• Skehamn2010

Borde IVF vara gratis? (helt och hållet)

Alltså helt gratis. Idag verkar det ju vara olika i olika landsting. Hos en del får man 3 gratisförsök. Hos andra bara 1 och resten får man stå för själv.

Tycker inte det är okej att "barnskaffandet" blir en klassfråga. Där man om man råkar "ha råd" kan köpa sig en graviditet.

Nej det borde vara gratis eller iallafall så borde man få fler gratisförsök än idag.

Barnlöshet är en sjukdom och alla ska ha rätt till hjälp även dom som inte har råd med mer än gratisförsöken.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde IVF vara gratis? (helt och hållet)
  • jaghopparhögt

Jennie med ie skrev 2009-12-15 17:23:02 följande:

Rättelse: det finns fler par som vill adoptera än det finns barn som i nuläget är möjliga att adoptera. Men föräldralösa barn går det tyvärr tretton på dussinet...
    Jaja om det ska vara så petnoga...
  • Jennie med ie
    jaghopparhögt skrev 2009-12-15 17:24:45 följande:
    Jaja om det ska vara så petnoga...
    Petnoga och petnoga, det är ju faktiskt en väldigt betydande skillnad. Men man kan ju alltid välja att ta illa upp....
  • Glitter2
    Hanah skrev 2009-12-13 07:03:43 följande:
    Varför inte?Jag kan ju säga likadant om i princip all annan sjukvård. Tex människor som vårdas för självförvållade sjukdomar (av fetma, rökning osv..) Varför har de mer rätt till hjälp i såfall? Vad har er ekonomi med saken att göra?
    Du skrev såhär till mig
    " Jag undrar om du hade resonerat likadant om du inte hade haft råd att betala själv."

Därför svarade jag med åsikten om vår ekonomi.
  • PerG

Jag tycker att det är rimligt med ett visst antal "gratisförsök" men det bör ju såklart vara lika för alla oavsett landsting.

• kaprifol66

Personligen tycker jag att det råder åldersdiskriminering när det gäller IVF. Åldersgränsen är heller inte samma landet över. Man går inte efter personliga förutsättningar utan strikt efter födelsedag.
    Jag förstår att det inte går att finansiera hur många försök som helst per person.
    Jag tillhör den lyckliga skalan som efter många egenfinansierade försök äntligen lyckats! Men varför har jag/vi inte fått 3 försök bekostade?

• Mida
    frux skrev 2009-12-15 12:47:04 följande:
    Men ska du de som behöver IVF eller dyl få det fast man kanske har 4 barn sedan innan också? Om man vill ha ett 5:e fast det inte går?
    Om du var lite mer påläst om ämnet så kanske du visste att staten endast står för det första barnet, tror ingen riktigt tycker det är rimligt att staten skall hjälpa till med 5 barn. Men kanske 2 barn. 

Men jag ser att du redan är förälder, känner du inte dig oerhört tacksam för dina barn? Eller kan du tänka dig ett liv utan familj?

Det är många som känner att det är en del av livet att en dag bli förälder, blir så arg när jag läser sånt här.

Att jämföra barnlöshet med cancer? Gäller det även dom som har lungcancer pga rökning eller? DET ÄR VIKTIGT med FORSKNING inom CANCER men vi BARNLÖSA ska INTE stå HJÄLPLÖSA för DET.
  • JsN
    Gaytjej skrev 2009-12-15 15:52:48 följande:
    Avseende syskonförsök så ser riktlinjerna lika ut i hela Sverige, som jag har förstått det (att man alltså får landstingsfinansierad hjälp att eventuellt få ett första gemensamt barn, men inte fler).
    Nä, det gör det inte, i vissa landsting får man sätta in frysta embryon utan kostnad i andra får man betala för FET.
  • Brunello

Jag tycker det ska vara gratis - men inte obegränsat antal försök. Idag klassas väl barnlöshet som en "livsstilssjukdom" och hamnar då i lägsta prio-gruppen inom vården vilket jag inte tycker är helt okej. I de flesta fall finns det ju en medicinsk orsak bakom barnlösheten, t.ex. PCO eller endometrios, jag ser inte varför just barnlöshet ska ha en särställning bland diagnoser, kan man få en magoperation gratis av landstinget när man ätit sig till fetma tycker jag gott att man kan få IVF-behandling om man haft oturen att födas med en sjukdom som gör att man inte kan få barn...

• Trollmamma till 4
    frux skrev 2009-12-15 09:36:14 följande:
    Jag tycker att som sjukvården är idag måste man prioritera pengar på dödliga sjukdomar och inte på att tillverka graviditer. Tänk så mkt pengar som skulle försvinna där! För om alla IVF ska vara gratis , ska det då vara gratis för ALLA oavsett om man har 5 barn sen innan då också?
    Ja det i nuläget gratis även om man barn sen tidigare men det gäller bara om man inte har ett biologiskt barn tillsammans..
  • idiblon yes

Ja.

Annars kan vi börja ta betalt för förlossningar också, så blir det rättvist.

PMS.
  • trädis

det är klart att jag egentligen tycker det borde vara gratis, men jag vet inte hur det skulle fungera rent praktiskt, dvs vad vi ska skära ner på för att komma dit.

så jag röstade för att det är bra som det är idag. dock tycker jag det ska vara rättvist med x antal gratisförsök oavsett var i landet man bor.

världens lyckligaste mamma
  • Superbia

Jag är inte så inne på hur det funkar allt det här, men känner rent spontant att det borde vara samma över hela Sverige i alla fall. Ett par gratisförsök tycker jag verkligen att det ska vara, sen vet jag inte om det är möjligt att låta det vara gratis om man gör typ 20 försök.

Morten & Vidar 091029
  • idiblon yes

Med vissas resonemang borde man betala förlossningar ur egen ficka också. Om inte annat så åtminstone vid 4:e barnet.

PMS.
Svar på tråden Borde IVF vara gratis? (helt och hållet)