• carro 81

Snabb enkel vardagsmat?

Vill gärna ha tips på vardagsmat som går snabbt och enkelt att laga. Känns som jag har kört fast och gör samma maträtter hela tiden. Sambon jobbar länge så jag är alltid själv med båda barnen hemma så det måste gå snabbt att tillaga. Gärna grytor och mat som sköter sig själv i ugnen, sådant gillar vi. Och gärna fiskrecept men alla tips är välkomna.

• Svar på tråden Snabb enkel vardagsmat?
  • carro 81

Tack för era tips! Får hoppas man kommer ur gamla hjulspår snart.
    Finns det fler tips är det också välkommet.

• Pyttismamman

Renskavgryta är gott och enkelt!
    Stek ett paket renskav i en gryta. I med kantareller eller annan svamp och lite strimlad purjolök. När det är stekt så häller du i matlagningsgrädde och kryddar med salt och peppar. Lite soja brukar vi ha i också. Vill du ha tjockare sås så reder du den lite.
    Servera med ris eller kokt potatis.

Jättesmidigt att servera till barn då renskav är kött som är lätt att tugga och man behöver inte skära maten åt dem!

• HemmaHosSofi

Idag blir det också snabblagat här..

En hackad lök, en burk tonfisk, basilika (gärna färsk), en vitlök, en frp krossade tomater värms ihop i en gryta.
    Serveras med pasta.

Joline 080219 ♥ Mini bf 100215 hemmahossofi.blogspot.com/
  • Vangla

Kokt köttfärs serverat med palsternacksmos, lite brunsås samt lingonsylt går snabbt och är väldigt gott.

• levandecharader
    Pasta med baconsås
    Stek strimlat bacon och hackad lök (+ev vitlök), häll på grädde (valfri fetthalt), krydda med salt och vitpeppar och lite tabasco, låt puttra några minuter. Servera med pasta och nyriven parmesan.

Pasta med tonfisksås
    Fräs hackad lök och ganska mycket vitlök utan att det tar färg. Tillsätt tonfisk på burk, creme fraiche och tomatpuré, smaka av med salt och peppar.

Enkel Fiskgratäng
    Lägg valfri fisk i en ugnsform. Klicka potatismos runt om, lägg hackad purjolök på fisken, häll på en god sås (hollandaise, citronsås, räksås m.m.) lägg skivade tomater och ev riven ost uppepå allt. In i ugnen, 200 grader, tills fisken är genomkokt.

Hinner inte skriva mer nu, men kanske tittar in med fler tips senare
  • carro 81

Tack för allas svar! Blir ju hungrig av att läsa här.

• Ensamgäst

En enkel favorit

limekyckling

800 g kycklingfile 
    5 dl creme fraiche
    1 kycklingbuljong (tärning)
    1 lime, rivet skal och typ 1-2 msk saft (smaka av efter smak)
    2 msk honung
    2 msk japansk soja
    2 dl vatten
     och eventuellt purjolök om man gillar

Strimla kycklingen, stek i smör, salta och peppra. Slänhg e vi strimlad purjo också och kanske lite vitlök

Vispa ihop resten av  ingridiensera och häll övr den stekta kycklingne i pannan. Koka ihop i 10 minuter

Servera med nudlar eller ris.

• ElaineBenes

Som mamma till en snart 2 åring tycker jag att en maträtt som tar mer än totalt 20 min inte är snabblagad. Enkel kanske, men har man tajt med tid som iallafall vi har varje kväll är det alldeles för många moment i många av förslagen.

Jag räknar även in tiden det tar att plocka fram matvarorna, hacka, koka vatten och koka pasta potatis etc, plocka bort skärbrädor och redskap, torka bänkar, spisen & fläktkåpan, diska stekpanna, göra sallad/grönsaker och duka fram.

Även med en till synes enkel baconsås till pastan tar allt detta minst 40 minuter ändå. Lägg dessutom till att du har en vrålhungrig unge som gärna rycker åt sig allt som kommer i dess väg och leker, gömmer eller kladdar med.

Men lägger även min röst på laxen (funkar ju med all fisk).

Den är klar när potatisen eller riset kokat klart och minimalt med arbetsmoment och disk

• ElaineBenes

Vem tycker dessutom att det går snabbt att göra potatismos eller slå en hollandaise för att sen göra fiskgratäng av dem?

• klyban

Gnocchi och tomatsås, en enkel och sjukt god rätt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Snabb enkel vardagsmat?