Ska hemspråksundervisning i skolan bekostas av staten?
Vad tycker du?
Jag var hemma hos min svägerska och hennes sambo idag då vi kom in på detta ämne.
Bör utländska barn få hemspråksundervisning i skolan som staten bekostar?
Eller är det kanske upp till föräldrarna att tillgodose sina barn kunskaper i hemspråket?
Om ja - tappar man inte fokus på barnens assimilering i samhället och förmågan att tala det svenska språket? Kan det inte bli problem i klassrummet/ på skolgården om barnen inte kan kommunicera med ett gemensamt språk, dvs svenska?
Om nej - svenska barn får ju svenskundervisning både hemma och i skolan, men jag undrar om det i motsatt situation skulle räcka med endast hemundervisning i svenska för de svenska barnen?
Jag vet faktiskt inte vad jag tycker eftersom jag aldrig tänkt på det förrän idag. Jag läser till lärare och har verksamhetsförlagd utbildning ute i väldigt mångkulturell skola.
Är det rätt att staten betalar skolbarnens hemspråksundervisning, fast att vi vet att yngre barn har mycket lättare för att lära sig nya språk?
Borde vi kanske ha en bättre fördelning av svenska och utländska barn i skolorna för språkets skull?
Jag talar inte om svenska för invandrare (SFI) som gäller vuxna, utan endast på barn som får hemspråksundervisning i skolan.
Det är mycket pengar som läggs på denna typ av undervisning!
Kom gärna med egna exempel och erfarenheter

Vänligen klicka ej på de knappar som inte har ett alternativ brevid sig när ni röstar. Dessa fyller ingen funktion utan har uppstått pga fel i trådstarten.