• Anonym

Sitter fast i ett straightförhållande

Jag sitter fast! Vet inte hur jag ska komma loss. Jag vågar inte ta steget att göra slut med min sambo. Vi har gemensamt boende, hyresrätt dock, så det är väl lite enklare. Vi har ett lån tillsammans, så där kruxar det lite.

Har aldrig riktigt kunnat prata med min sambo på det sätt jag tycker att man borde kunna göra i ett förhållande. Har altid varit så att jag måste fråga och fråga för att få ut ord ur hans mun. Sen så helt sonika så svarar han inte på när jag pratar, känns inte som att han lyssnar alls.

Sen då, vad ska jag säga för anledning till att jag vill göra slut? Jag vill verkligen inte berätta för honom att jag tror att jag är bi/lesbisk, speciellt inte i en situation därjag gör slut med honom. Vill inte att hela världen ska få veta, speciellt inte innan jag riktigt vet.

Råd och tips efterfrågas.

• Svar på tråden Sitter fast i ett straightförhållande
  • Cat3
    Anonym skrev 2010-01-29 18:38:29 följande:
    Jag sitter fast! Vet inte hur jag ska komma loss. Jag vågar inte ta steget att göra slut med min sambo. Vi har gemensamt boende, hyresrätt dock, så det är väl lite enklare. Vi har ett lån tillsammans, så där kruxar det lite. Har aldrig riktigt kunnat prata med min sambo på det sätt jag tycker att man borde kunna göra i ett förhållande. Har altid varit så att jag måste fråga och fråga för att få ut ord ur hans mun. Sen så helt sonika så svarar han inte på när jag pratar, känns inte som att han lyssnar alls.Sen då, vad ska jag säga för anledning till att jag vill göra slut? Jag vill verkligen inte berätta för honom att jag tror att jag är bi/lesbisk, speciellt inte i en situation därjag gör slut med honom. Vill inte att hela världen ska få veta, speciellt inte innan jag riktigt vet.Råd och tips efterfrågas.
    Kan väl inte ge några råd egentligen med undantag för när det gäller lånet. Det borde nog inte vara några problem att dela. Prata med banken.
  • BigDaddy

I mina öron låter det som du är missnöjd med förhållandet. Att du dessutom är osäker på din sexuella identitet kan tyckas vara komplicerande. Men jag tycker du ska hålla i sär de två sakerna. Du vill inte tugga bäver bara för att han inte lyssnar på dig. Om du inte älskar honom längre och vill finna dig själv så ser jag ingen anledning till att ni fortsätter ert förhållande. Ta steget och gör slut. Lånet är administrativt och löser sig. 

• Anonym
    BigDaddy skrev 2010-01-29 18:46:59 följande:
    I mina öron låter det som du är missnöjd med förhållandet. Att du dessutom är osäker på din sexuella identitet kan tyckas vara komplicerande. Men jag tycker du ska hålla i sär de två sakerna. Du vill inte tugga bäver bara för att han inte lyssnar på dig. Om du inte älskar honom längre och vill finna dig själv så ser jag ingen anledning till att ni fortsätter ert förhållande. Ta steget och gör slut. Lånet är administrativt och löser sig. 
    Mm, lånet läser sig säkert. Inte säkert att det blir så mycket kvar heller. En stor del av låner bygger nämligen på en bil, vilken vi borde kunna sälja och betala av en hel del.

Sen till kruxet. Jag gör ju slut eftersom jag tror jag vill ha tjejer, men det vill jag ju inte säga till honom. Jag kan ju såklart säga att jag inte är kär längre. Hur gör man slut? Vad säger man för att såra minst? ska man vara helt uppriktig?
  • Anonym (b)

Var ärlig o försök förklara vad du känner!
    Många gånger kan sanningen vara mer njutfull än man kan önska sig!

• Anonym
    Anonym (b) skrev 2010-01-29 22:12:49 följande:
    Var ärlig o försök förklara vad du känner! Många gånger kan sanningen vara mer njutfull än man kan önska sig!
    Jag har väldigt svårt astt tro att min sanning kommer att vara njutbar för varken min situation eller hans i det fallet.

+ att jag ju inte vet vad jag vill. Jag känner inte behovet att "komma ut" bara för att jag själv insett mina känslor. Jag vill gärna träffa någon underbar människa, bli kär, och DÅ kan jag isf berätta glatt och vitt om mina känslor för denna människa. Men mina personliga tankar vill jag inte dela vitt och bredd till alla som eventuellt kommer att bli ett riktigt smaskigt skvallerämne.
  • BigDaddy
    Anonym skrev 2010-01-29 21:23:05 följande:
    Mm, lånet läser sig säkert. Inte säkert att det blir så mycket kvar heller. En stor del av låner bygger nämligen på en bil, vilken vi borde kunna sälja och betala av en hel del. Sen till kruxet. Jag gör ju slut eftersom jag tror jag vill ha tjejer, men det vill jag ju inte säga till honom. Jag kan ju såklart säga att jag inte är kär längre. Hur gör man slut? Vad säger man för att såra minst? ska man vara helt uppriktig?
    Jag hoppas att du inte gör slut för att du tror något. Man vet när man inte älskar någon längre och då är det bättre att gå vidare och inte leva som om man gjorde det. Det är skadligt för alla inblandade. I alla fall enligt min övertygelse. Att din osäkra sexuella identitet kommit in i sammanhanget är bedrövligt då det är en helt separat fråga. Du älskar inte din kille längre. Det är det enda som har någon relevans. Varför du inte älskar honom längre har säkert massor med förklaringar där din osäkra sexidentitet är en av dem. Man vaknar inte en dag och vill rensa andra damers rabatter. Det är något som funnits hos dig säkert sen puberteten. Men du kanske är mogen för att ta steget ut nu. Oavsett, så tycker inte jag du ska blanda in det i att göra slut med din kille. Man gör slut för att man inte älskar varandra längre (i alla fall inte på "det" sättet). Det är anledningen till att det är slut. Eller skulle stanna med honom (och älska honom) om han bytte kön? 
  • Louise Hbg

att vara ärlig och säga att de där rätta känslona tyvär inte finns kvar längre trotts att personen ären fantastisk sambo saknas det.

• Memnok77

Håller med louise här ovan. Varför skall detta skilja sig från att göra slut på ett vanligt förhållande. Det är väl bara att säga att du inte älskar honom längre?

Du behöver inte förklara det mer än så: Jag älskar dig inte, nej det finns ingen annan, jag känner bara att jag inte vill vara tillsammans med dig längre.

Rakt och ärligt.

• Emastar

Jag befann mej i en liknande situation för några år sen. Då var jag tillsammans med en kille, men det senaste året hade väl inte vart nåt direkt förhållande. Utan det var mest praktiskt att bo ihop, slutade med att han skickade ett sms en kväll när jag jobbade. Dvs, han gjorde slut på sms, jag och hunden skulle vara ute ur det gemensamma boendet kommande helg.. Jag hade haft det i tankarna länge att flytta ut men inte tagit tag idet.
    jag bytte adress och insåg att det var nåt jag bnorde ha gjort för längesen, för första ggr kände jag riktigt efter vad JAG ville leva för liv.  Och som jag länge hade känt så var inte killar min grej...  Jag blev efter några månader tillsammans med min bästa vän som är en tjej. Och vi håller fortfarande ihop som ett par...

Stå på dej!! Och gör saker för att DU vill. Du behöver inte berätta för din nuvarande sambo att du tror  att du itne är straight, säg bara att dina känslor gör han inte finns där längre.. För det är väl ändå en del av sanningen??

Lycka till !!

• jfsebastian
    BigDaddy skrev 2010-01-30 17:44:46 följande:
    Jag hoppas att du inte gör slut för att du tror något. Man vet när man inte älskar någon längre och då är det bättre att gå vidare och inte leva som om man gjorde det. Det är skadligt för alla inblandade. I alla fall enligt min övertygelse. Att din osäkra sexuella identitet kommit in i sammanhanget är bedrövligt då det är en helt separat fråga. Du älskar inte din kille längre. Det är det enda som har någon relevans. Varför du inte älskar honom längre har säkert massor med förklaringar där din osäkra sexidentitet är en av dem. Man vaknar inte en dag och vill rensa andra damers rabatter. Det är något som funnits hos dig säkert sen puberteten. Men du kanske är mogen för att ta steget ut nu. Oavsett, så tycker inte jag du ska blanda in det i att göra slut med din kille. Man gör slut för att man inte älskar varandra längre (i alla fall inte på "det" sättet). Det är anledningen till att det är slut. Eller skulle stanna med honom (och älska honom) om han bytte kön? 
    Håller med.
    Olika frågor.
    Gör slut med skälet att du inte älskar honom längre, vilket är sanningen.
    Vad du gör av ditt liv efter honom har han inte med att göra.
    När du sedan varit med någon tjej så kan du komma ut när ni/du är redo för det.
    Verkar knasigt att komma ut som lesbisk när man inte varit med någon tjej ännu utan tror att det är så.
Svar på tråden Sitter fast i ett straightförhållande