• MissSummer

Till vilket pris ska man undvika ett litet barn blir "oroligt"?

Jag undrar med anledning av min killes lillasyster som är 1,5 år.
    Har läst mycket här om att ett barn inte ska gråta för då är något fel osv, jag frågar därför att jag inte har några barn själv och inte vet hur det funkar.

Vad anser ni, är det så att ett barn helt enkelt måste få stå ut med gråt ibland att man inte alltid kan udvika, eller är det elakt och opedagogiskt att låta ett barn gråta.

Det var nämligen så att vi skulle allihop åka ut med en motorbåt ganska långt ut i havet för att titta på en Ö.
    Föraren till båten förklarade att ingen fick gå på båten utan flytväst, inklusive barnen.
    Flickan som hatar att sitta fast i saker började naturligtvis gallskrika när flytvästen åkte på. Efter tio minuter tog man av den igen och hon slapp flytvästen.

Personligen tycker jag det var mycket märkligt att strunta i flytvästen bara för att flickan blev arg när hon fick den på sig, med tanke på att vi var långt ute på havet i en halv-rucklig motorbåt.

Men hur ser ni föräldrar på saken?
    Ska man i en sådan här situation inte ge vika trots att barnet gallskriker eller är det elakt?
    Alla i båten hade flytväst, även kaptenen.

• Svar på tråden Till vilket pris ska man undvika ett litet barn blir "oroligt"?
  • Sencha

Klart flytvästen ska vara kvar på!
    Alternativet är att barnet inte ska vara med i båten.

• drömhus

Men herregud! Vilka veliga föräldrar! Klart att ungar inte kan få som dom vill jämt, det skulle ju vara absurt! Det finns tillfällen då barn får skrika - dom kan inte få bestämma jämt. Föreställ dig hur dom kommer att ha det med sin unge om några år... Jisses.

• tildabelle

Om föräldrarna visste att hon blir så när det handlar om flytvästar så borde de ha förberett henne hemma om den kommande upplevelsen.

Nu har jag inte varit i just den situationen som du beskriver, men när vi är ute och åker bli och sonen blir arg och inte vill sitta i bilstolen så står jag helt enkelt ut med hans gråt. Hans säkerhet är det viktigaste för mig.

så om min son skulle vägra flytväst så skulle jag altingen tvinga honom att ha den - alternativt stannat i land med min son. han hade _inte_ fått åka utan flytväst.

• MissSummer
    drömhus skrev 2009-12-04 14:50:53 följande:
    Men herregud! Vilka veliga föräldrar! Klart att ungar inte kan få som dom vill jämt, det skulle ju vara absurt! Det finns tillfällen då barn får skrika - dom kan inte få bestämma jämt. Föreställ dig hur dom kommer att ha det med sin unge om några år... Jisses.
    Jag är villig att hålla med, jag blev väldigt förvånad med tanke på vilken fart motorbåten åkte i, det är inte så värst ovanligt att båtar välter.

Dessutom har jag känslan av att flickan skulle ha lugnat ner sig förr eller senare.
  • BlommyNess12

Jag hade tvingat på flytvästen eller klivit av båten. Det där är ju bara sjukt.

• MissSummer

Samma barn får alltid sin vilja igenom. Hon har en barnflicka som ser efter henne och leker med henne om hon inte vill sitta kvar vid bordet exempelvis.

Men om vi sitter vid frukosten och hon får för sig att hon vill ut och titta på en fågel exempelvis och barnflickan inte duger just då, så måste den hon ropar på (antingen mamman eller pappan) släppa allt vad frukost heter och gå ut och leka med henne.
    Annars börjar hon gallskrika.

Visst ska man lyssna på sitt barn, men det går väl att förmedla till barnet att det kan vänta ett tag, eller?

• Alexi

Säkerhet går alltid före barnets vilja faktiskt. vissa saker får man inte ge efter på, flytväst,hur man beter sig i trafiken osv är sådant. Även tandborstning osv måste göras oavsett vad barnet gillar det.

• Stårschan
    MissSummer skrev 2009-12-04 15:01:13 följande:
    Samma barn får alltid sin vilja igenom. Hon har en barnflicka som ser efter henne och leker med henne om hon inte vill sitta kvar vid bordet exempelvis.Men om vi sitter vid frukosten och hon får för sig att hon vill ut och titta på en fågel exempelvis och barnflickan inte duger just då, så måste den hon ropar på (antingen mamman eller pappan) släppa allt vad frukost heter och gå ut och leka med henne.Annars börjar hon gallskrika.Visst ska man lyssna på sitt barn, men det går väl att förmedla till barnet att det kan vänta ett tag, eller?
    Fy! Det låter lite som mina barns kusiner, detta att bara börja gallskrika när de inte får som de vill. Men så är min svägerska väldigt daltande och "förstående" och "mån om barnen" också. Jag önskar att hennes man hade fått lite mer att säga till om vad gäller uppfostran av deras barn... Utan regler så blir det till slut ohållbart för alla i barnens närhet, vilket är rent elakt mot dem, eftersom de får svårt att behålla kompisar.
    Fä dör, fränder dör; du ska själv också dö; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.
  • Ariella

Oj, i det här fallet tror jag de gör både sig själva och barnet en otjänst faktiskt. De är ju en sak att man t ex tar upp och bär runt på sitt spädbarn för att undvika att det skriker och en helt annan sak att låta en 1,5-åring styra allt. Hon är ju inte dummare än att hon förstår att hon får precis som hon vill om hon skriker. Jag tror att föräldrarna behöver börja sätta lite gränser. I fallet med båten hade jag förklarat för barnet att det är flytväst som gäller annars blir det ingen båttur. Och då hade en förälder fått stanna i land med barnet om hon fortfarande hade vägrat. Hade vi redan hunnit ut med båten så hade hon fått skrika (självklart kan man försöka få barnet att sluta skrika genom att avleda uppmärksamhet etc).

• MissSummer
    Ariella skrev 2009-12-04 15:08:31 följande:
    Oj, i det här fallet tror jag de gör både sig själva och barnet en otjänst faktiskt. De är ju en sak att man t ex tar upp och bär runt på sitt spädbarn för att undvika att det skriker och en helt annan sak att låta en 1,5-åring styra allt. Hon är ju inte dummare än att hon förstår att hon får precis som hon vill om hon skriker. Jag tror att föräldrarna behöver börja sätta lite gränser. I fallet med båten hade jag förklarat för barnet att det är flytväst som gäller annars blir det ingen båttur. Och då hade en förälder fått stanna i land med barnet om hon fortfarande hade vägrat. Hade vi redan hunnit ut med båten så hade hon fått skrika (självklart kan man försöka få barnet att sluta skrika genom att avleda uppmärksamhet etc).
    Jag är övertygad om att om dom hade påminnt barnet om att faktiskt ALLA på båten har flytväst, och som du säger avlett uppmärksamheten hade hon tillslut slutat skrika.

Men varje gång hon skriker är det som jorden skall gå under.
  • lövet2

Min åsikt är att man aldrig ska lämna en baby eller ett litet barn ensamt med sin gråt. Självklart gråter barn av olika orsaker, och i bland är det helt enkelt bara att låta dem gråta.
    I det fallet du nämner här, så ser jag bara 2 lösningar: låta flickan kliva av båten och stanna hemma eller ha flytvästen på sig. För min del skulle jag nog ha lämnat flickan hemma, för varför plåga henne med västen och alla andra med oljudet? Hon var nog alldeles för liten för den där utfärden.
    Samma sak gäller ju med barn som blir hysteriska av bilbältet. Det brukar växa bort, och under tiden kan man undvika bilfärder så gott det går och - när man ändå måste åka bil - göra pinan så kort som möjligt.

• Marie Curie

Jag är en ganska tillåtande förälder tycker jag, och jag brukar inte säga nej sådär jätteofta till mina barn. På gott och ont kanske. Men vissa saker bestämmer jag och deras pappa och här kompromissas det inte. Det gäller tex bilbälte i bilen, cykelhjälm, tandborstning och flyväst i båt. Ibland måste man vara bestämd, ingen båt utan väst så är det bara.

• MissSummer
    lövet2 skrev 2009-12-04 15:12:55 följande:
    Min åsikt är att man aldrig ska lämna en baby eller ett litet barn ensamt med sin gråt. Självklart gråter barn av olika orsaker, och i bland är det helt enkelt bara att låta dem gråta. I det fallet du nämner här, så ser jag bara 2 lösningar: låta flickan kliva av båten och stanna hemma eller ha flytvästen på sig. För min del skulle jag nog ha lämnat flickan hemma, för varför plåga henne med västen och alla andra med oljudet? Hon var nog alldeles för liten för den där utfärden. Samma sak gäller ju med barn som blir hysteriska av bilbältet. Det brukar växa bort, och under tiden kan man undvika bilfärder så gott det går och - när man ändå måste åka bil - göra pinan så kort som möjligt.
    Men hon satt ju ändå i förälderns famn, så hennes gråt hade aldrig behövt ignoreras, de kunde ju bara ha tröstat och lugnat henne - med flytvästen på.
  • lövet2
    MissSummer skrev 2009-12-04 15:18:50 följande:
    Men hon satt ju ändå i förälderns famn, så hennes gråt hade aldrig behövt ignoreras, de kunde ju bara ha tröstat och lugnat henne - med flytvästen på.
    Ja, visst hade de kunnat göra det. Men själv hade jag föredragit att kliva av båten med barnet. Flytväst - liksom bilbälte - verkar kunna göra en del småbarn klaustrofobiska. De känner sig kanske instängda och fast, kan jag tänka mig. Därför undviker jag att tvinga dem till sådant mer än nödvändigt. Och den där båtfärden var inte nödvändig.

• 3tjejer

I båten har man flytväst. Det finns inga alternativ i vår familj. Samma med bilåkande - man sitter fast i rätt bilstol. Inga kompromisser finns, men jag försöker trösta och visa att jag förstår att de inte gillar det men förklara att man måste. Sen är det bara att vara nära.
    Men jag håller med Lövet, om man nu vet att barnet inte gillar flytväst och sitta stilla (vilket typ ingen 1,5 åring gör om de inte sover...) så kunde kanske en förälder stanna i land med henne.

• Lilla Frugan

Skit vad läskigt!! Skulle ALDRIG ta av flytvästen på mitt barn. Dte är ju livsfarligt, de sjunker ju som en sten om de skulle falla i! Mina barn kan ju ha blivit helt tokiga av att ha blivit fastspända i bilen oftast när de varit trötta) men det finns ju ingen annan utväg. Säkerheten först punkt slut.

nnars ska väl inte ett barn behöva gråta onödan men ibland förstår ett litet barn inte sitt eget bästa. hur många gånger händer det inte att ett barn som är jättetrött gråter. Det enda man kan göra aär att försöka få den att komma till ro hur det än stretar emot.

• Tygtiiger

Man ska såklart inte tvinga sina barn till sådant som de inte vill, men säkerheten går före. Om man inte tycker det är ok att ens barn skriker för att det inte vill ha flytväst (eller säkerhetsbälte i bilen) så får man låta bli att åka båt (eller bil). Att strunta i flytväst mitt ute på vattnet är urbota korkat - de föräldrarna borde ha en stadig utskällning.

• Brunello

Barnet är ju ganska litet i det här fallet så i många lägen hade jag kanske låtit henne få sin vilja igenom men INTE när det gäller SÄKERHET, där kompromissas det aldrig. Flytväst på. Punkt slut.

Att gråta är per definition inte dåligt eller fel eller skadligt. När gråten och ledsenheten inte får ta plats mår man faktiskt väldigt dåligt. Däremot ska gråt och ledsenhet inte IGNORERAS eller förminskas eller göra obekväm, utan bekräftas och tillåtas.

Barnet i TS får alldeles för mycket "makt" över sina föräldrar och det är inte bra. Det är däremot bra att barnet är tydlig i sina signaler och kan kommunicera med omvärlden när något inte är bra, och DET måste man ta på allvar och bekräfta.

Alltså: "Vi vet att det känns jättejobbigt för dig med flytvästen och vi förstår att du helst är utan. Nu har mamma och pappa bestämt att alla ska ha flytväst och då blir det så, vill du vara arg en stund över det är det helt okej" - typ

Svar på tråden Till vilket pris ska man undvika ett litet barn blir "oroligt"?