Puff 2008 skrev 2010-01-30 15:55:26 följande:
Ja, i erat fall är det ju knappast "bara epilepsi". Det är ju överjävlig epilepsi. Vet ju själv med mig att det är en himmelsvid skillnad när Myran har haft lugnare perioder. Efter sin Synachtenbehandling kunde man ju nästan i tanken känna sig som en småbarnsfamilj vissa dagar. Tyvärr är ju dessa dagar lätträknade och nu är det ju akutbehandling och övervakning hela tiden varje dag. Och det är inte "bara epilepsi" på något vis. Det är ett fängelse utan någon som helst normalitet. Det eliminerar att ens kunna lämna huset på dagarna. Att besöka bekanta, att åka till Ikea eller vad fan som helst. Det går ju inte. Att besöka sjukhuset är ju det sociala liv man får som föräldraledig med en sådan Myran. Ja, för det är faktiskt så man känner. Att gud, det är ju lite kul med läkarbesök idag så att man kommer ut och få prata med en vuxen människa. Nu jobbar ju jag och får den dosen
iaf, men Myrans pappa är ju i den situationen nu.Hoppas verkligen Mopsan att ni har en bra LSS-handläggare som förstår att det är en ohållbar situation. Vi borde själva ta tag i assistent-biten och söka timmar. Myran är ju nu 1 1/2 och kan ju ingenting själv. Allt behövs hjälp med. Och visst, en 1 1/2 behöver ju hjälp med mycket. Men inte med allt. Myran kan ju inte ens vända sig om hon hamnar på magen med huvudet ner i kudden på natten. Inte föflytta sig alls. Äter ju inte själv. Kommunicerar på väldigt svårtolkat sätt. Kan inte svälja slem eller liknande om hon blir förkyld. Etc etc... gud måste verkligen ta tag i detta...hur skall man hitta tid?
Vi har väldigt olika situationer men ändå rätt lika. Även jag är ju i det närmsta fängslad hemma eller som tur är vara hemma hoss min mamma.
Och som sagt Lusken är ju uper mobil. Han förflyttar sig snabbare än en gnu i panik och visst det är ju jätte bra men helt omöjligt när man ska försöka sig ut och handla till exempel. Idag till exempel så kom morfar förbi och tog hand om lillan en stund så skulle jag till affären och Lusk har vart hyffsat lugn och sammarbetsvillig idag massa huar och en hel del skador men ändå rätt stabil i psyket. Och han älskar att följa med till affären så han fick ju följa med. Bara det jag bor kanske 20meter ifrån affären men kan aldrig gå dit om jag behöver det och har båda barnen. Hursom så följde Lusk med och det gick jätte bra till en början med men sen fick han en hu och fick världens raseri utbrott där han flyger på mig och skriker alla fula ord han kan.
Jag tackar ju gud att de i affären alla känner lusk och vet varför han kan bli sån men ändå. Vi går aldrig i några andra affärer än mataffärer numer för det går bara inte han klarar absolut max tio minuter sen börjar han rymma, klättra, attackera, svära osv osv och det är inte värt det.
På samma vis så "lider" ju jag av samma sjukhus syndrom som du. Ibland när man kommer dit för en liten koll eller något så kan det kännas så avslappnat och skönt.
Alla vet vem och hur Lusk är. Man kan slappna av på ett sånt härligt vis och så skönt när han är inne på lekterapin och leker. Och att kunna diskutera det som är mest aktuellt i vårat liv nämligen Lusks ep utan att behöva förklara och tona ner de medicinska termerna utan att bara kunna snacka på. Det är även det skönt Och ja det är ju helt vrickat egentligen.
Men "vanliga" människor känner jag att jag mer och mer drar mig undan ifrån. Jag orkar bara inte. Och sen alla välmenande komentarer och förslag på hur man ska "fixa" lusken och den där ständigt "peppande" kommentaren
- Men epilepsi det växer ju bort så det behöver ni ju inte oroa er för.
Och va svarar man på det? Jo jag hoppas ju det men det börjar ju onekligen se ganska dystert ut. tror ju knappast att hans hjärna kommer "växa till sig". Men vem vet.
Ska som sagt bli intressant att se hur det blir med lss. Och ja vart hittar man tiden till det? jag gjorde mina slutliga matteprov i torsdags och sen helt plötsligt igår isnåg jag att jag faktiskt hade lite tid till övers. Visst hade kunnat försöka att göra vad jag borde försöka slappna av lite men kom på att va fan bara att ta tag i detta.
Letade upp nummret till kommunen och fick kontakt där. Som handläggaren där sa så är hennes omedelbara tanke att 20timmar inte kommer räcka alls men att hon kunde hjälpa mig med FK och det om något är ju guldvärt. Ta och ring till kommunen så fort du finner dig med att du kanske inte har något absolut akut att hantera. Man får
Man måste ju göra det förr eller senare. Så på måndag vid elva tiden på förmiddagen så kommer du inse att just exakt nu har jag inget att göra och så ringer du och startar processen och du kommer få en jätte gullig handläggare som engagerar sig till tusen och nästan komer ta över allt arbete så du "bara" behöver lämna in nödvändiga uppgifter. Eller hur?