• Jag kom inte på något bättre

Tatuering

Hej, om eran 16 åriga dotter ville ha en tatuering, inte nån stor, bara ett person nummer (eller liknande) på insidan av handleden, hur skulle ni vilja att hon sa det isåfall?

(Jag har inte så bråttom, men jag skulle absolut vilja ha min dotters person nr, 09.10.21, eller hennes namn som är på 6 bokstäver, på tillexempel insidan av handleden. Eller på foten.)

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Svar på tråden Tatuering
  • nano

Jag hade inte tillåtit det. Kanske om hon som du har en egen dotter men det kan jag inte riktigt svara på :/

• hotmamma

jag anser väl att var du stor nog att skaffa barn så kan du skaffa tatuering var på kroppen du vill....

• Samsmamma
    Aiva skrev 2010-01-13 16:12:28 följande:
    och ang arbetsmarknaden så tror jag att synen på tatueringar kommer ändras. Det e så många som tatuerar sig idag att fördomarna är helt ogrundade.Lycka till!
    Men det beror ju helt på vilken bransch man vill arbeta inom, och den specifika arbetsplatsen. Det behöver inte handla om fördomar utan att arbetsgivaren vill att ens medarbetare ska "se ut" på ett visst sätt, att ge en viss bild av företaget. I Sverige kanske vi är lite mer öppna för detta men det finns andra länder där det absolut inte skulle vara gångbart. Min man arbetade på ett företag i London där synliga tatueringar betydde att man inte kunde jobba där, som män var de tvungna att vara kortklippta (inte snaggade men en vanlig, välfriserad kort frisyr) och nyrakade varje dag, annars var det bara att vända i dörren.

Som 16-åring vet du aldrig var du kommer att hamna i framtiden, och som någon sa så är det en bra idé att vänta åtminstone ett år från den dagen du bestämt dig för ett motiv, för en sån här sak blir gärna en fix idé som man vill genomföra genast, helst igår. Jag är glad att jag inte kunde göra min tatuering tidigare för då hade jag verkligen gjort någonting jag ångrat. Idag har jag en tatuering tillägnad min mamma, som jag gjorde efter att hon varit dödssjuk under en lång period. Men ingen skulle veta att den var tillägnad henne om jag inte sa det. Jag letade efter rätt motiv i flera månader innan jag bestämde mig, och efter det diskuterade jag motivet med en tatuerare som fick komma med sina åsikter om vad som skulle se bra ut och inte.

Jag tycker att man ska ta en sån här sak allvarligt, visst kan man som någon sa täcka över om man inte gillar den längre, men att gå in med den inställningen är lite märklig tycker jag...

Tänk också på att små tatueringar kan bli fula med tiden, bläcket flyter ut och konturerna blir oskarpa. Lyssna därför på tatueraren om han/hon tycker att du ska göra den större.
    Aiva skrev 2010-01-13 16:12:28 följande:
    Jag fick min första tatuering som 16-åring o jag e lika kär i den idag, nästan 12 år senare. Jag skulle vilja att min son e ärlig o helt enkelt säger rakt ut att han vill ha en tatuering (om han vill det). Dock skulle jag vara noga med att han vet vad han vill ha och att riskerna för att tröttna på den e små innan jag låter honom göra den. Jag tycker det kan vara en idé att vänta minst 1 år efter att man bestämt sig för ett motiv för att vara säker på att man verkligen vill ha just det motivet. Vad det gäller namn eller personnr på sina barn så tycker jag att det kan vara en bra första tatuering för den kommer inte missta sin betydelse oavsett hur många år som går. och ang arbetsmarknaden så tror jag att synen på tatueringar kommer ändras. Det e så många som tatuerar sig idag att fördomarna är helt ogrundade. Lycka till!
    Vad bra tt du fortfarande gillar din! :) hoppas jag gör det också.
    Det kommer absolut vara min första och enda tatuering, eller ja, tills jag får fler barn, är inte så mycket för andra sorters tatueringar. Men jag vill göra något som påminner mig om mina barn :)
    Tack!
    Rocktroll skrev 2010-01-13 16:15:04 följande:
    Både jag och mannen är väldigt tatuerade men vi kommer inte låta våra barn tatuera sig förrän dom är 18. Vi hade samma regler i våra familjer och för över det på våra barn. Det är inget bråttom du kan ju vänta 2 år med att tatuera din dotters namn :)
    okej :)
    nej, såklart jag kan vänta ett år eller två eftersom jag kunnat vänta 3 år redan ;)
    Men Jag har inte växt någonting alls de senaste 2 åren, och det kommer vara en enfärgad, liten tatuering, som inte är för alltid om man inte vill.
    hotmamma skrev 2010-01-13 16:29:29 följande:
    jag anser väl att var du stor nog att skaffa barn så kan du skaffa tatuering var på kroppen du vill....
    Okej :)
    Samsmamma skrev 2010-01-13 16:50:16 följande:
    Men det beror ju helt på vilken bransch man vill arbeta inom, och den specifika arbetsplatsen. Det behöver inte handla om fördomar utan att arbetsgivaren vill att ens medarbetare ska "se ut" på ett visst sätt, att ge en viss bild av företaget. I Sverige kanske vi är lite mer öppna för detta men det finns andra länder där det absolut inte skulle vara gångbart. Min man arbetade på ett företag i London där synliga tatueringar betydde att man inte kunde jobba där, som män var de tvungna att vara kortklippta (inte snaggade men en vanlig, välfriserad kort frisyr) och nyrakade varje dag, annars var det bara att vända i dörren. Som 16-åring vet du aldrig var du kommer att hamna i framtiden, och som någon sa så är det en bra idé att vänta åtminstone ett år från den dagen du bestämt dig för ett motiv, för en sån här sak blir gärna en fix idé som man vill genomföra genast, helst igår. Jag är glad att jag inte kunde göra min tatuering tidigare för då hade jag verkligen gjort någonting jag ångrat. Idag har jag en tatuering tillägnad min mamma, som jag gjorde efter att hon varit dödssjuk under en lång period. Men ingen skulle veta att den var tillägnad henne om jag inte sa det. Jag letade efter rätt motiv i flera månader innan jag bestämde mig, och efter det diskuterade jag motivet med en tatuerare som fick komma med sina åsikter om vad som skulle se bra ut och inte. Jag tycker att man ska ta en sån här sak allvarligt, visst kan man som någon sa täcka över om man inte gillar den längre, men att gå in med den inställningen är lite märklig tycker jag... Tänk också på att små tatueringar kan bli fula med tiden, bläcket flyter ut och konturerna blir oskarpa. Lyssna därför på tatueraren om han/hon tycker att du ska göra den större.
    okej, hoppas det gick bra för din mamma!

Jag har väldigt länge velat jobba inom vården av något slag, först var det veterinär, men går jag en linje till att bli undersköterska, och sen utbilda mig vidare till sköterska eller något liknande. Välbetalt och något för mig, har alltid haft lätt för just medicin, vård och omsorg, så det passar mig jätte bra :) och där så tror jar inte att det spelar någon  större roll med en liten text på armen ;)

Ja storleken på texten ska jag självklart prata igenom med en tatuerare först. Min bonuspappa har en tatuering som han gjorde då han var kring 20, nu, 30 år senare så ångrar han sig inte, som tur är, dock så har musklerna blivit lite mindre, så konturerna är inte lika starka. Det är därför jag även funderar att göra på foten. Är dock lite orolig inför nästa graviditet då man kan svälla upp på fötterna..
  • ragatan

Om man är så övertygad om att han verkligen vill ha en viss typ av tatuering på ett visst ställe, varför kan man inte vänta de två åren tills men är myndig? Är övertygelsen så stark finns den kvar och man kan tatuera sej utan att förklara eller be om lov när man fyllt arton. Två år är en kort tid.

• Samsmamma
    Jag kom inte på något bättre skrev 2010-01-13 17:09:37 följande:
    Vad bra tt du fortfarande gillar din! :) hoppas jag gör det också.Det kommer absolut vara min första och enda tatuering, eller ja, tills jag får fler barn, är inte så mycket för andra sorters tatueringar. Men jag vill göra något som påminner mig om mina barn :) Tack! okej :)nej, såklart jag kan vänta ett år eller två eftersom jag kunnat vänta 3 år redan ;)Men Jag har inte växt någonting alls de senaste 2 åren, och det kommer vara en enfärgad, liten tatuering, som inte är för alltid om man inte vill. Okej :) okej, hoppas det gick bra för din mamma!Jag har väldigt länge velat jobba inom vården av något slag, först var det veterinär, men går jag en linje till att bli undersköterska, och sen utbilda mig vidare till sköterska eller något liknande. Välbetalt och något för mig, har alltid haft lätt för just medicin, vård och omsorg, så det passar mig jätte bra :) och där så tror jar inte att det spelar någon  större roll med en liten text på armen ;)Ja storleken på texten ska jag självklart prata igenom med en tatuerare först. Min bonuspappa har en tatuering som han gjorde då han var kring 20, nu, 30 år senare så ångrar han sig inte, som tur är, dock så har musklerna blivit lite mindre, så konturerna är inte lika starka. Det är därför jag även funderar att göra på foten. Är dock lite orolig inför nästa graviditet då man kan svälla upp på fötterna..
    Så mycket sväller ju inte fötterna att en tatuering skulle bli påverkad, det är ju skillnad om du skulle välja att göra den på magen, då är risken större. även om man upplever att fötterna är stora så är det ju hur mycket huden tänjs som har betydelse, och det är inte mycket tänjning på fötterna.

Jadå min mamma är på bättringsvägen och nu delar vi smärtan i och med min tatuering, detta blir ju någonting jag kommer att minnas hela livet.

Jag vill också göra en tatuering för min kommande son, så jag förstår precis hur du känner för tatueringen, men jag menar ändå att du kanske kommer på något bättre som kan representera din dotter, eller så kanske du vill ha ett annat ställe osv. Och inte för att låta som en gammal tråkig tant, för det är jag inte, men jag skulle absolut vänta tills jag blev myndig om jag var du. Jag gjorde en navelpiercing som 15-åring, och ångrar det nu när jag är höggravid och har fått fula ärr pga den... Hade jag tänkt på det då så hade det inte blivit någon piercing, det kan jag lova.
  • Rocktroll
    Jag kom inte på något bättre skrev 2010-01-13 17:09:37 följande:
    Välbetalt och något för mig, har alltid haft lätt för just medicin, vård och omsorg, så det passar mig jätte bra :)
    Vårdjobben är väll allt annat än välbetalda. Jag som jobbade som städerska tjäna ungefär samma som en undersköterska :P
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::.
  • LindaPalm

Säg som det är,- "mamma, jag skulle vilja tatuera mig, såhär hade jag tänkt mig..."

och om du får ett nej till svar så har du ju bara lite mer tid till att fundera på hur du vill utforma tatueringen och kan sen göra den om två år. Din dotter finns ju kvar och tatueringen sitter ju sen där hela livet :)

ragatan skrev 2010-01-13 17:14:33 följande:
    Om man är så övertygad om att han verkligen vill ha en viss typ av tatuering på ett visst ställe, varför kan man inte vänta de två åren tills men är myndig? Är övertygelsen så stark finns den kvar och man kan tatuera sej utan att förklara eller be om lov när man fyllt arton. Två år är en kort tid.
    Jadå visst kan jag vänta, men eftersom jag ver vad jag vill ha och har tänkt på det mycket så tror jag inte att min åsikt om utseendet kommer ändras, men om hon säger nej så kommer jag ändå inte göra en tatuering fören jag är 18.
    Samsmamma skrev 2010-01-13 17:17:20 följande:
    Så mycket sväller ju inte fötterna att en tatuering skulle bli påverkad, det är ju skillnad om du skulle välja att göra den på magen, då är risken större. även om man upplever att fötterna är stora så är det ju hur mycket huden tänjs som har betydelse, och det är inte mycket tänjning på fötterna. Jadå min mamma är på bättringsvägen och nu delar vi smärtan i och med min tatuering, detta blir ju någonting jag kommer att minnas hela livet. Jag vill också göra en tatuering för min kommande son, så jag förstår precis hur du känner för tatueringen, men jag menar ändå att du kanske kommer på något bättre som kan representera din dotter, eller så kanske du vill ha ett annat ställe osv. Och inte för att låta som en gammal tråkig tant, för det är jag inte, men jag skulle absolut vänta tills jag blev myndig om jag var du. Jag gjorde en navelpiercing som 15-åring, och ångrar det nu när jag är höggravid och har fått fula ärr pga den... Hade jag tänkt på det då så hade det inte blivit någon piercing, det kan jag lova.
    Okej vad bra ^^ Nä magen skulle jag nog inte tatuera mig på, eftersom jag kommer bli gravid igen någongång.

Vad bra :)
    det är två olika ställen som jag funderar på, foten, som inte är så synligt och är lätt att dölja, och sen handleden, som är lite synligare men det gör nog inte så mycket för mig eftersom jag vill ha fler namn/person nummer, om inte båda, då jag får fler barn.

Haha ok, jag var påväg att göra en piercing i naveln bra nån vecka innan jag blev gravid, ångrade mig så de var ju bra eftersom jag skulle behövt ta ut den typ 1 månad senare ;)
    Rocktroll skrev 2010-01-13 19:39:01 följande:
    Vårdjobben är väll allt annat än välbetalda. Jag som jobbade som städerska tjäna ungefär samma som en undersköterska :P
    Jaså? Det är inte vad jag har hört iallafall, fast jag kan såklart hört fel. ^^ I umeå så sägs det var brist på sköterskor osv så vi får väl hoppas att det är det om 4 år också :) (fast drömjobbet är barnmorska på MVC ;) )
    LindaPalm skrev 2010-01-13 20:36:15 följande:
    Säg som det är,- "mamma, jag skulle vilja tatuera mig, såhär hade jag tänkt mig..." och om du får ett nej till svar så har du ju bara lite mer tid till att fundera på hur du vill utforma tatueringen och kan sen göra den om två år. Din dotter finns ju kvar och tatueringen sitter ju sen där hela livet :)
    oki ^^
    Ja, det är inte så mycket i min tanke om tatueringen som kommer ändras, så ett nej är inte förödande ;)
  • Saaaraa

För ett halvår sen tänkte jag tatuera in min dotters namn på handleden, tack gode gud gjorde jag inte det. Jag var sååå säker och skulle precis boka tid till det, men det dök upp saker emellan. Idag skulle jag aldrig göra något sånt förskräckligt, och då har det ändå bara gått ett halvår sen jag tänkte förverkliga min dröm som jag haft i flera år.

Vänta tills du är 18 år, gå till en seriös tatuerare, och framförallt var helt säker! Du är ju redan nu osäker på vart du egentligen vill ha den så då är det nog bäst att avvakta lite.

Saaaraa skrev 2010-01-13 21:39:35 följande:
    För ett halvår sen tänkte jag tatuera in min dotters namn på handleden, tack gode gud gjorde jag inte det. Jag var sååå säker och skulle precis boka tid till det, men det dök upp saker emellan. Idag skulle jag aldrig göra något sånt förskräckligt, och då har det ändå bara gått ett halvår sen jag tänkte förverkliga min dröm som jag haft i flera år. Vänta tills du är 18 år, gå till en seriös tatuerare, och framförallt var helt säker! Du är ju redan nu osäker på vart du egentligen vill ha den så då är det nog bäst att avvakta lite.
    jag vill ha den på handleden, men med tanke på fler barn så vet jag inte hur mycket plats det kommer lämna utan att jag ser ut som en hel tatuerad människa ;)

Varför skulle du ha ångrat den idag?
  • Saaaraa
    Jag kom inte på något bättre skrev 2010-01-14 09:36:30 följande:
    jag vill ha den på handleden, men med tanke på fler barn så vet jag inte hur mycket plats det kommer lämna utan att jag ser ut som en hel tatuerad människa ;) Varför skulle du ha ångrat den idag?
    Eftersom att jag väntar nummer två, och vill ev ha en tredje senare. Kan inte bara ha ena dotterns namn där då, och jag tror inte att det är snyggt att skriva för mycket där. Svårt att dölja är det också.
    Saaaraa skrev 2010-01-14 11:10:51 följande:
    Eftersom att jag väntar nummer två, och vill ev ha en tredje senare. Kan inte bara ha ena dotterns namn där då, och jag tror inte att det är snyggt att skriva för mycket där. Svårt att dölja är det också.
    ok.
    fast jag planerar att ha alla mina barns namn någonstans, så just det gör inget.

Om man skulle tänka sig att tatuera sig någon annanstans än handen/foten, vars på kroppen är det minst risk att det börjar "hänga" när man kommer upp i åldern?
    Skulle helst vilja slippa laser ifall tatueringen blir ett halvt "a" istället för alicia ;)

Svar på tråden Tatuering