• Kopparkruka

Ska hemspråksundervisning i skolan bekostas av staten?

Vad tycker du?

Jag var hemma hos min svägerska och hennes sambo idag då vi kom in på detta ämne.
    Bör utländska barn få hemspråksundervisning i skolan som staten bekostar?
    Eller är det kanske upp till föräldrarna att tillgodose sina barn kunskaper i hemspråket?

Om ja - tappar man inte fokus på barnens assimilering i samhället och förmågan att tala det svenska språket? Kan det inte bli problem i klassrummet/ på skolgården om barnen inte kan kommunicera med ett gemensamt språk, dvs svenska?

Om nej - svenska barn får ju svenskundervisning både hemma och i skolan, men jag undrar om det i motsatt situation skulle räcka med endast hemundervisning i svenska för de svenska barnen?

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker eftersom jag aldrig tänkt på det förrän idag. Jag läser till lärare och har verksamhetsförlagd utbildning ute i väldigt mångkulturell skola.

Är det rätt att staten betalar skolbarnens hemspråksundervisning, fast att vi vet att yngre barn har mycket lättare för att lära sig nya språk?
    Borde vi kanske ha en bättre fördelning av svenska och utländska barn i skolorna för språkets skull?

Jag talar inte om svenska för invandrare (SFI) som gäller vuxna, utan endast på barn som får hemspråksundervisning i skolan.
    Det är mycket pengar som läggs på denna typ av undervisning!

Vad tycker ni?
    Kom gärna med egna exempel och erfarenheter
    {#lang_emotions_smile}
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 13:15
    Vänligen klicka ej på de knappar som inte har ett alternativ brevid sig när ni röstar. Dessa fyller ingen funktion utan har uppstått pga fel i trådstarten.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska hemspråksundervisning i skolan bekostas av staten?
  • Syrran83

Hej Ts.
    Här kommer en kommentar från en som har haft hemspråk under grundskoletiden.
    JA, det är oerhört viktigt med hemspråksundervisning.
    På mig kan ingen höra att mina föräldrar kommer från ett annat land och utan hemspråksundervisningen hade jag haft ett mycket sämre ordförråd på mina föräldrars språk och hade förmodligen inte kunnat läsa på det språket så bra som jag gör idag.
    Dock hade jag till största delen endast svensktalande vänner så jag tror "problemet" som några kanske ser i detta grundar sig i bristen på integration i samhället.

Dock tror jag (om jag har fel- rätta mig gärna) att en skola kan neka hemspråksundervisning om det är mindre än fem (?) elever såvida det inte är ett av de fem minoritetsspråken vi har i sverige. Då måste skolan fixa undervisning om det så bara är en elev.

• malachis mamma

Funderar på att jag faktiskt själv hade hemspråksundervisning i skolan.
    Min pappa är från Schweiz och jag fick extra undervisning i tyska. Något som jag idag tycker är lite märkligt eftersom han aldrig, någonsin talade sitt modersmål, Schweizertyska, hemma. Ett språk som dessutom är totalt annorlunda än högtyska som jag fick läsa.
    Om jag minns rätt, detta var på 80-talet, så läste jag tyska under ordinarie skoltid och tappade därmed någon lektion i veckan av någonting annat.
    Under högstadiet blev intresset mindre och jag läste dessutom både engelska och franska. jag slutade vilket jag iof ångrar lite idag.

Situationen är helt annorlunda eftersom vi inte talade språket hemma och min mamma är svensk.

Mina söner är tvåspråkiga i svenska/engelska och jag hoppas verkligen att de får chans till extraundervisning i engelska även om deras pappa också arbetar som engelskalärare.

sorry, jag kom helt ur samtalstråden där......

reflekterar mest allmänt.

• Weyoun

Nej, det borde vara en självbekostad undervisning som sker efter skoltid.

Om jag hade flyttat utomlands så hade inte jag tagit för givet att det landet skulle bekosta mina barns hemspråksundervisning!

• vindil

Trodde inte skolan hade ett assimileringsuppdrag men det kanske den har?

Jag är f.ö. kluven. Jag tycker det är något som familjen själva ska stå för. Om det inte rör de fem (?) minoritetsspråken, där tycker jag undantag ska göras.
    Jag har annars hört att det är bra att få modersmålsundervisning, att man lär sig svenskan bättre då? Och det är jag alltid för... så svår fråga för mig!

• ica
    malachis mamma skrev 2010-01-15 14:32:53 följande:
    Funderar på att jag faktiskt själv hade hemspråksundervisning i skolan. Min pappa är från Schweiz och jag fick extra undervisning i tyska. Något som jag idag tycker är lite märkligt eftersom han aldrig, någonsin talade sitt modersmål, Schweizertyska, hemma. Ett språk som dessutom är totalt annorlunda än högtyska som jag fick läsa. Om jag minns rätt, detta var på 80-talet, så läste jag tyska under ordinarie skoltid och tappade därmed någon lektion i veckan av någonting annat. Under högstadiet blev intresset mindre och jag läste dessutom både engelska och franska. jag slutade vilket jag iof ångrar lite idag. Situationen är helt annorlunda eftersom vi inte talade språket hemma och min mamma är svensk. Mina söner är tvåspråkiga i svenska/engelska och jag hoppas verkligen att de får chans till extraundervisning i engelska även om deras pappa också arbetar som engelskalärare. sorry, jag kom helt ur samtalstråden där...... reflekterar mest allmänt.
    Hemspråksundervisning ska bara ges i det språk som talas i hemmet. Alltså borde du inte fått det. Men normalbegåvade föräldrar ger nog sina barn deras modersmål utan särsklit stöd.
  • Dr Mupp

Kan man ett språk bra är dte lättare att lär asig ett annat. Så att kunna sitt hemspråk br aunderlättar för att lära sig svenska.

Sen skulle det vara knäppt av mig att vara emot staligt bekostad hemspråksundervisning eftersom jag själv fått det.

• Hannah76

Ja, självklart! Det är lika viktigt som att de får läsa svenska!

Dock har vi tackat nej till det för vårt äldsta barn, och vi kommer säkert att göra det för vårt minsta också.

• TyskMamma

Jag skulle gärna vilja att min dotter får hemspråksundervisning men svenskan är ju tyvärr ett så litet språk, så jag får tillgodose mig med att lära henne själv. {#lang_emotions_cry}

• vindil
    Hannah76 skrev 2010-02-18 08:42:12 följande:
    Ja, självklart! Det är lika viktigt som att de får läsa svenska! Dock har vi tackat nej till det för vårt äldsta barn, och vi kommer säkert att göra det för vårt minsta också.
    Varför?
  • mausi2008

TS: jag blir verkligen upprörd över ditt TS. Du verkar inte ha en ANING vad hemspråksundervisning är för någonting. Vet du att hemspruksundervisning handlar om 40 minuter per vecka????? Hur kan du tala om assimileringsproblem blablabla????

• Hannah76
    vindil skrev 2010-02-18 09:24:56 följande:
    Varför?
    Dels så pratar de inte flytande (Bara pappa som inte har svenska som modersmål) och så får de språkundervisning genom kulturföreningen (som hör till kyrkan). Det kändes som en bättre väg att gå.
  • I Blackrose I
    Viccy skrev 2010-02-14 05:53:55 följande:
    Nej, det borde vara en självbekostad undervisning som sker efter skoltid.Om jag hade flyttat utomlands så hade inte jag tagit för givet att det landet skulle bekosta mina barns hemspråksundervisning!
    Och JAG kan tycka att Sverige inte borde ta för givet att jag som utlänning ska bekosta diverse alkoholister/drogmissbrukare och den biten av samhället som inte tillhör mitt grupp.

F.ö. otrolig korkad argument. Sverige är ett demokratisk land, förespråkar för invånarnas rättigheter då tar man för givet att det även ska funka i praktiken.

Nej, du kan ju knappast förvänta dig att du/ditt barn ska ha rätt till hemspråkundervisning om du/ni flyttar till låt säg Indien men så ÄR inte Indien ett demokratisk land eller förespråkar för invånarnas rättigheter....*suck*
    Humata, Hukhta, Huvareshta ( Ahura Mazda / Angra Mainyu )
  • Jennie med ie

Goda kunskapet i sitt hemspråk är av stor betydelse för språkprocessen även i det nya språket, hemspråksundervisning verkar gynnande för inlärningen av det nya språket och även framtida språk. Så ja, det ska absolut bekostas av den statliga och kommunala kakan.

• Sanna K
    Jennie med ie skrev 2010-02-18 17:06:15 följande:
    Goda kunskapet i sitt hemspråk är av stor betydelse för språkprocessen även i det nya språket, hemspråksundervisning verkar gynnande för inlärningen av det nya språket och även framtida språk. Så ja, det ska absolut bekostas av den statliga och kommunala kakan.
    Kunde inte sagt det bättre själv :0)
    This bitch bites
  • Jennie med ie
    Sanna K skrev 2010-02-18 17:11:17 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv :0)
    Kanske lite

Tron att hemspråksundervisning/hemspråksträning hämmar inlärmningen och utvecklingen av det nya språket (svenska i detta fallet) är vanlig men ack så felaktig.
Svar på tråden Ska hemspråksundervisning i skolan bekostas av staten?