en glad skrev 2010-03-16 23:13:34 följande:
Jag blir så impad av alla de sätt som ni ihärdigt hittar för att ge era barn flera fungerande, fullödiga språk. Grattis till barnen med så kloka föräldrar!
Jag tycker att du trycker pa en viktigt punkt som ofta gloms bort dar, och det ar foraldrarnas ansvar for att hjalpa barnen att bli tva- eller flersprakiga. Man hor ofta att flersprakiga barn far ett (eller flera) sprak "gratis", men jag tycker inte alls att det stammer. Det kravs ganska mycket jobb i de flesta fall bade fran foraldrar och barn for att det faktiskt skall fungera. Jag tror att det ar viktigt att vara medveten om det sa att man inte bara ger upp om det inte fungerar sa bra som man tankt sig fran borjan. Det gar att fa alla barn att bli till hogre eller lagre grad flersprakiga, tror jag, men det ar manga olika faktorer som spelar in och man maste jobba pa det. Jag tror ocksa att det ar viktigt att man laser pa lite sa att man vet vad man gor och inte bara kor pa och hoppas pa det basta. Jag tycker faktiskt att det har varit lite slitigt och jobbigt ibland det dar med alla spraken har hemma (vara barn ar tresprakiga) och ibland har jag tvivlat pa att det var ratt val, men jag har kommit fram till att det helt klart ar vart det, speciellt nu nar vi skall flytta fran USA till Frankrike (vilket inte var planerat) och barnen redan kan franska tack vare att deras pappa alltid pratat det med dem.