JennieSe skrev 2012-05-14 10:14:54 följande:
Vad flera av er fördomsfulla människor glömmer bort är att det ofta ligger svårigheter/problem bakom att en person äter för mycket. Andra hanterar sina problem genom överkonsumtion av alkohol, sex, träning etc. Vi bör alla öppna ögonen och se förbi vår egen näsa.
Flygbolagen bör givetvis ta sitt ansvar och se till att det finns säten som folk får plats i.
Annars tycker jag att gnällspikarna kan stanna hemma. Jag skulle då inte orka sitta bredvid dig 12 timmar på ett flyg!
90 % av alla som flyger får ju faktiskt plats i flygstolarna. Jag skulle aldrig komma på tanken att klaga på personen bredvid mig om jag skulle råka hamna intill någon större, situationen kan inte avhjälpas på plats.
Däremot tycker jag att den som av någon anledning tar upp mer plats än ett säte också ska betala för den platsen om det innebär att den platsen inte går att sätta en annan passagerare på.
Alternativen ser ut som följer:
1. Den som av någon anledning tar upp mer än ett säte betalar för den extra platsen, systemet som ger pengarna tillbaka om ingen annan på flighten behövde det sätet och som gör att man inte betala fullpris för säte två är utmärkt.
2. Alla som inte tar upp två säten betalar extra på sina biljetter för att planet inte kan vara fullsatt.
3. människor som inte passar i flygplansstolarna får inte flyga.
För min del så låter alternativ 1 som en oerhört bra kompromiss, alternativ 2 sämre och alternativ 3 är ren diskriminering.