• Kemy

Vad är "inne" för dagens tonåringar?

Har nu blivit precis så där hopplöst ute som jag som tonåring lovade mig själv att aldrig bli... Har tre tonårsbrudar (14, 15 och 16år) att köpa julklappar till och efterlyser tips på vilka klädmärken, smyckestyper, symboler (döskallar är väl passé nu, eller?) etc. etc. som är "rätt"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-26 20:12
    Omformulerar mig. Vad önskar sig din tonårsdotter i julklapp och vad ska du/ni ge henne?

• Svar på tråden Vad är "inne" för dagens tonåringar?
  • Schnooglewookiemush

Du får nog ta och fråga personerna du ska köpa julklappar till. Ingen här vet ju vad de gillar, tonåringar är inte en hel grupp som gillar samma sak.

• Kemy

*fniss* Nej, det är jag väl med veten om. När jag var tonåring på 90-talet fanns det dock vissa saker som alla (nåväl, de flesta) ansåg vara coolt. Tex skulle man ha Championtröja, Levi´s-jeans och DocMartens-kängor (minns inte längre hur det stavas). Tjugotalet tunna stela armband i olika färger var det många som hade liksom läderhalsband med en speciell typ av blomma i silver. Vill således veta om det finns något generellt mode i tonårskulturen av idag?

• Schnooglewookiemush
    Kemy skrev 2009-11-26 17:17:52 följande:
    *fniss* Nej, det är jag väl med veten om. När jag var tonåring på 90-talet fanns det dock vissa saker som alla (nåväl, de flesta) ansåg vara coolt. Tex skulle man ha Championtröja, Levi´s-jeans och DocMartens-kängor (minns inte längre hur det stavas). Tjugotalet tunna stela armband i olika färger var det många som hade liksom läderhalsband med en speciell typ av blomma i silver. Vill således veta om det finns något generellt mode i tonårskulturen av idag?
    Idag finns det ju så grymtt
  • Schnooglewookiemush
    AtroCious skrev 2009-11-26 17:18:39 följande:
    Idag finns det ju så grymtt
    Förlåt, sonen tryckte på posta inlägget.

Idag finns det ju så grymt många olika stilar. Jag själv är 18, det jag finner snyggt och häftigt finner många andra töntigt. Likväl som jag hatar det dem gillar. När jag gick på högstadiet så var det tusen olika saker som var populärt, allt berodde på vilket "gäng" man tillhörde - vad som var inne i just den kretsen.
  • Hemlig76

ÅHH! Jag blir nostalgisk! Men Kan tyvärr inte hjälpa Dig.

Kemy skrev 2009-11-26 17:17:52 följande:
  • Majsan70

Fast innegrejerna varierar ju fortfarande med personerna. I dag finns det ju så grumt många inriktningar.

Min snart 15 åriga tjej gillar tex. inte "fjortismodet" med tillhörande accesoarer o smink. Så skulle jag komma med nåt sånt plagg tex. hade hon smällt av.

Däremot blir hon överlycklig över tights i lack o läderlook samt arband i läder med nitar eller en fin tunika klänning.

• lillekatt
    Kemy skrev 2009-11-26 17:06:57 följande:
    Har nu blivit precis så där hopplöst ute som jag som tonåring lovade mig själv att aldrig bli... Har tre tonårsbrudar (14, 15 och 16år) att köpa julklappar till och efterlyser tips på vilka klädmärken, smyckestyper, symboler (döskallar är väl passé nu, eller?) etc. etc. som är "rätt"?
    Men kan du inte utgå från dina döttrars stilar eller kanske försöka "pika" lite på vad de gillar och skulle vilja ha? De kanske inte ens vill ha kläder, utan snarare böcker eller andra grejer?
  • Kemy
    lillekatt skrev 2009-11-26 17:24:21 följande:
    Men kan du inte utgå från dina döttrars stilar eller kanske försöka "pika" lite på vad de gillar och skulle vilja ha? De kanske inte ens vill ha kläder, utan snarare böcker eller andra grejer?
    Det är inte mina döttrar, då hade det förhoppningsvis varit lättare Detta är mina kusiner som jag numera bor 50mil ifrån. Jag ställde frågan som generell eftersom de tre sinsemellan är väldigt olika, en blond "fjortisbrutta", en hästtjej och en med lite alternativ EMO-stil (vad det nu innebär...). Med den generella frågeställningen hade jag hoppats på många olika svar, tips och ideér så att något kunde passa in. Borde kanske omformulera mig och skriva "Vad gillar/vilken stil har era tonårsdöttrar?"
  • Schnooglewookiemush
    Kemy skrev 2009-11-26 17:31:18 följande:
    Det är inte mina döttrar, då hade det förhoppningsvis varit lättare Detta är mina kusiner som jag numera bor 50mil ifrån. Jag ställde frågan som generell eftersom de tre sinsemellan är väldigt olika, en blond "fjortisbrutta", en hästtjej och en med lite alternativ EMO-stil (vad det nu innebär...). Med den generella frågeställningen hade jag hoppats på många olika svar, tips och ideér så att något kunde passa in. Borde kanske omformulera mig och skriva "Vad gillar/vilken stil har era tonårsdöttrar?"
    Ge pengar eller biobiljetter, går alltid hem.
  • lillekatt
    Kemy skrev 2009-11-26 17:31:18 följande:
    Men då blir det ju ännu enklare. Du kan ju fråga deras föräldrar vad de tror de vill ha.
  • Kemy

Jo visst kan jag fråga föräldrarna men jag tyckte det var roligare att fråga er. Tänkte jag kunde få nåt bra tips att överraska dem med. Har de senaste åren köpt smink och presentkort och tänkte detta år (när jag är ute i bättre tid) köpa något mer genomtänkt.

• lövet2

*saxar ur min 14-årings önskelista*

CD Hollywood Undead
    CD Brokencyde
    Vit ögonskugga
    Svart kajal
    Pennvässare för tjocka kajalpennor
    Sminkglitter
    Svart nagellack
    Glitterpennor
    Parfym Alyssa Ashley
    Sminkborstar
    Hårblekning
    Rolig hårfärg
    Svarta gardiner
    Svart överkast
    örhängen

(och så mängder med fotbollsgrejor, eftersom fotboll är hennes största intresse)

Forgive me, my friend! I have a promise to keep ...
  • lövet2

Kanske jag skulle lägga till att hon fyller 15 om en vecka ...

Forgive me, my friend! I have a promise to keep ...
  • Rondellen

En fjortis med lite små-emo stil skulle nog totalt balla ur av glädje för ett par scull candy hörlurar. Ett tips om du vill bli populär!

• Rondellen

Generellt så är tonårsmodet annars mycket mer diversifierat nu än vad det var när vi var unga och alla ville ha samma grejor.

• Kemy

Lövet2: Kalasbra tips, tack för dem

Frikadellen: Har börjat fatta att det är lite svårare (eller lättare?!) nu för tiden. Tack för tipset om hörlurarna! Ska bara ta reda på vad det är för några... *skrattar åt mig själv* men det verkar ju lovande!

• abnocto

Som sagt, alla har såååå olika stil nuförtiden att man inte generellt kan säga något märke eller vad som är inne.
    Min 17-åring vill ha smink från bl.a Face o andra "dyra" märken och pengar. Inget lågbudget duger. Tog man en prenumeration på Damernas Värld nu så fick man smink o en necessär från Face som jag vet att hon giller. Tyvärr läser vi inte Damernas Värld men vad gör man inte när man får julklappar billigt
    Presentkort på stan så de kan gå ut och äta o fika, kanske känner du till något speciellt inneställe där de bor. Detta istället för bara pengar. Annars köper man rikspresentkort så de måste handla något.
    Emo vet jag bara är mycket svart så svart smink o nagellack tror jag går hem.
    En prenumeration på Chic eller annan mode tidning om de tycker om sådant.
    Varför inte en tågbiljett så de kan åka till dig så kan ni tillsammans gå ut och köpa något om ni träffas ibland.

Svar på tråden Vad är "inne" för dagens tonåringar?