• Myyra

    2 års bra relation + 2 års försök att bli gravida = nu bryter vi snart?!

    Vad hände?
    Funderade länge (6 mån) innan vi tog steget att börja försöka bli föräldrar. Båda var vi enormt laddade och önskade inget annat än ett litet barn vi kunde få rå om  och ge allt!!!
    Nu... 2 år senare sitter vi i varsitt hörn av soffan och orkar knappt ta itu med våra liv längre. Det härliga pirrandet när ägglossning närmade sig har nu blivit en vånda. Dags att "göra´t" igen, men varför egentligen när vi knappt rör varandra annars i månaden?
    Trodde inte man kunde hamna här och önskar ingen det!! Tufft läge!! Ska vi ge upp, vi är inte så nyttiga för varandra längre...

  • Svar på tråden 2 års bra relation + 2 års försök att bli gravida = nu bryter vi snart?!
  • NinniNinna

    Myyra: det du beskriver tror jag är otroligt vanligt efter att ha försökt få barn länge. Jag slutade med p-pillerna 2007 och i början tänkte vi ta det som det kom, men när inte det funkade började vi med ÄL-test osv. Nu, nästa tre år och två ma senare, kan jag säga att den här processen gör en galen. Jag har också ofta funderat på om vår relation ska hålla och var glöden tog vägen när allt krestar kring att pricka ÄL.
    Jag håller med föregående talare om att du bara kan strunta i det där med att man inte ska tänka på det osv. Det är omöjigt att inte tänka på det i vår situation och jag kan inte se någon logik i att tankar skulle göra en infertil. Det finns alltid historier om folk som inte tänkt på det och "just då hände det", men det där tror jag bara är slumpen. Dessutom tror jag ju ingen av oss var så här fixerad i början av processen, så då borde det ju skett automatiskt då {#lang_emotions_wink}

    Lycka till!

  • Gummsan85
    Turbomamma skrev 2010-01-03 20:21:15 följande:
    Myyra: Lägg ner det där med att tänka hit och tänka dit. Att du tänker på att bli gravid och tajmar dina ägglossningar påverkar inte chansen att lyckas!!! Förstår inte att det ska vara så svårt för folk att förstå. 2 år är lång tid att försöka utan att lyckas och det är såklart väldigt tärande för er båda och på er relation. Jag och min sambo hade otroligt stora problem i vår relation under våra år som ofrivilligt barnlösa och jag funderade ofta på om jag skulle stanna eller gå. Samtidigt ville jag verkligen ha barn, visste att min sambo skulle bli en underbar pappa och dessutom var jag någonstans ändå säker på att vi skulle hitta tillbaka till varandra. För mig fanns inte alternativet att stanna upp och fundera eller försöka hitta tillbaka utan det var bara att kämpa vidare. Säger inte att det var rätt men det funkade för mig iaf!Bra att ni har blivit utredda, tycker inte att du ska nöja dig med att man inte hittar några fel. Vet inte hur gamla ni är men jag tycker absolut att du efter 2 års försök ska försöka få remiss till IVF. Massa kramar från en som vet vilken rävsax du sitter i. Lycka till!Gummsan85: Det var väl fint att ni lyckades den månaden du hoppade ägglossningstesten men det är väl ändå en väldig skillnad att ha försökt i 3 månader och försökt i 2 år!
    ja självklart är de stor skillnad.. har inte sagt något annat. vi hade väldans tur vilket jag åxå skrev och att de kanske inte blir samma för henne men jag tänkte mer att skiter man i att tänka på att nu har jag ägglossning så nu kör vi så kanske de går å vem vet.. de kanske går på bara nån/några månader om man låter bli att pressa sig..
    Molly, mammas underbaraste sessa!!
  • smultronHelena

    när vi skulle bli gravida med  våran son tog det 17 månander, och mycket för pressen och för att jag senare insåg att vi myste till extra på fel dagar, jag hade inte äl förrän några dagar efter. men visst att ha det i tankarna hela tiden känner jag igen, och jag gjorde misstaget och berätta för alla att vi försökte, det gjorde inte saken bättre, kanske inte för dom men för mig. så nästa barn ska jag inte säga till någon och låta det ske när det sker.{#lang_emotions_smile}

  • Turbomamma
    Gummsan85 skrev 2010-01-08 22:29:41 följande:
    ja självklart är de stor skillnad.. har inte sagt något annat. vi hade väldans tur vilket jag åxå skrev och att de kanske inte blir samma för henne men jag tänkte mer att skiter man i att tänka på att nu har jag ägglossning så nu kör vi så kanske de går å vem vet.. de kanske går på bara nån/några månader om man låter bli att pressa sig..
    Huruvida man blir gravid eller inte påverkas inte av hur mycket man tänker på det eller hur mycket man "pressar sig"! Det är enbart myt att det skulle vara lättare att bli gravid om man slappnar av och slutar tänka på det. Förstår inte hur mina ägg skulle bli lättare att befrukta om jag tänker på det eller inte! Skulle lösningen vara så enkel kunde ju IVF-klinikerna satsa på lite ångestdämpande och annan psykofarmaka istället för smärtsamma, dyra och påfrestande behadlingar! Efter att ha försökt i 2 år tror jag dessutom att det är i princip omöjligt att inte tänka och oroa sig.
  • Gummsan85
    Turbomamma skrev 2010-01-08 23:01:51 följande:
    Huruvida man blir gravid eller inte påverkas inte av hur mycket man tänker på det eller hur mycket man "pressar sig"! Det är enbart myt att det skulle vara lättare att bli gravid om man slappnar av och slutar tänka på det. Förstår inte hur mina ägg skulle bli lättare att befrukta om jag tänker på det eller inte! Skulle lösningen vara så enkel kunde ju IVF-klinikerna satsa på lite ångestdämpande och annan psykofarmaka istället för smärtsamma, dyra och påfrestande behadlingar! Efter att ha försökt i 2 år tror jag dessutom att det är i princip omöjligt att inte tänka och oroa sig.
    ne, de e sant.. men när man så gärna vill ha barn så gör man allt och så blir de ändå fel.. som någon skrev, hade försökt i flera månader men på fel dagar. kan lika gärna vara så, eftersom dom som jag förstog de bara har sex vid ägglossning så kanske dom missat på dag och om man då slutar pressa sig å har lite mer sex så kanske de går till slut.. jag tycker de e jävligt synd om dom som verkligen vill ha barn men inte lyckas å om jag skrev något som du hakade upp dig på så ber jag om ursäkt.. jag ville bara vara vänlig! inte något illa menat till någon! jag hoppas iaf att de löser sig för ts!
    Molly, mammas underbaraste sessa!!
  • EJai

    Tog sig på försök 13 för oss med dottern. Vi va helt besatta och relationen vart påvärkad. vi sa efter ett år vi skiter i det även mitt inre trodde på detta och sen vart vi gravda. om det helt enkelt va så att tiden va inne för oss då eller om det va för vi sluta tänka vet vi ju inte. Men lev på och hitta vardra nu istället umgås å ha skoj sm förr. Kommer väll förhoppningsvis nån gång.

  • Fluff tomten

    Vi hade samma problem, men jag orkade int ta reda på om nåt var fel, lovade mig själv att inte bli besatt. Yeah right, blev tvärbesatt och grät varje månad det inte tog sig. De månader vi missade ägglossning blev jag helt förstörd.

    Tillslut tog det sig, efter 7 år tillsammans och 3 års aktivt försökande. Var tvungen att förlösas med kejsarsnitt pga myom, knutor på livmodern. Tydligen försvårar myomen chansen att bli gravid så jag är tacksam att jag inte visste om dem för då hade jag nog gett upp. Fick världens mysigaste unge i oktober, en liten kille.

    Relationen då? Jo, den har ju fått sina kängor. Värst blev det faktiskt när vårt lilla gos föddes. Vi blev otrevliga och korta i tonen, ingen fysisk beröring som en kram eller puss. Som tur var hade vi goda vänner som sa åt oss hur vi betede oss mot varann och vi har kunnat reparera relationen. Kärleken fanns hela tiden, vi glömde bara bort den ett tag i allt som hände  

     

  • pållan

    Vi har också försökt i 2, 5 år men har ännu inte blivit gravida. Hittills har utredningen inte hittat nåt eller vad som är fel. Visst är det påfrestande för relationen, spontaniteten och sensualismen försvinner lätt när man försöker pricka ägglossning och hela tiden tänker på att man vill gravid. Vi provar nu inseminationer, och fast det är jobbigt med unedrsökningar och behandlingar och spermaprov osv så känner det bättre. Oss har det hjälpt att skilja på vårt kärleksliv och bebisverkstad. Hoppas att ni också hittar ett sätt, Myyra! 

  • astrae

    Hej! Känner igen mig helt! Det är så jobbigt att teoretiskt veta att jag borde bete mig/ tänka så o så och framför allt slappna av men i praktiken klara jag det inte!? Har varit på utredning och har svag ägglossning. Fick pergo men det är tungt att fortsätta hoppas. Åldern är emot mig och har dessutom gått upp i vikt, ligger nog på 31 bmi nu... har aldrig haft problem med vikten förut så det är nog tröstätande. Kapitulerar snart. Just nu är det med att ta tag i privat ivf ett jääätteberg att bestiga. Hoppas du orkar kämpa på, lycka till!

  • Meal

    Det är jättetufft att vara ofrivilligt barnlös. Och det tar på relationen. Jag tycker som någon annan här skrivit att du absolut inte ska tänka att du "ska sluta tänka så mycket på det". Det är bara bullshit och kommentarer som bara bidrar till att man som ofrivilligt barnlös anklagar sig själv för att man "försöker för hårt". Tyvärrr så har vi inte så stor kontroll över våran kropp att hjärnan kan styra detta. Vi hade också en period i förhållandet där allt kändes skit. Jag upplevde då något som satte livet i perspektiv (men att vara i en bilolycka och nästan förlora mannen är lite drastiskt) Men efter denna händelse så började vi jobba mer med varandra och fokuserade på allt det vi hade i livet som gjorde oss lyckliga, och det vi hade kontroll över. Samtidigt började vi utredningen och vägen vidare mot IVF. Det hjälper att ta steget vidare och söka hjälp, att man känner att man kommer i gång med något, att något händer. Kanske ni skulle försöka gå i terapi, eller var och en för sig prata med en psykolog. Det är inte lätt att uppleva nederlag efter nederlag och då kan man behöva hjälp för att hitta tillbaka till det man hade som ju faktiskt gjorde att man bestämde sig för att få barn tillsammans.

    Lycka till!

  • Meal

    Såg nu att detta ju var en gammal tråd från början. Men kanske min historia kan hjälpa nån annan i samma situation 

  • Söta Nasse

    lägg pengarna på en ivf istället. det gjorde vi och nu är vi lika starka igen. tog ju dock ett tag att få ett normalt sexliv igen.


    ♥ Flyttat till Täby ♥
  • Söta Nasse

    vi gjorde vår ivf hos cvl kliniken i uppsala. de är super och ofta kan man börja snabbt också. vi hade 45% chans att lyckas och lyckades på första försöket. Om ni dessutom inte har hittat några fel så borde ni ha ännu bättre chans.

    Jag har oregelbunden mens och utebliven ägglossning. Vore problem försvann så fort vi plussat och sedan har det bara blivit bättre och bättre. Vi hade inte kunnat lägga det åt sidan, för tanken om barn hade alltid funnits där under tiden ändå.


    ♥ Flyttat till Täby ♥
Svar på tråden 2 års bra relation + 2 års försök att bli gravida = nu bryter vi snart?!