• Shagwell

Älska din svärmor!

Jag tycker det är så synd att många tjejer tycks ha problem med svärmor, varför är det så?? Problemet med killarna som har problem med sin svärmor (tjejens mamma) verkar ju betydligt färre..Är det för att mammorna står närmre sina döttrar och är med på ett annat sätt?

Jag kan erkänna att jag kanske inte drar jämt med svärmor alla gånger men så är det ju i livet, stort som smått. Vi är ärliga, öppna och olika men också lika. Vi har TRE gemensamma kärlekar: sonen(min sambo) barnbarnen/dottern och sonen. Det borde förena mer än sätta split tycker jag :_)

Min svärmor är fantastisk på många sätt, ställer alltid upp och passar barnen, tar gärna dem på eget initiativ för att hon vill umgås med dem. Vi hittar på mycket  ihop, bara hon och jag och barnen. Jag vill att mina barn ska älska sina mor och farföräldrar lika mycket. Ibland gaddar vi ihop oss mot sambon*s* vilket han förstås inte gillar alla gånger..men det är skönt att ha henne som medmänniska, kompis och stöd.

Jag blir så ledsen att höra bland mina vänner & bekanta de som ogillar sin svärmor och som så tydligt visar det. För barnens skull - knip igen!! Minns från egen barndom att min mammas "hat" för svärmor svärtade av sig på mig....Nu vart deras relation frostig av anledningar, farmor vart inte alltid så snäll mot min mamma så till viss del vart ju min mammas agg mot henne befogat. Men på ett annat sätt så stal det ju lite av min förmåga att älska min farmor och farfar.

Var glad åt att du har en svärmor i livet, en som engagerar sig och bryr sig om er som familj. Hellre att de lägger näsan i blöt för mycket än inte alls. Oh i mitt fall, så kan jag säga till svärmor när det blir för mycket och hon respekterar det och retirerar lite grand

Tack du för att du finns

• Svar på tråden Älska din svärmor!
  • Helle333
    Shagwell skrev 2010-01-13 13:05:59 följande:
    Jag tycker det är så synd att många tjejer tycks ha problem med svärmor, varför är det så?? Problemet med killarna som har problem med sin svärmor (tjejens mamma) verkar ju betydligt färre..Är det för att mammorna står närmre sina döttrar och är med på ett annat sätt?

Jag kan erkänna att jag kanske inte drar jämt med svärmor alla gånger men så är det ju i livet, stort som smått. Vi är ärliga, öppna och olika men också lika. Vi har TRE gemensamma kärlekar: sonen(min sambo) barnbarnen/dottern och sonen. Det borde förena mer än sätta split tycker jag :_)

Min svärmor är fantastisk på många sätt, ställer alltid upp och passar barnen, tar gärna dem på eget initiativ för att hon vill umgås med dem. Vi hittar på mycket  ihop, bara hon och jag och barnen. Jag vill att mina barn ska älska sina mor och farföräldrar lika mycket. Ibland gaddar vi ihop oss mot sambon*s* vilket han förstås inte gillar alla gånger..men det är skönt att ha henne som medmänniska, kompis och stöd.

Jag blir så ledsen att höra bland mina vänner & bekanta de som ogillar sin svärmor och som så tydligt visar det. För barnens skull - knip igen!! Minns från egen barndom att min mammas "hat" för svärmor svärtade av sig på mig....Nu vart deras relation frostig av anledningar, farmor vart inte alltid så snäll mot min mamma så till viss del vart ju min mammas agg mot henne befogat. Men på ett annat sätt så stal det ju lite av min förmåga att älska min farmor och farfar.

Var glad åt att du har en svärmor i livet, en som engagerar sig och bryr sig om er som familj. Hellre att de lägger näsan i blöt för mycket än inte alls. Oh i mitt fall, så kan jag säga till svärmor när det blir för mycket och hon respekterar det och retirerar lite grand

Tack du för att du finns
    Anledningen till att jag inte drar jämt med min svärmor är följande:

Hon skuldlägger sina barn för att dem inte hälsar på flera timmar varje dag. Enligt henne betyder det att dem inte älskar henne bla bla bla.

Om man säger något hon inte håller med om så blir hon asförbannad, kastar saker på en, skriker att hon hatar en osv osv osv.

Hon kan ringa mitt i natten och tycka synd om sig själv.

När hon blir osams med sin dotter ringer hon sin son och talar om att hon har minsann aldrig älskat sin dotter utan det är bara sonen hon älskar. Blir hon osams med sonen ringer hon dottern och säger samma sak fast om sonen.

Med mycket mycket MYCKET mera personliga saker som jag inte tänker skriva upp här. Så nej, jag tycker inte om min svärmor och ärligt talat lär jag aldrig göra det heller om hon fortsätter vara samma elaka hemska människa som hon är, försöker man prata med henne om det så är det ALLTID alla andras fel. Hon hade aldrig gjort något. Att hon sedan kastat saker, sagt oerhört elaka saker osv osv osv nej det har personen ifråga bara hittat på
  • ica
    Helle333 skrev 2011-01-14 06:59:11 följande:
    Anledningen till att jag inte drar jämt med min svärmor är följande:

Hon skuldlägger sina barn för att dem inte hälsar på flera timmar varje dag. Enligt henne betyder det att dem inte älskar henne bla bla bla.

Om man säger något hon inte håller med om så blir hon asförbannad, kastar saker på en, skriker att hon hatar en osv osv osv.

Hon kan ringa mitt i natten och tycka synd om sig själv.

När hon blir osams med sin dotter ringer hon sin son och talar om att hon har minsann aldrig älskat sin dotter utan det är bara sonen hon älskar. Blir hon osams med sonen ringer hon dottern och säger samma sak fast om sonen.

Med mycket mycket MYCKET mera personliga saker som jag inte tänker skriva upp här. Så nej, jag tycker inte om min svärmor och ärligt talat lär jag aldrig göra det heller om hon fortsätter vara samma elaka hemska människa som hon är, försöker man prata med henne om det så är det ALLTID alla andras fel. Hon hade aldrig gjort något. Att hon sedan kastat saker, sagt oerhört elaka saker osv osv osv nej det har personen ifråga bara hittat på
    Din svärmor verkar värre än min. Lider med dig. Styrkekramar! hoppas ni inte bor för nära.
  • velicious
    ica skrev 2011-01-14 06:55:18 följande:
    Det var nån som skrev nåt klokt om att säga ifrån. En del går det inte med. För de ignorerar ens nej. Resonerar väl att man är ur gängorna eller nåt. Det stämde på min svärmor.
    Fra bita i de sura äpplet o hoppas pa de bästa da..
    ♥ ᴴeNᴰrik «--ஐ♥
  • Petra123

Min fd svärmor kallade mig tjock och dum när jag sa att min kille (då 23 år gammal), var stor nog att ta hand om sig själv, och att jag inte behövde tvätta hans kläder eller städa efter honom, för det klarade han själv. Svårt att älska en sån människa. Sen att hon kastade tallrikar och glas omkring sig och bad folk dra åt helvete och förstörde sin dotters bröllop med bråk, gjorde det ännu svårare att ens försöka tycka om henne. Hela släkten sa upp bekantskapen med henne. Skönt att slippa den häxan.

• Försök inte
    Shagwell skrev 2010-01-14 13:34:41 följande:
    Sant Stårschan, jag menar inte att man ska acceptera vad som helst för beteende men jag tror att man banne mig får lägga manken till att göra det bästa av situationen för barnens skull, för mannens skull och för sin egen skull.
    Vem vet, man kanske får en vän för livet?

kram
    Du verkar vara en intelligent tjej med stor empati. Jag menar 98% av alla trådar vekar ju vara ett komplett hat mot svärmor. Hur man nu kan hata någon när man älskar den personens son. Precis som du skriver så verkar inte killarna ha några problem med sina svärmödrar utan det är tjejerna som retar upp sig och ältar om och om igen. Obegripligt faktiskt. Istället för att ta emot all hjälp med barnpassning och presenter som dessa svärmödrar verkar komma med. Vill bara påpeka att jag är varken svärmor eller farmor MEN jag har också reagerat på många inlägg här på familjeliv. Jag hoppas den dagen min son väljer den han vill leva med och skaffa barn med att hon är som dig:). Till övriga vill jag säga att börja uppfostra era egna söner vilka tjejer de skall välja när de vill gifta sig för annars är det snart er egen tur att bli utmobbade svärmödrar.
  • madeleine82

Min svärmor är världens finaste,ställer upp i vått och torrt.Är dock lite för på men det kan man ta och då lugnar hon ner sig.Har tyckt om henne sen dagen jag träffa henne och det började dock ganska olustigt för min del och jag skäms än idag men hon är bäst..:)

• fru edinge

Jag älskade min svärmor som en mamma förr, hon va t o m med fl av första barnet, första att passa osv...men efter att jag o min man varit ihop i 10 år, visade hon sitt rätta jag, kort o gott, hon har förlorat en " dotter"..

• humma
    mylife skrev 2011-01-16 02:29:46 följande:
    Du verkar vara en intelligent tjej med stor empati. Jag menar 98% av alla trådar vekar ju vara ett komplett hat mot svärmor. Hur man nu kan hata någon när man älskar den personens son. Precis som du skriver så verkar inte killarna ha några problem med sina svärmödrar utan det är tjejerna som retar upp sig och ältar om och om igen. Obegripligt faktiskt. Istället för att ta emot all hjälp med barnpassning och presenter som dessa svärmödrar verkar komma med. Vill bara påpeka att jag är varken svärmor eller farmor MEN jag har också reagerat på många inlägg här på familjeliv. Jag hoppas den dagen min son väljer den han vill leva med och skaffa barn med att hon är som dig:). Till övriga vill jag säga att börja uppfostra era egna söner vilka tjejer de skall välja när de vill gifta sig för annars är det snart er egen tur att bli utmobbade svärmödrar.
    Men ibland är det så att även sonen inte gillar sin mammas beteende, i vårt fall är det så.
    Och jag förstår honom, hon är verkligen rätt så elak, särskilt mot honom. Hon säger själv att döttrar är närmre sina mammor än sönerna och det är bara att acceptera.
    Så, jag stöttar min make, jag säger ifrån när han får skämmas för sitt beteende men jag förstår honom. Totalt.
    Min svärmor har aldrig velat vara barnvakt, hon köper inget till barnen eller maken. Hon talar bara om sig själv, om min svägerska och om hur det var förr när vi talas vid. Hon har inget umgänge alls med våra två döttrar och träffar svägerskans barn dagligen. Hon frågar inte hur det är med barnen, hur vi har det på jobbet eller hur vi har det på fritiden. Hon vet inget om oss och ändå pratar vi varje vecka. Jag och maken håller kontakten bara för att det inte ska bli vi som väljer bort dem. Jag vill inte vara den som valde bort mina barns farmor och farfar, det får stå för dem. 
    Min svärmor har valt bort sin son och hans familj.
    Hon är sorglig, patetiskt och elak. 
    Och jag kan inte ändra på det.................
  • Psyke

Min svärmor är fantastisk! Hon älsakar barnen och vi har en bra relation.
    Jag har i stället problem med min egen pappa som är urdålig på familjeliv överhuvudtaget och har dessutom en massa udda ideer. För barnens skull träffas vi när han vill det (inte speciellt ofta), jag påminner honom att han ska köpa presenter till barnen någon gång (ger tom tips om de billigaste möjliga grejer som en liten boll eller en penna) men skulle aldrig lämna honom ensam med barnen. Han verkar inte längta efter det heller... 

• pamilya

Men hur många gånger ska man svälja all skit man får kastad på sig? Nog att jag försökt i snart 8 år att gå en fungerande relation men nu har jag tagit steget och vägrar ta mer skit. Jag har slutat låtsas och är bara trevlig när svärmor är trevlig.
    Jag är inte längre upprörd efter varje träff med svärmor eftersom jag inte längre bryr mig. Vill hon vara en skitstövel så varsågod, jag tänker inte vara skiten under hennes skor längre.
    Den enda som lider nu är svärmor som inte kommer undan med all skit längre.

• asta66
    pamilya skrev 2011-08-06 10:24:09 följande:
    Men hur många gånger ska man svälja all skit man får kastad på sig? Nog att jag försökt i snart 8 år att gå en fungerande relation men nu har jag tagit steget och vägrar ta mer skit. Jag har slutat låtsas och är bara trevlig när svärmor är trevlig.
    Jag är inte längre upprörd efter varje träff med svärmor eftersom jag inte längre bryr mig. Vill hon vara en skitstövel så varsågod, jag tänker inte vara skiten under hennes skor längre.
    Den enda som lider nu är svärmor som inte kommer undan med all skit längre.
    Min svärmor har börjat undra över varför vi inte vill göra saker med dem längre. Men hon har inte insett att så länge hon inte är trevlig så blir det minimalt umgänge. Min man får dock umgås hur mycket han vill.
  • Busbellan

Ja du var glad åt en sån svärmor säger jag.
    Min svärmor (och svärfar med för den delen) har noll intresse i sina barnbarn. De bor ca 5 min från oss, men skulle aldrig å för sig att hälsa på om det inte är kalas. Enda anledningen till att de träffar sna barnbarn oftare är att vi tar med dem dit ibland.
    Skulle ALDRIG hända att de på eget initiativ tog med sig barnen på något, inte en chans!
    Vi kan på nåder få barnvakt nån timme om vi ber om det, men då är det lite suck och stön och kommentarer om att inte för länge bara.
    När jag nån gång träffar min svärmor så sitter hon och snackar skit om sin andra sons fru, jag kan ju bara ana vad hon säger om mig när jag inte är med.
    Ja, detta är bara lite skrap på ytan, finns värre saker.
    Det värsta jag varit med om var nog när svärfar försökte fostra min son (son har autism) genom slag på fingrarna när han drog av sig blöjan. Man gör inte så med ett normalstört barn och ännu mindre med ett funktionshindrat barn som inte förstår saker som orsak och verkan.
    Kan väl tillägga att efter den gången har de inte fått varaa ensamma med de mindre barnen någon gång

Mamma till Nora, August och Ella
  • asta66
    Busbellan skrev 2011-08-06 10:42:59 följande:
    Ja du var glad åt en sån svärmor säger jag.
    Min svärmor (och svärfar med för den delen) har noll intresse i sina barnbarn. De bor ca 5 min från oss, men skulle aldrig å för sig att hälsa på om det inte är kalas. Enda anledningen till att de träffar sna barnbarn oftare är att vi tar med dem dit ibland.
    Skulle ALDRIG hända att de på eget initiativ tog med sig barnen på något, inte en chans!
    Vi kan på nåder få barnvakt nån timme om vi ber om det, men då är det lite suck och stön och kommentarer om att inte för länge bara.
    När jag nån gång träffar min svärmor så sitter hon och snackar skit om sin andra sons fru, jag kan ju bara ana vad hon säger om mig när jag inte är med.
    Ja, detta är bara lite skrap på ytan, finns värre saker.
    Det värsta jag varit med om var nog när svärfar försökte fostra min son (son har autism) genom slag på fingrarna när han drog av sig blöjan. Man gör inte så med ett normalstört barn och ännu mindre med ett funktionshindrat barn som inte förstår saker som orsak och verkan.
    Kan väl tillägga att efter den gången har de inte fått varaa ensamma med de mindre barnen någon gång
    Ja, aldrig får man vara värst. Sköt om dig själv och skit i dem.
  • Glanni

Min farmor (som dog 2010) var elak mot min mamma efter att mina föräldrar skilt sig...
    Varför undanhålla barnen det? Jag och min bror var med vid ett av tillfällena. Ibland kunde hon säga något elakt om mamma när mamma inte var i närheten.

Alla kan inte komma överens i den här världen, men vi älskade vår farmor högt även om hon hade några horn i sidan till vår mor!

Svar på tråden Älska din svärmor!