• Skehamn09

    Hur kan man INTE vilja ha barn?

    Det provocerar nästan mig. Barn är allt. Barn är livet. ALLA har vi ett starkt biologiskt behov att yngla av oss.

    Känns nästan som att dom som inte vill ha barn förnekar det behovet och driften hos sig själv.

    Dom flesta här på FL har ju barn.

    Men det finns ju dom som inte vill. Känner flera. Men varför. Det övergår mitt förstånd.

    Anledningen till att jag retar mig så på det är nog att jag inte kan förstå det.

  • Svar på tråden Hur kan man INTE vilja ha barn?
  • Jonnynilsson

    Det är fantastiskt att få vara med om hur ett litet bräckligt spädbarn växer upp och blir en egen individ. Men jag har full respekt för dem som avstår.

    En kollega på tidigare arbetsplats som jag fortfarande (innan corona) umgås med privat skaffade aldrig några barn. Och jag minns en gång när vi hade lite folk hemma och en trebarnsmamma frågade varför hon valt att inte skaffa barn. Hennes svar var bara kort och koncist.

    - Jag vill inte!
    Sen var det bra med det.

  • USA111

    Barn är dyrt, jobbigt och man måste föda dem. Värsta som finns med att föda och gå va gravid också jobbigt. Om jag bott Usa hade jag haft barn för där kan man home skola ungen. Jag vill va ute och resa när jag vill. Går ej när barnet ska gå i skola

  • AnonymisJ

    Hur kan det vara så svårt att förstå att alla inte vill ha barn? Barn är inte meningen med livet för alla. Alla har inte intresse för barn. Alla tycker inte om barn. 


    Jag lever för mina hundar vilket är mitt allra största intresse. Skulle aldrig, verkligen aldrig någonsin, välja barn framför mina hundar. 

    Hur kan du ens reta dig på något sånt? Det är som att jag skulle gå runt och vara upprörd över att alla inte vill skaffa hund? Snälla människa, haha.. Att folk fortfarande inte kan respektera eller förstå att alla inte vill ha barn är ju sjukt. 

  • EmilijaPetrosiunaite

    Det finns flera anledningar till att inte vilja skaffa barn. Att skaffa barn innebär att man kommer att skapa lidande eftersom medvetet liv utan det knappast finns. Barn är jobbiga och högljudda. Vi skapar och tilldelar mening i våra liv och för det behövs inte avkomlingar. Listan går att göra lång.

  • Um Hamza

    Det är ett stort åtagande och ett ansvar för livet. Att välja bort barn, av alla de anledningar som nu finns kan vara mycket mer ansvarsfullt och en kärlekshandling mot de barn man väljer att inte ha, än att skaffa massa barn till höger och vänster bara för att det är självuppfyllande. Just sayin

  • callmepreggoornot
    AnonymisJ skrev 2022-10-23 21:36:51 följande:

    Hur kan det vara så svårt att förstå att alla inte vill ha barn? Barn är inte meningen med livet för alla. Alla har inte intresse för barn. Alla tycker inte om barn. 


    Jag lever för mina hundar vilket är mitt allra största intresse. Skulle aldrig, verkligen aldrig någonsin, välja barn framför mina hundar. 

    Hur kan du ens reta dig på något sånt? Det är som att jag skulle gå runt och vara upprörd över att alla inte vill skaffa hund? Snälla människa, haha.. Att folk fortfarande inte kan respektera eller förstå att alla inte vill ha barn är ju sjukt. 


    Svårt att låta en 13 år gammal tråd ligga?
  • USA111
    callmepreggoornot skrev 2022-10-23 22:51:18 följande:
    Svårt att låta en 13 år gammal tråd ligga?
    Spelar roll såna som irriterar sig på sånt har problem!!!!! Bättre använda en gammal tråd en att starta en ny
  • Persan

    Varför vill inte alla ha hund? Alla tycker olika, en del gillar barn, andra hatar dem. Ingen har mer rätt eller fel. 

  • Ekdahl
    Skehamn09 skrev 2009-10-20 21:33:45 följande:
    Hur kan man INTE vilja ha barn?

    Det provocerar nästan mig. Barn är allt. Barn är livet. ALLA har vi ett starkt biologiskt behov att yngla av oss.

    Känns nästan som att dom som inte vill ha barn förnekar det behovet och driften hos sig själv.

    Dom flesta här på FL har ju barn.

    Men det finns ju dom som inte vill. Känner flera. Men varför. Det övergår mitt förstånd.

    Anledningen till att jag retar mig så på det är nog att jag inte kan förstå det.


    Beror på dåligt inflytande under uppväxten samt båmgstyrighet. Dvs oförmåga att ändra sig.

    Den ena jag känner som inte vill ha barn hade en mamma som från tidig ålder talade om hur jobbigt det är att ha barn. Den andra jag känner hade skilda föräldrar som båda tryckte ner honom från tidig ålder, nedprioriterade honom och behandlade honom illa.

    Människor ur bra normala familjer vill ha barn. För som du säger så är det det största som händer i livet. Berättar man det för sina barn samt berättar hur mycket man älskar dem så kommer de att vilja ha barn själva sedan.
  • Persan
    Skehamn09 skrev 2009-10-20 21:33:45 följande:
    Hur kan man INTE vilja ha barn?

    Det provocerar nästan mig. Barn är allt. Barn är livet. ALLA har vi ett starkt biologiskt behov att yngla av oss.

    Känns nästan som att dom som inte vill ha barn förnekar det behovet och driften hos sig själv.

    Dom flesta här på FL har ju barn.

    Men det finns ju dom som inte vill. Känner flera. Men varför. Det övergår mitt förstånd.

    Anledningen till att jag retar mig så på det är nog att jag inte kan förstå det.


    Vi är raka motsatsen. Jag retar ihjäl mig på folk som ser barn som en självklarhet, tror att alla vill hålla och gosa med deras barn, tror att alla ska vara accepterande när man tar med ett skrikande barn på restaurang osv. 

    Visa gillar barn, andra hatar dem, inget är mer rätt eller fel. Det bästa hade varit om färre skaffade barn. Vi är redan på tok för många på denna jord. 

    Jag gillar dock barn, men förstår fullt och accepterar dem som absolut inte vill ha barn. 
  • Utedasset
    Ekdahl skrev 2023-01-07 05:07:47 följande:
    Beror på dåligt inflytande under uppväxten samt båmgstyrighet. Dvs oförmåga att ändra sig.

    Den ena jag känner som inte vill ha barn hade en mamma som från tidig ålder talade om hur jobbigt det är att ha barn. Den andra jag känner hade skilda föräldrar som båda tryckte ner honom från tidig ålder, nedprioriterade honom och behandlade honom illa.

    Människor ur bra normala familjer vill ha barn. För som du säger så är det det största som händer i livet. Berättar man det för sina barn samt berättar hur mycket man älskar dem så kommer de att vilja ha barn själva sedan.

    Detdär stämmer ju dock inte, min pappa har alltid sagt att barn är en självklarhet och önskar sig verkligen barnbarn från mig, men jag vill ändå inte skaffa barn öht. Vet folk från dysfunktionella familjer som vill skaffa barn och folk från perfekta kärnfamiljer som inte vill skaffa barn. 

  • Lynx123

    Det är så individuellt! Har aldrig velat ha barn själv. Är inte heller särskilt förtjust i dem...de är snoriga, högljudda och allmänt jobbiga. Visst finns det undantag men skulle själv inte vilja ha dem omkring mig. Skulle aldrig göra ett barn illa men vill helst slippa ha dem i min närhet.

  • Ekdahl
    Utedasset skrev 2023-01-20 18:14:17 följande:

    Detdär stämmer ju dock inte, min pappa har alltid sagt att barn är en självklarhet och önskar sig verkligen barnbarn från mig, men jag vill ändå inte skaffa barn öht. Vet folk från dysfunktionella familjer som vill skaffa barn och folk från perfekta kärnfamiljer som inte vill skaffa barn. 


    Din pappa var inte särskilt pedagogisk. Men säger inte till sina barn vad de ska göra i framtiden. Man lever ett bra liv själv och ser på så vis till att de går i ens fotspår i lämpliga avseenden.

    Att säga till sin tonåring eller unga vuxna barn att det är en självklarhet att skaffa barn och att man förväntar sig barnbarn ökar absolut risken att så aldrig blir fallet. För om sonen eller dottern är i en frigörelseprocess kommer de att göra precis tvärtom och kanske aldrig ändra åsikt i frågan av ren envetenhet.

    Det ska också tilläggas att det finns mängder av mammor och pappor i "fina" kärnfamiljer som är allt annat än pedagogiska.
Svar på tråden Hur kan man INTE vilja ha barn?