• tilde72

Uträtta ärenden utan baby

Jag har fått en underbar liten tös på tre veckor. Nu är det så att jag är i behov av att uträtta en del ärenden på stan då inte hon kan följa med mig. Jag helammar henne. Fungerar det att hon kan vara hos farmor några timmar...?
    Min fråga till er är hur gör ni?

• Svar på tråden Uträtta ärenden utan baby
  • Vaniljkex
    augustisten skrev 2010-02-12 08:41:44 följande:
    För tidigt att pumpa ut är det inte... Min pojke kom sex veckor tidigt och jag pumpade ut från första dagen (eftersom han inte kunde suga själv utan sondades). Han vägdes, ammades vid bröstet, vägdes igen och  sondmatades var tredje timme. Hela proceduren med efterföljande pumpning tog över en timme. Sedan var det mindre än två timmar till det var dax igen. Naturligtvis kunde jag inte ta hela det ansvaret själv under de tre veckor vi låg inlagda - några mål per dag sondmatade pappan och ibland personal (eftersom det inte var möjligt för pappan att sova på neonatal hela tiden). Jag tror inte att vi människor är så känsliga att vi skadas i vårt fundament om vi separeras från vår primära anknytningsperson i några timmar. Jag är faktiskt helt övertygad om att det inte är så. Däremot tror jag att en person som känner ofrihet i sin situation - vilket man inte på något vis kan förutse innan man hamnat där - gör bäst om h*n gör något som gör att det känns bättre. Räcker det med att gå iväg i några timmar på egen hand tycker jag att man är oansvarig om man inte gör det, för en förlossningsdepresion vet jag kan leda till allvarliga anknytningsproblem.
    Nu var ju din situation lite speciell, men har rekommenderar man inte att pumpa forsta manaden (eller var det sex veckor?), utan att mjolkproduktionen ska bestammas enbart av bebisen till att borja med. Jag ar overtygad att det radet inte galler for bebisar som inte klarar av att suga sjalva, men det verkar ju TS bebis kunna. Finns det inte liknande rekommendationer i Sverige?
  • Anna i Hult

Varför kan man inte pumpa från början? Det "värsta" som kan hända är väl att man ökar mjölkproduktionen och får lite jobbigt med spända bröst ett tag pga av för stor produktion.

• resemamman
    Anna i Hult skrev 2010-02-13 00:19:37 följande:
    Varför kan man inte pumpa från början? Det "värsta" som kan hända är väl att man ökar mjölkproduktionen och får lite jobbigt med spända bröst ett tag pga av för stor produktion.
    Precis! Det värsta som händer är att man ökar produktionen och får lite spända bröst ett tag. Och det kan man få utan att pumpa oxå... Jag pumpade från att sonen var ca 2v. Gick utmärkt. Då kunde pappan mata och jag kunde lämna hemmet utan att lämna bebis utan mat. Gick utmärkt det oxå, min man är precis lika bra förälder som jag. Även mormor tog sonen en stund ibland. Även det utan några som helst problem. Att så kategoriskt utrycka att barnet får anknyningsproblem (som en del gör här i tråden) om MAMMAN lämnar en bebis några timmar tycker jag är urlöjligt!!
  • Vaniljkex
    Anna i Hult skrev 2010-02-13 00:19:37 följande:
    Minns inte skalet, faktiskt, mer an att det lat rimligt i mina oron nar de sade det till mig. Ska se om jag kan hitta det skriftligt nagonstans. Aterkommer i sa fall.
  • Jagsjälv

Att knyta an kan man göra jättebra utan att sitta i hop! Det handlar inte om det. Klart att du kan lämna den lilla. Annars hade vi oxå fått en kängurupåse på magen. Om det nu skulle varit meningen att vi skulle vara med vår bebis hela hela tiden.

• vittra
    Jagsjälv skrev 2010-02-13 19:10:42 följande:
    Att knyta an kan man göra jättebra utan att sitta i hop! Det handlar inte om det. Klart att du kan lämna den lilla. Annars hade vi oxå fått en kängurupåse på magen. Om det nu skulle varit meningen att vi skulle vara med vår bebis hela hela tiden.
    Komiskt... men har du helt missat den sk kängurumetoden?
    Trodde alla blev uppmuntrade till detta efter att barnet är fött...

Det är verkligen inte ett dugg onaturligt för människan att bete sig så, tvärtom är det fullt normalt och det behövs verkligen ingen känguruficka för det.. kängurun är väl inte enda djuret som bär sina ungar med sig hela tiden, eller hur?

Tycker ditt uttalande är mycket korttänkt och naivt...
  • Helene OSV
    Om det INTE var meningen att vi skulle bära våra barn jämt så hade de varit beytdligt mer utvecklade vid födseln!
    Alla ungar som blir lämnade snart efter födseln klarar sig hyffsat bra själva, alla djur som föder små "outvecklade" ungar tar hand om dem och lämnar dem inte mer än absolut nödvändigt.
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Jagsjälv

Oh ja! Jag är både naiv och korttänkt. Dessutom har jag läst många poäng i psykologi och pedagogik på universitet.
    Jag har inte läst så mkt zoologi tyvärr. Vilka djur bär sina ungar hela tiden? Giraffer, hästar?
    Nej, nu sjönk jag låååågt. Sorry! Men jag kunde bara inte låta bli!!!!
    Blir så trött på det här med anknytning. Det är så överdrivet att man inte ska kunna lämna sina barn en stund. 
    Nu ska jag titta på OS.

• vittra

namn, kul att du inte kommenterade ens något av det vi faktiskt skrev.
    Kängurumetoden har förövrigt inte ett dugg med zoologi att göra
    Men har du läst psykologi (?) så torde du ju i allra högsta grad ha hört talas om det, vilket gör mig mycket förvånad att du då ens tror att vi inte är skapta att vara nära våra barn...

Är du ens medveten om hur fruktansvärt outvecklat ett spädbarn egentligen är?

All världens poäng i psykologi kan iofs ändå inte få vissa människor att komma till insikt, så man ska väl kanske inte hoppas på för mycket...

• Helene OSV
    Jagsjälv skrev 2010-02-13 21:36:49 följande:
    Oh ja! Jag är både naiv och korttänkt. Dessutom har jag läst många poäng i psykologi och pedagogik på universitet.Jag har inte läst så mkt zoologi tyvärr. Vilka djur bär sina ungar hela tiden? Giraffer, hästar?Nej, nu sjönk jag låååågt. Sorry! Men jag kunde bara inte låta bli!!!!Blir så trött på det här med anknytning. Det är så överdrivet att man inte ska kunna lämna sina barn en stund.  Nu ska jag titta på OS.
    "Vilka djur bär sina barn hela tiden?"

Tja, börja med att titta på de som står oss närmast! Primaterna!
    De bär sina ungar hela tiden och diar fritt i flera år! Ungarna bestämmer själva när de ska gå ner från mammans famn för att utforska världen och i början håller den sig alldeles intill mamman och sen vågar den sig längre och längre bort. Mamman lämnar inte ungen utan finns där när den behöver trygghet i hennes famn igen.
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • lillasmilla

När jag skulle till gyn på efterkontroll (lillan var nog 4-5v) så ammade vi, mormor åkte med till stan och gick med vagnen under tiden. Oftast kan "åka vagn" förlänga mattiderna lite. Men lämna mat till farmor, eller var i närheten (du kanske kan amma mellan ärendena om det kniper?) inte snällt mot farmor att sitta med hungrig bebis och inte kunna göra ngt....

• Jagsjälv

Förlåt och ursäkta att jag skojade till det lite!
    Jo, jag vet att litet barn är outvecklat och behöver närhet (har ju barn). Jag vet också att ett litet barn kan lämnas till någon annan medan mamman gör något annat. Det var ju det ts frågade om!
    Jag har läst några av dina ilägg vittra. Och du förvränger mkt av det som vissa skriver och framförallt det som jag skrev. Jag skrev inte att vi inte är skapta att vara nära våra barn. Var läste du det? Tolkade lite igen?
    Vi sitter inte i hop med våra barn - det menade jag. Vi har ingen påse på magen - det menade jag också. Klart barnen ska tas om hand, men ingen unge dör om det inte är mamman. Liksom som det som ts frågade om.
    Go natt!

• vittra
    Jagsjälv skrev 2010-02-13 23:41:36 följande:
    Förlåt och ursäkta att jag skojade till det lite! Jo, jag vet att litet barn är outvecklat och behöver närhet (har ju barn). Jag vet också att ett litet barn kan lämnas till någon annan medan mamman gör något annat. Det var ju det ts frågade om! Jag har läst några av dina ilägg vittra. Och du förvränger mkt av det som vissa skriver och framförallt det som jag skrev. Jag skrev inte att vi inte är skapta att vara nära våra barn. Var läste du det? Tolkade lite igen? Vi sitter inte i hop med våra barn - det menade jag. Vi har ingen påse på magen - det menade jag också. Klart barnen ska tas om hand, men ingen unge dör om det inte är mamman. Liksom som det som ts frågade om. Go natt!
    När du skriver att det inte är meningen att vi ska vara med våra bebisar hela tiden och att vi inte har någon känguruficka kan då inte jag få det till något annat än just det, att du anser att vi inte är skapta för att helt enkelt vara nära hela tiden. Vaddå sitter ihop?! Nä vi sitter givetvis inte fysiskt samman i hud med våra barn *doh* jag förmodade att du menade rent symboliskt. Men ursäkta mig för min dumhet!

Ingen har väl pratat specifikt om mamman här, eller? Inte jag i alla fall, men oftast är det ju hon (och numera mer och mer pappan) som är primär vårdgivare, det är naturligt att det då är hon som har ansvaret att ge bebisen trygghet och närhet! Men nej, vi sitter inte fast i våra barn, så du kan ju sluta dra några jämförelser med hur olika vi är kängurur...
  • resemamman
    Sammanfattar hela tråden - grymt bra skrivet ! Säger igen, urlöjligt att mamman inte skulle kunna lämna bebisen en stund för att uträtta ärenden, vara med sina stora barn, vara själv eller vad det nu skulle vara som hon och familjen har behov av! Anknytningsproblem av det?! Skulle inte tro det...!
Svar på tråden Uträtta ärenden utan baby