Jag har bott i London sadan 2004.
Det klurigaste for er kommer formodligen vara att ordna bankkonton, och till en borjan far ni nog bara bankomatkort, dvs ett man bara kan ta ut pengar med. Betalkortet (debit card) far man efter nagot halvar om man har skott kontot. Det kravs oftast bank statement for att fa hyra en bostad, men oxa en fast adress med utility bill som bevis for att kunna fa ett bakkonto. Lite moment 22 mao. Men tragen vinner. HSBC lar vara besvarligast att oppna konto hos, min man fick hota med att byta bank innan jag fick ett konto hos dem, och den metoden brukar vara standard.
Att hyra en bostad som ar "managed" av en estate agent kan gora livet lattare om det blir krangel med nagot. Annars maste du fa tag pa hyresvarden, som i sin tur ska leta ratt pa elektriker/rormokare eller vad som nu behovs. Jag skulle hellre hyra managed an direkt.
Primelocation.com ar en bra site for att hitta tillgangliga bostader i ratt hyresniva.
Upmystreet.co.uk kan ge info om den post code man lagger in. Men det stammer inte alltid jattebra, sa ta infon med en nypa salt.
Som andra skrivit, skriver ni in er hos en GP nar ni har fatt en bostad, och de brukar skota merparten av barnkontrollerna. Var heath visitor finns pa ett annat stalle an GPn, och henne traffar jag aldrig. Var GP har oxa barndrop-in en em i veckan, och jag tycker att det ar bra att fa traffa en lakare, och inte bara en BVC-skoterska, som i Sverige. Jag kan inte uttala mig mycket om den allmanna modravarden, men den verkar bra fram till att barnet ar fott. Alla klagar pa BB-avdelningarna, och hur de blir bemotta dar. Vi har haft privat modravard och forlossning, och jag ar mycket nojd med det. Men billigt ar det inte! Ca £10.000 for en normal vaginal forlossning far du rakna med om du valjer att ga privat.
Barnen borjar skolan september efter att de har fyllt 4 ar. Privatskolor kan man behova anmala till valdigt snabbt efter att barnet ar fott for att ha en chans att bli antagen, men det varierar. Kop The Good Schools Guide for att informera dig och valja ut skolor du vill besoka. Statliga skolor blir man tilldelad en, tror jag, men inte nodvandigtvis den narmaste, om man far tro nyheterna.