• Dina

Pergotime efter missfall

Jag har fått pergotime som jag ska ta imorgon..
    Jag börjar me de direkt efter en missfallsblödning, är det någon mer som gjort det.
    Min läkare sa inget om det men blir ändå lite fundersam.
    Blöningen startade när jag skulle vara i v.12 men avstannat i v.4..

• Svar på tråden Pergotime efter missfall
  • Fosie

Jag blev gravid av Pergotime men fick missfall i v.8. De på vårdcentralen sa då att jag borde vänta till nästa mens, minst 1 månad, innan jag började med Pergotime igen. För att kroppen behöver tid på sig att ställa om sig för en ny graviditet. Jag hade inte velat börja med pergotime i samband med ett missfall, det känns som att risken för ett nytt då skulle vara högre, om kroppen inte har kommit i ordning.
    Men jag vet ju inte, din läkare är väl den som borde veta. Jag vet bara vad dom sa till mig...

• S1975

Jag fick rådet att vänta 1 mens mellan tidigt missfall och nytt försök att bli gravid.

• Cat79

Jag har fått samma direktiv som de andra som svarat dig. Kroppen behöver återhämta sig innan ny graviditet.

• Dina

Nu blir jag än mer fundersam, min läkare sa att de inte spelar någon roll, jag har tagit första tabletterna och får väl försöka o inte satsa på en graviditet denna månad utan köra på nästa..

• Fosie

Förstår att du blir fundersam om det är läkaren som sagt så till dig. Känns ju inte roligt att äta tabletterna men inte kunna försöka heller, det kostar ju även om det inte är så mycket. Men jag vet ju inte vad som händer om man blir gravid på en gång så...

• Maja1980

Vad är det för tabletter? Har aldrig hört talas om dem förut.

• Dina

De stimulerar o stärker ägglossningen..

De flesta läkare man har pratat med under åren säger ju ändå att kroppen själv blir gravid när den är redo så om den inte är redo så blir jag inte gravid.. Så egentligen är det väl bara o köra..

• Trollmamma till 4
    TS: Varför fick du Pergotime? Pergotime får man oftast om man inte har Äl eller har försökt länge trots egen Äl för att förstärka ägget..

Tycker det är konstigt att du fick Pergo direkt efter ett mf..

Hade ni försökt länge med att bli med barn?

Ska du få komma på Vul och kolla upp antal äggblåsor efter pergokuren?
  • Dina

Läkaren sa att vi skulle förstärka ägget och sedan skulle jag få något mera när jag väl blev gravid som skulle stärka slemhinnorna..

Jag ska på vul och kolla..

Det är många som får pergo trots egen äl och även efetr x antal missfall..
    Det funderar jag inte över..

Eftersom graviditeten avstannat i v.4 så va de nog därför jag kan köra direkt.. Det blir mest som en vanlig försenad mens.. Jág blödde mycket de två första dagarna sedan har det varis normalt.. Har slutat blöda idag på dag 6..

• Trollmamma till 4
    Dina skrev 2010-02-05 09:36:35 följande:
    Läkaren sa att vi skulle förstärka ägget och sedan skulle jag få något mera när jag väl blev gravid som skulle stärka slemhinnorna..Jag ska på vul och kolla..Det är många som får pergo trots egen äl och även efetr x antal missfall..Det funderar jag inte över..Eftersom graviditeten avstannat i v.4 så va de nog därför jag kan köra direkt.. Det blir mest som en vanlig försenad mens.. Jág blödde mycket de två första dagarna sedan har det varis normalt.. Har slutat blöda idag på dag 6..
    Jag äter Pergo trots egen Äl så det vet jag men att få pergo efter ett mf är inte vanligt..
    Det som förstärker slemhinnorna är proggisar..

Har ni flera mf i bagaget så kan jag förstå lite mer varför du får Pergo..

Hoppas ni får rätt hjälp nu
  • Dina

Jag har ingen aning om det är bra att äta pergo samma blödning som missfall men jag fick tabletterna och missfallet kunde lika gärna varit en mensblödning efetrsom de stannat i v.4.. Tror jag =)

Vi får väl se om de blir några ägg och om jag ens blir gravid nu, de är ju inte ens säkert..

• LillaMy3
    Dina skrev 2010-02-05 11:55:44 följande:
    Jag har ingen aning om det är bra att äta pergo samma blödning som missfall men jag fick tabletterna och missfallet kunde lika gärna varit en mensblödning efetrsom de stannat i v.4.. Tror jag =)Vi får väl se om de blir några ägg och om jag ens blir gravid nu, de är ju inte ens säkert..
    Lite nyfiken... Fick du äl efter kuren direkt efter mf? Är lite i samma sits nämligen.
  • Finmamma

Dina o lilla my, jag funderar på samma sak...

dina jag fick missfall igår i v 4+4 vilket är tidigt och kunde också varit en försenad mens.

blödde jätte mkt igår och idag liiite mindre. tror det kommer avta under kvällen och kanske fortsätta små blödda i 6-7 dagar precis som dig. väntar på tel samtal från gyn för att få reda på hur jag ska göra, dvs om jag ska köra igång igen med pergo el inte...

för min del e de egentligen ingen mening med att vänta till "nästa mens" eftersom jag aldrig får mens spontant utan endast efter äl (om jag inte blivit gravid förstås) el med ppiller.

DIna hur har det gått för dig???

• Dina

Finmamma: Det har gått bra, gravid efter  tredje mens och ska till läkaren imorgon och se hur allt ser ut, hoppas verkligen den lille vill stanna kvar denna gång..
    Så det är bara att köra på, hade dock väldigt tunna slemhinnor efter mf så ägget fäste inte men äl hade jag precis som vanligt..
    Lycka till!!

• Finmamma

oh va roligt för dig!!! hoppas att allt är bra med dig nu också!!

jag har avslutat min första pergokur efter mitt mf (väntade 1 mån innan jag började igen) kommer inte få äl denna mån eftersom jag inte får det av varje kur utan av varannan. kram

• LillaMy3
    Finmamma skrev 2010-06-23 23:14:00 följande:

oh va roligt för dig!!! hoppas att allt är bra med dig nu också!!

jag har avslutat min första pergokur efter mitt mf (väntade 1 mån innan jag började igen) kommer inte få äl denna mån eftersom jag inte får det av varje kur utan av varannan. kram

Hoppas kroppen inte har koll på vad den gjorde sist och att du får äl denna gång! Själv så blev det ingen bebis denna gång utan nu äter jag min femte pergokur (andra efter mf)
  • Finmamma

Lillamy....du hade rätt...min kropp måste ha glömt för jag fick äl trots att jag "egentligen" inte borde fått de!!

Tyvärr va jag så inburrad i att jag inte skulle få ngn äl att jag totalt missade den!! Hade enligt temp- och sekret metoden äl natten mellan mån och tis....vi hade sex i lördags :(

inga förhoppningar denna månaden...

• LillaMy3
    Finmamma skrev 2010-07-01 15:34:01 följande:
    Lillamy....du hade rätt...min kropp måste ha glömt för jag fick äl trots att jag "egentligen" inte borde fått de!!

Tyvärr va jag så inburrad i att jag inte skulle få ngn äl att jag totalt missade den!! Hade enligt temp- och sekret metoden äl natten mellan mån och tis....vi hade sex i lördags :(

inga förhoppningar denna månaden...
    Men de kan ju leva länge de små rackarna

Annars så hoppas vi kroppen är inne på en helt ny linje nu och du får äl varje gång!
  • Finmamma

ja det e sant i och för sig, men jag tror inte jag har sååån mega tur att det skulle vara så!

hoppas gör jag med, är så trött på att veta att varannan mån så blir det inget... 

Svar på tråden Pergotime efter missfall