• nexa79

    Vad ÄR lycka egentligen?

    Jag läste filosofi för flera år sen, och jag fick då frågan Vad är LYCKA?

    Flera i klassen svarade med saker som "att ha en bra familj, att ha en stadig inkomst, att inte vara sjuk" osv. Själv hävdar jag att lycka är ett begrepp som används för att sammanställa olika saker som gör oss glada och lugna, eventuellt också trygga och må bra på olika vis. Alltså, lycka är inget konkret utan någonting som man bara benämner andra saker med.

    Har jag rätt?

    Följdfråga: Vad är lycka för DIG?

    tremoten.blogg.se

  • Svar på tråden Vad ÄR lycka egentligen?
  • Alessia

    När man går till sängs och känner sig NÖJD med sin dag - det är lycka, vardagslycka, och mer ska man inte sträva efter.

  • radwanska

    Lycka för mig är känslan av att befinna sig i nuet, utan stress eller oro för morgondag eller gårdag. Känslan av att tankar kommer och går, utan att ältas. Att kroppen känns lätt och fri. Att känna att man inte vill vara någon annanstans än där man är.

  • Kiwi86

    Har också läst en kurs där det kom upp,vad är lycka? Lycka är olika för alla människor. Lycka för mig är att må bra och trivas med mig själv. och må bra gör jag ju på grund av att jag har ett fint hem,bra ekonomi, en sombo som älskar mig och jag honom,fantastiska vänner och en härlig familj...Sånt gör att jag mår bra och blir lycklig!

  • Xecutee

    Lycka är att vara nöjd. Med sig själv, sitt liv.


    Go ahead, punk - make my day...
  • Eisa

    Jag känner mig säker på min definition av lycka. Det är att ha en tillvaro man upplever varm, meningsfull, intressant, mysig OCH en känsla av att "vad som än händer så fixar jag det".

    Sen spelar det absolut ingen roll om man är uteliggare eller president i USA.

  • Xecutee
    Eisa skrev 2010-01-19 23:09:32 följande:
    Jag känner mig säker på min definition av lycka. Det är att ha en tillvaro man upplever varm, meningsfull, intressant, mysig OCH en känsla av att "vad som än händer så fixar jag det".Sen spelar det absolut ingen roll om man är uteliggare eller president i USA.
    *skriver under*
  • ViceGuy

    Perioder i mitt liv då jag är så lite uttråkad som möjligt.

    Uttråkning är en värre samhällssjukdom än cancer!

  • Maryestelle01

    Lycka är den känslan man får i magen vid vissa tillfällen.. när barnen sover i sina sängar och jag dricker en kopp te framför tvn, eller när man blir kysst av den man älskar. Det är olika saker hela tiden. Det som gjorde dig lycklig i dag kanske inte gör dig det i morgon.
    Lyckan finns i stunden, för att sedan snabbt försvinna.
    Jag tror inte man kan vara lycklig 24/7 och vill inte vara det hela tiden heller...

Svar på tråden Vad ÄR lycka egentligen?