• Pormoicheia

    Influensan skickad av Gud?

    Om man nu tror på Gud då vill säga.

    Diskussionerna är vilda om att de som inte vaccinerar sig för allmänhetens skull är egoister som inte tänker på att de riskerar andras liv.
    Vad tror ni. Är svininfluensan ett frö sått av Gud för att testa vår godhet?

    Kommer vi/dem som inte vaccinerar sig att hamna i helvetet för att de tänker mer på sig själva än andra?

  • Svar på tråden Influensan skickad av Gud?
  • nano

    Haha, nu blev jag på bra humör igen - fast jag är kristen och aktiv i kyrkan

    Personligen tror jag inte att gud har inverkan på särskilt mycket. Han skapade oss (genom big bang kanske?) till att ha en fri vilja och det betyder just att vi själv skapar våra problem och att vi själva får lösa dem, typ. Är inte bra på att skriva eller uttrycka vad jag menar men jag hoppas du förstår. Var bara tvungen att svara då jag tycker det så komiskt då vissa faktiskt tror på sånt

  • Älskarminabarn

    Min kollega är väldigt troende och har valt att inte vaccinera sig eftersom om hon blir smittad är det ett straff från Gud och därmed har hon gjort sig förtjänt av det. Har man det resonemanget har de som är i riskgrupperna varit riktigt elaka, eftersom de först ska drabbas av sjukdom/handikapp/övervikt etc. och sedan drabbas extra hårt av svininfluensan. Enligt henne måste det vara riktigt dåliga människor.

  • Älskarminabarn
    Aramintha skrev 2009-11-08 05:06:05 följande:
    Det kanske också kan vara ett sätt av Gud att pröva vår egoism och materialism? Den här influensan kan man bli jättedålig, eller i värsta fall, dö av. Men det gäller alla influensor. Bara det att ingen någonsin får lov att vara sjuk i någon influensa. För varje år ska alla vaccinera sig mot den. Varför ska vi göra det? Jo, för att samhället ska funka under influensatider. Man måste tänka på företagen och den ekonomiska utvecklingen. Hur skulle det annars gå? Vem tänker på människorna? Vem tänker på att de ska må bra egentligen?
    Men det är väl ändå för din egen skull du vaccinerar dig inte för ditt företags skull. Jag gör det eftersom jag inte vill riskera mitt eller mina barns framtid, med men för hela resten av livet.
  • Hs egen

    Svininfluensan är inte sänd av Gud och att hamna i helvetet har inte med en vaccinering att göra..

  • Pormoicheia
    Älskarminabarn skrev 2009-11-12 19:01:08 följande:
    Min kollega är väldigt troende och har valt att inte vaccinera sig eftersom om hon blir smittad är det ett straff från Gud och därmed har hon gjort sig förtjänt av det. Har man det resonemanget har de som är i riskgrupperna varit riktigt elaka, eftersom de först ska drabbas av sjukdom/handikapp/övervikt etc. och sedan drabbas extra hårt av svininfluensan. Enligt henne måste det vara riktigt dåliga människor.
    Det var faktiskt lite väl magstarkt t.o.m. för mig...Alla barn som ligger i riskzonen då? Många av dem är ju så små att de inte har hunnit göra varken gott eller ont. Undrar vad de då förtjänar att straffas för? Eller så är deras öde att bli elaka människor om de inte dör...
  • Free Spirit
    Hs egen skrev 2009-11-12 19:06:40 följande:
    Svininfluensan är inte sänd av Gud och att hamna i helvetet har inte med en vaccinering att göra..
    Kul å se deg igjen..

    Klart og tydelig!! For just så er det..
  • Free Spirit
    Älskarminabarn skrev 2009-11-12 19:01:08 följande:
    Min kollega är väldigt troende och har valt att inte vaccinera sig eftersom om hon blir smittad är det ett straff från Gud och därmed har hon gjort sig förtjänt av det. Har man det resonemanget har de som är i riskgrupperna varit riktigt elaka, eftersom de först ska drabbas av sjukdom/handikapp/övervikt etc. och sedan drabbas extra hårt av svininfluensan. Enligt henne måste det vara riktigt dåliga människor.
    Men da kan en jo undre seg..om hun i det hel tatt tro på Golgata verket!!

    Jesus TOK våre sykdommer..og VÅR skyld..og så skulle liksom dem som blir rammet av sykodm fortjene det...give no sense to me!!
  • Kristin24

    influensan är för att vi är för många människor...det blir så här då.
    Har inget med gud o göra...bara oss människor som blir fler och fler

  • Pormoicheia
    Kristin24 skrev 2009-11-18 14:32:26 följande:
    influensan är för att vi är för många människor...det blir så här då.Har inget med gud o göra...bara oss människor som blir fler och fler
    Du tänker i banorna "naturlig utrensning" alltså?

    Eller mer att svininfluensan liksom utvecklats i samma takt som vi människor gjort?
  • Zhna
    Kristin24 skrev 2009-11-18 14:32:26 följande:
    influensan är för att vi är för många människor...det blir så här då.Har inget med gud o göra...bara oss människor som blir fler och fler
    Med den logiken kan man bara beklaga att vi började vaccinera oss och använda antibiotika överhuvudtaget. Jag menar att varför tog man bort en effektiv renare av naturen som smittkoppor från scenen? Som art är människan väldigt dum. Hon tog t.ex miste på att svampar, protozoer, bakterier som virus faktiskt förändras i takt med evolutionens krav.

    I naturen om ett antibiotikum från en viss svamp eller bakterie ej längre kan hålla sin omgivning ren från konkurrerande mikrober så kan dom som motdrag modifiera det till något bättre. Det kan inte de antibiotika människan använder och dom naturliga producenterna överlever ej i människan. Rena händer, ingen petning på näsborrarna, mun, ögon med smutsiga fingrar, bra mångsidig kosthållning, lite honung på såret och i nödfall bakteriofager mot bakterie infektionerna. Naturliga virus har inga problem att hålla takten med bakteriernas eventuella drag.
Svar på tråden Influensan skickad av Gud?