• Tutilure

    Gravsten

    Det är hög tid för oss att välja en sten för vår Minou, men det är så svårt. Jag hittar ingen som känns helt rätt.
    Det jag söker efter är någonting lite ovanligare, något i den här stilen kanske: www.stylish-gravestones.com/index.php/gravestones-children/angels/

    Finns det stenhuggerier i Sverige som gör liknande?

    Vill gärna ha tips på var man kan köpa fina lyktor också. Helst hängande.


    ♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Svar på tråden Gravsten
  • Barn6

    jätte fina stenar vill också veta om någon gör dem i sverige och vad de kan kosta
    har också jätte svårt att hitta rätt sten

  • Vårbukett

    Hejsan,
    Jag vet inte av något stenhuggeri så här på rak arm som har det i "sortimentet, men det kan säkert vara ngt som har kunskaperna för att kunna tillverka.
    Kolla bland dina lokala stenhuggerier om dom vill lämna offert.
    Dock så tror jag att den som är på bilden är gjord i "sandstone" & det är inte riktigt i för vårat klimat om du inte bor i södra sverige.
    För en gravsten med likt utseende så, i antingen marmor el. granit får du nog räkna runt 40´000kr
    Det är otrooligt mycket arbete...

    Hoppas dock att du hittar någon som du vill ha.
    Ett alternativ kan ju vara att "rista in" en ängel med vingar & skriva namnet inom.

    Varma hälsningar

  • Tutilure

    Tack för svar!

    Jag har nu mailat företaget i fråga och har fått svar att de leverar till Sverige. Ska höra av mig igen så att jag får ett kostnadsförslag.
    Jag har förstått att det är dyrt eftersom det är så mycket arbete, men det är så svårt att hitta rätt sten...
    Ja, det måste nog bli granit eller marmor, bor i Uppsala.

    Att rista in en ängel var ett bra förslag som jag inte har tänkt på! Tack snälla!
    Jag ska kolla upp det.


    ♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • MinEmPsi

    Hej!

    Vi var för ett år sedan på ett stenhuggeri här i stockholm där vi fick en katalog att titta i.. och hittade direkt en som vi jätte gärna ville ha.. fin sten med en stor ängel på sidan som tog och liksom kramade om stenen på ett sett.. men då nämner han att visst kan vi få den men den görs i indien (varför visar han oss katalogen då?) och där ska den göras och sedan fraktas hit så det går på x-tusen lappar..men om vi jätte gärna ville ha den så skulle han fixa! men vi avvaktade och kommit nu på en ny ide att göra..men den görs inte i svergie! (suck, kan ingen i svergie göra "annorlunda" gravstenar) och den vi nu vill ha finns i finland!
    Så ev ska vi köpa den där ifrån!

    Hoppas du hittar den stenen du vill ha! Vet hur otroligt jobbigt det är att hitta rätta stenen! Man vill ju sitt barns bästa och den ska ha det bästa! Kram!

  • Farfalla

    Det var en jättefin sten! Men tänkte oxå på det hur den klarar sig i vårat växlande klimat..

    Annars kanske ni kan ha en sten utskuren som en ängel?

    Vi har en utskuren och "målad" som en nalle.. Vilket kändes helt rätt för oss, eller så "rätt" det nu kan vara..

    Hoppas att ni finner den rätta för er!

Svar på tråden Gravsten