• Mandarina

    Är det bra/positivt att ha åsikter?

    Är det bra/positivt att ha åsikter? Och på vilket sätt är det bra? Innebär det att man vet vem man är och vart man står?

    Berätta och utveckla gärna själv!

  • Svar på tråden Är det bra/positivt att ha åsikter?
  • Mr Klister

    Cogito ergo sum. Åsikter är helt oundvikligt.
    Åsikten som företeelse är tämligen värdeneutral, det är olika personers bedömning av åsikten som avgör om det är en positiv eller negativ åsikt.

    Jag kan ju tycka att nynazistens åsikter om judar är dålig medan bröderna i den lokala ariska föreningen tycker att de är fina fisken.

    Åsikter har vi, har alltid haft och kommer alltid att ha. Den som vill växa som människa gör gott i att stöta och blöta sina och andras åsikter mot varandra så att så många perspektiv och tankar som möjligt kommer fram.

    Generellt, oreflekterat, onyanserat tyckande är just det men kan bli problematiskt när det bereds en arena. Ofta är ju åsikter och tankar som förs fram i medier förbluffande dåligt underbyggda. Då blir åsikter dåliga, när de träffar folk som inte själva tycker att tänkande är särdeles stimulerande. Det kan å andra sidan bli ett gott stoff för den tänkande människan eftersom det kan ge upphov till ytterligare en volta i hjärnans vindlingar.

  • Rödnäbba

    Att ha åsikter är lite utav människans uppgift här i världen.

  • idiblon yes

    Ja, jag antar det.

    Dock borde man kanske i högre utsträckning "förtjäna" sin åsikt och inte bara skapa en åsikt grundad på en massa lösa fakta. Det är bättre att folk inte tycker något än att de tycker helt jävla käpprätt fel... Med det menar jag att slutledningsförmågan saknas.

    Men det är ju bara min åsikt, och den är såklart rätt.

  • Mandarina
    idiblon yes skrev 2010-04-04 18:17:54 följande:
    Ja, jag antar det.Dock borde man kanske i högre utsträckning "förtjäna" sin åsikt och inte bara skapa en åsikt grundad på en massa lösa fakta. Det är bättre att folk inte tycker något än att de tycker helt jävla käpprätt fel... Med det menar jag att slutledningsförmågan saknas.Men det är ju bara min åsikt, och den är såklart rätt.
    Fast handlar inte just åsikter om vad man själv tycker, tror och tänker? Annars skulle jag snarare vilja kalla det för fakta. Jag tycker det är skillnad mot att ha fakta och att ha personliga åsikter. Mina personliga åsikter bygger mera på personlig erfarnhet och mera min egen "teori" utifrån mina kunskaper, erfarenheter - alltså mera på min känsla utifrån vad som kommer  ifrån mig själv....
  • idiblon yes
    Gulletroll skrev 2010-04-06 17:58:30 följande:
    Fast handlar inte just åsikter om vad man själv tycker, tror och tänker? Annars skulle jag snarare vilja kalla det för fakta. Jag tycker det är skillnad mot att ha fakta och att ha personliga åsikter. Mina personliga åsikter bygger mera på personlig erfarnhet och mera min egen "teori" utifrån mina kunskaper, erfarenheter - alltså mera på min känsla utifrån vad som kommer  ifrån mig själv....
    Ja, men jag kan ta ett exempel, tror jag. Såhär, om en person får höra ett brott där en invandrare är förövaren, och därmed bestämmer sig för att alla invandrare är idioter och därför tänker rösta på SD så tycker jag inte att den "förtjänat" sig fram till sin åsikt.

    Om personen upprepade gånger hör om, råkar ut för, besväras av, blir utsatt, får höra om andra som blir utsatta av invandrare (även om det bara är hörsägen) och då blir smått främlingsfientlig och börjar sympatisera något mer med SD-politik, så har den personen ändå "förtjänat" åsikten "mer"...

    Även om jag inte håller med om någon av åsikterna, liksom? Fattar du hur jag menar?
  • Mandarina
    idiblon yes skrev 2010-04-06 18:09:37 följande:
    Ja, men jag kan ta ett exempel, tror jag. Såhär, om en person får höra ett brott där en invandrare är förövaren, och därmed bestämmer sig för att alla invandrare är idioter och därför tänker rösta på SD så tycker jag inte att den "förtjänat" sig fram till sin åsikt.Om personen upprepade gånger hör om, råkar ut för, besväras av, blir utsatt, får höra om andra som blir utsatta av invandrare (även om det bara är hörsägen) och då blir smått främlingsfientlig och börjar sympatisera något mer med SD-politik, så har den personen ändå "förtjänat" åsikten "mer"...Även om jag inte håller med om någon av åsikterna, liksom? Fattar du hur jag menar?
    Jo jag förstår absolut vad du menar

    Det första exemplet är ju bara ett exempel på en person som inte kan tänka själv. Som är väldigt trångsynt och inskränkt och egentligen inte besitter så mycket kunskap om att den inte bör skaffa sig en åsikt / dömma folk så grovt bara genom att den råkat höra något som den inte vet är sant eller ej.
    Om jag hade hört den åsikten så hade jag ju bara tyckt personen ifråga är blåst och inte kan tänka själv, och jag hade inte direkt tagit den så seriöst utan mest tyckt synd om h*n.
    Stackars barn som har såna föräldrar, som inte kan tänka längre än nästan räcker

    En vetttig person tänker längre än så....

    Om du förstår hur jag menar.
  • idiblon yes
    Gulletroll skrev 2010-04-06 18:14:52 följande:
    Jo jag förstår absolut vad du menar Det första exemplet är ju bara ett exempel på en person som inte kan tänka själv. Som är väldigt trångsynt och inskränkt och egentligen inte besitter så mycket kunskap om att den inte bör skaffa sig en åsikt / dömma folk så grovt bara genom att den råkat höra något som den inte vet är sant eller ej. Om jag hade hört den åsikten så hade jag ju bara tyckt personen ifråga är blåst och inte kan tänka själv, och jag hade inte direkt tagit den så seriöst utan mest tyckt synd om h*n. Stackars barn som har såna föräldrar, som inte kan tänka längre än nästan räcker En vetttig person tänker längre än så.... Om du förstår hur jag menar.
    Jag förstår. Därför kan det ju vara negativt att ha åsikter också... Fast det beror ju på om vi hade räknat det som en "riktig" åsikt. Men det får man ju inte säga.
  • Eisa

    Nej man behöver absolut inte ha åsikter för att veta vem man är osv.

    Jag har inga åsikter alls egentligen för man kan alltid se saker från två håll så hur ska man nånsin kunna bestämma sig?

  • Eisa

    Kan säga att jag är känd för att vara hon som velar "å ena sidan å andra sidan" och folk blir less på mig eftersom jag inte kan komma med raka svar.

  • Mandarina
    Eisa skrev 2010-04-06 18:21:50 följande:
    Nej man behöver absolut inte ha åsikter för att veta vem man är osv.Jag har inga åsikter alls egentligen för man kan alltid se saker från två håll så hur ska man nånsin kunna bestämma sig?
    Jag tycker du har fullt med åsikter. Du e väl den personen på fl som e bland "top ten" på att lägga kommentarer - det måste väl tyda på att du har åsikter?
    Iallafall förr i tiden gjorde du det.
    Jag tycker du har åsikter, och ofta väldigt bra och intressant och tänkvärda åsikter - basåattduvet
  • idiblon yes
    Eisa skrev 2010-04-06 18:21:50 följande:
    Nej man behöver absolut inte ha åsikter för att veta vem man är osv. Jag har inga åsikter alls egentligen för man kan alltid se saker från två håll så hur ska man nånsin kunna bestämma sig?
    Very true.
    Eisa skrev 2010-04-06 18:22:45 följande:
    Kan säga att jag är känd för att vara hon som velar "å ena sidan å andra sidan" och folk blir less på mig eftersom jag inte kan komma med raka svar.
    Samma här.

    Fast när det gäller vissa saker så kan jag nog ha åsikter. Som att jag tycker det är trögt att basera åsikter på ingenting...
  • Mandarina
    idiblon yes skrev 2010-04-06 18:34:12 följande:
    Very true. Samma här.Fast när det gäller vissa saker så kan jag nog ha åsikter. Som att jag tycker det är trögt att basera åsikter på ingenting...
    Jag har fått för mig att du Idiblon och du Eisa har många och rätt så starka åsikter IRL. Typ att ni är den som gärna tar plats i en grupp och syns och gärna säger er åsikt....det intrycket får man av er på fl.

    Fast när jag tänker efter så kanske det bara är så på nätet/fl. Och att det IRL är lite tvärtom. Att ni kanske inte tar så stor plats o inte pratar så mycket - kan det stämma?
  • idiblon yes
    Gulletroll skrev 2010-04-06 18:37:05 följande:
    Jag har fått för mig att du Idiblon och du Eisa har många och rätt så starka åsikter IRL. Typ att ni är den som gärna tar plats i en grupp och syns och gärna säger er åsikt....det intrycket får man av er på fl. Fast när jag tänker efter så kanske det bara är så på nätet/fl. Och att det IRL är lite tvärtom. Att ni kanske inte tar så stor plats o inte pratar så mycket - kan det stämma?
    Nätet är väldigt annorlunda än irl. Här kan man tex dra extra hårt åt ett håll, bara för att få fram poänger, tex. För att få folk att tänka lite annorlunda. Det är faktiskt väldigt sällan jag verkligen tycker något, och när jag får för mig att jag tycker något så är jag ändå snabbt väldigt benägen att ändra mig eller ställa mig mitt emellan två åsikter igen istället. Fördelen är väl att motstridiga resonemang båda kan utvecklas...

    I don't know.

    Irl är jag egentligen likadan, men det skulle ta evigheter att få folk att snöa in i diskussioner så det är mycket därför jag är socialfobisk.

    Det tar för fan en timme för mig att bestämma vilken pizza jag ska beställa!
Svar på tråden Är det bra/positivt att ha åsikter?