• Skehamn09

    Hur kan man INTE vilja ha barn?

    Det provocerar nästan mig. Barn är allt. Barn är livet. ALLA har vi ett starkt biologiskt behov att yngla av oss.

    Känns nästan som att dom som inte vill ha barn förnekar det behovet och driften hos sig själv.

    Dom flesta här på FL har ju barn.

    Men det finns ju dom som inte vill. Känner flera. Men varför. Det övergår mitt förstånd.

    Anledningen till att jag retar mig så på det är nog att jag inte kan förstå det.

  • Svar på tråden Hur kan man INTE vilja ha barn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gung Ho skrev 2013-04-07 19:59:19 följande:
    CDS...etc: Det beror på möjligheten att föreställa sig hur det är att prova något. Med erfarenhet kan jag säga att barn nog är är det svåraste att föreställa sig. Därav mitt inlägg..
    Det är det säkert, men det är som sagt samma sak med flertalet saker. Problemet finns överallt, kanske inte i samma magnitud dock.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Gung Ho

    Fast bara för att ngt principiellt liknar varandra behöver det inte vara jämförbart. Ja det är 'magnituden' som skiljer, och den är ca x10000

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gung Ho skrev 2013-04-07 20:55:05 följande:
    Fast bara för att ngt principiellt liknar varandra behöver det inte vara jämförbart. Ja det är 'magnituden' som skiljer, och den är ca x10000
    Givetvis är det så, det är ett stort beslut. Men som sagt, det är inget problem om man inte gör det till det.

    Alla vill inte ha barn, alla behöver inte ha barn. Det är inte svårare än så, problemet du tar upp är inget problem för alla.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • camus

    Jag har inga som helst problem med att människor väljer bort egna barn i sitt liv. Däremot har jag ett stort problem med de som pekar ut sin hund som jämbördigt substitut. Det är en skymf att få sina barn jämförd med en skabbig jycke

  • Curlie
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-04-07 18:48:57 följande:
    Jag tror att du har väldigt fel, det är fullständigt orimligt att tro att alla människor är lika på just den punkten när spannet av åsikter, personligheter, önskningar och annat skiljer sig. Varför tror du inte att det finns de som genuint inte vill ha barn?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.

    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-04-07 18:48:57 följande:
    Jag tror att du har väldigt fel, det är fullständigt orimligt att tro att alla människor är lika på just den punkten när spannet av åsikter, personligheter, önskningar och annat skiljer sig. Varför tror du inte att det finns de som genuint inte vill ha barn?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.

    Jag är ganska övertygad om att driften att föröka sig är så stark. Precis som allt (läs mycket) av det vi gör, ur en biologisk synvinkel, gör vi för stt säkra artens fortlevnad. Precis som alla andra arter. Vi äter, sover, andas, förökar oss. Allt för att säkra artens fortlevnad. Nu är människans tänkesätt mer evolverat än så, men i grund och botten tror jag ändå att vi inte kan komma ifrån det.
  • Gung Ho
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-04-07 21:02:31 följande:
    Givetvis är det så, det är ett stort beslut. Men som sagt, det är inget problem om man inte gör det till det.

    Alla vill inte ha barn, alla behöver inte ha barn. Det är inte svårare än så, problemet du tar upp är inget problem för alla.

    Har du barn? Jag har inte påstått att alla behöver ha barn mig veterligen.

    'Problemet' är inte för dem att ta beslutet. Det jag menar är att det är omöjligt att ta ett informerat beslut om att inte vilja ha barn. Det går helt enkelt inte att sätta sig in i vad man missar.

    Jag kan ganska rimligen gissa om jag kommer att gilla fallskärmsflygning eller ej med slutsats hur jag gillar andra aktiviteter involverande lite spänning, höjder och fart. Jag kan även ha en trolig uppfattning om jag skulle tycka om att arbeta som busschaufför. Inget av dessa val har heller speciellt djupgående effekter på min person. Valet att inte skaffa barn kan oftast inte göras med samma möjlighet till insikt. 

    Det innebär ju inte att man kan ta ett beslut på det man tror sig veta. 
  • giftgrodan
    Curlie skrev 2013-04-07 22:10:35 följande:


    Jag är ganska övertygad om att driften att föröka sig är så stark. Precis som allt (läs mycket) av det vi gör, ur en biologisk synvinkel, gör vi för stt säkra artens fortlevnad. Precis som alla andra arter. Vi äter, sover, andas, förökar oss. Allt för att säkra artens fortlevnad. Nu är människans tänkesätt mer evolverat än så, men i grund och botten tror jag ändå att vi inte kan komma ifrån det.
    Jag har aldrig förstått varför man pratar så mycket om driften att föröka sig. Det som är viktigt är ju att man har en sexdrift, samt instinkter att ta hand om avkomman när den väl finns.

    Det är inte heller så att allt alla människor gör är möjligt att förklara rent evolutionsmässigt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Curlie skrev 2013-04-07 22:10:35 följande:
    Jag är ganska övertygad om att driften att föröka sig är så stark. Precis som allt (läs mycket) av det vi gör, ur en biologisk synvinkel, gör vi för stt säkra artens fortlevnad. Precis som alla andra arter. Vi äter, sover, andas, förökar oss. Allt för att säkra artens fortlevnad. Nu är människans tänkesätt mer evolverat än så, men i grund och botten tror jag ändå att vi inte kan komma ifrån det.
    Du begår ett grundläggande misstag här, du försöker hävda en biologisk grund för mänskligt agerande utan att ta hänsyn till att människan gång på gång åsidosätter biologiska drifter. Du tar en komplicerad fråga och förenklar den radikalt.

    Vilken biologisk drift är det exempelvis som gör att du skriver det du gör här?
    Gung Ho skrev 2013-04-07 22:58:53 följande:
    Har du barn? Jag har inte påstått att alla behöver ha barn mig veterligen.

    'Problemet' är inte för dem att ta beslutet. Det jag menar är att det är omöjligt att ta ett informerat beslut om att inte vilja ha barn. Det går helt enkelt inte att sätta sig in i vad man missar.

    Jag kan ganska rimligen gissa om jag kommer att gilla fallskärmsflygning eller ej med slutsats hur jag gillar andra aktiviteter involverande lite spänning, höjder och fart. Jag kan även ha en trolig uppfattning om jag skulle tycka om att arbeta som busschaufför. Inget av dessa val har heller speciellt djupgående effekter på min person. Valet att inte skaffa barn kan oftast inte göras med samma möjlighet till insikt. 

    Det innebär ju inte att man kan ta ett beslut på det man tror sig veta. 
    Nej, det har jag inte. Och inte vill jag ha det heller. Jag har inte heller påstått att du har sagt att alla behöver barn.

    Jag håller inte med där, det är inte alls omöjligt att sätta sig in i det och utifrån det avfärda det som ett alternativ. Det ytligaste är att ta alla de praktiska saker som barn innebär, tidiga dagar, vakna nätter, hämta, lämna, uppfostra och så vidare. Det kan man ha god förståelse för och inte vilja ha, så starkt att det är värt att försaka eventuella andra värden. Då gör man också ett informerat val, även om man inte känner till alla aspekter.

    Man ska också komma ihåg att det motsatta också stämmer, man kan inte göra ett informerat val att skaffa barn för man vet inte vad man får. Vilket jag kan köpa, men att det endast skulle gälla det ena valet är smått absurt.

    Menar du att man inte kan göra ett informerat val om att skaffa barn eller inte?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Queenie70

    En anledning till att låta bli att skaffa barn kan ju vara att man är helt LIVRÄDD för att få ett barn som är lika trångsynt som TS.

Svar på tråden Hur kan man INTE vilja ha barn?