• Gostosa

    Nervös blivande pappa

    Min pojkvän har velat länge nu att vi ska skaffa barn. Vi har försöt sen i jun-jul och nu äntligen är jag grvid.
    När vi gjorde testet så känndes det inte som att han blev så glad som mig. Det har nu gått 2 dagar sen o jag antar att blivande mammor kanske blir ivrigare??
    Jag blev sur på honom, men igår så prata vi o han sa att han var orolig, o behövde tid att smälta detta, han sa att måste få andas lite haha. Det som oxå hör till saken är att han inte har något jobb el utbildning o han sa att han mest är orolig för hur det ska gå eftersom han inte har någon inkomst ( jag har). När jag fick reda på det så tänkte jag " det är ändå moget tänkt av honom, jag kanske ska ge han tid o smälta detta, han ser ju ändå detta allvarligt" Nu har han bestämt att han ska börja plugga i början av nästa år :)

    Så det jag undrar är det vanligt att killar får lite "kalla fötter" när det faktiskt är så att man väntar barn, behöver dom ibland lite tid att smälta det hela??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-16 22:54
    Haha ja det har du helt rätt i ;)
    Och som jag skrev tidigare det är bara ett tecken på ansvarstagande. Det är jag som är lite för ivrig, det var ju i mån vi plussa..

  • Svar på tråden Nervös blivande pappa
  • Anatha

    Jag tror det är jätteolika och att även man som kvinna kan behöva tid att smälta det. Både jag och sambon var nog i chock en vecka efter att vi har plussat även om det var planerat och efterlängtat.

  • Gostosa
    Anatha skrev 2009-12-16 20:55:51 följande:
    Jag tror det är jätteolika och att även man som kvinna kan behöva tid att smälta det. Både jag och sambon var nog i chock en vecka efter att vi har plussat även om det var planerat och efterlängtat.
    Ja du har säkert rätt, har tänkt på det o kommit fram till att jag nog varit lite för ego o inte tänkt på att detta är en stor grej som kan behövas lite tid för att smälta :)
  • LML

    Ja tror det är jättevanligt att man får en chock (både tjejer o killar) när man väl får ett plus, även om man länge velat ha ett. Det är ju en hel del som kommer hända framöver så det är väl med all rätt man behöver tänka över sitt liv (som kommer ändras drastiskt)

    Så ha tålamod med honom (han kommer säkert behöva ha det med dig när alla hormoner kommer igång :)) Och prata med varandra.

    Och självklart - jättegrattis till plusset :)

  • Gostosa
    LML skrev 2009-12-16 22:11:39 följande:
    Ja tror det är jättevanligt att man får en chock (både tjejer o killar) när man väl får ett plus, även om man länge velat ha ett. Det är ju en hel del som kommer hända framöver så det är väl med all rätt man behöver tänka över sitt liv (som kommer ändras drastiskt)Så ha tålamod med honom (han kommer säkert behöva ha det med dig när alla hormoner kommer igång :)) Och prata med varandra.Och självklart - jättegrattis till plusset :)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-16 22:54
    Haha ja det har du helt rätt i ;)
    Och som jag skrev tidigare det är bara ett tecken på ansvarstagande. Det är jag som är lite för ivrig, det var ju i mån vi plussa..
  • LML
    Gostosa skrev 2009-12-16 22:57:05 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-16 22:54Haha ja det har du helt rätt i ;) Och som jag skrev tidigare det är bara ett tecken på ansvarstagande. Det är jag som är lite för ivrig, det var ju i mån vi plussa..
    Förstår din iver ;) Och absolut är det ett tecken på ansvarstagande från hans sida. Ni har gott om tid att vrida o vända o fundera o va rädda, glada osv osv. Det är nåt ni får vänja er vid :)
    Grattis än en gång
  • Anatha

    Speciellt det där med oron över ekonomi m.m. är ju bara sundhetsteckan och som nämnts ansvarstagande.

    Jag tror också att man ska vara bredd på att mannen kanske inte är lika engagerad som en själv för de får inte förändringarna i kroppen och fattar inte alltid att det är ett barn på väg. Min sambo har nyss blivit superengagerad men jag är ju nu tydligt höggravid och han känner dagligen sparkar och så. Innan fattade han nog inte att det verkligen var en bebis på gång.

  • Snellen

    Min man är också arbetslös och i början av graviditeten oroade han sig jättemycket för att han inte drog in några pengar till familjen. Han verkade må jättedåligt av att inte kunna "försörja oss". Vi klarar oss riktigt bra på bara min lön för tillfället, så ekonomin känns inte problematisk, det var nog bara att han kände att en pappa ska försörja familjen. Nu efter 6 månader verkar han inte tänka på det längre.

    Den första tiden i graviditeten är verkligen en tid för funderingar och tankar. Låt det ta lite tid för er båda att vänja sig vid tanken.

  • uglygodcilla81

    Hehe, vi hade också bestämt oss och ville jättegärna ha barn. Men när jag berättade att det blivit ett plus när han kom hem från jobb så sa han mest "Jaha, vad kul" och sen började han prata om annat och plugga. Det kändes lite tråkigt, jag blev lite skrajsen.

    Men han kunde nog inte ta till sig det riktigt i början, man reagerar väl olika  =)

    Nu längtar han som bara den (har längtat många månader), har läst alla böcker, varit mest drivande i inköp till bebisen, och boar för oss båda (som tur är, för jag är så slö). 3 veckor kvar  =)

Svar på tråden Nervös blivande pappa