• ThomasKBA

Mat för hund & hur ofta

Hej nyfiken på hur ofta ni ger eran hund mat, samt hur mycket

Skriv gärna vad för ras och hur mycket hunden väger.

/Thomas

• Svar på tråden Mat för hund & hur ofta
  • hannis

Alla mina 4 hundar äter 2 gånger om dagen.

Labradortik 4 år. Äter 5 dl/dag, högenergifoder. Väger 24 kg.
    Labradortik 1 år. Äter 6 dl/dag, högenergifoder. Väger 23 kg.
    Settertik 12 år. Äter 6 dl/dag, dietfoder. Väger 27 kg.
    Settertik 8 år. Äter 5 dl/dag, normalfoder. Väger 29 kg.

Alla hundarna får förutom maten belöningsgodis och färska ben dagligen.

• vargaa
    LillTussa skrev 2010-02-03 13:03:19 följande:
    Skulle kunna ha det till min unghund då han inte är så matfrisk men gammtanten skulle nog äta ihjäl sig. Hon äter alltid, även när hon inte får mat..
    Såklart finns det ju undantag men jag tror att de flesta hundar kan ha fri tillgång om de mår bra och aktiveras som de ska. :)
  • Yatzytjejen

Jack Russelltik 6 år 8,5 kg: Morgon 3/4 dl torrfoder (Standardt Vild Hjort)
                                            Kväll 85 g kött, 40 g grönsaker + tillskott

Wachteltik 4 år 20 kg: Morgon 2 dl torrfoder (Standardt Extra)
                                     Kväll 200 g kött, tillskott och 2 dl torrfoder (som ovan)

Wachteltik 1 år 23 kg: Morgon 2 dl torrfoder (Standardt Extra)
                                     Kväll 230 g kött, 100 g grönsaker + tillskott

• Skrållan71

Har en shih-tzu valp hane på snart 4månader och han äter 180g per dag av Pro Plan. Men han skulle Gärna äta mer haha

• Babysitter

Schäfer tik 24 kg (tunn och ska upp mer i vikt). Äter Doggy Proffesional Extra Aktiv, 10 dl morgon och 10 dl kväll. Ska börja ge 2 dl extra fördelat på ett extra mål.

• Venus från Milo
    nomina skrev 2010-02-02 23:40:05 följande:
    40g uppdelat på 3ggr /dagchihuahua 1.8kgdet är dock väääldigt sällan hon äter allt hon ska på en dag
    Haha. Jag läste 40 kg. {#lang_emotions_laughing} 

TS: Fri tillgång, dock max 2 dl per dag. Liten blandis.
  • ThomasKBA

Tack för alla svar

har gett 1 gång om dagen ca 7-8 dl, men har nu sakta byt till 2 gånger,

ger 3-4 dl varje gång, är en schäfer/rottis på 7 år..väger 40 kg

Önskar alla en Trevlig helg

/Thomas

• Baxxen

Har en jämthund, 2 ½ år gammal. Väger precis under 30 kg skulle jag gissa.

Äter Carrier Lamm och Ris, får 4-4½ dl / två ggr per dag. Totalt alltså 8-9 dl per dag.
    Under hösten blir det foderbyte till High-Energy då blir det 3-3½ dl /två ggr per dag + ofta lite extra foder under jaktdagarna.

• emmmm

Rottweiler hane, 4år på 50kg.
    7dl mat x2.

• MammaTillDomFinaste

oj, den svåraste frågan av alla!! haha. 
    Har en chinese crested naken hane, 4 år, 6,5 kilo.
    Chinese crested puff tik, 5 år, 4 kilo.
    Whippet hane, 1år, 16 kilo.

Mina hundar äter fodax, varje kaka ligger på ca 4-600gram. Det går ungefär 2 om dagen, 3 om de bara är tunna. Det delar jag först i 2 delar på ca 40/60% och sedan tar den den mindre biten å delar den på samma sätt 40/60. Ger de minsta till minsta hunden, mellan till den lite större, å största till whippet. Om jag tycker de ser mycket ut åt naken hanen, får whippeten mer då kinesen lägger på sej lättare. håller aldrig riktigt koll på hur mycket dom får, utan ger mat efter vad dom gjort och vilket hull dom är i. Dom utfodras 2ggr/dag. (haha, hundvakter hatar att mata mina hundar) 

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • aa5452

Hej ang din råga hur ofta man ger sin hund mat, min hund får mat 3 ggr om dagen och det är när vi varit ute och gått, ja tycker det fungerar bra, om det sen är rätt eller fel vet ja inte

• MeAngeleyes
    aa5452 skrev 2015-01-26 11:15:49 följande:

Hej ang din råga hur ofta man ger sin hund mat, min hund får mat 3 ggr om dagen och det är när vi varit ute och gått, ja tycker det fungerar bra, om det sen är rätt eller fel vet ja inte

Oj du ska akta så hunden inte får magomvridning (livsfarligt!) om du ger mat för nära inpå fysisk aktivitet! Det ska helst gå 1 1/2 timme emellan!

Mina får två ggr om dagen, retrieverblandis 30 kg får ca 3 dl/gång carrier performance då han lätt faller ur + extra B-vitaminer. Border collie får carrier original knappt 1 dl/gång just nu pga konvalecens och han inte får springa utan lugna koppelpromenader. Båda får näringsbelöning vid träning och tugg några ggr i veckan förutom fodret!
  • myy

Mellanpudeltik 7 år: 2ggr, sammanlagt ca 250g Priima NK eller  rått kött.

Mellanpudelhane 1 år: 2ggr, sammanlagt minst 300 g Priima NK eller rått kött.

Utöver detta tillkommer torrfoder till katt som godis, torkad vom, torkade, senor, oxhud  och vanliga ben. Ibland får de dubbel mängd mat om de börjar magra av eller har vandrat ett par mil.

• amia01

Här har vi fri tillgång till högenergi-torrfoder, och kompletterar några gånger i veckan med middagsrester, rått kött eller kylskåps-utrensning.
    Ibland är jag dessutom duktig och kokar egen hundmat på slaktrester, rotfrukter och gröt, vilket då portioneras ut en gång/dygn.
    Har en laika och en basset, som används till jakt under säsong. Dom äter normalt 1 gång/dygn av torrfodret, oftast på nätterna av någon anledning? Är båda normalviktiga och med bra kondition.
    Hade aldrig orkat med att mäta och portionera hundmat, utan trivs jättebra med fri tillgång. Som tur är så verkar det funka bra för hundarna också, och har gjort det även med de hundar jag haft tidigare.

Svar på tråden Mat för hund & hur ofta