• chrissandra

Får ditt/dina barn hoppa i soffan?

Nyfiken bara efter att ha deltagit i bl.a denna tråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-25/m49994752.html
    på hur vanligt det är att föräldrar tycker det är OK för barnen att hoppa i soffan.

Var på en möbelaffär häromdagen där ett föräldrapar var med sina tre barn och tittade på soffor.
    Barnen provhoppade flera stycken samt kastade soffkuddar på varandra...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ditt/dina barn hoppa i soffan?
  • Ariella
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-29 20:32:42 följande:
    Håller helt med dig. Det handlar inte om att inte låta barnen leka, utan att lära dem att lek inte alltid passar sig överallt på alla sätt. Hellre att ha en yta där barnen kan röja runt som de vill. Sen kan folk tycka att det är "tråkigt" men det är deras sjövilda barn utan gränser som kommer ha svårt att anpassa sig i vuxenlivets regler sen.
    Är det inte att gå lite långt att säga att man inte sätter gränser för sina barn om man låter dem hoppa i soffor och sängar hemma?

Lek passar sig inte överallt nej. Det vet vår dotter. Men lek passar sig hemma hos oss. I alla rum.
  • MrsMia
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-29 20:32:42 följande:
    Håller helt med dig. Det handlar inte om att inte låta barnen leka, utan att lära dem att lek inte alltid passar sig överallt på alla sätt. Hellre att ha en yta där barnen kan röja runt som de vill. Sen kan folk tycka att det är "tråkigt" men det är deras sjövilda barn utan gränser som kommer ha svårt att anpassa sig i vuxenlivets regler sen.
    Jag har lugna, fina barn som då och då älskar att hoppa som galningar i vår soffa. Och det får de gärna göra för det gör dem så lyckliga, det är härligt för oss att se. Varför skulle de per automatik vara "sjövilda barn utan gränser"? Allt är inte svart eller vitt, vi föräldrar sätter gränser där vi har en bra orsak, man kan inte förbjuda allt som barn tycker är roligt, men som inte skulle passa sig för en vuxen. Det lär de sig ändå allt eftersom. Hur många tonåringar hoppar i sängen/soffan?
  • AnniPanni

Nej, barnen får inte hoppa i vare sig soffan eller sängarna. Inte för att vi är rädda ommöblerna utan för att vi har varit med om en dålig upplevelse.

En av tjejernas soffhoppande slutade med ambulansfärd och en _massa_ stygn i huvudet så det är numera big no no.

• Sarah84

Nej vi hoppar vare sig i soffor eller sängar här hemms & inte hos andra heller.. Dock är det ju inte alltid sottern lyssnar.

• Milkina cerka
    lokisse skrev 2010-01-18 20:12:12 följande:
    jag har brutigt armen pa lekplatsen som liten det är sant som händer.. om i sängar eller pa studsmattor det spelar mindre roll
    Iofs sant, men i vårt vardagsrum leker man inte, där sitter man i soffan o. tittar på tv eller läser, lyssna på musik i lurar går med bra - något lekrum är det iaf inte.
    de har egna rum att leka i o. studsmattan står i ett av dem.
    Men när jag tänker efter handlar det nog mer om att ha dem under uppsikt så att det går lugnt till med hoppandet för att undvika skador.
    Jesus han är svaret för vår värld idag, han har makt att göra under än idag!
  • Milkina cerka
    elink skrev 2010-01-19 08:04:28 följande:
    soffan är inte den enda platsen i världen att bygga kojor på. å tro mig, det var mycket kojor i min uppväxt, dock inte i vardagsrummet! det är inte skadligt för ungar att lära sig att alla rum är inte till för lek, bus å stoj. det är bland det värsta jag vet med ungar som inte går att ha i möblerade rum och som ska hoppa ner tavlorna man har ovanför sofforna. LITE gott uppförande kan man allt försöka lära sina ungar.
    Nej, precis, man leker inte överallt, det har de sina rum till, vad vardagsrummet är till för nämns i # 75.
    Jävelunge skrev 2010-01-20 11:32:56 följande:
    Det finns barn som skadat sig för livet av att hoppa studsmatta. Fler gör sig illa på studsmattor än vid sänghoppande. Bara så du vet.
    Ja jag vet o. är övertygad om att det handlar mer om att hålla dem under uppsikt än var de hoppar vad det gäller säkerheten(så som jag nämner i # 75 med.
  • Vintersjäl

Jadå, klart min son får hoppa i VÅR soffa (inte andras) och sängarna här hemma! Ser inga som helst problem i det.

• MrsMia
    Milkina cerka skrev 2010-01-31 00:07:08 följande:
    Iofs sant, men i vårt vardagsrum leker man inte, där sitter man i soffan o. tittar på tv eller läser, lyssna på musik i lurar går med bra - något lekrum är det iaf inte. de har egna rum att leka i o. studsmattan står i ett av dem. Men när jag tänker efter handlar det nog mer om att ha dem under uppsikt så att det går lugnt till med hoppandet för att undvika skador.
    Skulle du resonerat annorlunda om att leka/busa i vardagsrummet om ni bodde på mindre yta, säg, 65m2 med 2 små barn? Deras rum är alltså litet..
  • Milkina cerka
    MrsMia skrev 2010-01-31 00:57:48 följande:
    Skulle du resonerat annorlunda om att leka/busa i vardagsrummet om ni bodde på mindre yta, säg, 65m2 med 2 små barn? Deras rum är alltså litet..
    Hade bara ett barn när vi bodde på en ungefär lika stor yta som du nämner(63kvm) o. nej, hon fick heller inte hoppa i soffan/sängen.
    Beror nog mycket på hur barnet/nen är själva med, den äldsta här har alltid varit ovanligt lugn, tror i n t e  att det fungerat att hindra hennes betydligt livligare bror att inte tillåta hoppande om vi bott kvar där.
    Men nu var det inte aktuellt hos oss utan vi flyttade hit till vårt hus ungefär 6v innan han föddes, o. har fått ytterligare en dotter sedan dess.
  • Runguska

Han hoppar inte, men springer ibland i soffan. Är inte förtjust i det och avleder. (Givetvis får han absolut inte springa i soffor hos andra!) Detta mest för att han inte ska göra illa sig. Vi sitter annars ofta i soffan och leker - slänger ur kuddarna och har allmänt mysigt jag och sonen.

En annan regel är att om han äter något så måste han vara stilla. Inte just för att minimera risken för fläckar utan mest för att det känns vettigt att vara stilla då man äter!

Låter väl värre än det är kan jag tänka mig. Känner mest att det är viktigt att han vet om att han inte får leka i soffor hos andra, i butiker och liknande. Heller inte kladda med mat eller liknande - varken hemma eller borta. Sedan som sagt var att nu när han är förhållandevis liten och mycket impulsiv minimera risken att han skadar sig.

• nollåtta

Ja det får hon göra. Hon får slita bort alla kuddar och hoppa på också. Hemma hos oss. I sängen också. Hos andra får vi ju acceptera deras regler. Hellre än hem med lek, tjo och tjim än ett stelt museum där man knappt vågar röra sig.

• Glimma76

Nej, det får de inte. Vi är rädda om vår soffa. Men de har en stooor studsmatta i trädgården som i för sig är täckt av snö nu, men den smälter ju.

Vi vill ha det snyggt och trivsamt i vardagsrummet, vill inte ha en sönderhoppad soffa.

• Glimma76
    nollåtta skrev 2010-01-31 23:08:51 följande:
    Ja det får hon göra. Hon får slita bort alla kuddar och hoppa på också. Hemma hos oss. I sängen också. Hos andra får vi ju acceptera deras regler. Hellre än hem med lek, tjo och tjim än ett stelt museum där man knappt vågar röra sig.
    Måste det vara antingen eller? Svart eller vitt
  • chrissandra
    nollåtta skrev 2010-01-31 23:08:51 följande:

Då kan  man lika gärna säga:

Hellre ett lugnt hem än ett som barnen få trasha...

Nog kan väl barnen lära sig att inte hoppa i soffan utan att bo i ett museum?  
  • Babiedoll

Här hemma uppmuntras hopp i sängar, soffor och annat harmlöst bus. I ett varuhus skulle jag inte acceptera det dock

Svar på tråden Får ditt/dina barn hoppa i soffan?