• StarkMamma

Varför ligger många inne så länge?

Jag tycker ibland att många ligger inne så länge när dom fått sina barn.
    Då menar jag prematur barn.
    När jag fick min son 8 veckor för tidigt låg vi inne bara 12 dagar.
    Han vägde 1712 gram och var 42½ när han föddes.

Är det komplikationer som gör det eller har landsting olika regler?
    Har läst om flera som fött sina barn senare och legat inne längre.

Vi hade hemsjukvård efter vi åkt hem och han hade sonden kvar.

2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-03 10:17
    Jag är arg på sjukhusen! För det verkar som om beroende på landsting hur länge man får stanna.
    Givetvis är jag glad att vi fick åka hem tidigt men absolut inte stolt över det eller skrytig!
    Givetvis förstår jag att man måste stanna inne så länge barnet behöver det även om vissa personer här inne inte verkar fatta det!
  • Svar på tråden Varför ligger många inne så länge?
  • MissGos
    pezz skrev 2010-01-06 20:55:40 följande:
    läser att du ligger på Neo nu. finns det internet där så folk kan låna eller ?
    På Neo i Borås får man absolut inte använda mobilt bredband på avdelningen om man har med sig sin lappis. Men utanför finns ett fikarum där man får vara..
    Annars finns ju bibblan, men det är aslångt dit.
    Älskade Katter Märker Man
  • Frila2
    MissGos skrev 2010-01-06 21:44:27 följande:
    På Neo i Borås får man absolut inte använda mobilt bredband på avdelningen om man har med sig sin lappis. Men utanför finns ett fikarum där man får vara.. Annars finns ju bibblan, men det är aslångt dit.
    Man får inte det på alla sjukhus. Det handlar om att man kan komma in på sjukhusets nätverk och komma åt de interna sidorna och sådan information som man inte får komma åt som utomstående.  
  • MissGos
    Frila2 skrev 2010-01-06 21:50:18 följande:
    Man får inte det på alla sjukhus. Det handlar om att man kan komma in på sjukhusets nätverk och komma åt de interna sidorna och sådan information som man inte får komma åt som utomstående.  
    Mer att det kan störa ut deras käsnliga utrustning då ett mobilt bredband är likt en mobiltelefon.
    De har inte ens vanliga bärbara telefoner där utan speciella med extra sändare som inte stör ut deras utrustning.

Jag vet inte hur det är på andra sjukhus.
    Älskade Katter Märker Man
  • Frila2
    MissGos skrev 2010-01-06 21:54:35 följande:
    Mer att det kan störa ut deras käsnliga utrustning då ett mobilt bredband är likt en mobiltelefon.De har inte ens vanliga bärbara telefoner där utan speciella med extra sändare som inte stör ut deras utrustning. Jag vet inte hur det är på andra sjukhus.
    Ok. Jag jobbar på sjukhus och där har de sagt att det handlar om internsidorna på internet. Men vi har iof inte så mycket hightech utrustning på vår klinik :) Vi fick prata i mobil utanför avdelningens dörrar på Östras neonatalintensiv och både läkare och ssk hade dect-telefoner samt vanliga mobiltelefoner inne på avdelningen. Men de har helt klart olika regler på olika sjukhus.
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker
    ginana skrev 2010-01-06 17:41:07 följande:
    vi låg på sjukhuset i 3 månader innan vi fick komma hem sen blev de hemvård i tre månader till Hon föddes i v25 o hade svårt att andas,låg 10 dar i respirator sen cpap hade syrgas behov från de vi kom hem i sex månader efter sista tre bara under natten Hade inte utvecklade lungor o kunde inte syresätta sej själv.....men inga andra infektioner....innan hon föddes låg jag med strikt sängläge  från v21 när vattnet hade gått Har träffat på många som födde i samma vecka som åkte hem efter 2-3 v hem och barnen mådde bra
    Har svårt att tro att de var 27-28 veckor när de åkte hem. Troligare fick de åka till ett annat sjukhus och vara där. De är knappt utvecklade i den veckan. Jag menar de ligger ju fortfarande i kuvös.
  • JessAnn
    Frila2 skrev 2010-01-06 18:12:25 följande:
    Är du säker på att de åkte hem så tidigt? Här har man sagt att man inte släpper hem några barn som är under 34 veckor, inte ens med hemsjukvård. Inte heller barn under 1700 g. Det är de absoluta kraven. Detta är i Göteborg med både Östra och Mölndals neoavdelningar samt en väl utvecklad hemsjukvård.
    Så är det både i Blekinge landsting o skåne. 34+0 innan man åker hem. Undantag på några dagar innan 34+0 finns om man föder ex i v 33 o allt är ok, lunger mat vikt o värme.
    Så var det iallafall 2008 då jag kollade upp med båda ställen innan jag valde var jag skulle ligga på neo.
  • Kinya

Min dotter är född den 21/12 och vi åkte hem på permission den 30/12 och blev utskrivna den 1/1. De hade släppt hem oss tidigare med hemsjukvård men vi ville inte ha ansvaret för sonden så vi stannade tills hon ammade bra och gick upp i vikt som hon skulle.

• Frila2
    Kinya skrev 2010-01-10 10:43:27 följande:
    Min dotter är född den 21/12 och vi åkte hem på permission den 30/12 och blev utskrivna den 1/1. De hade släppt hem oss tidigare med hemsjukvård men vi ville inte ha ansvaret för sonden så vi stannade tills hon ammade bra och gick upp i vikt som hon skulle.
    I vilken vecka föddes hon?
  • hotten
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-01-07 00:08:06 följande:
    Har svårt att tro att de var 27-28 veckor när de åkte hem. Troligare fick de åka till ett annat sjukhus och vara där. De är knappt utvecklade i den veckan. Jag menar de ligger ju fortfarande i kuvös.
    precis i v 27-28 :) då brukar man åka till sitt hemsjukhus, då det finns många sjukhus som inte tar emot barn under v 26-28..
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker
    hotten skrev 2010-01-10 15:01:05 följande:
    precis i v 27-28 :) då brukar man åka till sitt hemsjukhus, då det finns många sjukhus som inte tar emot barn under v 26-28..
    Ja hade min son kommit i v 26 så hade vi fått varit i Uppsala.
  • Kinya
    Frila2 skrev 2010-01-10 13:34:23 följande:
    I vilken vecka föddes hon?
    Visst ja, hon föddes i v35+2.
  • Frila2
    Kinya skrev 2010-01-10 16:02:13 följande:
    Visst ja, hon föddes i v35+2.
    OK. Jag är född i v 35+4 Vägde 2390g eller något sådant. 
  • Princess1982

Dumt inlägg måste jag säga. Min dotter vägde 850 gram när hon föddes, ganska självklart att hon inte kunde åka hem efter 10-12 dagar. Kunde ju inte hålla värmen eller andas själv.
    Tycker att du borde förstå varför en del får stanna längre än andra!
    Jag är GLAD att vi fick vara på neo i 7 veckor och sen valde vi hemsjukvård på prov och det gick bra.

• AnnaT

Min dotter föddes i vecka 33+0 hon fick stanna en månad, även fast hon inte var sjuk på något sätt.
    Dom ville se till att hon orkade amma och gick upp i vikt av bara ammingen

• Underbara ungar

Jag fick en liten gosse i v 34+2 och vårdades i 10 dagar på neo, sen skrevs vi hem med vård i hemmet. Sonden drog han ut ett par gånger, men det va bara att packa in sig i bilen och åka till sjukhuset.
    Från och med den 5 januari i år är vi helt utskrivna och på tisdag (19/1) hade jag mitt beräknade bf.

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • Längtar

Min son föddes tillväxthämmad i vecka 38+6 och vi låg inne på neo 6 dagar och det är jag glad för att vi gjorde.Kom hem med väldigt bra amning och en pojke som mådde bra.Hans kusin föddes i vecka 35 och låg inte på neo och kom hem efter 4 dagar med en son som inte åt och mådde dåligt.

• slapback

Vår son föddes i v 26 och vägde bara 660 gram så han låg i respirator i ca en vecka och sedan i kuvös i 8 v. Hade föddes på Karolinska och efter att han klarade sig utan respirator blev vi flyttade till vårt hemsjukhus, Sös, där vi var kvar i ca 11 v. Vi åkte hem när han var i v 36 och vägde 1600 gram. Han hade syrgasgrimma i ca en månad och sondmatades fortfarande. Han hade inte klarat att lämna sjukhuset tidigare. Vi stannade helt enkelt så länge som han behövde. Vi hade hemsjukvård i en månad drygt hemma sen.

Jag tycker det är en märklig frågeställning i TS. Det är klart att det finns många barn son likt vår son måste stanna betydligt längre än 12 dagar på sjukhuset!

Svar på tråden Varför ligger många inne så länge?