• llinaa

Varför dalta med invandrare!?!?!

Låt barnen o skolan fira avslutningar i Svenska kyrkan låt de fira lucia låt skolan hissa svenska flaggan o låt de sjunga du gammla du fria.

Inte sskall vi rätta os efter alla invandrare. Hade vi invandrat till tex ett land i mellan östern inte hade de brytt sig om vad vi vill eller inte vill.

obs jag är INTE rasist

• Svar på tråden Varför dalta med invandrare!?!?!
  • Joppis
    Bedhead skrev 2010-03-09 12:44:34 följande:
    Jag daltar med invandrare och får betalt för det. Jag älskar´t!
    Vadå? Är du polis?
  • Gung Ho
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-03-09 09:23:52 följande:
    Exakt vad håller folk med om?Vi kom ganska tidigt i tråden fram till att de exemplen som TS tar upp har ingenting att göra med rubriken i TS.Så ni som håller med, VAD håller ni med om?
    Att det heter Långtbortistan!
  • Singelpappa77

Större delen av 90-talet präglades av en undfallenhet gentemot invandrare. Debatten handlade ofta om hur Sverige skulle anpassa sig till dem, hur vi skulle lära oss bli mångkulturella, och hur vi skulle motarbeta rasism. Vem minns inte den massiva kampanjen "Alla lika alla olika"? Den mångkulturella doktrinen tog sig också uttryck i att vår nationalsång förbjöds på vissa skolavslutningar, och användningen av vår svenska flagga beskylldes ibland för att vara rasism.

Jag har också intrycket att 90-talet också var de åren då Förintelsen fick störst uppmärksamhet, vilket kulminerade i bland annat bildandet av Forum för levande historia. Seriöst, det gick minst en dokumentär om Förintelsen i veckan under många av de åren.

Någon gång kort efter millenieskiftet började vinden svänga. Uttrycket "mångkultur" försvann mer och mer från debatten, och ersattes istället av tankar om att integrera invandrare. Vad det egentligen betyder är ju assimilation, dvs försvenskning, av invandrare. Debatten talar inte längre om hur svenskar ska anpassa sig till invandrare, och debatten om rasism är likaså den rätt död; istället är tongångarna hur vi bäst hjälper invandrare att bli en aktiv del av samhällsutvecklingen när det gäller språk, utbildning och arbete.

Själv tror jag att Sverigedemokraterna var en starkt bidragande, kanske till och med avgörande, orsak till att klimatet svängde om så kraftigt. Jag tror att de etablerade partierna såg SD som ett starkt hot och tonade därför ner sina egna profiler i invandrarfrågor till en nivå som inte är invandrarkritisk men heller inte hyllar mångkultur eller verkar unfallande gentemot invandrare. När de etablerade partierna gör en sådan omsvängning får det naturligtvis genomslag i hela statsapparaten och även i debatten, då mycket av den härrör från politiska artiklar.

Summa summarum känner jag inte längre igen mig i en verklighet där man sjunger mångkulturens lov eller "rättar sig" efter invandrare, utan jag tycker både debatten och samhällsklimatet i stort blivit mer nyanserat sedan 90-talet.

• Quintus Zebra
    Singelpappa77 skrev 2010-03-11 02:18:47 följande:
    Större delen av 90-talet präglades av en undfallenhet gentemot invandrare. Debatten handlade ofta om hur Sverige skulle anpassa sig till dem, hur vi skulle lära oss bli mångkulturella, och hur vi skulle motarbeta rasism. Vem minns inte den massiva kampanjen "Alla lika alla olika"? Den mångkulturella doktrinen tog sig också uttryck i att vår nationalsång förbjöds på vissa skolavslutningar, och användningen av vår svenska flagga beskylldes ibland för att vara rasism.Jag har också intrycket att 90-talet också var de åren då Förintelsen fick störst uppmärksamhet, vilket kulminerade i bland annat bildandet av Forum för levande historia. Seriöst, det gick minst en dokumentär om Förintelsen i veckan under många av de åren.
    Undfallenhet mot invandrare? Jag håller med dig om att de exempel du tar upp existerade, men det handlade knappast om anpassning efter invandrarna. Mångkulturen var en politisk vision som flera partier tog till sig, men det var ju inte strävan efter ett mångkulturellt samhälle som gjorde att nationalsången förbjöds på ett fåtal skolor eller att flaggan sågs som rasistisk eller att förintelsen fick mer fokus.

Dessa exempel är ju snarare konsekvensen av framarchen av en mycket starkare nationalistisk och nynazistisk rörelse. Att nationalsången och flaggan väckte anstöt var ju på grund av att sverigedemokraterna och nynazisterna gjorde dessa till sina egna. Sverigedemokraterna gråter ofta krokodiltårar över att man inte får vifta med flaggan utan att kallas rasist, men egentligen är ju delvis deras fel att det blivit såhär just i Sverige. På gator och torg stod dom och skrek främlingsfientliga ramsor med svenska flaggan i näven.

På min skola fick man avbryta nationalsångssjungadet på skolavslutningen två år i rad, men det hade inget med invandrarna att göra. De berodde på att en grupp nynazister envisades med att göra hitlerhälsning och skrika sieg heil under sången...

Att förintelsen fick mer fokus när en nazismen växte sig stark är ju inte heller något konstigt, och det har väldigt lite med invandrarna att göra...
  • Quintus Zebra
    Singelpappa77 skrev 2010-03-11 02:18:47 följande:
    Någon gång kort efter millenieskiftet började vinden svänga. Uttrycket "mångkultur" försvann mer och mer från debatten, och ersattes istället av tankar om att integrera invandrare. Vad det egentligen betyder är ju assimilation, dvs försvenskning, av invandrare. Debatten talar inte längre om hur svenskar ska anpassa sig till invandrare, och debatten om rasism är likaså den rätt död; istället är tongångarna hur vi bäst hjälper invandrare att bli en aktiv del av samhällsutvecklingen när det gäller språk, utbildning och arbete.Själv tror jag att Sverigedemokraterna var en starkt bidragande, kanske till och med avgörande, orsak till att klimatet svängde om så kraftigt. Jag tror att de etablerade partierna såg SD som ett starkt hot och tonade därför ner sina egna profiler i invandrarfrågor till en nivå som inte är invandrarkritisk men heller inte hyllar mångkultur eller verkar unfallande gentemot invandrare.
    Summa summarum känner jag inte längre igen mig i en verklighet där man sjunger mångkulturens lov eller "rättar sig" efter invandrare, utan jag tycker både debatten och samhällsklimatet i stort blivit mer nyanserat sedan 90-talet.
    Jag håller med om att de dominerande partierna riksdagen har ändrat sin politik och att detta i hög grad beror på SD.

Men jag tycker inte detta är positivt. Många socialdemokrater och liberaler känner sig svikna av detta. Vad är det för mening med att försöka hålla Sverigedemokraterna utanför riksdagen om strategin är att förvandlas till sverigedemokraterna. Jag personligen vill ha politiker med stark intigritet som står fast med sina åsikter, inte fega populistiska politiker som ändrar sig så fort "folketoppinionen" ändras...

Och jag håller verkligen inte med om att debatten och samhällsklimatet skulle blivit mer nyanserat. Istället är det snarare så att vi närmare oss det nationalistiska samhällsklimat som sprids över europa där invandring allt mer ses som ett hot och där få vågar yttra positiva saker om invandring eller mångkultur.
  • Bedhead
    Joppis skrev 2010-03-10 11:04:27 följande:
    Vadå? Är du polis?
    Jobbar på flyktingmottagning! Här är vi alla blattekaramare.
  • Quintus Zebra
    Bedhead skrev 2010-03-11 08:33:30 följande:
    Låter mysigt :D
  • Joppis
    Bedhead skrev 2010-03-11 08:33:30 följande:
    Går det att jämföra med trädkramare?
  • sverker11
    Umm Elias skrev 2010-03-06 23:02:49 följande:
    "Vad mörkrädd man blir av alla människor här, inklusive ts som klumpar ihop "invandrare" som en enda stor enig grupp.

"Invandrarna har inget emot det" , "invandrarna tycker så", "invandrarna gör så"....OMG säger jag bara."

Det kan du tacka media för eftersom de ständigt trummar in "invandrare" som en homogen grupp och inte tycks förstå att det rör sig om individer.
  • sverker11
    Quintus Zebra skrev 2010-03-11 08:06:13 följande:

"Att nationalsången och flaggan väckte anstöt var ju på grund av att sverigedemokraterna och nynazisterna gjorde dessa till sina egna. "

Då kan vi fråga oss varför de fick ensamrätt på nationalsången och flaggan.

Anledningen till att de fick det var för att många var så förbannat rädda att bli stämplade som rasister att de inte ens vågade gå i närheten av en flagga. Om inte den rädsla hade funnits skulle aldrig flaggan eller nationalsången stämplats som en rasistsymbol helt enkelt för att rasisterna inte skulle fått ensamrätt på dem.
  • Joppis
    Hannasan skrev 2010-03-11 22:20:53 följande:
    "obs Jag är INTE rasist" Yeah right.  
    I detta landet nu för tiden uppfattas man som rasist så fort man har en negativ åsikt om invandringspolitik m.m. Det sorgligt.
  • Nice Girl Wrong Place
    Joppis skrev 2010-03-11 22:36:31 följande:
    I detta landet nu för tiden uppfattas man som rasist så fort man har en negativ åsikt om invandringspolitik m.m. Det sorgligt.
    Sorgligt och osant
    Beautifully Human
  • Quintus Zebra
    sverker11 skrev 2010-03-11 22:32:15 följande:
    Quintus Zebra skrev 2010-03-11 08:06:13 följande:"Att nationalsången och flaggan väckte anstöt var ju på grund av att sverigedemokraterna och nynazisterna gjorde dessa till sina egna. "Då kan vi fråga oss varför de fick ensamrätt på nationalsången och flaggan.Anledningen till att de fick det var för att många var så förbannat rädda att bli stämplade som rasister att de inte ens vågade gå i närheten av en flagga. Om inte den rädsla hade funnits skulle aldrig flaggan eller nationalsången stämplats som en rasistsymbol helt enkelt för att rasisterna inte skulle fått ensamrätt på dem.
    Nja, jag håller inte med om att svenskar skulle vara fegare än nån annan.

Den svenska kulturen har inte varit hotad på väldigt lång tid, bland annat därför var svenskar generellt väldigt onationalistiska när nazisterna klev in på banan. Denna onationalistiska ådra leder till att vi svenskar generellt inte viftar speciellt  mycket med flaggor, om man jämför med andra folk så bryr vi oss knappt om nationaldagen och vi är nog mer självkritiska när det gäller den egna kulturen än många andra folk. Själv tycker jag att en utveckling mot mindre nationalism bara är positivt.

Men detta ledde till att nazisterna och nationalisterna fick utrymme att ta dessa symboler till sina egna och det var även antagligen till stor del därför som få människor kämpade för att hålla symbolerna rena från "rasiststämpeln".

Nu däremot är det fler som tror på nationalisternas prat om att kulturen är hotad och då skyller de "rasiststämpeln" på invandrarna som inte hade med denna utveckling att göra. 
  • Quintus Zebra
    Joppis skrev 2010-03-11 22:36:31 följande:
    Nja, så länge man inte utrycker sig fördomsfullt så är det faktiskt ganska ovanligt.

Men visst, det är ett infekterat ämne så man får räkna med att få kritik. Precis som invandringspositiva kallas för PK, marknadskritiker kallas för kommunister, veganer kallas för militanta terrorister, abortmotståndare kallas för fanatiska kristna o.s.v....
Svar på tråden Varför dalta med invandrare!?!?!