• colita

hjälp hjälp någon

Min 9 månaders dotter "kör" med mig!
    Har en liten bestämd dam hemma som har börjat bestämma mer än vad jag tycker är ok. Hon vägrar bada, tvättas och sista tiden vägrat borsta tänderna. Hon skriker som en besatt, sparkar, knuffas med händerna. Jag har försökt med sånger, lek och massor med kärlek men det blir bara värre och värre. Till slut tappar jag tålamodet och surt säger NEJ NEJ! för det har hon lärt sig nu men det fungerar 2 sek och sedan är vi tillbaks igen i samma mönster.
    Bada gick bra när hon var mindre men en vacker dag utan uppenbar anledning gick inte det överhuvudtaget. Efter flera misslyckade försök började vi att tvätta henne istället och det fungerade några gånger men sedan blev det tvär nej. Nu tvingar vi henne mer eller mindre. Samma historia med tandborstningen, i några månader var det det roligaste som fanns men helt plötsligt igår ville hon inte öppna munnen.
    I övrigt får hon korta lätta utbrott när saker går mot henne. Det värsta är att vissa saker kan hon göra hur lätt som helst om pappa gör dem men när jag försöker på samma trevliga sätt går inte det. Gillar hon inte mig längre? Vad gör jag för fel?

• Svar på tråden hjälp hjälp någon
  • SaramedM

En bebis kör inte med en vuxen
    Hela den inställningen skapar problem

• Ejin
    lövet2 skrev 2009-11-13 15:16:00 följande:
    Det fel man ofta gör, är att man försöker hitta ett sätt att "tvinga" barnet till att gå med på sådana saker. Knepet är i stället att hitta sätt som gör att barnet gillar det! Som i exemplet med tandborsten; tugga tandborste är kul, vissa älskar batteridrivna tandborstar som spelar en melodi, andra går med på att bli borstad om de själva får borsta mammas tänder under tiden osv.En av mina flickor var livrädd för vatten. Att bada var inte att tänka på! Hon fick sitta på en badrumspall med bara en cm vatten i badkaret först. Jag blötte en tvättlapp och tvättade med, så fick det duga. För varje gång tog vi lite mer vatten, och efter några veckor (nja, det kanske var många veckor egentligen), så kunde hon bada på riktigt. Under tiden, när håret bara måste tvättas i genom, så var vi två stycken. Maken höll henne i famnen över badkaret, jag blötte, schamponerade och sköljde. Dottern fick vara påklädd under tiden och verkade inte uppfatta det som något farligt.
    lägger mej i lite då jag har lite samma problem,,,

Problemet är att vi har försökt här hemma med 1000 olika sätt att få henne att tycka tanborstning är kul... hon får leka med tandborsten hur mkt hon vill och de gillar hon men det ger ju inget i tandvårds syfte,.. Hon tuggar lite på den o sen ör det inte er med det...I princip har jag aldrig lyckts borsta tänderna ordentligt en enda gång och det kan ju endå inte vara bra???? Ryser av tanken på att komma till tandläkaren när hon är 2 och har hål i varenda tand..

Samma sak med påklädning.. hon hatar att ta på kläder... utekläder som inne kläder... Om man är två kan den ena locka till skratt med tittut lek osv men det är man ju inte direkt så ofta så ofta är påklädningen ett enda gapande..

Det känns ju inte som man kan skita i allt så fort hon protesterar heller för vissa saker måste man ju helt enkelt göra.. vare sej hon gillar det eller inte... Hon vet ju inte vad som är hennes bästa... Det är ju jag som måste ta dom besluten åt henne,,,
  • colita
    lövet2 skrev 2009-11-13 15:16:00 följande:
    Det fel man ofta gör, är att man försöker hitta ett sätt att "tvinga" barnet till att gå med på sådana saker. Knepet är i stället att hitta sätt som gör att barnet gillar det! Som i exemplet med tandborsten; tugga tandborste är kul, vissa älskar batteridrivna tandborstar som spelar en melodi, andra går med på att bli borstad om de själva får borsta mammas tänder under tiden osv.En av mina flickor var livrädd för vatten. Att bada var inte att tänka på! Hon fick sitta på en badrumspall med bara en cm vatten i badkaret först. Jag blötte en tvättlapp och tvättade med, så fick det duga. För varje gång tog vi lite mer vatten, och efter några veckor (nja, det kanske var många veckor egentligen), så kunde hon bada på riktigt. Under tiden, när håret bara måste tvättas i genom, så var vi två stycken. Maken höll henne i famnen över badkaret, jag blötte, schamponerade och sköljde. Dottern fick vara påklädd under tiden och verkade inte uppfatta det som något farligt.
    Tack för tipsen! några saker har vi redan provat men en del är nya för oss och tänker faktiskt testa dem: eltandborsten tex. Badet får vi gå långsamt framåt med ungefär som ni gjorde för hon verkar inte gilla vatten överhuvudtaget.
  • colita
    Ejin skrev 2009-11-13 15:26:06 följande:
    lägger mej i lite då jag har lite samma problem,,,Problemet är att vi har försökt här hemma med 1000 olika sätt att få henne att tycka tanborstning är kul... hon får leka med tandborsten hur mkt hon vill och de gillar hon men det ger ju inget i tandvårds syfte,.. Hon tuggar lite på den o sen ör det inte er med det...I princip har jag aldrig lyckts borsta tänderna ordentligt en enda gång och det kan ju endå inte vara bra???? Ryser av tanken på att komma till tandläkaren när hon är 2 och har hål i varenda tand..Samma sak med påklädning.. hon hatar att ta på kläder... utekläder som inne kläder... Om man är två kan den ena locka till skratt med tittut lek osv men det är man ju inte direkt så ofta så ofta är påklädningen ett enda gapande..Det känns ju inte som man kan skita i allt så fort hon protesterar heller för vissa saker måste man ju helt enkelt göra.. vare sej hon gillar det eller inte... Hon vet ju inte vad som är hennes bästa... Det är ju jag som måste ta dom besluten åt henne,,,
    Ja, vi har mycket av samma problem... så jag lider med dig om det blir till någon tröst. Skönt att någon känner igen sig i det man skriver! Provade nämligen "familjeliv" för att våran BVC sköterska är väldigt tystlåten av sig och de som vi har frågat i vår omgivning har bara sagt "oj då" våra barn är så medgörliga etc etc och frågat om hon kan ha ADHD
  • SaramedM
    lägger mej i lite då jag har lite samma problem,,,Problemet är att vi har försökt här hemma med 1000 olika sätt att få henne att tycka tanborstning är kul... hon får leka med tandborsten hur mkt hon vill och de gillar hon men det ger ju inget i tandvårds syfte,.. Hon tuggar lite på den o sen ör det inte er med det...I princip har jag aldrig lyckts borsta tänderna ordentligt en enda gång och det kan ju endå inte vara bra???? Ryser av tanken på att komma till tandläkaren när hon är 2 och har hål i varenda tand..Samma sak med påklädning.. hon hatar att ta på kläder... utekläder som inne kläder... Om man är två kan den ena locka till skratt med tittut lek osv men det är man ju inte direkt så ofta så ofta är påklädningen ett enda gapande..Det känns ju inte som man kan skita i allt så fort hon protesterar heller för vissa saker måste man ju helt enkelt göra.. vare sej hon gillar det eller inte... Hon vet ju inte vad som är hennes bästa... Det är ju jag som måste ta dom besluten åt henne,,,
    Fast det är väldigt få saker som hör dit, bada gör det inte och är barnet hysteriskt skulle jag hoppa över tänderna
    Det jag kan komma på är bilbälte typ
    Hemma måste man ju inte ha kläder
  • Ejin
    SaramedM skrev 2009-11-13 15:48:29 följande:
    Fast det är väldigt få saker som hör dit, bada gör det inte och är barnet hysteriskt skulle jag hoppa över tändernaDet jag kan komma på är bilbälte typHemma måste man ju inte ha kläder
    att ha blöja o kläder hör iaf i mitt vardagsliv till en sån grej man måste... alltså går man utan kläder blir man kall...dessutom så anser jag att man ska vara ute minst en stund om dagen och då ska ännu mer kläder på... och tänderna sen... alla snackar ju om att typ ettåringar kommer till tandläkaren med hål i tänderna så jag har uppfattat de som att man typ måste va jätte noga från början med tänderna...

Nu är de ju kanske överdrivet att säga att hon är hysterisk dock.. jag skulle snarare kalla det arg på mej som tvingar henne till saker hon inte vill.. Men det är ju tråkigt att det ska behöva bli så varenda gång...Jag vill ju helst att hon ska vara nöjd o glad...
  • Ejin
    colita skrev 2009-11-13 15:45:53 följande:
    Ja, vi har mycket av samma problem... så jag lider med dig om det blir till någon tröst. Skönt att någon känner igen sig i det man skriver! Provade nämligen "familjeliv" för att våran BVC sköterska är väldigt tystlåten av sig och de som vi har frågat i vår omgivning har bara sagt "oj då" våra barn är så medgörliga etc etc och frågat om hon kan ha ADHD
    jag tror nog att din är värre än min av det jag kan läsa här.. på ett sätt är det ju bra.. dom vet vad dom vill och är inte rädda för att visa de.. men det blir lite träligt i längden med skrik om allting som det är vissa dagar..

Här går det dock i perioder... vissa dagar är hon solsken hela dagen lång och inget kan få henne arg... andra dagar är hon ilsk som ett bi för man inte går upp ur sängen fort nog på morgonen .. jag är dock också lite hetsig i humöret ibland så hon har nog ärvt de från mig
  • lövet2
    lägger mej i lite då jag har lite samma problem,,, Problemet är att vi har försökt här hemma med 1000 olika sätt att få henne att tycka tanborstning är kul... hon får leka med tandborsten hur mkt hon vill och de gillar hon men det ger ju inget i tandvårds syfte,.. Hon tuggar lite på den o sen ör det inte er med det...I princip har jag aldrig lyckts borsta tänderna ordentligt en enda gång och det kan ju endå inte vara bra???? Ryser av tanken på att komma till tandläkaren när hon är 2 och har hål i varenda tand.. Samma sak med påklädning.. hon hatar att ta på kläder... utekläder som inne kläder...
    Enligt tandhygienisten vi har, så ger tuggandet på tandborsten väldigt mycket på så små barn. 5 minuters tuggande ett par gånger om dagen ger minst lika mycket som 1 minuts tandborstande när det är så få och små tänder. Dessutom ska du tänka på att hon inte äter godis, dricker saft, äter glass och annat slisk på samma sätt som större barn kan göra. Därför utsätts inte tänderna för samma angrepp som på stora barn.

Ang kläder, så kanske hon vill börja träna sig att klä sig själv? Ge henne en klädhög att leka med, med lösa och lediga resårer och enkla att ta på. Ni kanske blir överraskade?
    What future?
  • SaramedM
    Ejin skrev 2009-11-13 15:54:25 följande:
    att ha blöja o kläder hör iaf i mitt vardagsliv till en sån grej man måste... alltså går man utan kläder blir man kall...dessutom så anser jag att man ska vara ute minst en stund om dagen och då ska ännu mer kläder på... och tänderna sen... alla snackar ju om att typ ettåringar kommer till tandläkaren med hål i tänderna så jag har uppfattat de som att man typ måste va jätte noga från början med tänderna...Nu är de ju kanske överdrivet att säga att hon är hysterisk dock.. jag skulle snarare kalla det arg på mej som tvingar henne till saker hon inte vill.. Men det är ju tråkigt att det ska behöva bli så varenda gång...Jag vill ju helst att hon ska vara nöjd o glad...
    Inte om man är hemma, då blir man inte kall
    Men varför tvíngar du henne då?

Blöja behöver man inte, man kan kissa på toan( ja även när man är ett år)
    Tänderna är så klart viktiga men inte till vilket pris som helst

ut är väl bra om barnet tycker det är kul när man väl är ute men då kanske man får göra påklädnignen till en lek?
  • Ejin
    lövet2 skrev 2009-11-13 15:58:19 följande:
    Enligt tandhygienisten vi har, så ger tuggandet på tandborsten väldigt mycket på så små barn. 5 minuters tuggande ett par gånger om dagen ger minst lika mycket som 1 minuts tandborstande när det är så få och små tänder. Dessutom ska du tänka på att hon inte äter godis, dricker saft, äter glass och annat slisk på samma sätt som större barn kan göra. Därför utsätts inte tänderna för samma angrepp som på stora barn.Ang kläder, så kanske hon vill börja träna sig att klä sig själv? Ge henne en klädhög att leka med, med lösa och lediga resårer och enkla att ta på. Ni kanske blir överraskade?
    nä då kanske jag ska fortsätta låta henne tugga på den då och strunta i de andra.. har haft hemska skuldkänslor över hennes tanborstande länge då jag själv har skit dåliga tänder och har typ lagat varenda en i hela munnen ... och det är verkligen inget jag önskar henne... verkligen verkligen inte....

Ska pröva det där med kläderna så får vi se......  kanske hon fattar galoppen fotare än man kan tro.
  • bengke
    SaramedM skrev 2009-11-13 15:21:41 följande:
    En bebis kör inte med en vuxen Hela den inställningen skapar problem
    det var väl lite det jag var ute efter
  • Madame Mom
    lägger mej i lite då jag har lite samma problem,,, Problemet är att vi har försökt här hemma med 1000 olika sätt att få henne att tycka tanborstning är kul... hon får leka med tandborsten hur mkt hon vill och de gillar hon men det ger ju inget i tandvårds syfte,.. Hon tuggar lite på den o sen ör det inte er med det...I princip har jag aldrig lyckts borsta tänderna ordentligt en enda gång och det kan ju endå inte vara bra???? Ryser av tanken på att komma till tandläkaren när hon är 2 och har hål i varenda tand.. Samma sak med påklädning.. hon hatar att ta på kläder... utekläder som inne kläder... Om man är två kan den ena locka till skratt med tittut lek osv men det är man ju inte direkt så ofta så ofta är påklädningen ett enda gapande.. Det känns ju inte som man kan skita i allt så fort hon protesterar heller för vissa saker måste man ju helt enkelt göra.. vare sej hon gillar det eller inte... Hon vet ju inte vad som är hennes bästa... Det är ju jag som måste ta dom besluten åt henne,,,
    Om din dotter äter på ett sätt som är bra i hennes ålder så kommer hon inte ha hål i varenda tand...
    Vatten att dricka...  osockra välling..  vanlig mat utan tillsatt socker..  Inte en massa kakor, kex och annat så blir det inga hål....
  • Snäckan84

Hej!

Hade liknande problem med min son när han va runt 7-8 månader.

Det kommer att gå över.

Ett tag hatade han att bada så vi fick vara snabba som sjutton med badet men sen så en dag när min sambo skulle duscha så tog han på sig badbyxor, satte sig i duschen med våran son i knät o han tyckte det var jätte skoj :)
    Så medan de duschade o lekte hann jag tvåla in honom o shamponera ha.

Nu i dag älskar an att bada, han leker o tycker de är jätte kul.

Med tandborstningen gör jag så att han få tandkräm på sen ger jag han den sen tar jag min tandborste o bortsa oxå.

Sen så försöker han härma mig, men jag försöker mig på att borsta hans ibland men ibland vill han göra själv o ibland för jag.....

Det kommer bli bättre jag lovar....

• SaramedM

M vägrade att bada under ett år, hon blev ren ändå
    Tvättlappar fort som ögat och någn gång då cpoh då håret med vatten

Många menade att bad är en sån sak man MÅSTE tvinga barn till och jag förstår inte varför

• colita
    SaramedM skrev 2009-11-13 16:32:14 följande:
    M vägrade att bada under ett år, hon blev ren ändåTvättlappar fort som ögat och någn gång då cpoh då håret med vattenMånga menade att bad är en sån sak man MÅSTE tvinga barn till och jag förstår inte varför
    Du verkar anmärka mycket på ord! Tänkte först låta bli att svara på ditt inlägg men kan inte hålla mig längre! För det första när jag skrev att min bebis " körde" med mig menade jag inte det bokstavligt!!!!! Och tycker inte heller att jag har fel inställning mot min bebis! Kände bara hopplöshet inför hennes tårar och skuldkänslor för att inte lyckas exempelvis tvätta henne utan att hon upplever det som världens grej. Vi tvättar istället för att bada då badet är hon väldigt rädd för och när vi tvättar, vilket vi inte gör varje dag utan bara när DET BEHÖVS, gör vi det snabbast möjligt och på så trevligt sätt det bara går. Använde ordet "tvinga" henne för att vi tvättar henne trots att hon inte gillar det och protesterar och då känns det som tvång eller hur?
    PS: Svenska är inte mitt modersmål och ibland kan hända att jag uttrycker mig på ett sätt som kan leda till misstolkning. Nu måste jag sluta och TVINGA i mig lite mat innan min tjej vaknar, jag kanske lyckas oxå tvinga min man att äta min mat
Svar på tråden hjälp hjälp någon