• Pishi

Kan man få planerad igångsättning?

Jag har haft förlossningsrädsla med mitt första barn o gick hos Aurora. Även om Aurora var väldigt bra så fick vi inte den hjälp vi behövde på förlossningen. Det tog 4 dygn från att värkarna sattes igång tills vår son föddes. 4 dygn utan sömn och med värkar som kom allt mellan 10 min till varannan min!

Denna gång vill jag verkligen inte uppleva samma mardröm igen. Så min fråga är om man kan få planerad igångsättning?

Kan man bestämma något datum och åka in till sjukhuset och bli igångsatt?

• Svar på tråden Kan man få planerad igångsättning?
  • Lilly Li
    mama90j skrev 2010-03-23 11:00:28 följande:
    Jag funderar starkt på igångsättning också. Väntar mitt första barn till början på maj och har en stark förlossningsrädsla. Min bm skickade remiss till Aurora så väntar på att bli kallad dit. Men för varje dag som går blir jag allt mer rädd. Min rädsla ligger i första hand att det ska hända barnet något under förlossningen. Men också att jag inte kommer kunna ha kontroll när det plötsligt bara sätter igång. Helst vill jag ha igångsättning med ett snittlöfte ifall jag skulle känna att jag inte orkar. Men jag behöver ha ett datum att fokusera mot då jag verkligen vet att det kommer igång.
    Ett datum är nog svårt att få eftersom de helst vill sätta igång när det är moget annars riskerar det att bli en jobbigare förlossning. Men ofta kan man få ett datum när man börjar gå på kontroller för att se om du är mogen eller ej. Ddet är bara vid snitt man kan få ett datum, och beroende på vilket tid på året man föder kan det röra sig lite när det närmar sig.
  • mama90j
    Lilly Li skrev 2010-03-25 13:28:47 följande:
    Ett datum är nog svårt att få eftersom de helst vill sätta igång när det är moget annars riskerar det att bli en jobbigare förlossning. Men ofta kan man få ett datum när man börjar gå på kontroller för att se om du är mogen eller ej. Ddet är bara vid snitt man kan få ett datum, och beroende på vilket tid på året man föder kan det röra sig lite när det närmar sig.
    Okej då vet jag.
  • Lilly Li

Men jag fick ett datum för kontroller, och det var väldigt avslappnande att veta att de hade koll på mig! Då är ju risken väldigt liten att det sätter igång spontant!

• t h o w e

Jag har en planerad igångsättning inplanerad på tisdag 30/3 är beräknad till 9/4..

Jag ska ringa på morgonen på tisdag och höra hur mycket de har att göra på förlossningen, har de mycket så kommer jag få vänta till onsdagen.
    Men senast onsdag kommer jag bli igångsatt..

Jag har fått en planerad igångsättning beviljad pga tidigare jobbig förlossning.
    Så när jag kommer in så kommer de kolla hur de ska sätta igång mig dvs. kolla hur mogen jag är, sen kommer jag få en EDA satt och sen sätter de igång mig..

• gåsen82

Bara ett litet tips =) ställ inte in er för mycket på ett datum. Jag åkte in i onsdags för att titta tappen den var mogen men dom ville vänta 2 dagar tills den var mer mogen. Fick en mysig hinnsvepning. Alltså idag fredag ringde jag in på morgonen, det var fullt! Ring igen kl 13 fortfarande fullt ring tillbax kl 15. Det var fullt men dom tyckte jag skulle in ändå eftersom jag inte skulle missa epidralen. Men vem är sugen på att bli igångsatt på kvällen?? Brukar sova vid 20.00 så jag väntar tills imorgon bitti. Så imorgon bitti sätter dom igång mig =0 Är så nervös!!!! Så låser man fast sig på ett datum är risken att man inte sover natten till den dagen och inte orkar föda sen. Lycka till på er nu!!! Imorgon blir jag 3 barns mamma allt går som det ska.

• LillaFlingan

jag har gått på samtal hos en klara-bm (samma som aurora)..
    och enligt henne kan man INTE få eda förräns man gått över latensfasen????

jag är sjukt smärträdd och ville gärna ha eda på en gång om så gick..
    särskilt om jag blir igångsatt (och förloppet skulle då bli kortare eftersom jag spänner mig helt sjukt mycket annars).
    hade en jättejobbig första förlossning med igångsättning pga preeklampsi..

ska dit igen i början på april för att planera förlossningen.. får se hur det går :)
    funderar ärligt på att begära en igångsättning, och på så sätt slippa sitta hemma och våndas över smärtorna innan man får komma in (om det startar spontant).

• t h o w e
    LillaFlingan skrev 2010-03-26 19:06:35 följande:
    jag har gått på samtal hos en klara-bm (samma som aurora)..och enligt henne kan man INTE få eda förräns man gått över latensfasen????jag är sjukt smärträdd och ville gärna ha eda på en gång om så gick..särskilt om jag blir igångsatt (och förloppet skulle då bli kortare eftersom jag spänner mig helt sjukt mycket annars).hade en jättejobbig första förlossning med igångsättning pga preeklampsi..ska dit igen i början på april för att planera förlossningen.. får se hur det går :)funderar ärligt på att begära en igångsättning, och på så sätt slippa sitta hemma och våndas över smärtorna innan man får komma in (om det startar spontant).
    Jag fick prata med aurora en gång och sen fick jag komma till en överläkare på spec. mvc på KS.. Lennart Nordström, riktigt bra var han..

Jag hade också en jobbig förlossning med en igångsättning pga preeklampsi med första barnet..

Jag SKA få EDA innan de sätter igång mig för att de misslyckades med att sätta den 6 ggr förra förlossningen.. Till slut fick jag panik och hela min förlossning slutade i ett stort kaos..
  • t h o w e
    gåsen82 skrev 2010-03-26 18:53:56 följande:
    Bara ett litet tips =) ställ inte in er för mycket på ett datum. Jag åkte in i onsdags för att titta tappen den var mogen men dom ville vänta 2 dagar tills den var mer mogen. Fick en mysig hinnsvepning. Alltså idag fredag ringde jag in på morgonen, det var fullt! Ring igen kl 13 fortfarande fullt ring tillbax kl 15. Det var fullt men dom tyckte jag skulle in ändå eftersom jag inte skulle missa epidralen. Men vem är sugen på att bli igångsatt på kvällen?? Brukar sova vid 20.00 så jag väntar tills imorgon bitti. Så imorgon bitti sätter dom igång mig =0 Är så nervös!!!! Så låser man fast sig på ett datum är risken att man inte sover natten till den dagen och inte orkar föda sen. Lycka till på er nu!!! Imorgon blir jag 3 barns mamma allt går som det ska.
    Jag kommer bli igångsatt oavsett hur mogen jag är.
    Är jag inte mogen kommer jag få gel och är jag halvmogen får jag en bardkateter och är jag mogen och öppen tar de hinnorna..

Jag kommer få en igångsättning antingen den 30/3 eller 31/3.
    Då på morgonen för att den bästa narkosläkaren ska vara där och
    kunna ge mig EDA innan de sätter igång mig..

De står skrivet i min journal..
    Så jag hoppas de håller vad de har lovat..
  • Pishi

Jag har fått ett datum för att kolla om tappen är redo. Det är den 29/4 och BF är 1/5. Aurora BM trodde inte det är så sannolikt att man blir igångsatt just det datumet då det är sällan tappen är redo men jag tycker det borde vara rätt så redo när det är så nära BF!
    Jag har haft en helvetes foglossning och till råga på att så ramlade jag och skadade bäckenet för nån vecka sen. Så jag bara är gråtfärdig större delen av tiden av smärta. Jag måste ta starka värktabletter också för att kunna sova på nätterna.

Jag har tänkt höra av mig till gyn läkare och be och få en tidigare tid för jag står verkligen inte ut med det här mer. Menfrågan är hur mycket tidigare kan de sätta igång en? Om det är bara ett par dagar tidigare är det ens nån idé att be och få nytt datum?

Är så ledsen och så känner jag mig dum som vill ha bebisen ute tidigare än beräknat. Vill bara att de här veckorna ska gå!

• arrro

Jag blev igångsatt för andra gången nu i veckan. Två dubbla doser med minprostin på fre 19/3 hände inget fick åka hem på lörd middag. Kom tillbaka måndag morgon,och fick en dos till, sen fick jag en bardkateter som ska ramla ut när man är öppen 3cm. Den fick dom plocka ut kl tolv på natten hade inte hänt så mycket. Tisdag middag kunde dom komma åt och ta vattnet efter några jobbiga försök. Sen gick allt fort och mycket bra. Kl 17.10 kom våran son. Kul att få vara med om en bra förlossning, för min första var en mardröm. Övertid 42+6,stort barn,sugklocka,störtblödning efter förlossning,infektion mm.

• Gullunge08

Vill inte skrämmas men fick ett datum att planera igångsättning och kolla om livmoderstappen var mogen men förlossningen startade av sig själv natten innan och samma morgon vi skulle dit var han ute. Förlossningen gick jätte bra och dom gick ändå efter förslossningsplanen så det blev bra ändå.

• gåsen82

Fick min prins i lördags med en igångsättning, något jag verkligen kan rekomendera. Tappen mognar olika på alla, man kan alltså inte säga det innan. Den mognar fortare på en omföderska. Min Aurora barnmorska var riktigt tydlig med att man absolut inte skulle sättas igång om man inte r mogen för det!!! Det blir bara tokigt då! Något dom kan göra för att skynda på det hela är en hinnsvepning, men det är bäst om en dukig läkare tittar tappen och kan säga att det Max är ett par dagar kvar tills du har en mogen tapp och därefter ge dig en hinnsvepning. Lycka till alla nu! Det kommer gå kanon bra för er =)

• Pishi

gåsen82, Grattis! Vad härligt!
    Skönt att du är nöjd och det har gått bra.

• gellis

jag sa rakt av att jag ville inte gå på kontroller för att kolla hur mogen jag var och sa att jag var beredd på en jobbig lång igångsättning. jag fick en tid 10 dagar innan bf för igångsättning, men pga att jag har fått hf även denna gån så fick vi det flyttat till 15 dagar innan bf. förra gången var jag så omogen man kunde bli vid igångsättningen, fick en jätte snabb förlossnings när den väl satte igång. samt väldigt lite blodförlust och inga stygn, så det är inte alltid det blir tokigt.

• Mayko

När det gäller EDA så brukar rutinen vara så att ska den sättas innan kvinnan är öppen 4 cm måste beslutet tas av ansvarig läkare, annars kan barnmorskan ringa direkt till narkosen. Så det är mest en rutinfråga. Att sätta EDAn, dvs peta dit slangen kan man göra när man vill t ex innan igångsättningen, sen kan man avvakta med att ge läkemedel tills det bedöms som lämpligt. Fördelen med att ha satt EDAn är att då slippe man försöka sticka på ngn som är rädd, smärtpåverkad och kanske ha svårt att ligga still. Men i många fall vet man ju inte om man vill ha en EDA innan förlossningen startat och dessutom är det ju förknippat med komplikationsrisker så därför sätts den ju inte automatiskt på alla som kommer in till förlossningen.

Mayko
  • SchumiFerrari

jag fick planerad igånsättning 1 vecka innan bf. Var öppen typ 2 cm när jag fick första tabletten. Vet inte hur mogen jag var. Första tabletten 10.30, andra 16.30 sonen 19.09. gick från 2 cm till sonen ute på 2.5 timme...

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • Pishi

SchumiFerrari, det låter fantastiskt! Var det ditt första barn?

Jag hade verkningslösa värkar under 3 dygn och var öppen 3cm när de till slut gjorde hål i hinnan på fjärde dagen. De gjorde det kl. 10:30, värkarna blev starkare direkt och så kom min son kl. 19:12. Så det gick rätt så snabbt det med. Behövde inga tabletter eller dropp heller.

Hoppas att det går lika smidigt denna gång. Jag vill verkligen slippa 4 dagars plågan denna gång.

• SchumiFerrari
    Pishi skrev 2010-03-31 13:07:55 följande:
    SchumiFerrari, det låter fantastiskt! Var det ditt första barn?Jag hade verkningslösa värkar under 3 dygn och var öppen 3cm när de till slut gjorde hål i hinnan på fjärde dagen. De gjorde det kl. 10:30, värkarna blev starkare direkt och så kom min son kl. 19:12. Så det gick rätt så snabbt det med. Behövde inga tabletter eller dropp heller.Hoppas att det går lika smidigt denna gång. Jag vill verkligen slippa 4 dagars plågan denna gång.
    andra barnet
    Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • t h o w e

Igår åkte jag in vid 12 för att sättas igång.
    Blev undersökt vid 14.40 då konstaterades att
    jag var öppen 2 cm och livmodertappen var det 1 cm kvar av..
    Så jag blev igångsatt genom att de tog på hål på hinnorna.

Klockan 17 var jag öppen 3 cm och bara en liten liten bit kvar av tappen,
    började även få värkar..

Vid 20.30 var jag öppen 10 cm och vid 21.33 är dottern född!
    =)

• Pishi

t h o w e, Stort Grattis!! Vad roligt och så skönt att det gick så bra och snabbt! Kram

Svar på tråden Kan man få planerad igångsättning?