• Rosa Helena

Hade ni blivit sura?

Måste fråga hur du hade reagerat på detta:

Mitt yngsta barn fyller år i dagarna och jag har för ca 6 veckor sen hittat en jättebra present till honom.
    Därför när vi var iväg och handlade de andra småpresenterna som vi skulle ge " för att det är roligt med fler paket" så köpte vi inget märkvärdigt eftersom vi redan hade en bra större present utsedd också.

I helgen så frågade svärmor min man om vi hade köpt den än, "nä svarar han , men vi ska" och jag har innan också berättat att jag tänker köpa den.
    Då åker HON och köper den! Från henne och farfar.
    Vad fan alltså, snacka om att köra över någon. Jag blev förbannad på detta o sa till mannen att detta fick han ordna, den hade ju jag tänkt köpa. Varpå hennes idé var att ja då fick vi köpa ngt annat som hon kunde ge och så kunde vi "byta".
    Snacka om att göra det enkelt för sig, så hon slipper leta paket.

Jag blev arg, ledsen och känner mig faktiskt totalt överkörd av henne för detta.
    Varför frågade hon då om vi skulle köpa den om hon sket i vilket?
    Hur hade du reagerat?

• Svar på tråden Hade ni blivit sura?
  • puss
    oväntatväntatgravid skrev 2010-01-29 12:16:37 följande:
    Jag tror inte att svärmodern åkte och köpte presenten för att göra familjen en god tjänst. Du får gärna tro det om du vill.
    ja, det ligger mig närmast till hands, men vi är alla olika.
    Jag tycker bara att familjen är så viktig att sådana dumheter inte ska förekomma om man vill ha kvar den goda relationen.
    inte så bra at kalla folk för "äckliga" när de kommer med presenter då. eller?
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss
    Bara för att du inte behöver ha en bra relation till dina svärföräldrar utan står ut med att "hålla skenet uppe" för att kunna kalla det en bra relation så betyder inte det att det är så alla vill ha det.
    och var försiktig, du har ingen som helst aning om vad jag har för relation till mina svärisar.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Flickanx2

Jag har inte lästa alla svaren utan bara skummat igenom.. Ärligt talat så tycker jag inte det var så farligt. Svärmor kanske bara ville vara snäll och "hjälpa till" genom att köpa den där presenten. Hon försökte ju att "rätta till" det hela genom att byta presenter med varandra. Kanske lite klumpigt men det kan ju vara så att hon bara försöker vara snäll. Alla människor har inte den gåvan att förstå när man trampar lita för mycket på tårna, om ni förstår hur jag menar. Att hon gör det lätt för sig genom att säga att ni ska köpa något annat och sedan byta... Men du, du skulle ju iallafall iväg och köpa den ena presenten, så varför inte bara köpa en annan och sedan byta? Du kan ju alltid köpa något knäppt om du vill;) Fast det är klart. Den enda som förlorar på det är ju den som får presenten...alltså barnet. Nä, jag tror inte du ska bry dig så mycket. Om det händer igen får du prata med svärmor och förklara hur du tar det när hon gör så.

128
  • Svala

Ja, jag hade nog blivit ganska sur.
    Men hon tänkte

Men jag är inte långsint så jag skulle köpa något annat och vara glad för att mitt barn får 2 fina presenter.
    I vår familj brukar vi försöka tipsa varandra om bra julklappar/födelsedagspresenter så då kan man ju alltid försöka ha lite tips på lager, så slipper man problemet nästa gång det vankas födelsedag.

• Vattenpussen

Hej!
    Jag hade nog blivit rätt småförbannad, jag också! Jag hade helt enkelt köpt den också men gett den till barnen innan svärmor (vi brukar ha fika på säng med paket på fördelsedagsmorgonen). Och så sagt: nej  men åååååå så synd att ni köpte samma sak... då får ni byta den till nåt annat! :o) Hade jag gjort!

• Rosa Helena

oväntatväntatgravid : jag tycker dina inlägg är härliga!
    De är fulla av liv och glöd och jag tror du förstår varför jag blev förbaska. ( även om jag inte riktigt skriver under på äcklig )

MrsMia skrev 2010-01-29 12:09:09 följande:
    Nej, man ska inte ta all skit man upplever att man får bara för att relationen ska fungera, men man kan välja sina strider, sina tillfällen och vara lite smidig.Man måste anstränga sig lite för att förstå varför svärmor gör som hon gör; fråga henne! Det behöver inte bli så laddat. Kanske ser hon det inte alls som du, och kan inte för sitt liv förstå varför du är negativt inställd till henne. Alla har ju tyvärr inte den bästa självinsikten. Kom ihåg att man som mamma har en jäkla makt över hur och när farmor (och även mormor) får träffa sitt barnbarn, så nog har väl då även svärmor motivation att hålla sig väl med dig. Jag tror att det har blivit ett missförstånd i ts fall.
    Jag tycker detta är ett klokt inlägg även om jag inte delar din uppfattning om missförstånd. Men jag förstår lite hur du menar.
    Och ja, det där med att hon borde faktiskt vara motiverad att hålla sig väl med mig kan jag också tycka. har faktiskt en gång tidigare när hon fick en rejäl flipp hållt barnen hemma , ända tills hon fick krypa till korset och komma hem till oss.
    (Näe, det var inte alls elakt av mig..)

• lövet2

Det där har hänt oss massor av gånger med mina föräldrar, och jag suckar lika mycket varje gång. Men jag känner dem förstås väl, så jag vet var problemet sitter: mamma hör dåligt men vägrar att erkänna det. Därför ser hon alltid ut som om hon uppfattar precis vad man säger, fast hon bara hört hälften. Pappa å andra sidan lyssnar inte. Han nickar och hummar med, medan han funderar på något med hans senaste projekt. Efteråt vet de att vi pratat om någonting som vårt barn ska få i present, och de är sååå tacksamma över att vi gett dem ett så bra tips!

• KlasStures mamma

Har bara läst ts.
    Jag hade oxå blivit riktigt sur! Svärmor hade fått höra ett och annat kan jag ju säga!

• mia83

jag hade blivit sur.. men jag har också väldigt lätt för att bli det. prata med henne, hon kanske inte alls menade att sno er ide?

• fia eklof

jag skulle nog köpa det jag tänk och sen får pappa prata med svärmor och säga att hon får byta sin present. Även om hon inte mena illa så vill jag inte att nån ska klampa över mej när de gäller mitt barn. Jag tycker faktiskt det är fult gjort!
    vill du ge den saken ska du självklart få göra de!

Svar på tråden Hade ni blivit sura?