• Xgirl8­3
    Äldre 11 Nov 11:47
    9234 visningar
    300 svar
    300
    9234

    Vi från "Första barnet i november 2007" - del 9

    Wow, del 9!!

    am zandra = Noah 2/11 (BF 24/10) (bebis i magen BF april -10)
    Reyngirl = Sierra 9/11 (BF 12/11), Caspian 12/1 -09
    CarlAstrid = Elias 10/11 (BF 8/11)
    X-girl83 = Selma 16/11 (BF 14/11) (bebis i magen BF maj -10)
    Skorpiona = Vidar 23/11 (BF 26/11), Tor 30/11 -08
    Lindispindis84 = Oliver 24/11 (BF 16/11), Ella & Emanuel 9/4 -09
    Ain = Miriam 26/11 (BF 20/11) (bebis i magen BF april -10)
    Solstice = Alexander 28/11 (BF 22/11)
    Blemmert = Lisa 30/11 (BF 29/11), Leo 23/5 -09
    Malia75 = Emil 3/11
    Virre85 = Elias 3/11

    Jag hoppas jag fick med alla som skriver i tråden nu.

  • Svar på tråden Vi från "Första barnet i november 2007" - del 9
  • Xgirl8­3
    Äldre 23 Jan 14:30

    Ja, knölen är ju ofarlig som tur är. Och nu borde hon ju vara bland de första i kön så då får hon förhoppningsvis en ny tid snart.


    Lilla S 071116 och kommande nytillskottet BF 100509
  • Äldre 23 Jan 14:44

    Ain: stackars Miriam som fått öroninflammation på toppen av allt också, hoppas hon blir bättre fort med antibiotikan!!

    x-girl: så typiskt att hon skulle få feber precis så här. får hoppas ni snabbt får tid för operation igen sen!!

    Noah har stökat precis hela natten, jisses va trött man är!! och jag tror att min dosändring gjort att jag blivit konstig i kroppen, är nog egentligen inte bra för mig att få såpass mycket mer hormoner så plötsligt. hoppas på att det ska gå över snart för jag måste ju iväg till skolan på måndag...

  • CarlAs­trid
    Äldre 24 Jan 16:10

    Nu är det lugnare igen här hemma, den enda gästen vi har kvar en natt till är Emils pappa. Det gick faktiskt förvånansvärt bra med allt folk på besök i helgen. Elias hade hur kul som helst med all den uppmärksamheten. Sen är ju han inne i nån bra/lugn period igen. För några veckor sedan så var han ju jättetrotsig, så jag höll på att bli galen!!  I alla fall så lade vi honom i resesängen i vårt rum i fredags och lördags, för att vi behövde bäddsoffan som är i hans rum åt gästerna, och det gick jättebra! Måste medge att jag var skeptisk innan, det var ju dessutom Emils idé , men tji fick jag...

    xgirl: Usch va tråkigt att hon missar sin operationstid, men jag tror de har överseende med att ni inte har möjlighet att avboka i tid. Ni får säkert en ny tid snart.

    Ain: Tur i alla fall att ni vet vad det var för fel på Miriam nu, det brukar gå över fort när de väl får antibiotika.

    Zandra: Jobbigt det låter att inte Noah sov nåt bra. Man får ju inte en blund själv, när de inte sover ordentligt.

  • Xgirl8­3
    Äldre 25 Jan 13:01

    C-A: Haha, jobbigt när de kommer med sådär bra idéer, killarna. Skönt att det gick bra med hela lägenheten full med folk. Det kan ju vara väldigt stressigt att ha gäster över natten, tycker jag. Men mycket lättare om man bor i hus, även om vi nu inte bor i nåt stort hus. Och det är ju himla lyxigt med att få lite barnpassning också.

    Zandra: Jobbigt att Noah stökat och att du känner dig konstig i kroppen. Men med en sådan dosönkning så borde man ju nästan känna sig lite konstig i början, tycker man. Hoppas det känns bättre redan.

    Selma fick feber igen igår så då behövde vi ju iaf inte fundera på om operationen kunde genomföras (det verkade först som hon skulle hålla sig feberfri igår). Och i morse hade hon 39,5 igen så den kommer och går lite. Nu verkar hon inte ha nån direkt hög feber och har ätit en del också. Som tur var så var det lätt att avboka tiden, för en telefonist i växeln kunde i morse koppla mig direkt till ögonoperation. Jag har fått en hel del gjort här hemma under förmiddagen, det är så skönt! Det underlättar ju under resten av veckan att t ex all tvätt är vikt och sådant.


    Lilla S 071116 och kommande nytillskottet BF 100509
  • CarlAs­trid
    Äldre 29 Jan 07:57

    Tomt det var här. Jag är hemma förkyld idag. Tänkte det hade varit roligt att forum-a lite grann...

    Såg ni förresten inslaget om sambandet mellan mjukmedel och beteendestörningar. Helt sjukt ju. Tänk så mycket skit vi människor får i oss genom olika saker vi äter och kletar på oss utan att ha en aning om konsekvenserna. Tycker det är hemskt.

    http://svt.se/2.108068/1.1865641/mjukgorande_medel_kan_orsaka_adhd

  • Ain
    Äldre 29 Jan 09:40

    Här är en som varit vaken sedan kl. 05:00 i morse. Miriam fick sin spruta (vanligt vaccin) igar och hade ont i benet i morse. Hon fick lite smärtstillande, men innan det verkade var hon ju pigg. Sa vi fick stiga upp.

    Sedan lyckades hon tappa en full glasflaska med olivolja pa golvet. Det är INTE lätt att fa bort olja fran klinkergolv Men det gick efter typ 2 timmars städande... Jobbigt sadana ganger när Markus är borta. Men han är tillbaka ikväll, sa i helgen tror jag han far städ-handla-Miriam- tjänst

    Jag sa inte det om mjukmedel, men man är kanske inte överraskad... Men vi använder nästan aldrig mjukmedel, och isafall bara ekologiskt, och även ekologiskt tvättmedel. Dessutom bara schampoo och balsam utan PEG, och andra gifter, samma för hudkrämer osv, helst ekologiska kläder, ekologisk mat...
    Och sedan förstör jag allt med att dricka cola light (fast inte speciellt mycket nu när jag är gravid).

  • Äldre 29 Jan 17:52

    x-girl: så synd att operationen inte blev av just nu, hoppas hon snart får ny tid istället!! CA: du får krya på dig så mycket!! jag såg om det där på aftonbladet också. men jag tror det handlar om fler saker också, dels så är ju ADHD delvis ärftligt.. Ain: så jobbigt att hon gick upp såpass tidigt o att det blev extra städande, sån't där är ju aldrig kul . skönt med en helg då så Markus kan hjälpa dig!! jag är supertrött efter denna vecka, men nu är dröjer det tills v. 9 innan jag ska in till skolan igen . foglossningen var jättehemsk i veckan och det var nästan så tårarna kom när jag gick i korridorerna på skolan. men alla klasskompisar var måna om mig o hjälpte mig så gott de kunde med att bära saker och öppna dörrar. jag har börjat ny kurs och det känns rätt så skönt nu, tror inte det blir så stressigt heller . Jag mår bättre nu med min dosändring, har förstått att jag antagligen varit lite väl frusen och glömsk pga värdena innan .

  • Ain
    Äldre 2 Feb 23:39

    Ja, usch foglossningen blir faktiskt bara värre och värre. Fast jag har ju mer tur än Zandra, för jag behöver inte röra mig sa mycket. Visserligen bära Miriam hit och dit, men inte transportera mig saa langa sträckor ända...

    Har en fraga - jag tror att atminstone Xgirl borde veta - Fix jackorna pa Lindex - hur bra är de? är de vattentäta? Alltsa inte de fodrade softshell utan de andra.
    Som jag har förstatt det är bara de dyrare överdragsbyxorna vattentäta. Inte modellen som är billigare?
    Jag märkte nämligen att Miriam nog har växt ur sina regnkläder och funderar pa om man ska köpa skalkläder eller regnkläder... Har pops regnkläder och de har Miriam faktiskt inte använt sa mkt, men funderar pa att köpa skalkläder denna gang. men da är ju Pop sa väldigt dyra

  • Äldre 3 Feb 18:27

    oj va skumt mitt förra inlägg blev. det skrevs ihop på nå't konstigt vis!!

    Ain: usch va jobbigt för dig att foglossningen blivit värre . det är just bara bussresorna som gör det hela mycket värre för min del, men annars går det väl hyfsat bara jag tänker på hur jag rör mig. tror bärandet för din del är minst lika jobbigt!!

    har nya magbilder under "bebis 2010" på galleriet, där kan man se min zebrarandiga mage . börjar annars bli förkyld igen, precis som efter alla inneveckor jag haft på skolan och jag känner mig lite psykiskt utmattad. oroar mig en del inför förlossningen o allt bara snurrar runt i huvudet på mig. tack o lov att man åtminstone är sysselsatt hela dagarna, annars hade det nog blivit värre..

    Noah var förresten så gullig idag när vi hämtade honom på dagis. han hade kramkalas med bästisen Arvid och skulle kramas om och om igen . sen tog Arvid Dan's hand och ville följa med oss hem .

  • Xgirl8­3
    Äldre 5 Feb 18:01

    Ain: Jag har faktiskt inte testat FIX-skaljackorna. Selma har en från Didriksons som jag köpte när hon bara var kanske 7-8 månader och den passar ännu! Eller den passade när hon sist använde den i höstas i alla fall. Men hon har vinterjackan från FIX och den är vi helnöjda med. I vilket fall så ska ju FIX skaljacka ha en vattenpelare på 6000 och det är ju helt vattentätt. Det enda negativa jag hört om dem var att någon haft en sådan där dragkedjan gick sönder för att de inte är förstärkta längst ner. Och ja, det är de dyrare överdragsbyxorna för 299:- som är helt vattentäta, de billigare (de har Selma) är bara vattenavvisande. Jag tror att både FIX och Didriksons är bra och prisvärda alternativ till Pop!

    Zandra: Vilken fin mage du har! Vad gulliga Noah och Arvid var, det är så fint när de är så mysiga tillsammans med sina kompisar. Hoppas du inte blev så förkyld?


    Lilla S 071116 och kommande nytillskottet BF 100509
  • Ain
    Äldre 5 Feb 20:53

    Tack för infon Xgirl. Jag kollade lite pa Lindextraden och där sag jag att du verkade ha koll
    Nagon annan som rakar ha fix-kläder?

    fin mage Zandra. Den är ju riktigt stor nu!

    I torsdags var Miriam pa dagis igen. Nu stannade jag bara 5 minuter och sedan fick hon vara själv. Efter en timme sa kom jag tillbaka och da hade hon sa roligt att jag fick ga igen (utan att hon sett mig) och komma tillbaka igen efter ett tag. Da skulle de just ga ut, sa da stannade vi lite och lekte ute. Hon ville inte ga! Sa det gick verkligen jättebra. Hon har ju en kompis redan där sa det kanske hjälper. De var tillsammans när hon var liten, för kompisens mamma var Miriams första dagmamma.
    De hade tydligen malat och sadant tycker Miriam är roligt. Far se hur det gar nästa gang, men denna gang verkar det verkligen ha gatt bra. Jag smygtittade lite genom fönstret och Miriam verkade stortrivas.
    Men jag misstänker att det kan bli lite ledsammare vid lämning när väl nyhetens behag lagt sig.. Men det är ju ocksa normalt och snarare en reaktion pa separationen än pa att de inte trivs.

    Annars gjorde vi trolldeg idag. Det var ocksa en hit. Jag fick göra en massa djur och Miriam gjorde ormar Sedan fick hon en kniv och gaffel och satt och skar i trolldegen och sa.

    Och sa ansökte jag via franska arbetsförmedlingen om ett jobb i Geneve. Skickade in min ansökan igar kväll. I morse fick jag medddelande fran a-förmedlingen att jag verkade ok och skulle skicka in CV och ansökan till arbetsgivaren. Det visade sig vara en headhuntingfirma, och de ringde 1 timme efter det att jag skickat in ansökan! Hehe, det hade jag ju inte riktigt räknat med. De bjöd in mig pa intervju. Snabb överläggning - ska jag säga att jag är gravid nu, eller ska de fa upptäcka det pa intervjun Men jag berättade det över telefon (lite fanig kände jag mig) och hon tog det ganska bra. Jag tror inte att jag verkligen far jobbet jag ansökte om, men jag far ända komma pa intervju och om det gar bra, sa är det möjligt att de iaf kontaktar mig senare om det kommer upp ett bra jobb! Sa det känns ju superbra. Det ända som känns lite oroligt är hur bra min franska är. Men det är ju inte sa mycket att göra at, sa jag far tuta och köra

    Miriam har börjat "skriva". Det är sa roligt att se hur hon sitter och säger vad hon skriver "bil" eller "Miijam Zeelaut" eller helt enkelt bara mmmm, sssssss  och sa skriver hon sicksackmönster pa pappret. Det gör hon bara när hon "skriver"

  • Äldre 6 Feb 07:52

    x-girl: jag trodde jag skulle bli så förkyld för det kändes så i kroppen, var hängig o så, men det lade sig tack o lov

    Ain: härligt att det går bra på dagis . det där med seperationsångest har vi haft här ända sen Noah började på dagis efter jul igen. men han gråter ju lika mycket när han ska hem så jag tror inte han inte trivs. härligt att du ska på intervju även om du då kanske inte blir anställd just nu då .
    så kul att hon skriver, då fattar hon ju verkligen att det skrivna är tecken för riktiga ord. hon verkar ju så framåt i utvecklingen!!

    nja stor tycker jag inte magen är, tycker den är så liten jämfört med närjag väntade Noah . men tack o lov för det säger jag, har inte lika stora problem med ryggen än pga det vill jag tro.

    idag ska vi gå på loppis (om mina fogar inte gör föör ont).

    sen blir det att göra kladdkaka idag. har lagt ut recept på matbloggen: http://matsida.blogspot.com/

    vi ska göra den med Nougat o dajm, fast vi har ingen dajm hemma så det blir bara nougat...sen den som är med dumle har vi gjort flera gånger förut o den är supergod!!

  • CarlAs­trid
    Äldre 6 Feb 08:11

    amzandra: Vilken stor och fín maget du har nu! Gud va tiden går fort! Det är ju snart dags för er tjejer!

    xgirl: Ja, FIX verkar vara bra och prisvärda. Har ärvt lite FIX-kläder och de verkar hålla sig fina länge med. På tal om söndriga dragkedjor så gick dragkedjan sönder på den fina overallen som Elias hade fått i födeledagspresent från sin farmor. Men hon hade inte kvittot kvar. Emil är ju säljare och har talets gåva så han åkte bort till Intersport, och tydligen så såldes de overallerna bara där och de gick med på att byta den. Tyvärr fanns inte storlek 90 kvar, så han tog en stl 100 istället. Så nu har Elias overall till nästa vinter. Tydligen var det problemet vanligt med just den sortens overall, tycker jag är konstigt eftersom den kostade 1200 kr.
    I alla fall så hade Emils pappa hört om detta med så han köpte en ny overall med, i stl 100. Så nu har Elias 2 overaller i stl 100. Resten av den här vintern får han nöja sig med den jag köpte på loppis för 40 kr. Det funkar alldelles utmärkt och har inte läkt in vatten en enda gång trots snö och slask.

    Ain: Kul med jobbet och att de är intresserade av att träffa dig trots att du är höggravid. Du verkar vara en riktig höjdare!! Önskar nån kunde ringa mig och erbjuda mig ett bättre jobb...

    "Baka kaka" är verkligen en poppis här med. Vi har ett paket med playdoh som Elias gillar jättemycket. Sen köpte jag ju pepparkaksformar med fordonformer som Elias är helförtjust i. I alla fall så har vi bakat kakor ett par gånger nu. Det började med pepparkakor i julas, men nu hittade jag ett bra recept på en kakdeg som man gör småkakor av, som det blir jättegoda kakor av. Man kan också variera om man vill dekorera de med nötter, eller doppa de i choklad eller nåt. Vi har gjort de i fordonsformer och haft krossade nötter på de.
    Säg till om ni vill ha receptet!

  • Ain
    Äldre 6 Feb 10:01

    CA: Haha, höjdare Tack det var snällt... fast jag tror det är mest för att jag kan manga sprak. Det är helt klart en fördel i Geneve.

    Ah, pepparkaksformar hade man ju kunnat använda till saltdegen saklart. Smart ide

    Ja, tack jag tar gärna ett recept!

    Zandra: jag ska ta och kolla in din matblogg. Visste inte att du hade en sadan! Kladdkakereceptet verkar gott iaf!

    Skönt att du inte blev sjuk!

    Jo, hon har fattat att man kan skriva ord och bil, tutte och ett par andra enkla ord kan hon faktiskt läsa!
    Jag blev sa förvanad, för jag har lekt lite med A4-ark som jag skrivit ord pa med stora röda bokstäver (läste om det i en bok hur man skulle göra) och sa har jag visat orden för Miriam. Hon har tyckte det är sa roligt och upprepat orden och ropat mer mer när jag slutat (man ska inte göra det länge, bara en gang per ord och typ 5 ord at gangen). Och sedan efter bara ett par ganger visade det sig att hon visste vilket ord det var!

    Nu är detta ju inte direkt att läsa som vi vuxna gör det, men a andra sidan sa lärde jag mig själv att läsa när jag var liten bara av att lyssna pa sagor som mamma läste, och da maste det ju ha varit samma princip, för da visste jag ju inte vad bokstäver var osv.

    Hur som helst sa tycker hon det är roligt sa det är en kul aktivitet. Och jag tror att alla barn kan lära sig det, inte direkt att hon är tidig i utvecklingen. Om barnen verkar tycka det är kul kan man leka med ord - även om de inte upprepar orden osv. Enligt metoden ska man inte alls fraga dem om de vet vad orden betyder osv, alltsa INGEN press alls. Utan det ska bara vara för att det är roligt

  • Äldre 6 Feb 12:31

    CA: men så trist med overallen, de borde ju omöjligt vara så känsliga med tanke på priset . tur att ni ändå kunde byta fastän det blir till att använda nästa år då!! japp inte så lång tid kvar nu, 79 dagar till bf idag . Noah tycker inte alls om att baka kaka, tror det blir för kladdigt för hans smak..men det skulle vara kul med receptet ändå, jag älskar ju iaf att baka .

    Ain: jo då, jag tog över Dan's blogg, han lessnade lite pga sin dyslexi. kanske har glömt att säga till om det då. men ändå vad spännande att hon skriver. Noah är ju lite mer kräsen och man ska själv helst inte vara där så mycket o fixa och skrivaa saker. då tar han ett nytt papper direkt .

    var iväg på loppis, men gud så optimistisk man är, höll ju inte på att ta mig hem därifrån. fogarna strejkade totalt!! men så nöjd man är nu efteråt . vi köpte bland annat en mobil med mjukisdjur att ha till bebis och typ ett skidställ från Lindex till Noah i storlek 92. Fast jag tycker skidstället var tunnare än hans overall så den kommer nog passa bra nu när det iaf är nån plussgrad ute .

  • CarlAs­trid
    Äldre 7 Feb 08:04

    Jag skriver receptet här i tråden så fort jag kommer åt böckerna. Vi har fullt hus den här helgen med. Min pappa och hans fru, samt svärfar (som fortfarande bor här) och Emils halvbror (som är tonåring. Det är bara jag och Elias som är uppe och alla andra ligger och sover över hela lägenheten...

    På tal om att läsa och så, så har Elias börjat visa intresse för siffror. Det är konstigt för vi har inte tränat honom i detta, han har snappat upp det nånstans.

    Det började i fredags, då berättade en dagisfröken att han hade legat och pillat med hennes armband  när han skulle sova och sen sagt "åtta". Hon hade räknat efter och hon hade just 8 st armband. Jag trodde att det kanske var en slump, men sen kom vi hem och han fick en bil i present som det stod 18 på. Då pekade Elias på 8an och sa "åtta". Jag har sedan försökt få honom att räkna till 10, men han kan inte alla siffror, bara 1,2,3 och sen 8 och 9. Lustigt va? Ska kanske köra det systemet som du Ain gör med Miriam, fast med siffror... han verkar ju klart intresserad. Han måste fått det från sin pappa, för jag är verkligen ingen sifferperson. Det är ju sjukt vad de snappar upp saker fort, de små...

  • CarlAs­trid
    Äldre 7 Feb 14:44

    Här kommer kakreceptet:

    4 dl vetemjöl
    2 dl socker
    150g smör/margarin
    1 ägg
    1 äggula
    2 tsk vanillinsocker
    saft av en 1/2 citron

    Man smular ner smöret i vetemjölet och sockret. Sen lägger man till resten av ingredienserna och arbetar ihop allt till en deg. Sen ställer man degen i kylen i 1 timme.

    Sen kavlar man ut degen ca 1/2 cm tjock och tar ut kakorna med kakmått. Jag kör som sagt pepparkaksformar så att de blir roliga också och Elias hjälper mig.

    Man har ju en äggvita kvar och med den kan man pensla kakorna och strö över hackade nötter. Så har jag gjort. I receptet står det mandel men jag har provat med alla slags nötter och det går lika bra. Man kan säkert strunta i det också, de är goda ändå eller kanske doppa de i smält blockchoklad efter de varit i ugnen? De ska vara i ugnen i ca 10 minuter i 225 grader.

  • Ain
    Äldre 7 Feb 14:49

    CA: det finns faktiskt för räkna ocksa (fast jag tyckte det var roligare med läsa   ). Da ska man ta A4 ark och rita relativt stora röda prickar pa dem. Pa ett papper en prick och sedan 2 prickar och sedan pa det tredje 3 osv. (för sin egen skulle noterar man pa baksidan med blyerts hur manga det är). Sedan visar man barnet pappret och säger här finns det 1 prick. Här finns det tva prickar. Och sedan säger man bara 3 , 4 osv. Man börjar med 5 papper och visar snabbt. Och sa kan man göra det ett par ganger per dag, allt efter om barnet tycker det är kul. Och efter ett par ganger kan man alternera mellan 1-5 och 6-10. Och efter ett tag blandar man 1-10 och sedan kan man byta ut nr 1 och 2 mot 11 och 12 osv...

    Tydligen ska barn vara jätteduktiga pa att se hur manga prickar det finns och första vad ett antal nummer är (som ju Elias verkar ha gjort eftersom han räknade armbanden) och kunna se upp till 100 punkter - nagot som vi vuxna förlorat.

    Efter ett tag kan man börja införa + och - ocksa och visa upp tex pappret med 2 punkter och plus-tecknet och 1 och lika med 3.

    Om barnet fortfarande tycker det verkar kul man man sedan vidareutveckla sa att barnet själv far visa resultatet. Och kanske de spontant redan innan börjar säga hur  manga punkter det finns pa pappren (som Miriam ibland gör med orden), men egentligen behöver man inte alls fraga efter hur manga prickar de finns. Det ska inte vara nagon slags "prov"

    Sedan kan man börja introducera symbolerna för prickarna alltsa siffrorna 1, 2, 3...

    Detta enligt boken jag har alltsa. Men man kan ju göra som man vill och bara visa nummer som man skriver och inte punkter.

    Miriam tycker ocksa det är kul att räkna och brukar räkna olika saker. Men hon har en förkärlek för 3 tror jag, för ofta räknar hon 1, 2, 3! även om det bara finns tva saker Men egentligen märker man att hon fattat teorin och att det egentligen är tva saker    Men hon kan heller inte riktigt alla siffror ännu, med lite hjälp kan hon räkna till 10, men inte själv, da tappar hon traden och börjar blanda siffrorna lite hejvilt.

    Jag blir faktiskt imponerad ibland. Igar lekte vi lite med orden och da visade jag "Pappa" och da pekade Miriam pa bokstaven P och sa "puss". Sa hon verkar ha förstatt att p liksom hör till puss - att det är samma bokstav som orden börjar med...

    (hoppas ingen känner att detta börjar tendera till skryt nu. För jag tror att alla barn kan lära sig detta. Och som vi redan konstaterat är ju alla olika intresserade av olika saker)

  • Malia7­5
    Äldre 7 Feb 15:42

    CA: Haha, Emil räknar också som Elias. Hans favoritsiffra är helt klart 8. Han räknar 1-2-3-4......8-9! Sen fortsätter han säga 8-9 flera gånger och ser skitglad ut.

    En dag sa han 8 många gånger och verkade vilja göra oss uppmärksamma på något. Vi fattade inte alls vad han var ute efter, men till slut drog han med oss in på sitt rum och pekade på 8:an där det står 80 cm på hans mätsticka som hänger på väggen. Aaahhh, man känner sig lite dum ibland när man äntligen förstår vad de menar. De beter sig verkligen som "men mamma.....fattar du inte?" också.

  • Ain
    Äldre 7 Feb 15:46

    Haha, ja, jag känner mig faktiskt ocksa lite dum ibland. Speciellt när det gar upp ett ljus och det de säger faktiskt är väldigt logiskt. Men bara att man själv inte fattat vad de menade

Svar på tråden Vi från "Första barnet i november 2007" - del 9