• Vårflickan84

Funkar ÄL-test om man tagit pergo?

Jag har fått fullt utslag flera dagar i rad med ÄL-test och har tagit både pergo och ovitrelle denna månad.
    Är det verkligen så att ÄL-test inte funkar när man tagit de läkemedlena?

Jobbigt att slösa bort pengar på sånt onödigt isåfall =/

• Svar på tråden Funkar ÄL-test om man tagit pergo?
  • Vårflickan84
    Stella Kardunn skrev 2009-12-27 21:34:25 följande:
    Jag äter pergotime och tar ÄL-test som vanligt helt enligt doktorns rekommendation.
    får du inte utslag hela månaden typ?
    jag får jämt fullt utslag...denna månad tog jag dock ovitrellesprutan så det kanske påverkar testerna.
  • Stella Kardunn

Sorry hade missat att du frågat mer här.

Jag får utslag "som vanligt" dag 12-14, precis som jag fick obehandlad. Sen har jag ingen aning om jag har utslag senare i månaden då jag slutat testa när utslaget kommer.

Jag har inte tagit några sprutor eller annat heller, bara Pergotime dubbel kur.

• Vårflickan84
    Stella Kardunn skrev 2010-01-16 23:51:15 följande:
    Sorry hade missat att du frågat mer här. Jag får utslag "som vanligt" dag 12-14, precis som jag fick obehandlad. Sen har jag ingen aning om jag har utslag senare i månaden då jag slutat testa när utslaget kommer.Jag har inte tagit några sprutor eller annat heller, bara Pergotime dubbel kur.
    det e lugnt, ibland missar man att någon skrivi =)

okej, jag tar ju även ovitrellesprutan och jag tror den påverkar tester lite konstigt...tex får man plus med gravtest.
  • kikkan03

Detta är jag också lite nyfiken för jag har äl 2ggr imånaden med pergo. Äter jag den först på morgonen så har jag äl vid 4-5 på dagen men sen har jag även haft en till som vanligt runt dag 14...?

• AllyZ

Hej

Har undrat samma sak! Ar pa min forsta kur, tar bara halv tablett 25 mg eftersom jag har egen AL. Jag fick fullt (jattestarkt utslag) 4 dagar i rad! Och en vecka innan fick jag utslag fast inte lika starkt (bada streck exakt lika starka, vilket anda raknas som positivt i instruktionerna till testen.)

Valdigt forvirrande! Vet inte nar AL varit, gissar att jag far rakna fran sista dagen av de 4...min lakare har inte sagt nagot om detta utan rekommenderade AL-tester....

• AllyZ

Kan ju tillagga att forsta positiva fick jag pa dag 16 och de fyra postiva dag 21-24...brukar ha AL runt dag 22 utan Pergo.

Fick till det mycket runt dag 16 sedan lite samre de senare dagarna..dag 20 och 24 blev det..hoppas det ger nagot resultat:(

• Fosie

Jag har skrivit en egen tråd om detta, men hittade hit och ser att ni diskuterar det här också. Jag testade och fick äl-stegring på dag 10 denna cykel men även på dag 17. Tycker det känns väldigt märkligt, för man kan väl ändå inte ha flera ägglossningar på en och samma månad? Tidigare har jag haft utslag på dag 16-18 men då har jag heller inte börjat testa så tidigt som på dag 10 så jag vet inte hur det har varit tidigare gånger.
    Man blir fundersam!!

• Vårflickan84

kikkan03: hur har det gått?

AllyZ:
    ja det e konstigt att de rekommendera ältester...men det e helskumt tycker jag. vet inte hur jag ska tolka dom. men använder ni stickor? jag funderar på att köpa digitala nästa månad.
    för jag får utslag jämt känns det som.

Fosie:
    jag tror inte man har två ägglossningar men jag antar att det e våra hormoner som spökar. vi som tar pergo alltså. har du detstat med digitalt eller stickor?

• Fosie

Jag har testat med stickor, och billiga såna. Det kostar för mycket för mig att kosta på dyrare digitala. Men dom kan ju också ge utslag utan att man har någon ägglossning alls också. Det är inte så lätt att veta alls.

• AllyZ

Jag har testat stickor men skippar det denna manden...vill inte tanka for mycket och bli forvirrad. Raknar med AL runt dag 21 sa far ligga i hela den veckan helt enkelt.

Fast jag fick utslag pa stickorna sammanlagt fem dagar forra manaden blev jag inte gravid:( hoppas pa nasta forsok!

• Fosie

Nej men som jag har förstått så visar inte stickorna (eller några äl test tror jag) att man har ägglossning, utan dom visar bara att det där hormonvärdet är så pass högt att en ägglossning skulle kunna äga rum. Om det sen gör det eller inte kan man inte veta på annat sätt än att man blivit gravid eller via blodprov som kollar progesteron nivån. Så har jag förstått det i alla fall. Så det känns som man aldrig riktigt kan veta.

• Vårflickan84
    Fosie skrev 2010-02-07 18:20:29 följande:
    Nej men som jag har förstått så visar inte stickorna (eller några äl test tror jag) att man har ägglossning, utan dom visar bara att det där hormonvärdet är så pass högt att en ägglossning skulle kunna äga rum. Om det sen gör det eller inte kan man inte veta på annat sätt än att man blivit gravid eller via blodprov som kollar progesteron nivån. Så har jag förstått det i alla fall. Så det känns som man aldrig riktigt kan veta.

ja men precis. man vet aldrig om det verkligen skett en ÄL. känns ganska surt.
    det e som AllyZ skriver; att man får räkna med någon dag som ÄL kan ske på och sexa på runt den tiden så att man inte missar om det nu sker.

Svar på tråden Funkar ÄL-test om man tagit pergo?