• A C

Tjockisar får betala 2 flygbiljetter

Vad tycker ni om Air France nya regler för överviktiga där de måste betala för två flygbiljetter för att garanteras att få flyga annars kan de tvingas kliva av planet om det är fullt. Även andra flygbolag överväger att införa liknande regler.

www.aftonbladet.se/nyheter/article6463027.ab

• Svar på tråden Tjockisar får betala 2 flygbiljetter
  • Isalel
    Dr Mupp skrev 2011-06-23 09:29:19 följande:
    Och jag som är 160 och då vägde ca 70 kg tyckte det var helt ok med plats i Ryan Air stolar. Hade plats att förflytta mig i sidled.
    Då kanske hon bara är lite för bekväm av sig då :D
  • CeciliaMaria82

Får man inte plats i en normal flygstol ska man självklart köpa 2 biljetter, lika självklart som att ens lilla barn ska ha en egen flygstol när de är över 2-4år. Med andra ord, har man valt att äta mycket ska man även stå för konsekvenserna.
    Åkte buss igår, det kom på en herre som var enorm, han fick plats med halva baken på ett säte, det var smockfullt men så fort någon gick av satte han sig så han kunde sitta på 2 säten.

• evaoregon
    Isalel skrev 2011-06-23 10:12:17 följande:
    Då kanske hon bara är lite för bekväm av sig då :D
    Ja, det är nog så.
  • evaoregon
    CeciliaMaria82 skrev 2011-06-23 10:27:09 följande:
    Får man inte plats i en normal flygstol ska man självklart köpa 2 biljetter, lika självklart som att ens lilla barn ska ha en egen flygstol när de är över 2-4år. Med andra ord, har man valt att äta mycket ska man även stå för konsekvenserna.
    Åkte buss igår, det kom på en herre som var enorm, han fick plats med halva baken på ett säte, det var smockfullt men så fort någon gick av satte han sig så han kunde sitta på 2 säten.
    Ja, jag tycker också att det är självklart att man betalar för det som man behöver. 
  • LängtarEfterDiig

Det är väl igen nyhet att det finns stora människor? Precis som det finns mindre. 
    Varför inte ha både större och "vanliga" stolar?
    Att större ska behöva betala extra tycker jag är heeeeelt fel! {#emotions_dlg.flower}

• Dr Mupp
    LängtarEfterDiig skrev 2011-06-23 16:30:01 följande:
    Det är väl igen nyhet att det finns stora människor? Precis som det finns mindre. 
    Att större ska behöva betala extra tycker jag är heeeeelt fel! {#emotions_dlg.flower}
    Nej det är ju bättre att vi andra får betala för tjockisens extra plats.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • stresss

Som det står i artikeln tycker jag är helt ok. Tjockisen får tillbaka biljettpriset om planet inte blir fullbokad, och får alltså två säten till priset av en. Måste de dessutom betala får de 25% rabatt.
    Det är ingen avgift för att jävlas med överviktiga, utom för att de har en extra kostnad.
    Varför borde flygbolagen alltid låta ett antal platser bli osålda bara för att det kan finnas flera överviktiga ombord?

• evaoregon
    LängtarEfterDiig skrev 2011-06-23 16:30:01 följande:
    Varför tycker du att det är fel?  Är det bättre att de som inte behöver extra plats betalar för andras behov?
  • evaoregon
    stresss skrev 2011-06-23 21:20:20 följande:

Som det står i artikeln tycker jag är helt ok. Tjockisen får tillbaka biljettpriset om planet inte blir fullbokad, och får alltså två säten till priset av en. Måste de dessutom betala får de 25% rabatt.
    Det är ingen avgift för att jävlas med överviktiga, utom för att de har en extra kostnad.
    Varför borde flygbolagen alltid låta ett antal platser bli osålda bara för att det kan finnas flera överviktiga ombord?

Ja, som det funkar med Southwest dvs att man får tillbaka pengarna för det extra sätet om planet inte är fullt och att man får 25 % rabatt om man måste betala tycker jag är helt ok.
  • evaoregon
    stresss skrev 2011-06-23 21:20:20 följande:

Ja, det vore helt ologiskt.  Det skulle bara innebära att vi andra får betala mer för våra biljetter eftersom det inte säljs lika många flygbiljetter längre.
  • LängtarEfterDiig

Hur menar ni som säger att vi andra betalar deras behov? 

• evaoregon
    LängtarEfterDiig skrev 2011-06-24 19:42:43 följande:
    Hur menar ni som säger att vi andra betalar deras behov? 
    Om en person som inte får plats i ett vanligt säte utan extra kostnad får två säten eller ett extra stort säte så innebär det ju att flygbolaget förlorar på affären genom minskade inkomster och att vi andra istället får betala för att täcka de förlorade inkomsterna.  Våra biljetter blir alltså dyrare för att någon ska få extra plats. 
  • LängtarEfterDiig
    evaoregon skrev 2011-06-24 22:46:09 följande:
    Om en person som inte får plats i ett vanligt säte utan extra kostnad får två säten eller ett extra stort säte så innebär det ju att flygbolaget förlorar på affären genom minskade inkomster och att vi andra istället får betala för att täcka de förlorade inkomsterna.  Våra biljetter blir alltså dyrare för att någon ska få extra plats. 
    Okej då fattar jag, och det fick mig att ändra min uppfattning lite Glad Tack för svaret
  • Quickman

Tar man upp två säten så är det självklart att man får betala för två säten. Det är inte en särskilt svår logik, och framförallt: inte det minsta diskriminerande.

Väger själv 20 kilo för mycket. Men ryms fortfarande i en flygplansstol.

• JennieSe

Vad flera av er fördomsfulla människor glömmer bort är att det ofta ligger svårigheter/problem bakom att en person äter för mycket. Andra hanterar sina problem genom överkonsumtion av alkohol, sex, träning etc. Vi bör alla öppna ögonen  och se förbi vår egen näsa.
    Flygbolagen bör givetvis ta sitt ansvar och se till att det finns säten som folk får plats i.
    Annars tycker jag att gnällspikarna kan stanna hemma. Jag skulle då inte orka sitta bredvid dig 12 timmar på ett flyg!

• riboflavin
    JennieSe skrev 2012-05-14 10:14:54 följande:
    Vad flera av er fördomsfulla människor glömmer bort är att det ofta ligger svårigheter/problem bakom att en person äter för mycket. Andra hanterar sina problem genom överkonsumtion av alkohol, sex, träning etc. Vi bör alla öppna ögonen  och se förbi vår egen näsa.
    Flygbolagen bör givetvis ta sitt ansvar och se till att det finns säten som folk får plats i.
    Annars tycker jag att gnällspikarna kan stanna hemma. Jag skulle då inte orka sitta bredvid dig 12 timmar på ett flyg!
    90 % av alla som flyger får ju faktiskt plats i flygstolarna. Jag skulle aldrig komma på tanken att klaga på personen bredvid mig om jag skulle råka hamna intill någon större, situationen kan inte avhjälpas på plats.
    Däremot tycker jag att den som av någon anledning tar upp mer plats än ett säte också ska betala för den platsen om det innebär att den platsen inte går att sätta en annan passagerare på.

Alternativen ser ut som följer:
    1. Den som av någon anledning tar upp mer än ett säte betalar för den extra platsen, systemet som ger pengarna tillbaka om ingen annan på flighten behövde det sätet och som gör att man inte betala fullpris för säte två är utmärkt.

2. Alla som inte tar upp två säten betalar extra på sina biljetter för att planet inte kan vara fullsatt.

3. människor som inte passar i flygplansstolarna får inte flyga.

För min del så låter alternativ 1 som en oerhört bra kompromiss, alternativ 2 sämre och alternativ 3 är ren diskriminering.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • evaoregon
    riboflavin skrev 2012-05-14 10:45:46 följande:
    90 % av alla som flyger får ju faktiskt plats i flygstolarna. Jag skulle aldrig komma på tanken att klaga på personen bredvid mig om jag skulle råka hamna intill någon större, situationen kan inte avhjälpas på plats.
    Däremot tycker jag att den som av någon anledning tar upp mer plats än ett säte också ska betala för den platsen om det innebär att den platsen inte går att sätta en annan passagerare på.

Alternativen ser ut som följer:
    1. Den som av någon anledning tar upp mer än ett säte betalar för den extra platsen, systemet som ger pengarna tillbaka om ingen annan på flighten behövde det sätet och som gör att man inte betala fullpris för säte två är utmärkt.

2. Alla som inte tar upp två säten betalar extra på sina biljetter för att planet inte kan vara fullsatt.

3. människor som inte passar i flygplansstolarna får inte flyga.

För min del så låter alternativ 1 som en oerhört bra kompromiss, alternativ 2 sämre och alternativ 3 är ren diskriminering.
    Enligt Southwest airlines så är det mindre än 0,5 % av passagerarna som inte får plats i ett säte.  Jag skulle nog vägra sitta bredvis någon som klämde in mig så mycket att jag riskerade skador (längre bak står det om en kvinna som drabbades av det). 

Jag håller helt med om att alternativ 1 är bäst.  Ett annat alternativ är att ett antal platser i planet byggs om så att de är bredare, men det blir som alternativ 2 att allas biljetter blir dyrare pga detta. 
  • evaoregon
    JennieSe skrev 2012-05-14 10:14:54 följande:
    Visst finns det en massa anledningar till att människor är överviktiga, men skulle du vilja sitta bredvis någon på flyget som var så överviktig att du riskerade bestående skador som kvinnan i länken i inlägg 553?  Jag skulle säkert tycka synd om personen, men det skulle inte göra resan trevligare för mig. 

Tycker du att alla säten på flygen ska bli bredare för att mindre än 0,5 % av passagerarna inte får plats i de vanliga sätena eller är det bara vissa säten (som man kan boka utan extra kostnad)?  Oberoende av hur man löser det så kommer det att kosta genom att flygbiljetterna blir dyrare för alla eller att flygbiljetterna blir dyrare för de som behöver två säten eller ett bredare säte.
Svar på tråden Tjockisar får betala 2 flygbiljetter