jag har själv haft katter och vet vilket jobb det är trots att våra var innekatter. Men det är det bästa jag gjort då jag kände precis som du gör.
    Så skönt då vi kunde börja ha vår dotter Amanda på golvet utan att vara rädd att hon stoppade en stor tuss med katthår i munnen eller kom åt kattlådan...*huvva*

    Nej ni gör ett bra val för er och för katterna för dem tycks ju behöva lite mer utrymme för sin energi
  • Kaerleksbarn
    Metallica0406 skrev 2010-01-16 09:45:31 följande:
    Jag har själv haft katter och vet vilket jobb det är trots att våra var innekatter. Men det är det bästa jag gjort då jag kände precis som du gör. Så skönt då vi kunde börja ha vår dotter Amanda på golvet utan att vara rädd att hon stoppade en stor tuss med katthår i munnen eller kom åt kattlådan...*huvva* Nej ni gör ett bra val för er och för katterna för dem tycks ju behöva lite mer utrymme för sin energi
    Tack!
    Känns väldigt skönt att höra att man gör rätt val...
    men det va inte lika enkelt som vi trodde.
    Sambon bröt ihop i lördags förmiddags när vi väntade på att de skulle bli hämtade,
    innan dess hade jag själv inte tyckt det varit alls jobbigt!
    Sen bröt han ihop igen när de åkt.
    Först igår när vi haft hela första "ensamma" dagen utan kisarna..
    då började man tänka på "nu brukar de göra si och nu brukar de göra så".
    På kvällen igår när Zelda somnat o vi slappnade av så bröt vi ihop igen
    Men det är bara att försöka fokusera på att de har det bättre nu!
    Sambon ville kidnappa dem den dagen vi fått markplanslägenhet/hus^^
    Men idag ska vi till stan för att komma på andra tankar..
    och så ska vi beställa tapeter till hall o kök som kisarna förstört.
    Vi får glädjas åt att vi kan ha fint hem istället, har gjort om massor nu!
    Vi kunde ju inte ens ha saker i fönstren eller på soffbordet innan, nu kan vi
    Underbart att komma upp igår och känna att det va lika rent som när man la sig.
    Vi städade i 6timmar i lördags och tvättade 5maskiner när katterna åkt...
  • Metallica0406
    Kaerleksbarn skrev 2010-01-18 10:00:50 följande:
    Tack! Känns väldigt skönt att höra att man gör rätt val... men det va inte lika enkelt som vi trodde. Sambon bröt ihop i lördags förmiddags när vi väntade på att de skulle bli hämtade, innan dess hade jag själv inte tyckt det varit alls jobbigt! Sen bröt han ihop igen när de åkt. Först igår när vi haft hela första "ensamma" dagen utan kisarna.. då började man tänka på "nu brukar de göra si och nu brukar de göra så". På kvällen igår när Zelda somnat o vi slappnade av så bröt vi ihop igen Men det är bara att försöka fokusera på att de har det bättre nu! Sambon ville kidnappa dem den dagen vi fått markplanslägenhet/hus^^ Men idag ska vi till stan för att komma på andra tankar.. och så ska vi beställa tapeter till hall o kök som kisarna förstört. Vi får glädjas åt att vi kan ha fint hem istället, har gjort om massor nu! Vi kunde ju inte ens ha saker i fönstren eller på soffbordet innan, nu kan vi Underbart att komma upp igår och känna att det va lika rent som när man la sig. Vi städade i 6timmar i lördags och tvättade 5maskiner när katterna åkt...
    Jobbigt beslut men som du själv säger så har dem det nog bra där dem är nu också.

    Trevligt med ett städat hem och inga katter som stökar ner Roligt att få börja inhandla och piffa till i hemmet och slippa ha katterna som river ner eller tuggar sönder blommor m.m.

    Det blev en hel del städning för er då ser jag ju
  • Kaerleksbarn
    Metallica0406 skrev 2010-01-19 09:53:25 följande:
    Jobbigt beslut men som du själv säger så har dem det nog bra där dem är nu också. Trevligt med ett städat hem och inga katter som stökar ner Roligt att få börja inhandla och piffa till i hemmet och slippa ha katterna som river ner eller tuggar sönder blommor m.m. Det blev en hel del städning för er då ser jag ju
    Ja det går inte ens en timme i streck utan att någon av oss nämner kisarna!
    Men sambon hittade flygfoto på Eniro igår, där de bor nu... det ser helt underbart ut
    Enda huset mitt bland massa åkrar och jättestor gård med träd de kan leka i.
    Det kändes MYCKET bättre när vi sett det!

    Samtidigt som det är extremt jobbigt så glädjs vi hela tiden åt vårt rena hem
    Bara igår när sambon skulle diska så va det inte massa hår och kattspår på bänken^^
    Och det är så skönt att slippa ta fram Zeldas babygym varje morgon o allt annat..
    för att sen ta bort allt på kvällen igen!
    Det är en jättestor lättnad att kunna ha en filt liggandes i soffan..
    slippa tänka på att stänga alla dörrar efter oss hela tiden och ingen kattsand i fötterna.

    Igår beställde vi tapeter till kök och hall till en början, de rummen är mest förstörda!
    Sen har vi så mycket pengar i vår fond (en viss summa av hyran går till lgh varje månad) så vi ska även beställa nya tapeter till Zeldas rum och vardagsrummet också till våren, även om det är nytapetserat och Zeldas rum är helt orört av katterna.. men vi tapetserade ju beige där innan jag blivit gravid då vi inte visste OM jag skulle bli gravid eller vad vi skulle ha rummet till. Men igår hittade vi supersöta tapeter till hennes rum och skitsnygga till vardagsrummet.. men om fastighetsbolaget ska göra det så är det 3mån väntetid men det är det värt denna gången. När vi flyttade hit o tapetserade hela lägenheten så gjorde svärmor allt.. då ville vi bara ha bort de fula tapeterna som satt här innan, men nu är vi ju ändå "nöjda" med dessa.. bara det att de är förstörda. Men nu kan vi lika gärna vänta på fastighetsbolaget så slipper vi dels ha svärmor här i en vecka +att det blir ordentligt gjort och på bara EN dag
Svar på tråden Julbebis 2009 del 3 :-D