• stargirly

sjuksköterska,hur gör ni med era barn och arbetstiderna som ensamstående?

Skulle vilja veta hur ni får ihop det?? Jag blir klar nu i sommar och vet inte hur det kommer att bli, kommer någon vilja ha mig? Jag kan inte arbeta 6.45 de dagar jag har min dotter. Hon bor hos mig varannan vecka. Jag kan inte arbeta kväll, natt då heller. Inte heller helg. Har ingen som kan hjälpa mig med barnvakt.

Börjar få lite panik. Någon som är i samma situation och vet hur man kan lösa det, om det går?
    Har kanske valt helt fel yrke men jag älskar det....

Ska jobba i Uppsala.

delge er gärna med råd och egna erfarenheter. Vad säger arbetsgivaren etc...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 23:01
    Tack alla för svar men jag vill tillägga att det inte är aktuellt med nattarbete för man måste ha jobbat minst 1år. Inte heller att flytta med tanke på att hennes pappa bor i samma stad. Vore inte så snällt...
    Så nattis och flytt är oaktuellt

• Svar på tråden sjuksköterska,hur gör ni med era barn och arbetstiderna som ensamstående?
  • HäxanSurtant3

Ts en sak till:

ang dagis-- ring eller skriv till kommunen. Du kan få dispens för särskilda tider. Jag fick tex skola in min son som 11 månader för att det behövdes med tentor /ny termin osv.

Jag har även fått speciella tider på jourdagiset för att jag behövde det. Ansvariga för barnomsorgen är skyldiga tillgodose dina behov.

Alt skaffa en kommunal dagmamma med flexibla tider.

Om du kan lämna ditt barn kl 6-6.30 så hinner du till jobbet i tid. Och sedan så ber du om att få helger/kvällar de veckor dottern är hos pappan.

Du är inte på ngt sätt ubik som sjuksköterska ensamstående nyexad med barn. Det finns goda förutsättningar för dig jobba också.
    Du ska bara trixa lite och ha fantasi samt lägga fram din sak för barnomsorg och arbetsgivare, så löser det sig. Lär dig tala för din sak!

Massor av lycka till och inboxa mig om det är ngt!

• Noda
    HäxanSurtant3 skrev 2009-11-22 23:45:57 följande:
    Du ska inte lyssna på de där gnälltanterna i tråden! Det är så TYPISKT sjuksköterskor vara neggo och inte stötta.Nu gör du såhär. Sök ett sommarjobb på ett ställe du kan tänka dig fortsätta till hösten. Du jobbar in dig där under sommaren och sedan skaffar du dig ett vik där.Du bor i Uppsala och det är pendelavstånd till Stockholm. Där är utbudet av jobb mkt större. Kolla av marknaden där. Kontakta bemanningsföretag där.Du kollar även av Norge. Då lönerna är mkt högre i Norge behöver du bara jobba 2 veckor i månaden och då din dotter är hos sin pappa.Ett annat alt är kanske om pappan ställer upp emellanåt i veckan och passar dottern kvällstid om du behöver jobba kväll. Det är ju trots allt hans dotter..Be bekanta om hjälp. Sök upp ngn student som kan vara barnvakt.Anlita en privat dagmamma! Det finns tusen möjligheter och DU:Kan jag som är heltidsensamstående syrra som nu läser till läakre utan ens studiemedel klara mig så kan du!Låt ingen slå i dig ngt annat!Ni andra i tråden inkl den fd chefen: Tror ni även min tillvaro är omöjlig? Hur många av er skulle sätta er på skolbänken i 5,5 år utan studiemedel med ett barn ensamt på heltid och plugga till läkare? Nä tänkte väl det...Men om jag klarar det, varför ska inte TS kunna fixa jobb då?Alla dessa trista inlägg vittnar om det typiska sjukskötersketänkandet "näe det går inte".Jag är ett bevis på att allt går om man vill. Basta Ts.inboxa mig om du vill ha tips på bra bemanningsföretag! Både i Stockholm och i Norge.
    Vet du vad, jag tycker verkligen om när människor får saker gjorda och lyckas med det, så stort grattis till dig! Att jag skulle vara en gnälltant håller jag inte med om. TS frågade hur andra har gjort och jag svarade. Men du säger en massa saker ts ska göra men inte hur! Har ett sommarjobb bättre arbetstider? Pendling till Stockholm gör väl att ts måste ha ännu längre öppettider på fsk? Du skriver som om att vi säger att ts inte kan få ett jobb. Jag tror att ts ganska lätt kan fixa ett jobb, det var väl ändå inte det som var frågan här?
    Men jag ska inte vara här inne och gnälla, så lycka till TS!
  • HäxanSurtant3
    Noda skrev 2009-11-22 23:54:54 följande:
    Vet du vad, jag tycker verkligen om när människor får saker gjorda och lyckas med det, så stort grattis till dig! Att jag skulle vara en gnälltant håller jag inte med om. TS frågade hur andra har gjort och jag svarade. Men du säger en massa saker ts ska göra men inte hur! Har ett sommarjobb bättre arbetstider? Pendling till Stockholm gör väl att ts måste ha ännu längre öppettider på fsk? Du skriver som om att vi säger att ts inte kan få ett jobb. Jag tror att ts ganska lätt kan fixa ett jobb, det var väl ändå inte det som var frågan här?Men jag ska inte vara här inne och gnälla, så lycka till TS!
    Dispens hos dagiset för särskilda tider! Det kan man få. Jag pendlade 1,5(x2 )timme i somras för att åka till ett toppenjobb. Hade sonen längre på dagiset ja med speciella tider.

Det är ex på HUR ts kan lösa det.

Får ju säga ingen av er andra har bidragit med speciellt mkt kreativa lösningar...
  • Noda

Eftersom att jag inte arbetar som ssk pga att jag inte får ihop tiderna så har jag ju inga lösningar, då hade jag ju gjort det själv! Här i Göteborg finns inte nattis eller jourdagis, samt att Sahlgrenska som arbetsgivare inte är så väldigt flexibel.

• JA77
    HäxanSurtant3 skrev 2009-11-22 23:45:57 följande:
    Du ska inte lyssna på de där gnälltanterna i tråden! Det är så TYPISKT sjuksköterskor vara neggo och inte stötta. Nu gör du såhär. Sök ett sommarjobb på ett ställe du kan tänka dig fortsätta till hösten. Du jobbar in dig där under sommaren och sedan skaffar du dig ett vik där. Du bor i Uppsala och det är pendelavstånd till Stockholm. Där är utbudet av jobb mkt större. Kolla av marknaden där. Kontakta bemanningsföretag där. Du kollar även av Norge. Då lönerna är mkt högre i Norge behöver du bara jobba 2 veckor i månaden och då din dotter är hos sin pappa. Ett annat alt är kanske om pappan ställer upp emellanåt i veckan och passar dottern kvällstid om du behöver jobba kväll. Det är ju trots allt hans dotter.. Be bekanta om hjälp. Sök upp ngn student som kan vara barnvakt. Anlita en privat dagmamma! Det finns tusen möjligheter och DU: Kan jag som är heltidsensamstående syrra som nu läser till läakre utan ens studiemedel klara mig så kan du! Låt ingen slå i dig ngt annat! Ni andra i tråden inkl den fd chefen: Tror ni även min tillvaro är omöjlig? Hur många av er skulle sätta er på skolbänken i 5,5 år utan studiemedel med ett barn ensamt på heltid och plugga till läkare? Nä tänkte väl det...Men om jag klarar det, varför ska inte TS kunna fixa jobb då? Alla dessa trista inlägg vittnar om det typiska sjukskötersketänkandet "näe det går inte". Jag är ett bevis på att allt går om man vill. Basta Ts.inboxa mig om du vill ha tips på bra bemanningsföretag! Både i Stockholm och i Norge.
    Intressant att du påstår att vi andra är gnäliga - det är bara det att våra erfarenheter är andra än dina!

Bra att du kommer med förslag om åtgärder, men man måste också vara realist idag. De lösningar jag föreslår är att söka sig till alla enheter med kontorstider, exempelvis vårdcentraler. Det skulle lösa TS problem helt!

TS, berätta gärna hur det går. Kan du inte jobba tidigt/kväll/helg, då blir det ju i praktiken ett krav, inget önskemål. Notera också att du som ny behöver inskolning under en period, och då är det bra att vara på plats när verksamheten startar.
  • Eisa

TS

Om det är sjuksköterska du vill arbeta som så kommer det lösa sig!! Byt inte inriktning bara för att du "antar" att det inte går.

Du kan jobba dagtid på en vanlig vårdavdelning tills du hittar något annat med ännu bättre tider.

Vårdavdelningarna skriker efter sjuksköterskor. Man kan i princip gå dit och säga "Hej jag kan bara jobba mellan 11.22 och 13.45 alla dagar" och de jublar.

• HäxanSurtant3
    Eisa skrev 2009-11-23 06:35:28 följande:
    TSOm det är sjuksköterska du vill arbeta som så kommer det lösa sig!! Byt inte inriktning bara för att du "antar" att det inte går.Du kan jobba dagtid på en vanlig vårdavdelning tills du hittar något annat med ännu bättre tider.Vårdavdelningarna skriker efter sjuksköterskor. Man kan i princip gå dit och säga "Hej jag kan bara jobba mellan 11.22 och 13.45 alla dagar" och de jublar.
    Faktum är att jag nästan dagligen från mail från där jag arbetade i somras där chefen bönar och ber om att ngn ska komma om så bara några enstaka timmar tex en fredagem...så ja sjukvården behöver ssk, oavsett om det är låg- el högkonjuktur. Skillanden är bara de sätter in ett anställningsstopp...Behovet förändras inte.

Ts-testa sjukhem: där är det inte en massa rondarbete du måste bli klar til. Oftast har man bara en överordnad funktion där uskor och sjukvårdbiträden sköter vården av de boende och du delar ut apodospåsar el dyl...samt håller allmän koll. Det är i regel ett soft arbete där du säkert kan komma lite senare.

Du kan också prov att tex arbeta som ssk på blodcentralen-de har bra tider.

Som sagt tänk brett och kolla av annonser regelbundet.

Det bästa sättet få jobb är att helt strunta i om ett ställe ens söker ngn-du går bara dit och ber få tala med chefen. De får ett ansikte på dig och alla ggr jag gjort så har jag blivit anställd på stående fot! Lägg fram det såhär "hej jag heter X och är nyexad ssk. Behöver ni extra hjälp här? Kan ställa upp dagtid i veckorna."

Lovar det kommer gå hem!
  • sirisdotter
    HäxanSurtant3 skrev 2009-11-22 23:53:24 följande:
    Ts en sak till: ang dagis-- ring eller skriv till kommunen. Du kan få dispens för särskilda tider. Jag fick tex skola in min son som 11 månader för att det behövdes med tentor /ny termin osv.Jag har även fått speciella tider på jourdagiset för att jag behövde det. Ansvariga för barnomsorgen är skyldiga tillgodose dina behov.Alt skaffa en kommunal dagmamma med flexibla tider.Om du kan lämna ditt barn kl 6-6.30 så hinner du till jobbet i tid. Och sedan så ber du om att få helger/kvällar de veckor dottern är hos pappan.Du är inte på ngt sätt ubik som sjuksköterska ensamstående nyexad med barn. Det finns goda förutsättningar för dig jobba också.Du ska bara trixa lite och ha fantasi samt lägga fram din sak för barnomsorg och arbetsgivare, så löser det sig. Lär dig tala för din sak!Massor av lycka till och inboxa mig om det är ngt!
    Intressant att det går att få specialvillkor i barnomsorgen även nu. Nämner därför att distrikt 1 (Vasastan), Stockholm, i mitten av 80-talet kompletterade vårt dagis - tvärs över gatan från vår bostad - med utbildad förskollärare (en period en från vårt dagis!) , som gick hem till vår bostad med barnet vid 17-tiden, lagade enkel mat jag tänkt ut, och nattade barnet tills jag kom hem vid 21-tiden. Samma person kom de lördagar jag arbetade och gjorde ofta något roligt med barnet. Allt gick på vanliga barnomsorgsavgiften. Inför 1990 skulle dessa lösningar bort och de "obekväma" barnen samlas ihop på nattis i hopp om besparing.
  • HäxanSurtant3
    sirisdotter skrev 2009-11-23 11:25:42 följande:
    Intressant att det går att få specialvillkor i barnomsorgen även nu. Nämner därför att distrikt 1 (Vasastan), Stockholm, i mitten av 80-talet kompletterade vårt dagis - tvärs över gatan från vår bostad - med utbildad förskollärare (en period en från vårt dagis!) , som gick hem till vår bostad med barnet vid 17-tiden, lagade enkel mat jag tänkt ut, och nattade barnet tills jag kom hem vid 21-tiden. Samma person kom de lördagar jag arbetade och gjorde ofta något roligt med barnet. Allt gick på vanliga barnomsorgsavgiften. Inför 1990 skulle dessa lösningar bort och de "obekväma" barnen samlas ihop på nattis i hopp om besparing.
    det beror nog på var man bor. Jag har hela tiden fått bra bemötande och här ses inte jourbarn som besvärliga, tvärtom är vår kommun stolta över att kunna erbjuda barnomsorg till alla 24 h om dygnet årets ALLA dagar.

Bedrövligt inte alla kommuner erbjuder samma service. Barnens förädlrar uppfyller ju en viktig samhällsfunktion då de arbetar i vården....Det är ju inte så de behöver barnomsorg för att gå ut o festa...
  • sirisdotter

I nuvarande kommun, där jag som nyinflyttad enbart kunde få dagmamma, frågade jag om dagmamma som ställde upp på obekväm arbetstid. Barnomsorgsassistenten (eller vad de kallas) avfärdade det direkt "Tänk dig själv, när maken i familjen kommer hem, självklart vill han inte ha främmande barn där..."

När jag frågade om sommarkollo, självklart i huvudstaden på 80-talet, blev svaret - som många här skrivit betr. barnomsorg på ob. tid - att behovet inte fanns.... Sommarlovet har en tendens att vara längre än ensam förälders semester, ju. Kommunen hade precis sålt sin kolloanläggning på västkusten. (det gäller en sedan länge borgerligt styrd kommun).

• HäxanSurtant3
    sirisdotter skrev 2009-11-23 12:26:01 följande:
    I nuvarande kommun, där jag som nyinflyttad enbart kunde få dagmamma, frågade jag om dagmamma som ställde upp på obekväm arbetstid. Barnomsorgsassistenten (eller vad de kallas) avfärdade det direkt "Tänk dig själv, när maken i familjen kommer hem, självklart vill han inte ha främmande barn där..."När jag frågade om sommarkollo, självklart i huvudstaden på 80-talet, blev svaret - som många här skrivit betr. barnomsorg på ob. tid - att behovet inte fanns.... Sommarlovet har en tendens att vara längre än ensam förälders semester, ju. Kommunen hade precis sålt sin kolloanläggning på västkusten. (det gäller en sedan länge borgerligt styrd kommun).
    skit kommun. Riktigt dåligt de inte priroterar skola och barn/äldreomsorg.
  • stargirly

När ska man börja söka arbete om jag är klar i Juni? Norge låter intressant, om jag kan arbeta där varannan vecka.
    Men eftersom jag vill bli ambulans ssk vill jag helst jobba på någon medicinavdelning för att få en bred erfarenhet och sedan utbilda mig vidare till IVA eller anestesi ssk...

Häxan surtat3 visar verkligen att allt går...utan studiemedel och ensamstående, pluggar till läkare. WOW!! det är vilja det..! Du inspirerar verkligen mig och du får gärna inboxa mig tips på bemaningsföretag i sverige och Norge...

Kan man som nyexad jobba på en mottagning? eller blodcentralen..fast det låter inte så kul jobb...man tar väl mest bara prover..

På ambulansen stormtrivs jag verkligen, det är sjukt roligt och jag känner att jag verkligen vill arbeta där en gång i mitt liv...eller det är mitt "kall" =)

• JA77
    stargirly skrev 2009-11-23 19:05:40 följande:
    När ska man börja söka arbete om jag är klar i Juni? Norge låter intressant, om jag kan arbeta där varannan vecka. Men eftersom jag vill bli ambulans ssk vill jag helst jobba på någon medicinavdelning för att få en bred erfarenhet och sedan utbilda mig vidare till IVA eller anestesi ssk... Häxan surtat3 visar verkligen att allt går...utan studiemedel och ensamstående, pluggar till läkare. WOW!! det är vilja det..! Du inspirerar verkligen mig och du får gärna inboxa mig tips på bemaningsföretag i sverige och Norge... Kan man som nyexad jobba på en mottagning? eller blodcentralen..fast det låter inte så kul jobb...man tar väl mest bara prover.. På ambulansen stormtrivs jag verkligen, det är sjukt roligt och jag känner att jag verkligen vill arbeta där en gång i mitt liv...eller det är mitt "kall" =)
    Börja höra dig för i februari! Redan i mars planeras sommarsemestern och då är det bra att ha vikarier klara! Ring de avdelningar du är intresserad av, be att få tala med chefen.

Man kan absolut jobba som nyexad på vårdcentral, men det beror på utbud och efterfrågan. Jag har flera kursare som börjat så. Dock skulle jag föredra att kasta sig ut i akutsjukvården (många vårdavdelningar är akutsjukvård, dvs har intag dygnet runt från akuten) för att få bästa erfarenhet- Du verkar ju vilja ha ett kul jobb! Sök i första hand de jobb som u tycker är roliga.
  • snurrigt

Hej!
    Hur gick det för dig Ts? Började du som ssk? Jobbar du som det nu?

Jag är i väldigt liknande situation som dig, men jag är ensam på heltid och mitt barn behöver skjuts till skolan varje dag. För kort för skolbuss men för långt att ta sig själv.

Jag kan börja jobba tidigast 8 och är nu rädd för att jag inte kommer få något jobb?? 

Tänkte först att det fanns mottagningar, v.c osv. Men känner mig nu väldigt orolig..

• EpicF

Var längesedan nu men när jag startade sin ssk så var jag ensamstående med en liten. Fick till kvälls-, helg- och endel nattjobb med hjälp av vänner, familj och nattförskola. Hade sådan tur att jag fick nattförskola där jag bodde då  

Svar på tråden sjuksköterska,hur gör ni med era barn och arbetstiderna som ensamstående?